Träningstråden

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
"Hej Bullen!

Har en "vän" som har lite problem med hens knäboj. När det börjar bli lite tyngre så vill jag, eh, hen, gärna "tappa hållningen", dvs falla framåt och nästan gå upp på tå för att hålla balansen.

Hur hjälper jag min vän? Ska hen bara svälja stolten och sänka vikten tills dess att det inte händer?"

:crash

Skulle tro att det löser sig själv bara du fortsätter böja tungt och ofta! ;)

Edit: Menar förstås hen!!! :D

Last edited:

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Skulle tro att det löser sig själv bara du fortsätter böja tungt och ofta! ;)

Edit: Menar förstås hen!!! :D

Antar att det är mage/rygg som är svagare relativt sett rumpa/ben, eller?

Och de svagare musklerna "kommer ikapp" sas om jag bara fortsätter? Tänker på formen och skaderisken. :rolleyes:

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Antar att det är mage/rygg som är svagare relativt sett rumpa/ben, eller?

Och de svagare musklerna "kommer ikapp" sas om jag bara fortsätter? Tänker på formen och skaderisken. :rolleyes:

Jag hade sammalika förut ungefär. Längst nere när jag ska resa mig så börjar jag gå upp med benen och röven, men stången sitter kvar längst nere och överkroppen böjs framåt.

En sak du kan bomba dig själv med i skallen när du är längst ner, är att trycka höften framåt istället för uppåt, och trycka ut knäna, och hälarna genom golvet. (Vet inte om sånt funkar för alla, men för mig funkar det att köra en "ramsa" om och om igen i huvudet när det är tungt som fan. Den ser till att tekniken blir hyfsad.)

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Om du inte kan lyfta en vikt med rätt teknik så är vikten för tung för dig.

Pirate-girl

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2013
Hoj
Yamaha -R6 09
"Hej Bullen!

Har en "vän" som har lite problem med hens knäboj. När det börjar bli lite tyngre så vill jag, eh, hen, gärna "tappa hållningen", dvs falla framåt och nästan gå upp på tå för att hålla balansen.

Hur hjälper jag min vän? Ska hen bara svälja stolten och sänka vikten tills dess att det inte händer?"

:crash

Vet inte om du redan kör men testa front squat/ stången fram istället. Då måste man öva på bålstyrkan ännu mer för att vara rak och inte tappa stången

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Jag körde SS i ett halvår, sen gick jag över till mer avancerade program. Kan rekommendera som en start, lagom ökning och belastning. Snällt program att börja på. Jag körde dessutom det två veckor efter min mjukstart efter att ha vilat helt i några månader pga ätstörningar. Brukar rekommendera det till de nya om de vill träna styrkeinriktat.

Jag är inte direkt nybörjare men jag bygger upp kroppen med SL för tillfället för att "komma igång" och bygga lite mer muskler. Efter passen brukar jag lägga till lite övningar om jag känner att jag orkar för stunden.

Körde Wendler 531 innan men kände att det blev för lite knäböj och för långt mellan de tunga övningarna.
Idag satsar jag på PB i marklyft, ska bli jävligt skönt om jag sätter det.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
AH!, en öppning för en provocerande frågeställning. Den tar vi. :banana

Hur länge anser man att man är nybörjare?

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R

Tills man kan lyfta så tungt att man kan titta sig omkring efteråt och hoppas att någon såg det, till skillnad från nybörjaren som tittar sig omkring och hoppas att ingen såg det.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer

Jag är inte hundra på att jag håller med denna site, men den hjälper en välja program utifrån hur tungt du lyfter jämfört med din kroppsvikt. Så du vet om du ska ha nybörjarprogram, mittemellan eller avancerat.
http://www.strstd.com/

Säger inte att det stämmer, men en liten indikation.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Jag är inte hundra på att jag håller med denna site, men den hjälper en välja program utifrån hur tungt du lyfter jämfört med din kroppsvikt. Så du vet om du ska ha nybörjarprogram, mittemellan eller avancerat.
http://www.strstd.com/

Säger inte att det stämmer, men en liten indikation.

Så vilken bonde som helst, ja bönder är i regel starka människor. Riktiga bönder. Som brukar sin mark och lyfter traktorer ur diket.
Så vilken bonde som helst kan gå in på ett gym och bli elitklassad enligt det där?

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Så vilken bonde som helst, ja bönder är i regel starka människor. Riktiga bönder. Som brukar sin mark och lyfter traktorer ur diket.
Så vilken bonde som helst kan gå in på ett gym och bli elitklassad enligt det där?

Vilken bonde som helst kan mäta av hur stark den är, och välja ett träningsprogram som är lämpligt utifrån det där.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Vilken bonde som helst kan mäta av hur stark den är, och välja ett träningsprogram som är lämpligt utifrån det där.

Och då är man per definition en nybörjare, även om man lyfter tungt.

Så hur vet man när man är rutinerad kontra nybörjare?

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Och då är man per definition en nybörjare, även om man lyfter tungt.

Så hur vet man när man är rutinerad kontra nybörjare?

Mata in dina värden då, du får hundra spänn om du får elit som resultat.

En bonde får inte elit som resultat, även om du släpat traktorer hela livet ...

Edit: I övrigt är det väl svårt att klassa någon som nybörjare. Kolla på Plåtis till exempel. Hon har inte ens lyft ett år, och är redan på tävlingsnivå. Är hon nybörjare? Tidsmässigt kanske, men knappast vad gäller teknik och styrka, vilket jag tycker är vad som räknas.

Last edited:

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Jag hade sammalika förut ungefär. Längst nere när jag ska resa mig så börjar jag gå upp med benen och röven, men stången sitter kvar längst nere och överkroppen böjs framåt.

En sak du kan bomba dig själv med i skallen när du är längst ner, är att trycka höften framåt istället för uppåt, och trycka ut knäna, och hälarna genom golvet. (Vet inte om sånt funkar för alla, men för mig funkar det att köra en "ramsa" om och om igen i huvudet när det är tungt som fan. Den ser till att tekniken blir hyfsad.)

Tack för tipset, ska pröva! :krama

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss

Edit: I övrigt är det väl svårt att klassa någon som nybörjare. Kolla på Plåtis till exempel. Hon har inte ens lyft ett år, och är redan på tävlingsnivå. Är hon nybörjare? Tidsmässigt kanske, men knappast vad gäller teknik och styrka, vilket jag tycker är vad som räknas.
Finns nog de som skulle komma upp på elit i en gren iallafall

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj

Jag är inte bonde. ;)

Ja, jag tycker att plåtis är nybörjare. Förlåt Plåtis. ;) Men man är inte rutinerad bara för att man tävlar.
Jag körde tough viking, är jag på tävlingsnivå i den genren då?

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Finns nog de som skulle komma upp på elit i en gren iallafall

Som jag skrev ovan så säger jag inte att den sajten har rätt eller nåt sånt. Det är ett verktyg för att hjälpa dig själv välja rätt program. Du kan även där se om du borde använda ett nybörjarprogram.

Det jag INTE påstår är att man kan mata in sina värden där och få reda på om man är elit eller nybörjare.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Jag är inte bonde. ;)

Ja, jag tycker att plåtis är nybörjare. Förlåt Plåtis. ;) Men man är inte rutinerad bara för att man tävlar.
Jag körde tough viking, är jag på tävlingsnivå i den genren då?

Du är expert, jag är expert, Plåtis är expert, alla är experter...

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen