Träningstråden

jetson

Guest
"Hej Bullen!

Har en "vän" som har lite problem med hens knäboj. När det börjar bli lite tyngre så vill jag, eh, hen, gärna "tappa hållningen", dvs falla framåt och nästan gå upp på tå för att hålla balansen.

Hur hjälper jag min vän? Ska hen bara svälja stolten och sänka vikten tills dess att det inte händer?"

:crash

Kollade precis på lite knäböjarvideos och eventuell förklaring till att du "vill" upp på tå kan vara det den här snubben snackar om efter 3:40 http://www.youtube.com/watch?v=iBHc323QwFE

Jobbar själv på formen i knäböj och förutom stretching så har två saker hjälpt, tränat på andningen + flyttat ner stången lite längre ner på ryggen (trapsen?) vilket gjort att bålen känns mycket mer stabil innan varje böj.

Känns mycket bättre nu när man börjat få ihop en liten rutin innan man böjer, inte bara lyfta av o böja helveTT. Stannar på nybörjarvikt nu tills formen/tekniken sitter.. lönar sig nog i längden, även om man vill lassa på :).. form is always first säger dom lärda!

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Efter gårdagens.. meningsutbyte ;) så har jag bestämt mig för att läsa in mig lite på det här med styrketräning.

Vad har ni läst för böcker och vad har ni för åsikter om dom?

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Kollade precis på lite knäböjarvideos och eventuell förklaring till att du "vill" upp på tå kan vara det den här snubben snackar om efter 3:40 http://www.youtube.com/watch?v=iBHc323QwFE

Mycket intressant! Tack så mycket :tummenupp

Efter gårdagens.. meningsutbyte ;) så har jag bestämt mig för att läsa in mig lite på det här med styrketräning.

Denna har jag inte läst, men ska vara någon slags bibel har jag förstått på andra:

http://www.amazon.com/Beyond-Brawn-Revised-Stuart-McRobert/dp/9963916384

Denna har jag, som du vet (du har ju redan sågat den). Tycker dock ändå att den är väldigt informativ. Kanske dock att en del information är lite förlegad (om man nu ska tro videon ovan).

http://www.amazon.com/Starting-Stre...=1391599087&sr=8-1&keywords=starting+strength

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst

Inga böcker alls. Och inte intresserad på det sättet heller för den delen. Det finns så mycket information att hämta på nätet att det räcker.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Inga böcker alls. Och inte intresserad på det sättet heller för den delen. Det finns så mycket information att hämta på nätet att det räcker.

classically-trained.jpg

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Ja, jag vet att du är kort.. men är du verkligen bara 140cm? Jag hade nog gissat på 145 iaf :D

:6surkart
Jag är faktiskt 160 cm!!! Hela 180 cm med mina nya skor. FaCktiskt

Ja, den passar mig :kär

Hade nog suttit bra på mig, faktiskt.

Peter, jag vet att jag ser stor ut men träffar man mig så... :glömdet Det skiljer inte mycket mellan mig och Pippi, som ett exempel.

Nae vi är nog ganska jämna. :)

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
Ska tävla snart och vill gå ner en viktklass. Måste gå ner ca 5 kilo på 1 månad.
Någon som sitter på några bra kurer som inte äter upp alla vackra muskler? :gnissla

Vågen sitter fast, äter troligen fel saker.

99Micke99

Gubbe på 2 hjul
Gick med
20 Jul 2012
Hoj
2012 Honda CB1000RA *såld, 2005 Yamaha R1, 2011 BMW S1000RR
Brukar kika in i denna tråden ibland för att få lite pepp till min egen träning. Kul att det finns folk med erfarenhet som är villiga att dela med sig av tips och sin egen utveckling :tummenupp

Såg diskussionen ang alkohol någon sida tillbaka och min egen erfarenhet är att det oftast ses som konstigt och udda om man hänger med ut och inte dricker. Jag har ett jobb där det ofta är sena middagar med kunder och leverantörer, speciellt på mässor, där det dricks ganska friskt. Själv tyckte jag detta var toppen för några år sedan och hade inga problem med att hinka öl en vanlig vardag med baksmälla och fylleångest som följd. Jag slutade dricka helt för 3 år sedan och mår jäkligt bra av det.

I början när jag fick frågan varför jag inte skulle ha en bärs så hade jag en massa "ursäkter". Man ville ju inte vara konstig liksom....nuförtiden så vet de flesta att jag inte dricker vilket gör att frågan kommer mer sällan. Om den kommer så svarar jag att jag redan druckit min ranson i detta jordeliv. Det brukar få tyst på de flesta. Jag vet inte om fler här inne har samma erfarenhet som jag men det har hänt vid flera tillfällen att folk, efter alkoholintag, blivit förbannade på mig. Personligen ser jag nu att det uteslutande är personer med alkoholproblem. De är helt enkelt avundsjuka. Det har också hänt att folk kommit fram och berättat att de önskade att de kunde göra det jag valt att göra (självklart är de på fyllan när de säger detta).

Nu när jag äntligen kommit igång med min träning igen så känns det ännu mer peppande att avstå alkohol och det är rent av ångestframkallande att ens tänka tanken på att ta en öl. Flytande kolhydrater för böveln!!

Vill också lägga till att jag absolut inte har något "emot" de som väljer att dricka, alla gör sina egna val. Önskar bara ibland att det även gällde åt andra hållet....

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Brukar kika in i denna tråden ibland för att få lite pepp till min egen träning. Kul att det finns folk med erfarenhet som är villiga att dela med sig av tips och sin egen utveckling :tummenupp

Såg diskussionen ang alkohol någon sida tillbaka och min egen erfarenhet är att det oftast ses som konstigt och udda om man hänger med ut och inte dricker. Jag har ett jobb där det ofta är sena middagar med kunder och leverantörer, speciellt på mässor, där det dricks ganska friskt. Själv tyckte jag detta var toppen för några år sedan och hade inga problem med att hinka öl en vanlig vardag med baksmälla och fylleångest som följd. Jag slutade dricka helt för 3 år sedan och mår jäkligt bra av det.

I början när jag fick frågan varför jag inte skulle ha en bärs så hade jag en massa "ursäkter". Man ville ju inte vara konstig liksom....nuförtiden så vet de flesta att jag inte dricker vilket gör att frågan kommer mer sällan. Om den kommer så svarar jag att jag redan druckit min ranson i detta jordeliv. Det brukar få tyst på de flesta. Jag vet inte om fler här inne har samma erfarenhet som jag men det har hänt vid flera tillfällen att folk, efter alkoholintag, blivit förbannade på mig. Personligen ser jag nu att det uteslutande är personer med alkoholproblem. De är helt enkelt avundsjuka. Det har också hänt att folk kommit fram och berättat att de önskade att de kunde göra det jag valt att göra (självklart är de på fyllan när de säger detta).

Nu när jag äntligen kommit igång med min träning igen så känns det ännu mer peppande att avstå alkohol och det är rent av ångestframkallande att ens tänka tanken på att ta en öl. Flytande kolhydrater för böveln!!

Vill också lägga till att jag absolut inte har något "emot" de som väljer att dricka, alla gör sina egna val. Önskar bara ibland att det även gällde åt andra hållet....

När folk blir onyktra kan de bli förbannade på det mesta som inte följer deras eget mönster. Jag har fått försvara mig i perioder när jag inte dricker pga att ibland vill jag helt enkelt vara nyttig då jag mår bra av det. Det kan vara olika saker som man väljer bort som vissa retar upp sig på och till slut blir man så trött på dem och vill avsluta diskussionen så man vräker ur sig något som istället vänder diskussionen så att de får dåligt samvete.
Samma sak om man inte vill ta del av fikat på jobbet så ska vissa hålla på o truga o tjata, mest tjejer faktiskt då det aldrig händer mig nu när jag bara jobbar med killar. De blir bara glada om det blir mer över till dem. :)

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Samma sak om man inte vill ta del av fikat på jobbet så ska vissa hålla på o truga o tjata, mest tjejer faktiskt då det aldrig händer mig nu när jag bara jobbar med killar. De blir bara glada om det blir mer över till dem. :)
Man frågar bara en gång när det gäller fika. :hihi

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...