Träningstråden

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag är inte bonde. ;)

Ja, jag tycker att plåtis är nybörjare. Förlåt Plåtis. ;) Men man är inte rutinerad bara för att man tävlar.
Jag körde tough viking, är jag på tävlingsnivå i den genren då?

Du kör ju enduro, är inte det att släpa traktorer så vet jag inte vad som är. ;)

Och ja, det är ungefär det jag menar. Nybörjare i en aspekt men inte en annan. Det är snarare en fråga hur man definierar nybörjare. Vilket kanske visserligen var din ursprungsfråga :D

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Som jag skrev ovan så säger jag inte att den sajten har rätt eller nåt sånt. Det är ett verktyg för att hjälpa dig själv välja rätt program. Du kan även där se om du borde använda ett nybörjarprogram.

Det jag INTE påstår är att man kan mata in sina värden där och få reda på om man är elit eller nybörjare.

Nej, men du menar att man kan få reda på om man inte är nybörjare längre?

"Säger inte att det stämmer, men en liten indikation."

Hur tråkigt har vi inte på jobbet idag egentligen? :yoparty

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag måste nog säga att, i min värld, så har hurvida man är nybörjare eller ej till största delen med hur mkt/länge man tränat att göra och absolut ingenting med hur man ser ut, hur mkt man orkar lyfta eller liknande.

Alla andra "argument" bortsett från den rena tidsaspekten faller på att olika personer kan ha helt olika mål och förutsättningar med/för sin träning.

Sen exakt hur lång tid man är "nybörjare" vet jag inte.. men säg att man kört kortare tid än ett halvår med kontinuerlig träning så skulle nog jag räkna personen som hyfsad nybörjare. Därmed inte sagt att man är allvetare och fullärd bara för att man kört 10 år för den delen..

edit: gäller alltså nybörjare på att "träna" rent generellt,, sen går det såklart att specificera varenda enskild träningsform också..

Last edited:

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Nej, men du menar att man kan få reda på om man inte är nybörjare längre?

"Säger inte att det stämmer, men en liten indikation."

Hur tråkigt har vi inte på jobbet idag egentligen? :yoparty

Det känns som att du ofta försöker hitta fel med vad jag skriver istället för att du försöker förstå.

Jag skriver att man kan få hjälp med att välja ett program som är lämpligt för sin nivå. Inte att det automatiskt är helt avgörande för att du är nybörjare.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det känns som att du ofta försöker hitta fel med vad jag skriver istället för att du försöker förstå.

Jag skriver att man kan få hjälp med att välja ett program som är lämpligt för sin nivå. Inte att det automatiskt är helt avgörande för att du är nybörjare.

Det är väl det som kallas argumentation? ;)

Nä, men iom att du svarade på mitt inlägg så antog jag att ditt inlägg var ett svar på hur länge man anses vara nybörjare?
Då tolkade jag din länk som att styrkenivå = erfarenhet.

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Jag orkar inte argumentera om sådana petitesser för jag är jävligt lack på att jag missade mitt mål med dagens marklyft. :näsblod:huvet

Bättre lycka på söndag! :yoparty

Last edited:

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Det är väl det som kallas argumentation? ;)

Nä, men iom att du svarade på mitt inlägg så antog jag att ditt inlägg var ett svar på hur länge man anses vara nybörjare?
Då tolkade jag din länk som att styrkenivå = erfarenhet.

Nej, det är inte vad som kallas argumentation. Lär dig läsa människa. :huvet

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Vad var målet? Hur stor ökning skulle det bli? Man har ju dåliga dagar ibland helt enkelt.

Ökningen var bara 5kg mot sist, 145kg var målet, 3 rep gick sen tappade jag form och då avslutade jag.
Kände mig rätt trött efter knäböjen innan också. Kör 145 på söndag igen med sovmorgon innan, så går det nog bättre. Dessutom var 140kg PB sist så jag kanske ska se det som att jag lyckades trots allt :tummenupp

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Ökningen var bara 5kg mot sist, 145kg var målet, 3 rep gick sen tappade jag form och då avslutade jag.
Kände mig rätt trött efter knäböjen innan också. Kör 145 på söndag igen med sovmorgon innan, så går det nog bättre. Dessutom var 140kg PB sist så jag kanske ska se det som att jag lyckades trots allt :tummenupp

I mina ögon låter det ju som att det gick skitbra :tummenupp

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Jag tycker att det är imponerande faktiskt! Är det ens ett år sen du drog igång din styrkelyftsträning?
Och du har redan kört 2 tävlingar! Ge det nåt år till så blir det pallen!

Det enda önskemålet från min sida för framtiden är att nästa tävling körs i en Zelda-tshirt :D :krama

Lovar dyrt och heligt att jag kör nästa tävling i Zelda-tshirt om du sponsrar mig med en? :tummenupp

"Hej Bullen!

Har en "vän" som har lite problem med hens knäboj. När det börjar bli lite tyngre så vill jag, eh, hen, gärna "tappa hållningen", dvs falla framåt och nästan gå upp på tå för att hålla balansen.

Hur hjälper jag min vän? Ska hen bara svälja stolten och sänka vikten tills dess att det inte händer?"

:crash

Sänk vikten och kör säkra lyft. Teknik framför vikt så är du hållbar i många år till. Jag är stark i slutdrag i marklyft och utnyttjar även ländryggen i mina böj, kör lowbar a la Rippetoe. Och titta för fan upp när du ska trycka ifrån. Andra förslag för att förbättra tekniken är att varva med knäböj fram och pausböj där du stannar i bottenläge i ett par sekunder.

Du behöver inte sänka så mycket, bara så pass att du sänker till den vikten du är säker på och fortsätt lägg på. Progressionen behöver inte stanna av bara för du inte har tekniken inne. Jag har inte min teknik inne men blir självsäkrare för varje gång och jag kör inte nära max varje gång utan vikterna varierar mellan 80-95 kg.

Jag är inte direkt nybörjare men jag bygger upp kroppen med SL för tillfället för att "komma igång" och bygga lite mer muskler. Efter passen brukar jag lägga till lite övningar om jag känner att jag orkar för stunden.

Körde Wendler 531 innan men kände att det blev för lite knäböj och för långt mellan de tunga övningarna.
Idag satsar jag på PB i marklyft, ska bli jävligt skönt om jag sätter det.

Nybörjare eller inte, spela roll, ska man komma igång (på nytt) är ju SS eller SL bra i mitt tycke :)
Wendlers 5/3/1 är bra men jag tycker som du, dessutom är det programmet med den långsammaste progressionen. Har man inga direkta mål är ju hans program bra men för mig som behöver öka på kort tid är det inget alternativ.

Last edited:

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Jag är inte bonde. ;)

Ja, jag tycker att plåtis är nybörjare. Förlåt Plåtis. ;) Men man är inte rutinerad bara för att man tävlar.
Jag körde tough viking, är jag på tävlingsnivå i den genren då?

Jag ser mig som nybörjare så du behöver inte ursäkta dig. Men jag känner att jag har kunskap nog att ge tekniktips ändå. Jag har väl okej teknik själv men är inte säker när det blir tyngre vikter. Mer viktvana behövs för min del så inom styrkelyft är jag nybörjare fortfarande men träningsmässigt, nja. Både ja och nej :)

Och du kan inte jämföra Tough Viking med en riktig idrottstävling. Tough Viking funkar som hobbytävling där man inte måste ligga på topp eller prestera för att vara med.

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Apropå löptävlingar - finns ju olika klasser där. Inte riktigt samma sak som prestationsidrotter.

Är man nybörjare om man spelar i t.ex Korpen eller är det bara för man är en pensionerad räv som inte längre hänger med i tempot (dvs erfaren)?

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Sänk vikten och kör säkra lyft. Teknik framför vikt så är du hållbar i många år till. Jag är stark i slutdrag i marklyft och utnyttjar även ländryggen i mina böj, kör lowbar a la Rippetoe. Och titta för fan upp när du ska trycka ifrån. Andra förslag för att förbättra tekniken är att varva med knäböj fram och pausböj där du stannar i bottenläge i ett par sekunder.

Va fan! Rippetoe säger ju att man INTE ska titta upp!? Utan man ska håll nacken i linje med ryggraden... :va

Får varva med lite frontsquats och pauser då. :)

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Va fan! Rippetoe säger ju att man INTE ska titta upp!? Utan man ska håll nacken i linje med ryggraden... :va

Får varva med lite frontsquats och pauser då. :)

Om du faller framåt så har du fel viktfördelning, dvs den mesta av vikten är på tårna istället för hälarna. Tittar du upp ska du givetvis hålla ryggprofilen naturlig, dvs inte svanka överdrivet. Blicken hjälper dig att räta upp lite bättre. Jag gör det iaf och har inte haft problem. Problemet uppstår när jag är trött och böjer tungt eftersom jag slarvar då med tekniken. :)

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen