Träningstråden

ninian

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
Yamaha R1
Att du äter frukost, lunch, middag osv säger mig inte så mycket. Jag syftade främst på ungefär hur mycket av varje livsmedel du får i dig osv, men strunt samma :) :tungan

Beroende på vad du har för mål osv så är ett proteinintag på minst 2g/kg kroppsvikt en relativt bra pekpinne på hur mycket du bör få i dig. Jag ligger på runt 3g och växer fint på det :)
Oftast står det på matförpackningar osv hur mycket protein/100g de innehåller men det visste du säkert =)

Du tycker det är jobbigt att laga mat, vem gör inte det? :tungan Ett bra tips är att göra storkok en gång om dagen eller dylikt. På så vis slipper du slösa massor av tid på matlagning, men vad som är negativt med detta är väll att maten blir enformig men det e ju skitsamma, det är ju bara mat. Du skulle bara veta hur många burkar tonfisk jag får i mig dagligen/vecka/månad :kocko

Kan väll rekomendera att inte missa att äta om du har som mål att muskla på dig. Mat är #1, utan det växer du inte. Ha som regel att aldrig gå hungrig. Ät också lite mer än när du anser dig vara mätt. Spyr du så är det bara att glufsa i dig :tummenupp

Ang protein/gainers osv så är det rätt det du säger. En portion proteinpulver är oftast en dl medan gainersportionerna oftast är 2dl. Men varför ska det bli en smet för? häll i 2dl mjölk eller vatten extra då.

$noop skrev:
Brukar väl i regel käka frukost, lunch, middag och nåt på kvällen oftast.
Kan ibland hända att jag hoppar över någon av måltiderna p.g.a att jag är så jävla dålig på att laga mat och inte orkar alltid att laga iordning nåt...
Har du några tips då kanske?

Och jag hade inte direkt tänkt att byta ut någon måltid mot en shake.

Nä jag bara tänkte ifall det smakade likadant ungefär som proteinet. Man ska ju ta mer av detta pulvret än av protein-pulvret i en portion. E lite rädd för att det ska bli tjockt som nån jävla smet...

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
thopa skrev:
Att du äter frukost, lunch, middag osv säger mig inte så mycket. Jag syftade främst på ungefär hur mycket av varje livsmedel du får i dig osv, men strunt samma :) :tungan

Beroende på vad du har för mål osv så är ett proteinintag på minst 2g/kg kroppsvikt en relativt bra pekpinne på hur mycket du bör få i dig. Jag ligger på runt 3g och växer fint på det :)
Oftast står det på matförpackningar osv hur mycket protein/100g de innehåller men det visste du säkert =)

Du tycker det är jobbigt att laga mat, vem gör inte det? :tungan Ett bra tips är att göra storkok en gång om dagen eller dylikt. På så vis slipper du slösa massor av tid på matlagning, men vad som är negativt med detta är väll att maten blir enformig men det e ju skitsamma, det är ju bara mat. Du skulle bara veta hur många burkar tonfisk jag får i mig dagligen/vecka/månad :kocko

Kan väll rekomendera att inte missa att äta om du har som mål att muskla på dig. Mat är #1, utan det växer du inte. Ha som regel att aldrig gå hungrig. Ät också lite mer än när du anser dig vara mätt. Spyr du så är det bara att glufsa i dig :tummenupp

Ang protein/gainers osv så är det rätt det du säger. En portion proteinpulver är oftast en dl medan gainersportionerna oftast är 2dl. Men varför ska det bli en smet för? häll i 2dl mjölk eller vatten extra då.

Hehe, jo det där med tonfisk känner man ju igen...en och annan burk har väl slunkit ner :hihi

Så om jag skulle försöka få i mig 3g/kg protein om dagen ska jag ha i mig ca 210g protein om dagen. Det är ju typ 10 burkar tonfisk :3freak...bara att gilla läget då... Nä jag äter väl ganska mycket pasta vilket inte innehåller så jättemycket protein direkt.

Har du några schyssta recept-tips med högt proteininnehåll?

Även om man brukar lusläsa varenda innehållsförteckning på varorna numera så är det alltid bra ifall man har missat nåt.

Ang. det med gainern så menar jag att när jag bara körde på proteindrinkar så skulle man ju typ blanda 1½ skopa pulver med 4dl vatten eller mjölk, och gainern ska man blanda 3 skopor med lika mycket vatten. Tänkte bara ifall det blev tjockt om man blandade det så?

Tack för tipsen :tummenupp

Last edited:

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
t-rex skrev:
Plats i korgen nu.

Kyckling filé är bra mat. Billigt, proteinrikt och gott. Tonfisk är väl sådär va?

Kycklingfilé är väl långt ifrån billigt...1kg brukar väl ligga på ungefär en 100-lapp? Tonfisk är däremot billigt och proteinrikt iaf...gott i början, börjar tröttna lite smått nu...

Lotta

Veni, Vidi, Vici ;o)
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
zx6r -99
Äh...tonfisk, varm kesella och ketchup till pasta....smarrigt värre..... :tummenupp :D

I allafall snabbt och lätt..... :)

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
$noop skrev:
Kycklingfilé är väl långt ifrån billigt...1kg brukar väl ligga på ungefär en 100-lapp? Tonfisk är däremot billigt och proteinrikt iaf...gott i början, börjar tröttna lite smått nu...

Billigt. Allt av det går att äta. Inga ben, inget skräp. Likadant med fläskfilé. Har aldrig käkat så mycket fläskfilé som när jag pluggade.

ninian

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
Yamaha R1
Fan vad jag är trött. Jag har suttit hela dagen och skrivit in en massa serienummer tillhörande skärmar och datorer i en databas på jobbet nu. Ont i ögonen och hela faderullan. Matdags nu. Tonfisk och ris för andra ggn idag. Hoppas det inte blir detsamma till middag :kocko Fast jag tror mamma är bättre än mig på attt laga mat :)

Ang mattips på proteinrik föda osv.... Ska du ha tips på hela recept är inte jag rätt man att fråga. Enkelhet och snabbhet är #1 för mig. Men tonfisk(proteinrikast tror ja), kyckling, lax, fläskfile, nötfärs, torsk osv osv är bra. Kolla gärna in NÄRINGSVÄRDEN.

Tänk även på att det är bra att få i sig mycket fett också då du tränar. Kan garantera att om du ökar fettnitaget en aning så kommer du få märkbara resultat. Köp gärna linfröolja och häv det direkt ut en msk eller dylikt. Käka inte fett som t.ex smör - inte bra.
Men som sagt. Var inte rädd för fett. Du blir minst lika tjock på kolhydrater.

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
thopa skrev:
Tänk även på att det är bra att få i sig mycket fett också då du tränar. Kan garantera att om du ökar fettnitaget en aning så kommer du få märkbara resultat. Köp gärna linfröolja och häv det direkt ut en msk eller dylikt. Käka inte fett som t.ex smör - inte bra.
Men som sagt. Var inte rädd för fett. Du blir minst lika tjock på kolhydrater.

Det stämmer, högt fettintag är mkt positivt för hormonstatusen i kroppen och för insulinkänslighet m.m. Köp inte linfröolja! Linfröolja är inte stabil utan oxiderar snabbt och blir förstörd(av ljus m.m). Kör på rapsolja som är billigast och innehåller mest fleromättade fetter. Man blir inte tjock av vare sig fett eller kolhydrater utan av energiöverskott.

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
t-rex skrev:
Billigt. Allt av det går att äta. Inga ben, inget skräp. Likadant med fläskfilé. Har aldrig käkat så mycket fläskfilé som när jag pluggade.

Sant, man bör räkna på hur mkt protein man får per krona om man ska vara ekonomisk. Då blir kycklingfile bland dom billigaste alternativen.
Stinas kyckling och liknande blir astronomiskt dyrt!

Annchua

Ängel
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Såld.
Nu är det väl ändå dags att ta upp den här tråden igen va? :)

Jag har idag haft mitt hitintills skönaste träningspass. Trött som få efter att ha klivit upp 5 och jobbat på ett av de 2 jobben jag har tar jag mig ner 2h tidigare till gymet (där jag även ska jobba hela kvällen) och tränar lågintensiv intervall träning!! SÅÅÅ jäkla underbart skönt! Tror inte jag har tränat intervall träning på oj så många år. Nu känner jag att jag har kommit igång med mitt vinternöje :) (förutom allt mekande som blir).

Avslutade träningspasset med stretch (yogaövninngar) och meditation - rekommenderas! :D

/AC

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Trango_B skrev:
Sant, man bör räkna på hur mkt protein man får per krona om man ska vara ekonomisk. Då blir kycklingfile bland dom billigaste alternativen.
Stinas kyckling och liknande blir astronomiskt dyrt!

Nu var det ju iofs precis det jag skrev...

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
Massa

Så sant, dags för ett upplyft av tråden.

Nu när "vintern" eller vad man
skall kalla den har letat sig till Jkpg är det dags för Massa igen!

Nu kommer man att se ut som en :tomten enter julbord mm. Men va fan vintern är lång. :D

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Såld :(
Ok lyft tråden nu.
Jag behöver motivation!

Medans andra bygger som mest denna period så springer jag som en galning.

En fråga, är de normalt att vakna varje natt efter man sprungit och svettas som en galning?
De rinner i hela pannan.
Går de över?

Ni ser man ska hålla sig till sina viktert.
Springa är ju livsfarligt!

RQ

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
RocketQueen skrev:
Ok lyft tråden nu.
Jag behöver motivation!

Medans andra bygger som mest denna period så springer jag som en galning.

En fråga, är de normalt att vakna varje natt efter man sprungit och svettas som en galning?
De rinner i hela pannan.
Går de över?

Ni ser man ska hålla sig till sina viktert.
Springa är ju livsfarligt!

RQ
Typiskt klimakteriesymptom :rofl

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
ktmjacke skrev:
Typiskt klimakteriesymptom :rofl

Hahaaa! Jag springer en hel del just nu men jag sover gott på nätterna. Kanske du har nån infektion i kroppen? Kolla upp det, det kan vara farligt.

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Jacke: HAHAHA

Lurch: Hmmm Jag hade lite problem med njurarna för ett tag sen. :3freak Oh oh.

Fast de har blivit bättre nu. Inte svettig mer. Annars ska jag kolla upp de!

De går kanon att springa.
Sätter på Speed med Billy sen tänker man att man åker hoj.
Funkar kanon!

RQ

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
RocketQueen skrev:
Jacke: HAHAHA

Lurch: Hmmm Jag hade lite problem med njurarna för ett tag sen. :3freak Oh oh.

Fast de har blivit bättre nu. Inte svettig mer. Annars ska jag kolla upp de!

De går kanon att springa.
Sätter på Speed med Billy sen tänker man att man åker hoj.
Funkar kanon!

RQ
Jag tycker det e så halkigt att springa utomhus på vintern,har halkat o sträckt mig både i ryggen o ljumskarna flera ggr.Så det blir till att gå på bandet inomhus istället.

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
ktmjacke skrev:
Jag tycker det e så halkigt att springa utomhus på vintern,har halkat o sträckt mig både i ryggen o ljumskarna flera ggr.Så det blir till att gå på bandet inomhus istället.

Ja men gud inte springer jag utomhus!
Fy så trist. De blir på gymet. :tummenupp

Idag blir de ben med polare som är PT! :banana
Kul fredagen kommer bli, kommer ej kunna gå på hela dagen. :hihi

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar