Träningstråden

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
Superbee skrev:
Super Gainer

Snabbfakta:
15% protein

pris:
305:- för 2kg på www.gymgrossisten.com
=15.25 kronor/100g

Makrillfile kostar väl 20 spänn för ett 3pack.
12% protein
en burk = 125gram
ca 6 kronor /100g (orkade inte räkna mer seriöst)

Tror makrillfilé funkar ännu bättre som gainer då det är fan ruskig fettprocent i det hehe!

Tonfisk "Ica´s" är det 25% protein i och endast 1.5% fett,kostar enligt mina specialkällor 12.90:- för en burk så kan också vara ett alternativ

Självklart ska man väl inte stirra sig blind på proteinprocent men nu var det ju just protein. Sen är ju makrillfilé så jävla gott :tummenupp

Du blandar ihop allt som fan nu superbee! Köp en bra bok om näringslära och läs grunderna :)

Cat

Spinner som en katt...klöser som en puma
Gick med
13 Oct 2004
På landet...i ett hus vid skogens slut...
Hoj
Harley 1340 till gata & strip. Och så lite kärlek på gubbens Super Twin Nitro bike + ett par lik-hojar
Trango_B skrev:
Du blandar ihop allt som fan nu superbee! Köp en bra bok om näringslära och läs grunderna :)

Ett billigt och mycket bra: Paulúns näringslära av Fredrik Paulún. Finns i pocketformat, alltså najs prajs.... :)

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Trango_B skrev:
hahaha jo jag vet jag försöker förstå men det går inge bra!
Förklara vad jag blandar ihop nuuu :Bugar

Cat:
Ska kolla upp den boken :tummenupp

Cat

Gick med
13 Oct 2004
Hoj
Harley 1340 till gata & strip. Och så lite kärlek på gubbens Super Twin Nitro bike + ett par lik-hojar
Jag har inte avsikt att vara taskmört eller retsticka, men känner att jag måste säga detta.... :rolleyes: hoppas ingen tar illa vid...sen ska jag vara tyst (kanske) :tungan

Tycker inte man ska lägga ner så mycket energi ( :hihi vitsigt) på att räkna ut prosentsatser, kilopriser osv...
Alla är vi ju unika, och för oss alla gäller olika mängder av respektive ämnen för att hitta den gyllene vägen för just våra kroppar. Allt har med träningen att göra i samråd med vad man stoppar i sig.

Föreslår att man istället läser sig visare, som Trango tidigre också nämnde, om just vilka näringsämnen som är lämpliga att äta vid vilka tillfällen/tidspunkter om dygnet, vilka fetter är bättre än andra och sedan helt enkelt äta och hitta den rätta melodin...och den vet man att man har hittat, när plötsligt brallorna börjar ha gällivarehäng-stuk och ändå kurrar inte magen.. :)

Kanske inte så proffsigt eller flashigt, men jag lovar att många elitidrottare räknar aldrig på såna saker, utan äter så de känner sig mätta, dock av bra mat. Har inte uppfattat att någon här på forumet tänker satsa stenhårt på miss/mr Fitness där man inte ska ha ett hekto fett utan bara muskler i kroppen...? För då hade väl de personer konsulterat med sina tränare i så fall... :tungan

Nu ska jag ut i skogen med mina dogs. Hej-svejs...!

Cat

Gick med
13 Oct 2004
Hoj
Superbee skrev:
hahaha jo jag vet jag försöker förstå men det går inge bra!
Förklara vad jag blandar ihop nuuu :Bugar

Cat:
Ska kolla upp den boken :tummenupp

:)
Har den här framför mig om du har några frågor, så pma gärna.
Sitter även med några kompendium från sjukgymnastutb i Lunds Univers om träningsfysiologi, näringslära samt anatomi...så om frågorna hopar sig, så hör av dig :)

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Redan före jul vägde man flera kilo för mycket. Efter jul visade inte vågen nåt mer positivt heller. suck!
Kan tänka mig att de finns nåra bra defftips i den här tråden men nu är den ju på sidan 50, så jag hinner ju förmodligen både handla och äta två gånger innan jag är klar med det.

Finns de nån standarddeffning?

typ, ris med tonfisk? men vad äter man då till frukost och lunch? samma sak?
ska man hetsäta nån/nåra dagar i veckan för att få upp ämnesomsättningen? =pizza och friterad grädde? :rolleyes:

åååh, just det. jag är snorfattig oxå. Billiga alternativ går före! Om man kan köpa allt på ÖB så vore ju det dunder!

Jag tränar för övrigt 2-4 dgr i veckan. Mest på gym.

hjälp, en tjockis!

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
Cat skrev:
:)
Har den här framför mig om du har några frågor, så pma gärna.
Sitter även med några kompendium från sjukgymnastutb i Lunds Univers om träningsfysiologi, näringslära samt anatomi...så om frågorna hopar sig, så hör av dig :)

Hur gammal är din bok?
Tidiga böcker av paulun innehåller mkt skit som han numera ändrat sig om och tagit tillbaka. Pauluns förmåga att dra konstiga egna slutsatser ur vetenskapliga studier för att skaffa sig publicitet och kändisskap under dom första åren han var aktiv är välkänd.

Skaffa hans senaste böcker eller skit i hans böcker helt!!

Läs gärna följande istället och främst dom 3 första

1. Människans Fysiologi av Haug, Egil, Sand, Olav, Sjaastad, Öystein V.
2. Näringslära För Högskolan ISBN 9147049014. Pris ca 500kr och nödvändig!
3. Physiology of Sport and Exercise av Jack Willmore och David Costill
ISBN: 0736044892 .Pris: ca 530:- som studentliteratur på akademibokhandeln

Dom täcker det mesta man vill veta och är enkla att läsa/förstå. Men eftersom det är kul att läsa så kan man även låna/köpa följande jävligt bra böcker.

1.HUMAN NUTRITION EN ORIENTERING I NÄRINGSFYSIOLOGINS GRUNDER av Märit Holm & Eva Wallstam ISBN: 9136025704 - Rek. varmt.

2. Understanding Normal and Clinical Nutrition
Sixth ed. Whitney. Cataldom Rolfes. ISBN: 0-534-58995-2.

3. Essentials of Sports Nutrition av Fred Brouns ISBN: 0471497657

ninian

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
Yamaha R1
Mark skrev:
Kan tänka mig att de finns nåra bra defftips i den här tråden men nu är den ju på sidan 50, så jag hinner ju förmodligen både handla och äta två gånger innan jag är klar med det.

Finns de nån standarddeffning?

typ, ris med tonfisk? men vad äter man då till frukost och lunch? samma sak?
ska man hetsäta nån/nåra dagar i veckan för att få upp ämnesomsättningen? =pizza och friterad grädde? :rolleyes:

åååh, just det. jag är snorfattig oxå. Billiga alternativ går före! Om man kan köpa allt på ÖB så vore ju det dunder!

En standarddeff brukar oftast vara utformad som så att man lägger in morgonpromenader i vardagen samt att man oftast höjjer proteinintaget några snäpp medan man sänker kolhydratsintaget.

Så morgonpromenader 5ggr i veckan under 6 veckors (du kan även köra på i minst 10v om du så behagar) tid kommer garanterat göra dig lättare. Under de första veckorna behöver du inte ens bry dig särskilt mycket om kosten heller eftersom du inte är elitsatsande vilka månar om det katabola tillståndet och gör allt för att inte tappa ett gram muskler.

Frukosten käkar du efter promenaderna. Många här anser att man borde ta en proteindrink före promenaderna men det behövs inte. Du förbränner ca 300kcal under 1timmes promenad varav dessa utgör ca 8g protein. Så känns det supernödvändigt kan du ta 10g proteinpulver eller nått för att inte hamna i ett katabolt tillstånd.. :3freak

Men se för guds skull inte till att svälta. Käka mat precis som du gör nu under de första veckorna. Märker du sedan att viktminskningen inte följer samma kurva som i början (vilket är normalt) kan du börja mixtra med kosten, dvs sänka kolhydraterna och öka proteinintaget. Var inte överrädd för fetter heller, bra fetter då, som oliv, raps, linfrö osv.

Men morgonpromenader är som sagt det vanligaste, du förbränner

Att svälta, som många tjejer oftast gör då de ska gå ner i vikt, är inte alls lämpligt eftersom kroppen ställer in sig på "svält" och drar ner på energikonsumtionen vilket medför att förbränningen försämras och dina resultat avtar.

En Ätardag då du får stoppa i dig allt mellan himmel och jord är också nästan standard i kroppsbyggarnas värld. Men du behöver inte överdriva. Sen ju mer skräp du stoppar i dig under veckorna förstör endast för dig själv och dina mål, du har mao bara dig själv att skylla om något går snett.

Edit: ang hetsätningen (ätardagen) så är det främst för att återställa hormonbalansen och återfå dina vanliga kroppsliga värden vilka oftast kan rubbas under dieten.

Har fler tips men jag måste äta nu :)

PS. Trango, du måste deffa oftare :hihi

Last edited:

Cat

Gick med
13 Oct 2004
Hoj
thopa skrev:
En standarddeff brukar oftast vara utformad som så att man lägger in morgonpromenader i vardagen samt att man oftast höjjer proteinintaget några snäpp medan man sänker kolhydratsintaget.
Men morgonpromenader är som sagt det vanligaste, du förbränner
Att svälta, som många tjejer oftast gör då de ska gå ner i vikt, är inte alls lämpligt eftersom kroppen ställer in sig på "svält" och drar ner på energikonsumtionen vilket medför att förbränningen försämras och dina resultat avtar.

Helt rätt! (jag försökte vara tyst, men det gick inte :näsblod )

Och för att förtydliga för dem som inte orkar/vill inte/har inte tid att läsa, så ligger hemligheterna med morgonpromenaderna i det, att i kombination att du inte ätit frukost före, eftersom du inte hunnit "tanka" på med ny energi tar kroppen promenixenergin direkt från de lagrade energireservoarer (förbränner) och är man riktigt ivrig och orkar, så ju längre promenad man går desto bättre, för att när den lagrade energin tagit slut övergår kroppen till att använda fettet (reservenergin) som bränsle..och det är då vi börjar snacka om resultat! Har man däremot ätit före sin promenad, tar kroppen först hand om det du just stoppat i dig och först när det är slut går kroppen på den lagrade...

Good point Thopa, att ta upp svält problemet, för jag tror inte många är medvetna om hur kroppen reagerar i det läge, och vad som sedan händer när man väl stoppar i sig nånting...

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
Cat skrev:
Helt rätt! (jag försökte vara tyst, men det gick inte :näsblod )

Och för att förtydliga för dem som inte orkar/vill inte/har inte tid att läsa, så ligger hemligheterna med morgonpromenaderna i det, att i kombination att du inte ätit frukost före, eftersom du inte hunnit "tanka" på med ny energi tar kroppen promenixenergin direkt från de lagrade energireservoarer (förbränner) och är man riktigt ivrig och orkar, så ju längre promenad man går desto bättre, för att när den lagrade energin tagit slut övergår kroppen till att använda fettet (reservenergin) som bränsle..och det är då vi börjar snacka om resultat! Har man däremot ätit före sin promenad, tar kroppen först hand om det du just stoppat i dig och först när det är slut går kroppen på den lagrade...

Morgonpromenader är överskattade. Det funkar inte så att bara för att man tar en promenad just på morgonen så förbränner man fett automatiskt.
En timme promenad blir ca 300-500Kcal energiförbrukning.
Om du istället struntar i att äta dom 500Kcalen så blir resultatet samma sak.
Om du däremot hade löptränat tex och förbrukat 500Kcal så hade du fått kondition, bättre insulinkänslighet, höjd fettbrännartröskel m.m.
Lägg alltså hellre energin på högintensiv träning och om ni inte vill det ät mindre istället för att promenera för samma resultat.

Cat har en poäng med att kroppen tar fett som energikälla om glykogenet tar slut MEN en grej att komma ihåg i sammanhanget är att en person som äter en normal kost har glykogenlager som pallar minst 10 timmar promenad.
Glykogenet tar inte slut på natten under sömnen och fylls av frukosten utan det finns där hela tiden under normala förhållanden. Morgonpromenader förbrukar helt enkelt för lite energi för att vara meningsfulla att utföra.
Om man förbrukar 500Kcal på en promenad så kan man räkna med att MAX 200 av dom kommer direkt från fettvävnad(i en utopisk värd av helt perfekta förutsättningar). Isåfall måste man gå minst 40st promenader (förmodligen minst 100 i verkligheten) för att bränna ett kg fett. Riktigt slöseri med tid alltså.

Ska man deffa maximalt effektivt så ska följande uppfyllas.

1. Man ska ha bra kondition
2. Man ska styrketräna tungt på samma eller högre vikter hela tiden.
3. Man ska äta mindre kalorier än man förbrukar. (Ca 500-1000kcal/dag minus)

2g protein/kg kroppsvikt är lagom och 1g/kg kroppsvikt med fett
resten kolhydrater upp till kalorinivån 500-1000kcal under förbrukningen.

Sedan spelar det ingen större roll om man tar morgonpromenader, äter snabba eller långsamma kolhydrater, mättade eller fleromättade fetter osv.
Spelar heller ingen större roll när man äter eller när man tränar. Det brukar vara mkt snack om att fettbränningsträning är mest effektiv när vi har låga insulinnivåer osv men om vi har mycket insulin i omlopp(har käkat massa snabba kolhydrater tex och sätter igång att träna så tar det ungefär (eftersom insulin har ca 3 minuters halveringstid) 5-16 minuter innan vi är lika låga om inte lägre än på tex på morgonen eller flera timmar efter vi käkat. Så vill vi ha låga nivåer så aktiverar vi oss bara och efter 5-16 minuter bränner vi i samma takt. Spelar ingen roll alltså eftersom all aktivitet ändå körs på låga insulinivåer i verkligheten. Finns grundstenarna på plats funkar det skitbra iallafall.
Många som ska deffa hänger upp sig på skitsaker och glömmer bort helheten.
Man kan inte deffa genom att gå morgonpromenad varje dag och leva på ris/tonfisk om man äter mer ris/tonfisk än man förbrukar tex. Då händer det inget. Då är det mkt bättre att leva på chokladkakor men ligga på kaloriminus.

Last edited:

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
hmm :va

det var lite av detta som jag inte ville skulle hända. det verkar inte finnas nåt annat ämne än just träning/banting där det finns lika många teorier som inblandade.

morgonpromenader låter sunt! helt klart! :tummenupp (men jävligt disciplinerat)

Att förbränna mer än vad man stoppar i sig låter oxå helt klart sunt! (Mindre disciplinerat, eller?!)

Jag ligger på 96 kg. är 177 cm lång. Hur ska man då räkna sina kilon? Har ju även nåra kg muskler hoppas jag?! Jag är har tränat en del, men det finns ju minst 15 kg fett på den här kroppen (tror jag :va )

Får man äta mycket (bukfylla) om man äter ris och tonfisk?
Ska man äta chokladkakor och ändå gå på minuskalorier känns det som att man är ganska tom i magen emellanåt. :3freak
har aldrig räknat på kalorier och proteiner.

Fortfarande tjocka Mark

Last edited:

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Ni som ligger och läser böcker och pekar med långa fingret, lever ni som ni lär oxå ?

Tränar ni seriöst på något sätt ?

Och i så fall varför och mot vilket resultat ?

Jag cyklar/promenerar varje morgon innan jag ätit något, dock bara ca 10min cykling tempo 100% är det för kort stund för att det ska påverka något ?

edit: du mark inte för att vara elak, men du har mer än 15kg fett.

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
Mark skrev:
hmm :va

det var lite av detta som jag inte ville skulle hända. det verkar inte finnas nåt annat ämne än just träning/banting där det finns nästa lika många teorier som folk.

morgonpromenader låter sunt! helt klart!

Att förbränna mer än vad man stoppar i sig låter oxå helt klart sunt! (Om man skulle må bra av att väga mindre)

Jag ligger på 96 kg. är 177 cm lång och har ju en del att ta av. HUr ska man då räkna sina kilon? Har ju även nåra kg muskler hoppas jag?!

Får man äta mycket (bukfylla) om man är ris och tonfisk? har aldrig räknat på kalorier och proteiner.

Fortfarande tjocka Mark

Du måste väga maten ett tag. Annars kommer all träning/kost vara rena gissningar och du slösar bort mkt mer tid än det tar att väga/räkna maten.
När du efter några veckor lärt dig vad saker innehåller och i vilka mängder så kan du strunta i att väga och använda din nya kunskap till att bedöma hur mkt du ska äta. Ska skaffa direkt en matvåg och en näringstabell på dom livsmedel du ska äta.

Sedan börjar du träna något kul som ger hög puls. Tex innebandy eller liknande. Räcker med ett par ggr/vecka + 3ggr gym. Promenera om du tycker det är kul, skippa det annars. Om du promenerar kan du äta 2800kcal/dag istället

Annars äter du runt 2500Kcal /dag (borde funka bra för dig).
Ät 100g fett och 170g protein samt 250g kolhydrater.
En dag i veckan äter du det du känner för(men mer än 2500Kcal)

Vad du äter är inte viktigast utan det är att energiinnehållet stämmer totalt med 2500kcal som är viktigt. Men det är bra att äta ris,potatis,kött,fisk,grönsaker,rapsolja osv

Kör på i den takten och du tappar ca 3kg fett/månad. Du kan köra hur länge du vill utan större ändringar.

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
Twosaint skrev:
Ni som ligger och läser böcker och pekar med långa fingret, lever ni som ni lär oxå ?

Jag cyklar/promenerar varje morgon innan jag ätit något, dock bara ca 10min cykling tempo 100% är det för kort stund för att det ska påverka något ?

Jag är fet och klen iallafall :näsblod :gråta

Kör du 100% intensitet i 10min så är det hur bra som helst. Det påverkar dig riktigt positivt i det mesta som har med välbefinnande och träningsresultat att göra. Inte i bemärkelsen att det direkt bränner fett under träningen utan för att det påverkar massa andra faktorer positivt.

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
Twosaint skrev:
Är du ironisk eller seriös ?

Tränar du på gym eller nån kondition (i så fall hur ofta) ?

Eller är du teori ?

Jo jag tränar lite. Kör gym 4ggr/vecka och löpning/spinning/boxercise 5ggr/vecka. Sen tar jag tex 230kg i marklyft och reppar sådär 6rep med 40kg hantlarna i axelpress. Men jag är ändå fet och klen enligt min egen uppfattning.
Beror väl mest på att jag gillar god mat och inte pallar att äta superseriöst alltid, gör det i perioder dock men man måste ju leva oxå.

Cat

Gick med
13 Oct 2004
Hoj
Twosaint skrev:

edit: du mark inte för att vara elak, men du har mer än 15kg fett.

Jag vill inte uppfattas som en fingerpekare, utan mer som en hjälp eller rådigivare om någon undrar... :pannkyss

Jag har under 15 år levt på sammansatta koster och dieter och gud vet vad, tränat 6 dagar i veckan och tävlat mig lila i huvet :kocko ...MEN, inte nu mer :)
Senaste 2 åren har jag levt som en vanlig Nisse Näsa, dock har jag tränat lite för annars hade jag nog klättrat på väggarna (cyklat, ridit, styrketränat och gått långa promenader).

Idag har jag egentligen inget annat mål mer än att jag vill se hyfsad ut och kunna knäppa gylfen. Man blir dessutom pigg av att träna, så det är en annan anledning till varför jag vill hålla igång.

En pulshöjare varje morgon är suveränt för din kropp, så fortsätt med det! :tummenupp

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Trango_B skrev:
Jo jag tränar lite. Kör gym 4ggr/vecka och löpning/spinning/boxercise 5ggr/vecka. Sen tar jag tex 230kg i marklyft och reppar sådär 6rep med 40kg hantlarna i axelpress. Men jag är ändå fet och klen enligt min egen uppfattning.
Beror väl mest på att jag gillar god mat och inte pallar att äta superseriöst alltid, gör det i perioder dock men man måste ju leva oxå.

Bra då tränar du ju iaf. Själv är jag periodare med god smak på livet, är inne i en period nu. Men blir lite fundersam, dom som tränar seriöst vad hittar dom sina kläder ? Skulle köpa kavaj till nyår, jag fick ge upp. Ryggen var för bred på ena kavajen, armarna för grova för andra (inte för att man går runt och flexar men jag hade ju inte ens kunnat dricka skumpa i den)
och axlarna gjorde att expediten på herrkiperingen skakade på huvudet och sa
"jag säljer ingen kavaj till dig det ser ju inte klokt ut"

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...