Träningstråden

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Man kan säga såhär. Ligger du stilla i vikt nu, utan att träna eller äta nyttigt, så går du ner i vikt om du äter lite nyttigare. Byt ut nåt du äter mot någonting motsvarande men nyttigare.

Bara träning är svårt att säga, du borde bränna fett och bygga muskler, men mer saker spelar in, din ämnesomsättning ökar. Vill du gå ner i fett så börja med morgonpromenader innan frukost 2-3 dagar i veckan.

Styrketräning ökar muskelmassan som ökar viloförbrukningen vilket gör att du går ner i vikt, men det är mest långsiktigt.

Själv har jag motsatt problem så jag vet inte så mycket om viktminskning. :)

Hoppas jag går att förstå lite iaf, jag är lite stressad :)

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
stoffer skrev:
Man kan säga såhär. Ligger du stilla i vikt nu, utan att träna eller äta nyttigt, så går du ner i vikt om du äter lite nyttigare. Byt ut nåt du äter mot någonting motsvarande men nyttigare.

Bara träning är svårt att säga, du borde bränna fett och bygga muskler, men mer saker spelar in, din ämnesomsättning ökar. Vill du gå ner i fett så börja med morgonpromenader innan frukost 2-3 dagar i veckan.

Styrketräning ökar muskelmassan som ökar viloförbrukningen vilket gör att du går ner i vikt, men det är mest långsiktigt.

Själv har jag motsatt problem så jag vet inte så mycket om viktminskning. :)

Hoppas jag går att förstå lite iaf, jag är lite stressad :)

Hur långa ska dessa promenader vara då?

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
H4 skrev:
Hur långa ska dessa promenader vara då?

Beror på hur mkt energi du vill förbruka. En timme promenad förbrukar 500Kcal.
Är du smart joggar du istället eftersom det förbrukar mer energi på kortare tid.
Mer tidsbesparande alltså.
Kolla bakåt i denna tråden för tips när det gäller att gå ned i vikt så slipper vi skriva det fler gånger.

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
Kolla detta jag skrev för några inlägg sedan

Du måste väga maten ett tag. Annars kommer all träning/kost vara rena gissningar och du slösar bort mkt mer tid än det tar att väga/räkna maten.
När du efter några veckor lärt dig vad saker innehåller och i vilka mängder så kan du strunta i att väga och använda din nya kunskap till att bedöma hur mkt du ska äta. Ska skaffa direkt en matvåg och en näringstabell på dom livsmedel du ska äta.

Sedan börjar du träna något kul som ger hög puls. Tex innebandy eller liknande. Räcker med ett par ggr/vecka + 3ggr gym. Promenera om du tycker det är kul, skippa det annars. Om du promenerar kan du äta 2800kcal/dag istället

Annars äter du runt 2500Kcal /dag (borde funka bra för dig).
Ät 100g fett och 170g protein samt 250g kolhydrater.
En dag i veckan äter du det du känner för(men mer än 2500Kcal)

Vad du äter är inte viktigast utan det är att energiinnehållet stämmer totalt med 2500kcal som är viktigt. Men det är bra att äta ris,potatis,kött,fisk,grönsaker,rapsolja osv

Kör på i den takten och du tappar ca 3kg fett/månad. Du kan köra hur länge du vill utan större ändringar.

Morgonpromenader är överskattade. Det funkar inte så att bara för att man tar en promenad just på morgonen så förbränner man fett automatiskt.
En timme promenad blir ca 300-500Kcal energiförbrukning.
Om du istället struntar i att äta dom 500Kcalen så blir resultatet samma sak.
Om du däremot hade löptränat tex och förbrukat 500Kcal så hade du fått kondition, bättre insulinkänslighet, höjd fettbrännartröskel m.m.
Lägg alltså hellre energin på högintensiv träning och om ni inte vill det ät mindre istället för att promenera för samma resultat.

Cat har en poäng med att kroppen tar fett som energikälla om glykogenet tar slut MEN en grej att komma ihåg i sammanhanget är att en person som äter en normal kost har glykogenlager som pallar minst 10 timmar promenad.
Glykogenet tar inte slut på natten under sömnen och fylls av frukosten utan det finns där hela tiden under normala förhållanden. Morgonpromenader förbrukar helt enkelt för lite energi för att vara meningsfulla att utföra.
Om man förbrukar 500Kcal på en promenad så kan man räkna med att MAX 200 av dom kommer direkt från fettvävnad(i en utopisk värd av helt perfekta förutsättningar). Isåfall måste man gå minst 40st promenader (förmodligen minst 100 i verkligheten) för att bränna ett kg fett. Riktigt slöseri med tid alltså.

Ska man deffa maximalt effektivt så ska följande uppfyllas.

1. Man ska ha bra kondition
2. Man ska styrketräna tungt på samma eller högre vikter hela tiden.
3. Man ska äta mindre kalorier än man förbrukar. (Ca 500-1000kcal/dag minus)

2g protein/kg kroppsvikt är lagom och 1g/kg kroppsvikt med fett
resten kolhydrater upp till kalorinivån 500-1000kcal under förbrukningen.

Sedan spelar det ingen större roll om man tar morgonpromenader, äter snabba eller långsamma kolhydrater, mättade eller fleromättade fetter osv.
Spelar heller ingen större roll när man äter eller när man tränar. Det brukar vara mkt snack om att fettbränningsträning är mest effektiv när vi har låga insulinnivåer osv men om vi har mycket insulin i omlopp(har käkat massa snabba kolhydrater tex och sätter igång att träna så tar det ungefär (eftersom insulin har ca 3 minuters halveringstid) 5-16 minuter innan vi är lika låga om inte lägre än på tex på morgonen eller flera timmar efter vi käkat. Så vill vi ha låga nivåer så aktiverar vi oss bara och efter 5-16 minuter bränner vi i samma takt. Spelar ingen roll alltså eftersom all aktivitet ändå körs på låga insulinivåer i verkligheten. Finns grundstenarna på plats funkar det skitbra iallafall.
Många som ska deffa hänger upp sig på skitsaker och glömmer bort helheten.
Man kan inte deffa genom att gå morgonpromenad varje dag och leva på ris/tonfisk om man äter mer ris/tonfisk än man förbrukar tex. Då händer det inget. Då är det mkt bättre att leva på chokladkakor men ligga på kaloriminus.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Trango_B, tack för den texten!

Iallafall, har ju börjat med armhävningar och börjar redan känna efter 2 veckors träning att tricepsen syns, förrut var de omöjliga att hitta, nästan.

Har dock en lång väg kvar, klarar bara 20 st :rofl

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
Trango_B skrev:
Ät mindre bara så går det automatiskt. Ligger du still i vikt nu och äter hyffsat lika hela tiden?

Isåfall byt bara ut nått livsmedel som du äter nu och som innehåller mkt energi till ett annat livsmedel som inte innehåller lika mkt energi.

Tex så kanske du dricker saft/läsk/öl ?
Dricker du en 1.5l läsk/saft om dagen nu och byter det mot vatten eller light saft/läsk så sparar du ca 500Kcal. Bara det räcker för att du ska tappa några hekto fett per vecka.

Det kan gjøras mycket med vad jag ater och hur mycket jag ater , jag dricker mycket cola, øl och ater på natterna osv osv....så om nogon har et forslag om hur mycket och hur man ska ata ( detta ar en man som ar 90+ kg och borde vara 78-80kg)Så vore jag tacksam.

Mvh Arctic

crm

HONDA
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
GSXR 1000 -06
Har lite problem med marklyften. i starten går det grymt segt sen går de lätt.
bara ja får upp dem dem första cm:arna så går det lätt. skule vilja få bättre flyt i starten, bättre fart lixom.. polarn tex har samma fart genom hela lyftet. Jag står där nere å drar allt va ja har ibörjan å sen efter nåra crm bnehöver ja inte ta i lika mkt för då är de inte så tungt. å om ja vill öka lite så så kan ja inte rubba stången från backen.. Om jag bommar ett marklyft så är det att ja inte lyfter stången från backen. har aldrig blivit för tungt i mitten lixom..

har nån nått bra tips teknik eller nån muskel ja skulle träna lite mer kanske?
väldigt tacksam för svar :Bugar

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
crm skrev:
Har lite problem med marklyften. i starten går det grymt segt sen går de lätt.
bara ja får upp dem dem första cm:arna så går det lätt. skule vilja få bättre flyt i starten, bättre fart lixom.. polarn tex har samma fart genom hela lyftet. Jag står där nere å drar allt va ja har ibörjan å sen efter nåra crm bnehöver ja inte ta i lika mkt för då är de inte så tungt. å om ja vill öka lite så så kan ja inte rubba stången från backen.. Om jag bommar ett marklyft så är det att ja inte lyfter stången från backen. har aldrig blivit för tungt i mitten lixom..

har nån nått bra tips teknik eller nån muskel ja skulle träna lite mer kanske?
väldigt tacksam för svar :Bugar

Förmodligen så försöker du lyfta med korsryggen direkt och har för raka ben.
Prova att hålla ryggen rakare och stilla i startfasen. Lyft bara med benen alltså den första biten,(OBS ha ryggen rak annars går det år h-e) sen när benen är nästan raka fortsätter du med ryggen. Om du redan gör så kan det vara en bra idé att sänka vikten ett tag och träna lite mer på tekniken. Be någon kolla på dig eller stå så du ser dig själv i profil i en spegel. Man får inte göra fel bara för att få upp en större vikt, det är inte nyttigt på marklyft eftersom det kan få ganska katastrofala följder.

Sen är ju marklyft tyngst i början så du kanske bara har för stora ambitioner helt enkelt men rätt teknik.

crm

HONDA
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
GSXR 1000 -06
gör helt rätt med bn rygg och sånt. förut hade ja väldiga problem med att ja räta ut benen och drog allt med ryggen., men vilade i 3 mån och börja köra igen då var det problemet borta.

men ska göra som du säjjer försöka köra lite lättare och träna lite mer teknik.

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
Acrid skrev:
Riktigt så enkelt är det ju inte...Beror ju på vad man väger och vilken fördelning muskler/fett/annat man har.

Ja, såklart. Men ungefär 500 i timmen för en promenad. Och det dubbla för löpning.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Hur länge kan man cykla tills man svimmar? Det hade jag tänkt testa på fredag.
Har sprungit tills jag spytt men jag kunde ju springa kanske ett par minuter till om nöden hade krävt.

Hur länge cyklar de i Tour de France?

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Trango_B skrev:
Beror på hur mkt energi du vill förbruka. En timme promenad förbrukar 500Kcal.
Är du smart joggar du istället eftersom det förbrukar mer energi på kortare tid.
Mer tidsbesparande alltså.
Kolla bakåt i denna tråden för tips när det gäller att gå ned i vikt så slipper vi skriva det fler gånger.
Promenader är effektivt mest för att folk inte brukar dra sig från att gå ut och gå. Ska de däremot byta till träningskläder och jogga och duscha sen så drar dom sig säkert lite mer.

Men du har rätt, löpning är bra. :)

*Löptränade mycket förut, som mest 3.5mil på en träning*

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
crm skrev:
gör helt rätt med bn rygg och sånt. förut hade ja väldiga problem med att ja räta ut benen och drog allt med ryggen., men vilade i 3 mån och börja köra igen då var det problemet borta.

men ska göra som du säger försöka köra lite lättare och träna lite mer teknik.

Problemet kan vara att du, som du själv iof redan konstaterat är för svag i bottenläget.
Prova att nöta lite böj med pungdip, så kan det kanske gå bättre. Men som tidigare nämnt så är ju mark absolut tyngst i botten, så det kanske är ambitionen som är hög
:)

//Johan W

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
stoffer skrev:
*Löptränade mycket förut, som mest 3.5mil på en träning*

Kommmer du ihåg vilken tid det tog?

Jag sprang hbg-höganäs på 1 timme och 45minuter och det borde vara liknande sträcka tror jag.

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Mavve skrev:
Kommmer du ihåg vilken tid det tog?

Jag sprang hbg-höganäs på 1 timme och 45minuter och det borde vara liknande sträcka tror jag.
Tvivlar att du sprang 3.5 mil på 1 timme 45 minuter, det är samma tempo som värdseliten bland maratonlöpare håller, 3 minuter / km.

Jag sprang på blyga kappa 3h tror jag, rätt precis 5 minuterstempo.

Saken är ju att när man kommer upp i de distanserna så spelar psyket mer roll än konditionen. Iaf för mig. Kroppen tar ju en del stryk också av det.

(med de distanserna menar jag över 2 mil)

crm

HONDA
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
GSXR 1000 -06
OLDEN skrev:
Problemet kan vara att du, som du själv iof redan konstaterat är för svag i bottenläget.
Prova att nöta lite böj med pungdip, så kan det kanske gå bättre. Men som tidigare nämnt så är ju mark absolut tyngst i botten, så det kanske är ambitionen som är hög
:)

//Johan W

ok tack för svaren=) ska öva på lite lägre vikter och försöka öva lite på tekniken. men i övrigt köra på som vanligt. de kanske kommer med tiden=) :tummenupp

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
crm skrev:
ok tack för svaren=) ska öva på lite lägre vikter och försöka öva lite på tekniken. men i övrigt köra på som vanligt. de kanske kommer med tiden=) :tummenupp

Får du ont i hamstrings när du kör mark?
Baksida lår alltså.

crm

HONDA
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
GSXR 1000 -06
nej, förr kunde ja känna att de sträckte lite längst ner på skinkorna men inte nu. det var tror jag när ja sträckte ut benen först sen drog allt med ryggen då tror ja att de sträckte till i nån muskel där bak

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
crm skrev:
nej, förr kunde ja känna att de sträckte lite längst ner på skinkorna men inte nu. det var tror jag när ja sträckte ut benen först sen drog allt med ryggen då tror ja att de sträckte till i nån muskel där bak

Exakt, om du aktiverar ryggen för mkt i startfasen så kommer det kännas i hamstrings. Det finns ju en övning för just hamstrings som kallas för raka marklyft.

Efter det du skrivit skulle jag tro att du gör rätt men kanske bara vill lite för mkt.
Gör följande, backa minst 10kg. Sen höjer du varje vecka med småvikter bara i framtiden. Hur många rep kör du nu? förmodligen sådär 6st eller nått va?
Fortsätt med det men lägg in ett tillfälle per vecka där du bara kör ett set och 1-3 rep på en högre vikt(som oxå ska öka varje vecka och vara på gränsen att du klarar). Kör gärna det först i ditt vanliga marklyftpass om du är tillräckligt uppvärmd. På det sättet kommer styrkan mkt snabbare än om du kört 6rep hela tiden.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...