Träningstråden

Annchua

Ängel
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Såld.
Ush för styrketräning ;)

Så känner jag just nu när jag efter 3 månaders hårdträning för rygg drar på mig en låsning i nedredelen av ryggen :(

Inge bra att ge gärnet från början.. knakning på måndag så är jag på det igen på tisdagen dock lite lättare och lugnare.. kanske..
Vad är det man brukar säga? vill man vara fin får man lida pin.. Pratade med vår Träningscoach på gymmet där jag jobbar och fick höra att låsningar är OTROLIGT vanligt bland folk som börjar hårdträna just en specifik muskelgrupp.
Gick på Ashtangayoga samtidigt tillen början och då kände jag ingenting alls men med mitt schema idag så kan jag dessvärre inte gå på det vilket jag även började känna av låsningen.. suck..

Hur bra är det att tillsätta ett proteintillskott som mellanmål. Jag har problemet med att äta alldeles för lite.. max 3 mål om dagen brukar det bli och då är det en bra dag! Har en tjej på gymmet som säljer proteinpulver direkt från leverantör. Har dock inte bett om någon innehållsförteckning på det ännu men min träningskordinator går i god för att det är väldigt bra grejer.

/AC

xCr

Maniac
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
Kommer snart..
Gym 4 ggr i veckan, inte stor nu, men till sommarn då jävlar :yoparty

Stats:
Ålder: 19 år
Längd: 187 cm
Vikt: 80 kg

Ska lägga på mig minst 10 och sdan rippa som fan i nån månad.
Kommer bli kanon :tummenupp

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kona CC 04
Annchua skrev:
Ush för styrketräning ;)

Så känner jag just nu när jag efter 3 månaders hårdträning för rygg drar på mig en låsning i nedredelen av ryggen :(

Inge bra att ge gärnet från början.. knakning på måndag så är jag på det igen på tisdagen dock lite lättare och lugnare.. kanske..
Vad är det man brukar säga? vill man vara fin får man lida pin.. Pratade med vår Träningscoach på gymmet där jag jobbar och fick höra att låsningar är OTROLIGT vanligt bland folk som börjar hårdträna just en specifik muskelgrupp.
Gick på Ashtangayoga samtidigt tillen början och då kände jag ingenting alls men med mitt schema idag så kan jag dessvärre inte gå på det vilket jag även började känna av låsningen.. suck..

Hur bra är det att tillsätta ett proteintillskott som mellanmål. Jag har problemet med att äta alldeles för lite.. max 3 mål om dagen brukar det bli och då är det en bra dag! Har en tjej på gymmet som säljer proteinpulver direkt från leverantör. Har dock inte bett om någon innehållsförteckning på det ännu men min träningskordinator går i god för att det är väldigt bra grejer.

/AC

Äter du som sagt för lite så kan det vara idé att köpa kosttillskott...men varför inte bara äta mer av riktig mat istället? Du får ju i dig så mycket annat som inte finns i kostillskotten.

Sedan beror det på vad du vill med kostillskottet, ska det vara som en mellanmål eller direkt efter träning?

Mellanmål: satsa på ett protein med kasein i.
Efter träning: vassleprotein och dextropur/maltodextrin (kolhydrater)

Vad är det för protein som säljs på gymet?

Annchua

Ängel
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Såld.
Acrid skrev:
Äter du som sagt för lite så kan det vara idé att köpa kosttillskott...men varför inte bara äta mer av riktig mat istället? Du får ju i dig så mycket annat som inte finns i kostillskotten.

Sedan beror det på vad du vill med kostillskottet, ska det vara som en mellanmål eller direkt efter träning?

Mellanmål: satsa på ett protein med kasein i.
Efter träning: vassleprotein och dextropur/maltodextrin (kolhydrater)

Vad är det för protein som säljs på gymet?

Riktig mat skulle givetvis vara en utopi dock så är jag inte hungrig. Ämnesomsättningen ligger och vilar lite skulle jag tro. Har haft detta problemet sen jag var tvungen att sluta träna pga sjukdom. Kroppen lägger sig i vila och är svår att väcka till liv. Yogan fick igång "hungern" då åt jag 6 mål om dagen. Vet ej exakt vad det är för protein som säljs, ska höra med henne i veckan. Det ska mer vara som ett mellanmål men även tas direkt efter träning. Jag brukar dricka en Gainomax eller Twinlabs FitnessShake direkt efter samt en banan. Har Tyvärr lite dåliga erfarenheter utav "efter träningspreparat" då de jag fått smaka verkligen smakat USH..
/AC

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kona CC 04
Annchua skrev:
Riktig mat skulle givetvis vara en utopi dock så är jag inte hungrig. Ämnesomsättningen ligger och vilar lite skulle jag tro. Har haft detta problemet sen jag var tvungen att sluta träna pga sjukdom. Kroppen lägger sig i vila och är svår att väcka till liv. Yogan fick igång "hungern" då åt jag 6 mål om dagen. Vet ej exakt vad det är för protein som säljs, ska höra med henne i veckan. Det ska mer vara som ett mellanmål men även tas direkt efter träning. Jag brukar dricka en Gainomax eller Twinlabs FitnessShake direkt efter samt en banan. Har Tyvärr lite dåliga erfarenheter utav "efter träningspreparat" då de jag fått smaka verkligen smakat USH..
/AC

Ja...risken att din ämnesomsättning är körd i botten verkar överhängande. ÄT! :)

Ok men kolla upp vad det är för ngt, så blir det lättare att kommentera det hela. :tummenupp

Mellanmål ska helst bestå av långsamt protein...typ kasein och långsamma kolhydrater. Det du intar direkt efter träning ska vara så väl snabbt protein som snabba kolhydrater. Därför vore det kanske bättre att köpa två olika typer av protein. Men som sagt, helst mat, i andra hand kosttillskott. Beror ju oxå på vad du är villig att lägga ut för de extra kosttillskotten.

Gainomax är väl inte direkt gott... :D Finns iofs många proteintillskott som smakar :arsele, men visst finns det dom som smakar helt ok. FitnessShake..vad är det?

A-star

A-star
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Nada...just nu.
Träna ska va kul så jag håller på med hästar ,ridning 3 g/veckan och promenader och gym någon gång i bland men jag tycker det är lite tråkigt.Och så äter jag rejäl mat (husmanskost,ingen snabb mat)men sunt.Funderar att börja på kampsport för att bli av med min energi.Jag har så mycket enegi så jag måste hålla på med någonting varge dag.Har ett jobb som inte är energi krävande.Man mår så bra av att träna och hålla kroppen i trim. :)

Last edited:

Cat

Spinner som en katt...klöser som en puma
Gick med
13 Oct 2004
På landet...i ett hus vid skogens slut...
Hoj
Harley 1340 till gata & strip. Och så lite kärlek på gubbens Super Twin Nitro bike + ett par lik-hojar
Mavve skrev:
Hur länge kan man cykla tills man svimmar? Det hade jag tänkt testa på fredag.
Har sprungit tills jag spytt men jag kunde ju springa kanske ett par minuter till om nöden hade krävt.

Hur länge cyklar de i Tour de France?

Jag har cyklat så jag spytt...ehhh...mysig flicka :rolleyes: not!
Kan säga att har man allmänkondis på någorlunda nivå så kan man i princip cykla en hel dag. Det har jag varje fall gjort, cyklat Vättern runt ett par ggr, och då cyklade vi ca 15-16 mil om dagen. :tummenupp

Så trampa på! :tungan

crm

HONDA
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
GSXR 1000 -06
Efter det du skrivit skulle jag tro att du gör rätt men kanske bara vill lite för mkt.
Gör följande, backa minst 10kg. Sen höjer du varje vecka med småvikter bara i framtiden. Hur många rep kör du nu? förmodligen sådär 6st eller nått va?

ja kör 3 reps, varranan vecka tung varranan lätt ungefär. kör mark som första övning. kanske är att ja tycker ja borde va starkare än jag är. men ska sänka vikten lite och testa mej fram lite :tummenupp

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
stoffer skrev:
Tvivlar att du sprang 3.5 mil på 1 timme 45 minuter, det är samma tempo som värdseliten bland maratonlöpare håller, 3 minuter / km.

]Det blir 20 km/h i 3.5 mil, han kanske cyklade :va

Jag tävlade i längdåkning för hundra år sedan, sprang 7.5 km kuperad slinga på 26 minuter som bäst, idag orkar jag knappt gå samma sträcka på drygt en timme.

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
GSXR1100R skrev:
stoffer skrev:
Tvivlar att du sprang 3.5 mil på 1 timme 45 minuter, det är samma tempo som värdseliten bland maratonlöpare håller, 3 minuter / km.

]Det blir 20 km/h i 3.5 mil, han kanske cyklade :va

Jag tävlade i längdåkning för hundra år sedan, sprang 7.5 km kuperad slinga på 26 minuter som bäst, idag orkar jag knappt gå samma sträcka på drygt en timme.
Han måste ha cyklat. Om han nu orkade det då.. :tungan

Det är riktigt bra tempo, runt 3.5 va? Skulle vara intressant vad du gjorde milen på då.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
stoffer skrev:
Han måste ha cyklat. Om han nu orkade det då.. :tungan

Det är riktigt bra tempo, runt 3.5 va? Skulle vara intressant vad du gjorde milen på då.
Jag kroknade rätt bra på längre sträckor...

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
stoffer skrev:
Sätt igång att löpa igen så blir du ju kungen av ERF. :)

Motivational: http://www.johnstonefitness.com/images/1ya.gif
Träna är bra, men bulka ska man inte göra om man ska köra RR, jag går mina promenader och kollar på fåglarna, i år blir det tufft att klara topp 10 i ERF, många duktiga team som satsar hårt, vi kör mest på skoj.

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Det han gjorde på bilden kan väl knappast räkans som bulk? ;)

Nej, jag förstår vad ni menar, inge kul att göra det om det inte är kul. Typ ;)

Annchua

Ängel
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Såld.
Jo visst är det det ämnesomsättningen som behöver ställas till rätta!
Ska iväg och ta lite prover tänkte jag. Tror det hjälper lite mer när en läkare sparkar på en eller man får det på papper. hmm.. kanske.
Men först ryggknakning - så styrketränandet kan komma igång igen.
Oooh.. en iskall Gainomax cappucino är ju hur gott som hellst!! :yoparty
Har druckit Twinlabs - Twinfast till mellanmål ett tag och jordgubbsmaken i den smakade helt ok. Dock blandat med lite färska bär och mjölk/yoghurt.

Fitnessshake har nu bytt namn förresten - multipower shake. Hittar den inte på Twinlabs hemsida men vi säljer för fullt av dem på gymet.
Ska kolla upp vad det är för proteinpulver som tjejen säljer.

NAtt på er..
/AC

Acrid skrev:
Ja...risken att din ämnesomsättning är körd i botten verkar överhängande. ÄT! :)

Ok men kolla upp vad det är för ngt, så blir det lättare att kommentera det hela. :tummenupp

Mellanmål ska helst bestå av långsamt protein...typ kasein och långsamma kolhydrater. Det du intar direkt efter träning ska vara så väl snabbt protein som snabba kolhydrater. Därför vore det kanske bättre att köpa två olika typer av protein. Men som sagt, helst mat, i andra hand kosttillskott. Beror ju oxå på vad du är villig att lägga ut för de extra kosttillskotten.

Gainomax är väl inte direkt gott... :D Finns iofs många proteintillskott som smakar :arsele, men visst finns det dom som smakar helt ok. FitnessShake..vad är det?

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Hallå alla träningsfreaks :)

Hur går det för alla?
För mig går det faktist otroligt bra med träningen tror jag når mina uppsatta mål tidigare än väntat! skönt med medvind!

Nu ska jag ut på krogen och bli lite :fyllisar för de har jag förtjänat :)

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
Annchua skrev:
Jo visst är det det ämnesomsättningen som behöver ställas till rätta!
/AC

Du fixar det enkelt genom att äta mer ett tag framöver. Träna samtidigt men ät mycket mat. Du måste äta mer kalorier än du förbrukar, försök äta ofta dessutom och låt en större del av det totala kaloriintaget komma från fett.
Ät grönsaker för antioxidanter,spårämnen och vitaminer eller ta vitamintillskott.
Kör så några veckor och du är tillbaka igen. För att sedan undvika att förstöra den igen så ska du se till att inte äta för lite energi i förhållande till energiförbrukningen. Ät max sådär 500 Kcal under din förbrukning och ät ofta.

Du måste acceptera att lägga på dig fett under tiden du återställer din metabolism. Det är omöjligt annars om du inte gör det på medicinsk väg.

Det KAN ju vara så att din sköldkörtel inte är kapabel att fixa tillräckliga mänger med thyroidhormon. Men det är absolut inte troligt att du har en defekt där, men gå till en läkare och be honom kolla din thyroidnivå, den är enkelt att fastställa med blodprov. Låg thyroidnivå betyder nedsatt ämnesomsättning eller frånvaro av ämnesomsättning. Men isåfall hade du varit riktigt sjuk nu så oroa dig inte.

Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
stoffer skrev:

Jag sprang på blyga kappa 3h tror jag, rätt precis 5 minuterstempo.

Saken är ju att när man kommer upp i de distanserna så spelar psyket mer roll än konditionen. Iaf för mig. Kroppen tar ju en del stryk också av det.

(med de distanserna menar jag över 2 mil)

Vet inte exakt sträckan, men jag började springa 18:00 från Drottninghög i Hbg, ner till stranden o bara vidare bort till Höganäs Jour pizzeria som jag nådde 19:45. Stannade ett par minuter på vägen eftersom jag träffade så många jag kände o skulle prata med dem oxå.

Hade inget o göra hemma men väl framme undra jag va fan jag höll på med....

Tänkte cykla igår tills jag svimmade men pallade bara en timme, sen var det skittråkigt.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Superbee skrev:
Hallå alla träningsfreaks :)

Hur går det för alla?
För mig går det faktist otroligt bra med träningen tror jag når mina uppsatta mål tidigare än väntat! skönt med medvind!

Nu ska jag ut på krogen och bli lite :fyllisar för de har jag förtjänat :)

Tekniskt sett förtjänar du inte de extra kalorierna förrens du nått ditt mål och därefter tränat en dag ;)

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Hoj
2002 Yamaha R1
Trango_B skrev:
Du fixar det enkelt genom att äta mer ett tag framöver. Träna samtidigt men ät mycket mat. Du måste äta mer kalorier än du förbrukar, försök äta ofta dessutom och låt en större del av det totala kaloriintaget komma från fett.
Ät grönsaker för antioxidanter,spårämnen och vitaminer eller ta vitamintillskott.
Kör så några veckor och du är tillbaka igen. För att sedan undvika att förstöra den igen så ska du se till att inte äta för lite energi i förhållande till energiförbrukningen. Ät max sådär 500 Kcal under din förbrukning och ät ofta.

Du måste acceptera att lägga på dig fett under tiden du återställer din metabolism. Det är omöjligt annars om du inte gör det på medicinsk väg.

Det KAN ju vara så att din sköldkörtel inte är kapabel att fixa tillräckliga mänger med thyroidhormon. Men det är absolut inte troligt att du har en defekt där, men gå till en läkare och be honom kolla din thyroidnivå, den är enkelt att fastställa med blodprov. Låg thyroidnivå betyder nedsatt ämnesomsättning eller frånvaro av ämnesomsättning. Men isåfall hade du varit riktigt sjuk nu så oroa dig inte.

till trango b

har läst en del som du har skrivit, nu vill jag bara veta om du bara har ett genuint intresse eller sysslar med kost, mm på heltid då dina kunskaper är klart intressanta.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...