Träningstråden

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Trango_B skrev:
Det där med att olika övningar "tar" olika osv hänger för många upp sig på.
Man växer inte av att köra några speciella övningar som "tar" olika eller har olika rörelselängd osv.
Sen det där med att byta övningar för variation och att kroppen vänjer sig är en sanning med modifikation alternativt bullshit.

/F.iskpinnen
Men trango b??????Inte mycket man höll med om i det inlägget faktiskt.

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
Superbee skrev:
Nu ni....kommer frågan nummer ett

hur mycket tränar ni på/maxar i bänkpress

hehe kände mig tvungen att fråga denna slitna klyscha :rofl
Kör pyramidträning i de flesta övningar.I bänk blir det ungefär så här, värm på 50kg nåra set.Sen ökar jag till 80,110.Sen går jag ner till 6-reppare o kör ett set på 140 o ett på 160kg.Sen blir det en 2-reppare på 180 för att vända o gå neråt i pyramiden.Dom veckor jag maxar kör jag inte så många set på dom lättare vikterna o har som bäst i livet gjort 215 kilo på träning o 195 med klapp på tävling,utan bänktröja.

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Hoj
2002 Yamaha R1
Trango_B skrev:
Ja, han undrade vad du sysslat med tidigare i sitt liv för hans tjej tog 80kg redan när hon tränat någon månad. Dessutom gjorde han själv 25 reppare på 250-300kg :rofl
Årets mytoman :fatta! :tungan

gillade tråden innan, gillade lite av dina inlägg men efter detta så...................................... :arsele

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Hoj
2002 Yamaha R1
ktmjacke skrev:
Men trango b??????Inte mycket man höll med om i det inlägget faktiskt.

där gjorde han sin tavla :) , tränar själv med en halv pyramid, går uppåt men inte nedåt. har ett kanske 2 workingset till slut. kör bara basövningar, inga jävla kablar mm, det aldrig går att maximera antalet muskelfibrer då vikten är för låg. endast en muskelgrupp/dag, vila var tredje dag, så det tar ett tag innan man kommer tillbaka. massor med mat, kan inte betona hur viktigt det är med mat och sömn.

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
GIXxXER skrev:
gillade tråden innan, gillade lite av dina inlägg men efter detta så...................................... :arsele

Du skrev ju precis så?

Men nu fattar jag att du menade benpress
:) Då är det ju en annan grej såklart

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
Trango_B skrev:
Berätta hur man ska träna och varför då :)
Till att börja med kan man inte generallisera,varje individ svarar olika på samma övningar.Sen måste man ju snacka om samma sak för att kunna ge råd o tips,är personen man talar med byggare,motionär,fitness,viktminskare m.m?En bodybuilder t.ex skulle ALDRIG lyckas få en välskulptrerad kropp genom att använda sig av endast tre övningar per muskelgrupp konstant som du skriver.Där gäller det verkligen att attakera varje muskel från varje tänkbar vinkel för att "mejsla" fram den,detta innebär ju naturligtvis omkastning då o då i träningsprogrammet.Och att flyes skulle va en "stretch o fjollövning" tyder jag endast som att du aldrig lyckats utföra den korrekt.Med rätt armvinklar o tillräckligt djup upplevs en enorm pump i övre delen av peccsen som är svår att uppnå med nån annan övning eller maskin.Vill man däremot bara bulka till sig lite o kanske få lite grövre armar o bröstkorg så kan man ju naturligtvis träna lite mer oseriöst o bara koncentrera sig på dom övningarna.Men det slutar allt som oftast med kass kroppshållning som enda resultat. Nu behöver du ju inte sura till här trango B,tycker du skriver mycket bra i den här tråden oxå,ville bara påminna om att man måste ha individens målsättning med som en faktor i kalkylen om du hajar va jag menar. mvh//jacke

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
GIXxXER skrev:
där gjorde han sin tavla :) , tränar själv med en halv pyramid, går uppåt men inte nedåt. har ett kanske 2 workingset till slut. kör bara basövningar, inga jävla kablar mm, det aldrig går att maximera antalet muskelfibrer då vikten är för låg. endast en muskelgrupp/dag, vila var tredje dag, så det tar ett tag innan man kommer tillbaka. massor med mat, kan inte betona hur viktigt det är med mat och sömn.
Mat o vila är 75% av resultatet,minst.Svarar på trango b:s fråga om pyramid i samma inlägg oxå.För mig är pyramidvarianten bra p.g.a att jag på det sättet får en schysst uppvärmning o genomblödning i uppåtfasen,enorm pump under den tyngre delen och bra stretch o reppump i neråtfasen.Gäller att hitta en bra "trappa" bara.Kan tillägga att jag byter ut pyramidträningen mot mer konventionell träning var 4 månad.

Last edited:

Cat

Spinner som en katt...klöser som en puma
Gick med
13 Oct 2004
På landet...i ett hus vid skogens slut...
Hoj
Harley 1340 till gata & strip. Och så lite kärlek på gubbens Super Twin Nitro bike + ett par lik-hojar
Trango_B skrev:
Boxercise är grymt :yoparty
En av dom effektivaste träningsformerna som finns :)

Ja, fy för :Bugar ...
Fast det var inte slagen och kombinationerna som var det jobbiga, utan att hålla mitzarna på rätt ställe vid varje slag eller spark..annars var det lätt risk för :näsblod och...ehh... :crash

Jaja, då är man väl "invalido" imorgon och 3 dagar fram.... :kryckor
men kul var det :tummenupp

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Trango_B skrev:
Men flyes är en fjollövning eftersom man inte kan köra tungt i den.

Ett program som tar med hela kroppen effektivt är
Chins, Axelpress, Bicepscurl, Marklyft, Dips, Stångrodd, Knäböj, Bänkpress.

Fler övningar är så är onödiga att köra. /F.iskpinnen

Jag tycker iallafall att jag kan köra sjukt tungt med flyes, kör alltid tills jag själv inte orkar mer, sen hjälper polarn till så man orkar 3 långsamma mördare till...är det bra eller dåligt enligt teoretiker?

eller vad menar du med att man inte kan köra tungt i den? för att du är så jävla stark i brösten att övriga kroppen inte orkar lyfta monsterhantlarna från golvet? :rofl

jag tycker mitt program jag kör verkar bra för jag har ökat i styrka som fan sen jag började köra så, speciellt med de 3 extra "hjälprepsen"...

Själv försöker jag alltid köra minst 3 olika övningar per muskelgrupp för att komma åt ordentligt osv, är det helt fel eller vadå???

Inte så att jag ändrar mina pass såsom de ser ut men är intresserad av att veta lite djupare varför jag kör en massa "onödiga extraövningar" per muskelgrupp?

Visst har jag bevisat mig vara en sopa på kost och dessutom svag och klen som få, men bara för det är jag ingen komplett idiot vad gäller att träna.

och du, det är jag som är Fiskpinnen ;)

Last edited:

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Superbee skrev:
Jag tycker iallafall... ...det är jag som är Fiskpinnen ;)

Det finns lika många teorier om hur man ska träna som det finns utövare.

En teori som jag kör efter är "Max-OT", den verkar vettig, och passade mig när jag tränade förut.

Men anhängare av MaxOT smutskastar pyramider och tvärtom oftast, så du får bilda dig en egen uppfattning.

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Cat skrev:
Ja, fy för :Bugar ...
Fast det var inte slagen och kombinationerna som var det jobbiga, utan att hålla mitzarna på rätt ställe vid varje slag eller spark..annars var det lätt risk för :näsblod och...ehh... :crash

Jaja, då är man väl "invalido" imorgon och 3 dagar fram.... :kryckor
men kul var det :tummenupp
Testa thaiboxning hördu ;)

Cat

Gick med
13 Oct 2004
Hoj
Harley 1340 till gata & strip. Och så lite kärlek på gubbens Super Twin Nitro bike + ett par lik-hojar
stoffer skrev:
Testa thaiboxning hördu ;)

Minsann hör och häpna! :banana
JAG HAR INGEN TRÄNINGSVÄRK :confused:

Fattar det inte, men kroppen var visst rätt ok i skick ändå...borde inte varit det efter ett halvårs slappande :rolleyes: , men jag är superglad och detta innebär att jag kan direkt börja träna 2 ggr i veckan 1,5 timmes pass :tummenupp

Imorgon ska jag köpa egna handskar :)

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
stoffer skrev:
Men anhängare av MaxOT smutskastar pyramider och tvärtom oftast, så du får bilda dig en egen uppfattning.
Bra att varva med lite olika stilar tycker jag iaf.Tungt ibland,lättare ibland.Viktigt att "lyssna" på kroppen dock,och aldrig köra tyngre än att man utför övningen korrekt.

prise

Junkie
Gick med
25 May 2004
Hoj
Gult ljudmonster!
Cat skrev:
Minsann hör och häpna! :banana
JAG HAR INGEN TRÄNINGSVÄRK :confused:

Fattar det inte, men kroppen var visst rätt ok i skick ändå...borde inte varit det efter ett halvårs slappande :rolleyes: , men jag är superglad och detta innebär att jag kan direkt börja träna 2 ggr i veckan 1,5 timmes pass :tummenupp

Imorgon ska jag köpa egna handskar :)

Börja riktig kampsport istället! Mycket mera givande! Där lär du dig någonting också samtidigt som det är sjukt jobbigt! ( på min klubb iaf. kör Kung Fu Tai Nui fighting träning, tävlingar i vår eller höst förhoppningsvis! =) )

Cat

Gick med
13 Oct 2004
Hoj
prise skrev:
Börja riktig kampsport istället! Mycket mera givande! Där lär du dig någonting också samtidigt som det är sjukt jobbigt! ( på min klubb iaf. kör Kung Fu Tai Nui fighting träning, tävlingar i vår eller höst förhoppningsvis! =) )

Vad är det för nånting??? :3freak
Låter som en maträtt på Golden Crown.... :rolleyes:

Lycka till med tävlingarna! :tummenupp

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
ktmjacke skrev:
aldrig köra tyngre än att man utför övningen korrekt.

Det där var nog det bästa som skrivits i den här tråden :tummenupp

Hatar "fuskgymmare" som lastar på mer än vad de orkar o rycker o sliter o har sig...
Visst kan man köra på "cheat tekniken" där man bara kör slut sig brutal - skit samma hur du gör vikten ska upp, men då ska man ju ha klarat av ett par "riktiga" rep först...

det är iallafall min åsikt om det nu är rätt eller fel, tjae...de skiter jag i :rofl

ninian

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
Yamaha R1
Superbee skrev:
Det där var nog det bästa som skrivits i den här tråden :tummenupp

Hatar "fuskgymmare" som lastar på mer än vad de orkar o rycker o sliter o har sig...
Visst kan man köra på "cheat tekniken" där man bara kör slut sig brutal - skit samma hur du gör vikten ska upp, men då ska man ju ha klarat av ett par "riktiga" rep först...

det är iallafall min åsikt om det nu är rätt eller fel, tjae...de skiter jag i :rofl

Har du sett någon utav Ronnie Colemans träningsfilmer. Där har du ett levande exempel på att du inte behöver använda hela muskelns rörelselängd i någon övning över huvud taget. Du behöver inte gå ända upp/ned i hantelpress, köra superstrikt i stångrodd, eller frenchpress, bicepscurls...osv. Dock känner han nog sin kropp ganska väl och vet vad han växer utav, plus att han med sin massa har svårt att använda hela rörelselängden, men ändå. Helstrikt är inte alltid det bästa, kontakten med muskeln anser jag vara bättre att eftersträva. Och jag kan få sjuk kontakt av att svinga med hantlarna/stängerna samt bygga på mig massa med den träningsstilen men risken finns att jag kopplar in en massa andra muskelgrupper som övningen ej är lämpad för.

Så länge du överbelastar muskeln varje pass och verkligen ger allt du har så kommer musklerna växa. Men att köra alltför strikt är i min mening endast fjolligt och kan nästintill leda till ökad skaderisk (beroende på belastning). Sen kan jag inte säga till andra hur de ska genomföra en övning, jag kan visa grunderna, sen får personen som ska utföra dem hitta den rörelsen/snabbheten de känner passar bäst för dem.

Testa t.ex att köra marklyft men att endast gå halva vägen, dvs, stanna och vänd då stången befinner sig strax under (över eller på) knäskålarna. Jag har tränat marklyft ett bra tag och vill träna _ryggen_ med den övningen, då särskild de nedre delarna. Även om det är en allround övning som tar i de flesta utav kroppens muskler så är det fortfarande en ryggövning för mig. Och efter att ha testat på 'halva' marklyft har jag märkt av en markant styrkeökning såväl som ökning av muskelmassa (vilka iofs går hand i hand) och varje pass har jag fått ett mycket bättre tryck i jämförelse med vanliga marklyft. Dock blir det lite lättare så öka på 30kg så är du tillbaks i samma motstånd som vid hela marklyft. Men trots det så är jag fortfarande tveksam till vilket som verkligen är bäst.. Så jag kommer fortsätta med halva marklyft några mån framöver och se hur utvecklingen blir. (uppv görs med vanliga mark)..

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...