Träningstråden

ninian

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
Yamaha R1
Det absolut bästa sättet att avgöra var och hur en övning prickar den tränade muskeln är enligt mig att; Avstå från det mesta inom träning i ~två veckor för att sedan piska kroppen rejält (dvs ett vanligt stenhårt pass) med de övningar man vill lära sig hur bra de "tar". Nästkommande dag brukar träningsvärken komma som ett brev på posten. Har du, t.ex efter en runda bänkpress, mer träningsvärk i triceps än bröst genomför du troligtvis övningen totalfel och bör därmed justera din rörelse.

Träningsvärk är väl inget vidare mått på att man växer, men har man tränat bröst och får redig träningsvärk där betyder det oftast att just bröstet har jobbat under träningspasset. Därför är träningsvärk oftast en bra vägmarkering över vilka muskler som verkligen tränades under gårdagens pass. Tränade jag verkligen de muskler jag tillägnade träningspasset till..?

Åttiettan:
Jag vet inte hur din ekonomiska situation ser ut. Men vill du få resultat är det dags att öppna plånboken och lära dig tillbringa tid i köket.

Jag ser gärna mer protein i frukosten. Öka även gröten med en extra dl havre. Mackan kan du behålla. Vitt bröd går bort för mig med tanke på att det finns bra mycket bättre alt i fullkornsbröd.

9.30: Skippa mackan och ät en första lunch. Jag vet inte hur mycket tid du har, men på 10 min kan man trycka i sig en matlåda. Ej tillgång till micro? Ät pasta och kyckling (eller annan mat som går att äta kall), eller liknande.

11.00: Behåll frukten men käka gärna en eller två mackor här. Protein som t.ex kesella eller keso vore även det bra att käka. Det är lättillgängligt och man kan mixa fram egna smaker, vilket fixas på nolltid.

12: lunch... Bra.

16: Middag... Bra. Käka mycket. Ät fr.o.m nu lite mer än du är van vid.

Kvällen: Köp hem mat om det är tomt i skafferiet. Basvaror som havregryn, ris, potatis, kyckling, kesella, keso, kött, fisk, mm. Att bygga en redig fysik är rätt seglivat och tar bra med tid när det gäller att laga och äta maten. Enformig kost är någonting som kommer tillhöra vardagen om ett tag.

Gainers är bra direkt efter passet (även innan, och enligt många;under passet). Men det vore bra att få i sig riktig mat en halvtimme/timme senare.

Jag råder dig även att träna lite tidigare om du börjar jobba så tidigt som du gör. Sömn/vila är viktigt för återhämtningen. Kosten är A och O. Ju tidigare och mer du satsar desto snabbare får du resultat. Om två tvillingar tränar lika mycket, men den ena äter dubbelt så bra/mycket, får den sistnämde avsevärt mycket bättre resultat.

Enligt mig låter det som om du måste "leva" styrketräning, men jag vill bara få dig medveten om att när folk säger att de äter mycket, men trots inte det går upp i vikt, inte insett själva vad som klassas som "mycket" mat. Om en person äter mer än mig vid middagen behöver inte betyda att han äter mer än mig under hela dagens lopp.

Seså. Ät nu :3freak

Last edited:

MikkE

Guest
RocketQueen skrev:
Grattis Mikke!!!
Vad tänker du träna?
Själv ska jag dra till gymet på måndag och fixa en PT igen. Är bara att erkänna. Jag fixar inte detta själv just nu. Motivationen är goooone!

/M
Självklart är det på gym och nu har jag äntligen kommit igång. Blir träning 4 ggr / veckan då jag tränar olika delar varje gång. Har även köpt mig massor med protein-, kolhydrat- och kreatintillskott så man får en bra effektiv uppbyggnad av musklerna. Tog första doseringen idag, inte allt för gott, men vill man bli snygg så får man lida lite. :)

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
Acrid skrev:
Säg till då! Så ska jag hejja på dig :D

Tack du för stödet :tummenupp !, Jag har haft strul med en armbåge till och från, så jag får se hur det känns en bit efter årsskiftet. Har svårt att prestera i dips just nu.

Kollade förretsen fett% i dagarna, har mindre nu än jag hade efter att jag deffat som hårdast innan sommaren. Kanske var lite för snål med näringen innan.

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Såld :(
MikkE skrev:
Självklart är det på gym och nu har jag äntligen kommit igång. Blir träning 4 ggr / veckan då jag tränar olika delar varje gång. Har även köpt mig massor med protein-, kolhydrat- och kreatintillskott så man får en bra effektiv uppbyggnad av musklerna. Tog första doseringen idag, inte allt för gott, men vill man bli snygg så får man lida lite. :)

Oj oj! Shit vad du går in för detta. Va skojigt. :tummenupp
Tyvärr håller jag med. De mesta proteindrinkarna smakar blä! hehe men vad gör man inte...

MikkE

Guest
RocketQueen skrev:
Oj oj! Shit vad du går in för detta. Va skojigt. :tummenupp
Tyvärr håller jag med. De mesta proteindrinkarna smakar blä! hehe men vad gör man inte...
Javisst. Betalar massor med pengar på träningskortet (tränar i djursholm) och då vill jag utnyttja det, hehe. Köpte där mest för att det ligger 100 meter från jobbet.
Jag är trött på att vara som jag är nu, vill göra något som jag vill trivas med mkt mer än vad jag gör idag. Dessutom så är det riktigt jävla kul att träna. Jag har inge mål om hur mkt jag ska gå upp eller så, tar det med tiden som kommer liksom. Redan nu känner jag mig starkare och frächare i kroppen.
Eftersom att jag är så smal som jag är så kommer tillskotten hjälpa mig med det, äter även mat i massor.
Tränade idag, dock lite för klent tror jag, är inte ens trött. Får se om jag har träningsvärk imorgon, haha.

Nästa pass: Måndag - Ben och mage då

Skål!

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Såld :(
MikkE skrev:
Javisst. Betalar massor med pengar på träningskortet (tränar i djursholm) och då vill jag utnyttja det, hehe. Köpte där mest för att det ligger 100 meter från jobbet.
Jag är trött på att vara som jag är nu, vill göra något som jag vill trivas med mkt mer än vad jag gör idag. Dessutom så är det riktigt jävla kul att träna. Jag har inge mål om hur mkt jag ska gå upp eller så, tar det med tiden som kommer liksom. Redan nu känner jag mig starkare och frächare i kroppen.
Eftersom att jag är så smal som jag är så kommer tillskotten hjälpa mig med det, äter även mat i massor.
Tränade idag, dock lite för klent tror jag, är inte ens trött. Får se om jag har träningsvärk imorgon, haha.

Nästa pass: Måndag - Ben och mage då

Skål!

Mitt gym ligger 3 minuter hemifrån vilket är kanon. Alltid skönt att ha närma till gymet. Antingen från jobb eller hem.
Helt rätt inställning. Trivs man inte så är det lika bra att dra iväg till gymet! Med din inställning och så mycket som du satsar nu så kommer du nog se fina resultat.
Bra att du äter mycket! :tummenupp

Idag ska jag träffa min PT. :brinnerup
Första gången på flera år. Huuu, jag blir nervös. Nu måste jag verkligen skärpa mig för nu har man någon som jagar en med blåslampan om man skiter i att köra hårt. hehe

Skål! :)

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Hoj
En blå nia
MikkE skrev:

Lägg pengarna på mat istället..Du kan äta hur mkt kosttillskott som helst, det är maten det sitter i..Käka MINST 2 gram protein per kroppskilo per dag..

Gainer kan du köpa och ta efter träning..

Jag handlade tonfisk för 800 spänn i fredags..

käkar ibland 5 burkar per dag..

Mcbrud

Guest
Själv tränar jag på gym lite då och då, spelar bandy (på is), rider, golfar, jobbar som kock och äter gott. detta har resulterat i en relativt musklad kropp, god sömn, välmående och höjda ögonbryn från det motsatta könet när man vinner över dom i armbrytning. hehe.... :tungan

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
Mcbrud skrev:
Själv tränar jag på gym lite då och då, spelar bandy (på is), rider, golfar, jobbar som kock och äter gott. detta har resulterat i en relativt musklad kropp, god sömn, välmående och höjda ögonbryn från det motsatta könet när man vinner över dom i armbrytning. hehe.... :tungan

Jag brukar skylla på att det bara handlar om teknik i armbrytning... :öl

MikkE

Guest
uggla skrev:
Lägg pengarna på mat istället..Du kan äta hur mkt kosttillskott som helst, det är maten det sitter i..Käka MINST 2 gram protein per kroppskilo per dag..

O ja! Jag äter mat i mängder.
Minst 2g protein per kroppskilo, ok. Ska föröka räkna på det. Tack fö tips

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Hoj
En blå nia
Ett tips till är ju att käka kvarg eller lätt kessela..

Smakade fan första gången jag åt det, men nu äter jag 2 x 2.5dl per gång om jag vill..

Tar en matsked ur burken och söljer ner med saft..Över 30 gram protein per burk..

Undvik socker också..Jag försöker ha en insulintopp per dag och det är efter träning, inget annat. För att få gainer så effektiv som möjligt =)

Försöker också vara någorlunda noga med att räka kalorier, käkar runt 3500 per dag..

Ligger man på ett kaloriöverskott lägger man på sig muskler med också fett!

Ett tips om man vill ha upp kalorierna är att käka cashew nötter..100 gram är 600 kalorier vilket många behöver kanske!

Last edited:

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kona CC 04
OLDEN skrev:
Tack du för stödet :tummenupp !, Jag har haft strul med en armbåge till och från, så jag får se hur det känns en bit efter årsskiftet. Har svårt att prestera i dips just nu.

Kollade förretsen fett% i dagarna, har mindre nu än jag hade efter att jag deffat som hårdast innan sommaren. Kanske var lite för snål med näringen innan.

Lätt! Sporten är liten, klart man pushar de som vill upp. Illa :huvet får hoppas det ser ljusare ut nästa år. Hehe...lite för hård deff kanske :D Sen det klart ökad massa ger ju högre energiåtgång, du kanske inte höjt intaget så mkt sedan innan deffen, eller liggar du på högre intag nu?

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Acrid skrev:
Lätt! Sporten är liten, klart man pushar de som vill upp. Illa :huvet får hoppas det ser ljusare ut nästa år. Hehe...lite för hård deff kanske :D Sen det klart ökad massa ger ju högre energiåtgång, du kanske inte höjt intaget så mkt sedan innan deffen, eller liggar du på högre intag nu?

Jo jag har nästan dubblat kolhydratintaget, samtidigt som det inte blir så mycket kardio.
Har varit lite slarvig med kcal kollandet. Ska ta och räkna lite, så jag inte hamnat för lågt. Det är lite struligt bara, när man ena dan sitter i skolbänken och knappt rör sig, å andra dan anstränger sig konstant som massör och terminalarbetare, och hivar paket.

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
Infamous skrev:
Smalt grepp tar mest på bröst om man håller armbågarna längs sidorna i det nedre läget, om man däremot vinklar ut dessa i den fasen av övningen så fokuserar man mest på triceps.....

Moraltanten har talat... :öl

tvärtom är det, smalt grepp, litet utåtböjda armbågar från kroppen= mer bröst, mindre triccar.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
uggla skrev:

Det kallas tillskott just för att det är tillskott, inte ersättare. Att få i sig rätt mängd protein om dan kan vara jätte svårt och då är det utmärkt med tillskott.

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
stoffer skrev:
Jag var bara tvungen att hitta nån ny motivation för löpningen, och jag tror det här funkar, men det återstår ju att se.
För mig är det tvärt om, har nästan kört uteslutande kondition.
Men har precis börjat styrketräna lite grann också. Kör styrka 3 gånger i veckan och spinning 2 som det ser ut nu. Cykel till å från jobbet också blir 40 minuters "träning" till. Hoppas att knät fixar till sig snart så jag kan springa igen också :)

/Vilopuls 36

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
Alex 6R skrev:
tvärtom är det, smalt grepp, litet utåtböjda armbågar från kroppen= mer bröst, mindre triccar.

nu får du nog föklara dig....

det är en vanlig missuppfattning att det skulle ta mer på triccar när man håller ihop armbågarna vid smal bänk, tex som i fransk press.

Smalt grepp, armbågarna vinklade utåt i den nedre delen av övning ger mest på triccar om man nu jämför med att ha armbågarna längs sidorna...

Mest bröst givetvis vid brett grepp...

Välkommen att kontra... :) :öl

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Öh hallå. Här sitter ni och skriver om träning istället för att träna. Kom just hem från 12 km i spåret :banana

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Men det var ett satans massa pajkastning om bänk och triceps. Kör bänk för bröst och förslagsvis varianter av tricepspress för just triceps.

Onödigt att använda en övning som kopplar in en muskel sekundärt istället för övningar som attackerar muskeln direkt.

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kona CC 04
OLDEN skrev:
Jo jag har nästan dubblat kolhydratintaget, samtidigt som det inte blir så mycket kardio.
Har varit lite slarvig med kcal kollandet. Ska ta och räkna lite, så jag inte hamnat för lågt. Det är lite struligt bara, när man ena dan sitter i skolbänken och knappt rör sig, å andra dan anstränger sig konstant som massör och terminalarbetare, och hivar paket.

Låter som en ren berg-o-dalbana. Vet hur svårt det är att en dagen äta lite o nästa dag försöka trycka i sig käket, eller det svåraste är väl egentligen att mentalt ställa om sig hela tiden.

Själv kör jag total uppbyggnad, så det blir inte något skalande förräns möjligtvis till tidig vår.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...