Träningstråden

FreddaGädda

Guest
Började med bänkpress efter att inte ha kört det på ca ett år. Kört lite lätt på pattmaskiner istället. Kör 55 kg 4x8. Vet inte vad jag maxar men inte är det över 75 längre i alla fall. Jag skäms! :D

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Någon här som har / "känner någon" som sitter på erfarenhet av Pfizers storsäljare Genotropin och skulle kunna tänka sig återge detta?

Hamnade i en diskussion med några läkarbekanta som inofficiellt hävdade att det var ett tillväxthormon (dopingpreparat givetvis) men som i rätt dosering innebar mycket begränsad risk för allvarliga biverkningar.

Observera att jag inte lägger någon värdering för/emot doping i mitt inlägg utan primärt söker framtida argument.

Pm:a går givetvis bra.

/Olzki

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Olzki skrev:
2590865 Någon här som har / "känner någon" som sitter på erfarenhet av Pfizers storsäljare Genotropin och skulle kunna tänka sig återge detta?

Hamnade i en diskussion med några läkarbekanta som inofficiellt hävdade att det var ett tillväxthormon (dopingpreparat givetvis) men som i rätt dosering innebar mycket begränsad risk för allvarliga biverkningar.

Observera att jag inte lägger någon värdering för/emot doping i mitt inlägg utan primärt söker framtida argument.

Pm:a går givetvis bra.

/Olzki
Hälsofördelarna med genotropin, som mycket riktigt är syntetiserat mänskligt tillväxthormon är faktiskt många. Det går fint att läsa i fass om det om du vill. Biverkningar finns ju självklart, men i låga doser verkar de vara nästan försummbara.

Intressant är ju att i stora landet USA så lanseras tillväxthormon som både föryngrings och hälsokurer. Bättre hy, färre rynkor, en ökad fettförbränning och ökat immunförsvar är några av sakerna de lockar med.

Används inte så ofta av folk som dopar främst på grund av priset och att det inte ger en särskilt stor ökning av muskelmassa. Sen är många rädda för akromegali också.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20000825000135&DocTypeID=3

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
stoffer skrev:
2590909 Hälsofördelarna med genotropin, som mycket riktigt är syntetiserat mänskligt tillväxthormon är faktiskt många. Det går fint att läsa i fass om det om du vill. Biverkningar finns ju självklart, men i låga doser verkar de vara nästan försummbara.

Intressant är ju att i stora landet USA så lanseras tillväxthormon som både föryngrings och hälsokurer. Bättre hy, färre rynkor, en ökad fettförbränning och ökat immunförsvar är några av sakerna de lockar med.

Används inte så ofta av folk som dopar främst på grund av priset och att det inte ger en särskilt stor ökning av muskelmassa. Sen är många rädda för akromegali också.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20000825000135&DocTypeID=3

Man måste upp i hyffsade doser för att få resultat, och som du säger är det bra dyrt.
Men enligt utsago så kan man deffa på hamburgare på det:lol

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Vikten av vila!!

:rolleyes:

Ja, vad ska man säga. Jag börjar komma till insikt om att kroppen behöver det mellan varven. Har en vad som är pajad och kommer inte att kunna springa på kanske 2 månader.

När man tränar bryts kroppen ner, när man vilar byggs den upp. Det gäller bara att fatta det och praktisera vilan oxå. :näsblod

Nåja....vad är en bal på slottet.....:gnissla

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
FreddaGädda skrev:
2590733 Började med bänkpress efter att inte ha kört det på ca ett år. Kört lite lätt på pattmaskiner istället. Kör 55 kg 4x8. Vet inte vad jag maxar men inte är det över 75 längre i alla fall. Jag skäms! :D

Äsch, inget att skämmas över.
Det finns många som tar mindre än så.

Bänkpressen är för övrigt inte en bra övning ur skadesynpunkt.
De som tränar bänk vill förstås bara lasta på mer och mer vikter och till slut är skadan(ofta axelskador) ett faktum.

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
FreddaGädda skrev:
2590733 Började med bänkpress efter att inte ha kört det på ca ett år. Kört lite lätt på pattmaskiner istället. Kör 55 kg 4x8. Vet inte vad jag maxar men inte är det över 75 längre i alla fall. Jag skäms! :D

Har själv just satt igång med träningen efter uppehåll sen i våras, kunde utan problem innan iaf träna med runt 70kg 6-8 rep x 4
Började lite light nu för att inte sabba något direkt men t.o.m 50kg kändes jobbigt :D
Kan ju tillägga att jag förra veckan som var min första vecka med träning gav träningsvärk som nog var den sjukaste jag nånsin känt :gnissla

Boris

Death on the dancefloor
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NULL
Madhonda skrev:
2596454 :rolleyes:

Ja, vad ska man säga. Jag börjar komma till insikt om att kroppen behöver det mellan varven. Har en vad som är pajad och kommer inte att kunna springa på kanske 2 månader.

När man tränar bryts kroppen ner, när man vilar byggs den upp. Det gäller bara att fatta det och praktisera vilan oxå. :näsblod

Nåja....vad är en bal på slottet.....:gnissla

Hemska tider!
Men du behöver ju inte vila armarna så det är bara att börja simma.
Finns en "device" som man kan ha mellan bena så man bara behöver använda armarna för att ta sig framåt.
Det är ju inte lika roligt men alltid nått.

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
burner skrev:
2596460 Äsch, inget att skämmas över.
Det finns många som tar mindre än så.

Bänkpressen är för övrigt inte en bra övning ur skadesynpunkt.
De som tränar bänk vill förstås bara lasta på mer och mer vikter och till slut är skadan(ofta axelskador) ett faktum.

Inte då. Ser man till att utföra den korrekt, utan studs och annat slarv så funkar den utmärkt.:tummenupp

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Jag började också själv för två veckor sedan att träna igen efter min vurpa på Falken som gav ett brutet nyckelben, vilket tog 5 veckor att läka. Och oj vad snabbt musklerna bryts ner när man inte rör på sig, har ju inte kunnat stödja på högerarmen någonting på fyra veckor ungefär. Innan tränade jag på 80 kg i bänk, 5 reps ca. Nu tog jag 10 reps... på 45 (!!) Kg och var totalslut, andra setet gjorde jag 5 reps och failade på 6e, fyfan så klen jag var... Men sen kom den största ökningen jag gjort på en vecka iaf... Veckan därpå (förra veckan) provade jag på 80 kg, och lyckades lyfta 4 reps, fast där var en hel del vilja och dåligt utförande inblandat samt värk i nyckelbenet... Men endå... OCH VILKEN TRÄNINGSVÄRK SEN DÅ! :4skrika

Förresten, någon annan som lyckats gå upp 4 kg (kroppsvikt) på en vecka förr? :D

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Boris skrev:
2596541 Men du behöver ju inte vila armarna så det är bara att börja simma.

Nää förvisso....men simning kör jag redan. :) 2000 m crawl 2 ggr i veckan. I o för sig kan jag ju alltid utöka med ytterligare 2000 m.

Det är bara så trist att lixom bli förhindrad av sin egen kropp, från att göra vad man vill med den. T.ex löpträna.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
OLDEN skrev:
2596567 Inte då. Ser man till att utföra den korrekt, utan studs och annat slarv så funkar den utmärkt.:tummenupp
Självklart, men dom flesta har fokus på att öka i vikt och inte att lyfta rätt vilket ofta leder till skador. Det gäller ju generellt men just bänkpress verkar ligga värre till än andra övningar.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Madhonda skrev:
2596695 Nää förvisso....men simning kör jag redan. :) 2000 m crawl 2 ggr i veckan. I o för sig kan jag ju alltid utöka med ytterligare 2000 m.

Det är bara så trist att lixom bli förhindrad av sin egen kropp, från att göra vad man vill med den. T.ex löpträna.

Men har du varit och kollat upp skadan? Att du själv säger 2 månader är ju inte nåt du kan utgå från, egentligen inte heller om en läkare säger det.
På med förband samt ett starkt liniment (typ djävulsbalsam) och kör det några dagar, funkerar inte det kör du samma fast även voltaren.

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
HanneZ skrev:
2596706 Självklart, men dom flesta har fokus på att öka i vikt och inte att lyfta rätt vilket ofta leder till skador. Det gäller ju generellt men just bänkpress verkar ligga värre till än andra övningar.

Klart viktökning lär ligga i focus, men som nummer 2 efter utförande som du säger.
Jag tror att mycket av orsaken till att bänk är utsatt är att det är en väldigt använd övning. Till skillnad från t.ex mark.

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
OLDEN skrev:
2597372 Klart viktökning lär ligga i focus, men som nummer 2 efter utförande som du säger.
Jag tror att mycket av orsaken till att bänk är utsatt är att det är en väldigt använd övning. Till skillnad från t.ex mark.
Jag tror dock att det ligger en hel del i det HanneZ säger. Många ser prestige i att kunna bänka mycket, kanske på grund av att många jämför sig sinsemellan just genom att berätta vad de tar i bänkpress. Det är väldigt ofta man ser folk på gymmet som ständigt lägger på för mycket vikter på stången och sedan har ett rent skrattretande utförande som utan tvekan kommer leda till skador. Jag kan inte komma på någon annan övning där folk är så fåfänga.

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Estremo skrev:
2597522 Jag tror dock att det ligger en hel del i det HanneZ säger. Många ser prestige i att kunna bänka mycket, kanske på grund av att många jämför sig sinsemellan just genom att berätta vad de tar i bänkpress. Det är väldigt ofta man ser folk på gymmet som ständigt lägger på för mycket vikter på stången och sedan har ett rent skrattretande utförande som utan tvekan kommer leda till skador. Jag kan inte komma på någon annan övning där folk är så fåfänga.

Precis, en övning som används mycket därför märks många skador i just den.
Men därmed inte sagt att det är en dålig övning, förutsatt att utförandet är korrekt.

Last edited:

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Beror ju på vilken typ av gym man använder sig av :)
Går man till sats/nautilus m.fl så får man ta den smällen att alla bänkpressar är tagna.

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Minimal skrev:
2597706 Beror ju på vilken typ av gym man använder sig av :)
Går man till sats/nautilus m.fl så får man ta den smällen att alla bänkpressar är tagna.

Finns det sådana där?:D

FreddaGädda

Guest
Ja, man ser ju en del lustiga metoder folk använder sig av och verkar tycka att det är normalt :näsblod

Folk lastar på som satan och lyfter inte ordentligt eftersom de inte orkar.
Löjligt.. Det första jag gjorde när jag köpte gymkort var att köpa en introduktionssession där en tränare i flera timmar gick igenom grundligt vad som är rätt och inte är rätt.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
FreddaGädda skrev:
2597879 Ja, man ser ju en del lustiga metoder folk använder sig av och verkar tycka att det är normalt :näsblod

Folk lastar på som satan och lyfter inte ordentligt eftersom de inte orkar.
Löjligt.. Det första jag gjorde när jag köpte gymkort var att köpa en introduktionssession där en tränare i flera timmar gick igenom grundligt vad som är rätt och inte är rätt.
Cheating kan va till fördel, ibland...

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...