Träningstråden

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
HanneZ skrev:
2596706 Självklart, men dom flesta har fokus på att öka i vikt och inte att lyfta rätt vilket ofta leder till skador. Det gäller ju generellt men just bänkpress verkar ligga värre till än andra övningar.

Även på ganska så lätta vikter så går övningen hårt mot axlarna och dess leder.

Sedan om man även börjar studsa upp vikterna så kommer skadorna som ett brev på posten.

Jag själv har ofta problem att köra tunga bänkpressar så jag brukar hålla mig hantelpress som både ger en möjlighet att arbeta djupare med vikterna och kan varieras med många fler vinklar och liknande.

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
RMT_Racing skrev:
2597918 :D Finns nog en och annan bakom alla palmer och step-up maskiner..

En PT på sats tyckte inte att vi passade in i "gänget" :confused:

Dom där PT ja. Det borde vara obligatoriskt med en introkurs på din lokala styrkelyftarklubb istället.

Skämt åsido, så är det naturligtvis bra med PT för nybörjare så att de får en grund att stå på.
Dock så har vissa en tendens att bli lite väl styva i korken, känns lite galet när en nyexad sparris kommer fram till mig, och skall berätta hur en axelpress ska utövas.:pannkyss

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Minimal skrev:
2596750 Men har du varit och kollat upp skadan? Att du själv säger 2 månader är ju inte nåt du kan utgå från, egentligen inte heller om en läkare säger det.
På med förband samt ett starkt liniment (typ djävulsbalsam) och kör det några dagar, funkerar inte det kör du samma fast även voltaren.

Jodå, jag har kollat upp den. Efter att ha provat vila, voltaren, mjukjogging, massage och en hel del svordommar.. :rolleyes:

Och det enda som hjälper nu är att låta vadmuskeln "läka". Alltså ingen löparbelastning för då blir vadmuskeln stressad och säger ifrån. Jag måste vila så länge att vadmuskeln "glömmer bort" att den inte vill springa längre. Good damn it vad jobbigt när man är osams med sin egen kropp. :kryckor

Men jag tänker såhär, att det är rätt årstid att avstå löpningen. Jag vilar hellre nu och är fräsch när vårfåglarna börjar kvittra och då kan jag snöra på mig löpardojjorna och springa så mycket jag vill.

Fast det förstås....om jag känner mig rätt så är jag nog igång innan fugglarna börjat med sitt kvittrande. Men jag har lovat mig själv att inte springa en enda gång före jul.

Hmm...ett jävla ilandsproblem egentligen....jag har ju i alla fall tak överhuvudet och mat för dagen.

//M

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Har funderat över en grej...

Hur lång tid mellan passen är optimalt när det gäller gymmande???
Har inte tränat på 1,5 vecka nu och det ser ut som om man är tillbaks på noll. :(

Å ena sidan sägs det att det tar ungefär 3 dagar för att åtterhämta sig maximalt, sedan börjar man tappa igen. Superkompensation lr vad man vill kalla det.
Å andra sidan finns det ju upplägg där man tränar resp muskelgrupp en gång i veckan.

:va

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
General E skrev:
2598538 Har funderat över en grej...

Har inte tränat på 1,5 vecka nu och det ser ut som om man är tillbaks på noll. :(

Å ena sidan sägs det att det tar ungefär 3 dagar för att åtterhämta sig maximalt, sedan börjar man tappa igen. Superkompensation lr vad man vill kalla det.
Å andra sidan finns det ju upplägg där man tränar resp muskelgrupp en gång i veckan.

Beror väl lite på hur hårt du kör, men har du fortf värk så ska du lugna dig lite. Kör på känsla, känner du att du börjar bli över tränad så får du väl utöka vilan.

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Brukar köra på känsla! 4-5 dagar vila brukar vara lagom.

Edit: Men det vore ändå kul att veta om det fanns något idealt antag dagar att vila från en studie etc.

Last edited:

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Beror helt på vilken återhämtning din kropp har.
Men en bra grund är att träna en muskelgrupp 1gång per vecka.
Ska du köra flera pass om dagen håll dom minst 10 timmar mellan varran.

Om du av någon anledning vilar från träningen tappar du en del glykogen och vätska vilket kommer på några dagar. Sköter du kosten kan man mycket väl gå bra länge utan någon förlust, förutom det ovan nämda.

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
General E skrev:
2598538
Har inte tränat på 1,5 vecka nu och det ser ut som om man är tillbaks på noll.
Snackar vi proteinsyntesen så är den kraftigt förhöjd dom efterföljande 24 timmarna, något förhöjd dom efterföljande 12 timmarna (alltså mellan 24-36) för att sedan sjunka till basnivåer efter totalt 48 timmar.

Men när det gäller vila för att prestera bra varje pass så är det väldigt individuellt hur mycket vila man behöver.

Last edited:

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Madhonda skrev:
2598223 Jodå, jag har kollat upp den. Efter att ha provat vila, voltaren, mjukjogging, massage och en hel del svordommar.. :rolleyes:

Och det enda som hjälper nu är att låta vadmuskeln "läka". Alltså ingen löparbelastning för då blir vadmuskeln stressad och säger ifrån. Jag måste vila så länge att vadmuskeln "glömmer bort" att den inte vill springa längre. Good damn it vad jobbigt när man är osams med sin egen kropp. :kryckor

Men jag tänker såhär, att det är rätt årstid att avstå löpningen. Jag vilar hellre nu och är fräsch när vårfåglarna börjar kvittra och då kan jag snöra på mig löpardojjorna och springa så mycket jag vill.

Fast det förstås....om jag känner mig rätt så är jag nog igång innan fugglarna börjat med sitt kvittrande. Men jag har lovat mig själv att inte springa en enda gång före jul.

Hmm...ett jävla ilandsproblem egentligen....jag har ju i alla fall tak överhuvudet och mat för dagen.

//M

Vad är det som är fel på vaden? Bristning i själva muskeln, fäste eller sena?
Tycker det låter som en jävla lång vila för det. Men som du själv försöker redan får man göra det bästa av situationen, simma har ju mer eller mindre noll anspänning på vadmusklerna så det är ju fint, annars att gå möjligtvist vandra kanske funkar?

Aja hur som helst lycka till. Vet hur det är att vara skadad och inte få träna, dumsmart som man är skiter man i det o kör vidare :)

FreddaGädda

Guest
burner skrev:
2596460 Äsch, inget att skämmas över.
Det finns många som tar mindre än så.

Bänkpressen är för övrigt inte en bra övning ur skadesynpunkt.
De som tränar bänk vill förstås bara lasta på mer och mer vikter och till slut är skadan(ofta axelskador) ett faktum.

Bänkade 75 pannor idag :)
Med aktivare dag och ordentligt med mat borde jag ta 80. Inte så långt kvar till 90, det är det första målet ;)

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
FreddaGädda skrev:
2600430 Bänkade 75 pannor idag :)
Med aktivare dag och ordentligt med mat borde jag ta 80. Inte så långt kvar till 90, det är det första målet ;)

Bra, snart 100kg alltså. Brukar vara en målstolpe för många.

Prova att lägga in pushups(armhävningar) någon dag i veckan och kör detta hemma.

Själv har jag kört så i typ 1 år och har ökat över 300% i styrka på 1 år :yoparty

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
burner skrev:
2612563 Bra, snart 100kg alltså. Brukar vara en målstolpe för många.

Prova att lägga in pushups(armhävningar) någon dag i veckan och kör detta hemma.

Själv har jag kört så i typ 1 år och har ökat över 300% i styrka på 1 år :yoparty

Har börjat komplettera med nåt armhävningspass då och då ja med faktiskt.
Får väl se om nån månad om det ger något.

Veckan för övrigt ser ut som sådan (i grova drag):

Mån: Innebandy 1 tim
Tis: Gym ca 1 tim (bröst, ö-armar)
Onsd: Gym ca 1 tim (rygg, axlar)
Torsd: Gym ca 1 tim (ben, u-armar)
Mage körs nästan/ eller oftast varje pass samt ibland en del dips.
Fre-lördag vila men har funderingar på att lägga in ett pass till under helgen...

Vikt i dag: ca 89kg (180cm lång) (fortfarande lite för mycket fett...)
Har kört ca 2 månader på detta nu efter ett ca 4 månader långt uppehåll
och det är en klart märkbar skillnad nu mot för 2 månader sedan.
Har inte känt mig övertränad än iaf. Annars brukar ju axlarna kunna ge sig ganska snabbt eftersom man använder dom i nästan varje övning.

Kommentar någon? Tex ang upplägg av dagar/ pass eller så.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Funkar det så funkar det! Det låter dock ganska hårt för dina triceps att först pressas när du kör bröst och sedan även tränar dom specifikt på tisdagen och sedan tränar axlar dagen efter där dom också får ganska mkt stryk. Prova o växla mellan Onsdag o Torsdagsprogrammet!

Kör hårt!

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
HanneZ skrev:
2622434 Funkar det så funkar det! Det låter dock ganska hårt för dina triceps att först pressas när du kör bröst och sedan även tränar dom specifikt på tisdagen och sedan tränar axlar dagen efter där dom också får ganska mkt stryk. Prova o växla mellan Onsdag o Torsdagsprogrammet!

Kör hårt!

Har iofs inte haft några som helst problem med känningar i armarna just men har oxå funderat på att skifta onsd torsdags programmen faktiskt.

Däremot förra vintern så hade jag problem med vänster axel som jag mosade i en MC krock för nåt år sedan. Har kört lite lättare på just axlarna nu och det känns som att jag blivit både bättre/ hållbarare och starkare i just axlarna nu.

Tack för råd :tummenupp

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
Har ni bra erfarenheter av att lägga på mer vikter efter varje set?

1. Börja lågt med många reps, och öka vikterna för varje set.

2. Kör tungt från början. (Endast uppvärmnings set innan)

Vilken variant har ni bäst erfarenheter av? Om man kör på nummer 1, hur många reps bör man orka med första och sista setet?

Målet är snabbast möjliga ökning. :)

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Tänkte börja gymma nu, (får bra erbjudande från skolan gällande gymkort...)
Då jag läst att många tränar/gymmar mkt här, undrar jag lite över hur jag ska lägga upp mitt gymmande?

Idag tränar jag:
Innebandy 2 ggr/vecka, minst, vara av en med löpning innan
I snitt en match vecka...
Brukar släpa ut mig själv och springa i skogen 1-2ggr/vecka
Kör även lite armhävningar, sit-ups, kör lite slag på sandsäcken, hoppar lite hopprep...

Skulle vilja bygga upp lite mer styrka i kroppen, tror även det skulle va bra för min rygg med lite träning.

Så vad har ni för råd?

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Conrad skrev:
2641387 Har ni bra erfarenheter av att lägga på mer vikter efter varje set?

Vilken variant har ni bäst erfarenheter av? Om man kör på nummer 1, hur många reps bör man orka med första och sista setet?

Brukar köra som en stege när jag ska köra bänk: först uppvärmning, 3x6reps, 3x4reps, 2x2reps och ibland köra en etta på slutet.
Man börjar på en lagom vikt och lägger sedan på lite efter varje set.

Annars så kanske man kör tyngre en annan gång och då kanske det blir 3x6-8 reps men med mera vikt från början.

En annan sak när jag tex kör biceps så kan man direkt på varje set köra med en lite lättare hantel och köra ur det där sista så man inte orkar lyfta armarna:tummenupp skönt ont....

Finns säkert flera andra som har sina egna knep så du kan nog få lika många svar som det finns tränande folk här.:)

TheJo skrev:
2641833 Tänkte börja gymma nu, (får bra erbjudande från skolan gällande gymkort...)
Då jag läst att många tränar/gymmar mkt här, undrar jag lite över hur jag ska lägga upp mitt gymmande?

Idag tränar jag:
Innebandy 2 ggr/vecka, minst, vara av en med löpning innan
I snitt en match vecka...
Brukar släpa ut mig själv och springa i skogen 1-2ggr/vecka
Kör även lite armhävningar, sit-ups, kör lite slag på sandsäcken, hoppar lite hopprep...

Skulle vilja bygga upp lite mer styrka i kroppen, tror även det skulle va bra för min rygg med lite träning.

Så vad har ni för råd?

Droppa löpträningen och lägg in två-tre gympass istället och ät mera mat?

Last edited:

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Conrad skrev:
2641387

Alt 1 Fast i omvänd ordning (tungt först lätt sen) kommer att funka jättebra för dig iom att du är ung och inte tränat innan.
Alt 2 ger snabbast ökning men kommer troligen att få ont här och var.

TheJo skrev:
2641833
Så vad har ni för råd?

Skumma igenom tråden så står allt
Edit: Det var ett riktigt tråkigt svar. Här får du lite inspiration istället,
Lating Kings; vem e maffia:

Jag bor i slum för det e jag inte dum
mycket har jag gjort, snabbt och fort
allt från mycke litet till jättestort
jag ville bli stor, det var mitt syfte
gick till gymmet och skrot jag lyfte

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...