Träningstråden

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Tjohooo!!!!

Plockade 3siffrigt i bänken i dag:yoparty
Hade som mål att ta det i slutet av januari eller i början av feb men blev peppad av min nya träningskamrat som har några år i gymet på nacken.

Klarade 100kg prick provade på 102,5 oxå men fick ge mej. Kanske var lite för nära inpå så man var trött men det kändes inte omöjligt det heller.

Känns som man definitivt satt en milstolpe i träningen nu.

Det lönar sig med ihärdigt tränande och en bra kost (hyffsat iaf)

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Stoppsladd skrev:
2645202 Tjohooo!!!!

Hade som mål att ta det i slutet av januari eller i början av feb men blev peppad av min nya träningskamrat som har några år i gymet på nacken.

Klarade 100kg prick provade på 102,5 oxå men fick ge mej. Kanske var lite för nära inpå så man var trött men det kändes inte omöjligt det heller.

Grattis!

:)

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Stoppsladd skrev:
2645202 Tjohooo!!!!

Börjar med att säga grattis!! Kul att det går framåt :tummenupp

Sen var det det här med kosten. När jag var hos min massörska sist (som oxå är kostrådgivare) så kom vi att prata om vikten av rätt kost när man tränar just ihärdigt.

Jag tränade ihärdigt som fan förut, då pratar vi typ 7-8 pass i veckan. Och det har visat sig att jag bröt bara ner kroppen eftersom jag inte åt tillräckligt "genomtänkt".

Alltså jag åt riktigt tyckte jag, med frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, mellanmål. Men det är tydligen skitnoga att man får i sig mängder med protein och vitamin och ja sånt som kroppen blir stark av.

Jag har nu gått från att vara ihärdig träningsnarkoman med 7-8 pass i veckan till glad motionär som tränar 4-5 ggr i veckan och känner mig faktiskt starkare och friskare på kuppen.

Vet inte vad som händer när jag kan springa igen, (när vadåkåmman är borta)
då kanske jag utökar lite...lite i alla fall. Men jag ska inte glömma bort att hänga med med kosten. Med lite kyckling och avokado i bakfickan så ska det nog vara lugnt. :tungan

//M

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Madhonda skrev:
2645914 Börjar med att säga grattis!! Kul att det går framåt :tummenupp

Sen var det det här med kosten. När jag var hos min massörska sist (som oxå är kostrådgivare) så kom vi att prata om vikten av rätt kost när man tränar just ihärdigt.

Jag tränade ihärdigt som fan förut, då pratar vi typ 7-8 pass i veckan. Och det har visat sig att jag bröt bara ner kroppen eftersom jag inte åt tillräckligt "genomtänkt".

Alltså jag åt riktigt tyckte jag, med frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, mellanmål. Men det är tydligen skitnoga att man får i sig mängder med protein och vitamin och ja sånt som kroppen blir stark av.

Jag har nu gått från att vara ihärdig träningsnarkoman med 7-8 pass i veckan till glad motionär som tränar 4-5 ggr i veckan och känner mig faktiskt starkare och friskare på kuppen.

Vet inte vad som händer när jag kan springa igen, (när vadåkåmman är borta)
då kanske jag utökar lite...lite i alla fall. Men jag ska inte glömma bort att hänga med med kosten. Med lite kyckling och avokado i bakfickan så ska det nog vara lugnt. :tungan

//M

Tack!

Jo det är kul när det går framåt men man får nog skynda långsamt ändå.
Tränar ungefär 4-5 pass i veckan nu (1 innebandy och 3-4 gym)
Varannan helg vilar jag fre, lör söndag annars brukar det bli ett pass på lördagar.

Mitt skafferi hemma ser ut som rena apoteket....:rolleyes:
Nädå, men jag fyller upp lite extra med, ONE (mulivitamin/ mineraler), Omega 3, ALA, kreatin (till och från) å så whey 80. samt att jag just nu har kört med VAULT på morgonen samt 30min innan ett pass.
Direkt efter ett pass så blir det whey 80 samt ett gäng med riskakor

Frukost: Havregrynsgröt, whey 80, (ibland frukt) samt VAULT
Mellanmål: Fullkornsbröd med ost och paprika samt kaffe eller vatten
Lunch: Jobbdagar-dagens(typ husmans), helg ofta ris o kyckling
Mellanmål: Ofta nån frukt men brukar ladda med lite snabba kollisar om det är träningsdag.
Middag: Ofta ris o kyckling
Mellanmål: Varierande men ofta havregryn o yogurt
Innan läggdax: Ibland whey men borde byta till ett fullvärdigt nattprotein....

Har legat på samma vikt i ungefär tre veckor nu. ca 89kg
Men har definitivt blivit tajtare så nånting har jag väl gjort rätt då :D

Kör hårt!:tummenupp

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Man bör ha i åtanke att näringsämnen från tillskott inte har samma hälsomässiga fördelar som om man får den naturligt från maten. Dessutom finns risken att man överdoserar.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Martin skrev:
2646240 Man bör ha i åtanke att näringsämnen från tillskott inte har samma hälsomässiga fördelar som om man får den naturligt från maten. Dessutom finns risken att man överdoserar.

Ånej, risken att man överdoserar får man ju skylla sig själv. Sen är du medveten om att en hårt tränande individ kräver bra mycket med än RDI.

Nu är det bara 4 dagar kvar till tävling, ska bli så skööönt att äta normalt igen. Från strax under 6000kcal och 800g kolhydrater om dan ner till 1300 och 0g kolhydrater som jag ligger på nu + 3-4 pass om dagen gör inte att kroppen känns på hugget direkt :)

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Minimal skrev:
2646262 Ånej, risken att man överdoserar får man ju skylla sig själv. Sen är du medveten om att en hårt tränande individ kräver bra mycket med än RDI.

Nu är det bara 4 dagar kvar till tävling, ska bli så skööönt att äta normalt igen. Från strax under 6000kcal och 800g kolhydrater om dan ner till 1300 och 0g kolhydrater som jag ligger på nu + 3-4 pass om dagen gör inte att kroppen känns på hugget direkt :)

Nu blir man avis(ja inte på kosten då....). Hade oxå velat åka ner till FF i Göteborg till helgen.
Vilken klass ska du va med i då?
Hoppas det går bra iaf! :tummenupp

Martin skrev:
2646240 Man bör ha i åtanke att näringsämnen från tillskott inte har samma hälsomässiga fördelar som om man får den naturligt från maten. Dessutom finns risken att man överdoserar.

Därför man varierar kosten lite ibland men annars så petar man ju i sig av tillskotten i rekomenderad mängd om än något i överkant ibland.... men har då knappast mått dåligt, snarare tvärt om. Men som sagt så gör man nog av med ganska mycket just nu.

Last edited:

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Minimal skrev:
2646262 Ånej, risken att man överdoserar får man ju skylla sig själv. Sen är du medveten om att en hårt tränande individ kräver bra mycket med än RDI.
Ja men folk har ju en tendens att tänka,
-Ähfan vitaminer är nyttigt, jag tar dubbla dosen det måste vara dubbelt så bra.

Förhoppningsvis äter en hårt tränande individ mycket mer mat också.
Risken för att folk inte får i sig tillräckligt med näring är nog inte stor hos idrottande personer. Kanske styrketränande individer eftersom deras kosthållning ofta ser lite märklig ut med näringslösa pulver och enformig kost.
Jag säger inte att tillskott är dåligt, bara inte lika bra ;)

Report of the Scientific Committee on Food on composition and specification of food intended to meet the expenditure of intense muscular effort, especially for sportsmen.

-edit-
Är det en vätsketömning på g nu?

Last edited:

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Stoppsladd skrev:
2645202 Tjohooo!!!!

Trevligt trevligt, då är nästa mål 120kg ?

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Hoppas väga in på runt 94kg som det ser ut nu.
Har ÄNTLIGEN nollat klart dom 3 dagarna och nyss åt jag första laddarmåltiden med ris (utan några kryddor) och vatten, så gott och magen svara direkt hehe

Vätsketömning kör jag enbart om det behövs och då ungefär halva fredagen. Jag kör lite mer oldschool style då min coach tävla i VM under 90-talet kör vi på det som funkade för han. Har dock skurit bort saltet för länge sen och skärt ner vätskan så det blir likadant ungefär.

Nej nu ska jag koka upp 2kg potatis utan nåt som ska ätas :)

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Minimal skrev:
2648111 Hoppas väga in på runt 94kg som det ser ut nu.
Har ÄNTLIGEN nollat klart dom 3 dagarna och nyss åt jag första laddarmåltiden med ris (utan några kryddor) och vatten, så gott och magen svara direkt hehe

Vätsketömning kör jag enbart om det behövs och då ungefär halva fredagen. Jag kör lite mer oldschool style då min coach tävla i VM under 90-talet kör vi på det som funkade för han. Har dock skurit bort saltet för länge sen och skärt ner vätskan så det blir likadant ungefär.

Lycka till! Får vi se bilder sen?

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Minimal skrev:
2648111

Ska du äta 2kg potatis?
Isf varför inte äta lita av varje istället för "ris utan kryddor" eller "2kg potatis"?

Lycka till med tävlingen!

-------------------
Ang vitaminer:
Svårt för en privatperson att veta om man överdoserar eller inte.
Beror ju på hur mycket man förbrukar, hur mycket man har lagrat, ålder, hur mycket man får i sig från maten resp tillskott samt hur mycket som är optimalt dos (vilket kan diskuteras).

Iaf så innehåller vanlig mat massvis med andra ämnen (1000tals flavonoider, 100tals karotenoider, etc) som inte finns i vitaminpiller. Och mer kommer hela tiden. Eftersom man ännu vet så lite, och det kommer ny "mirakelmat" hela tiden så tror jag det är bättre att fokusera på nyttig varierande mat och använda vitaminpiller som komplement när man slarvar.

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
burner skrev:
2647826 Trevligt trevligt, då är nästa mål 120kg ?

Ja jag tänkte säga 110kg men det kanske är för nära så 120 blir nog bra.
Frågan är ju hur lång tid man ska ge det? 3-4 mån är det rimligt?
Beror ju såklart på min egen kropps förmåga och förutsättningar oxå...

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Minimal skrev:
2648111 Hoppas väga in på runt 94kg som det ser ut nu.

2kg potatis, din coach har säkert en tanke bakom antar jag. Själv skulle jag valt ris eftersom att potatis innehåller för mkt vatten. Massa ris, torr kyckling och olja(för att inte få problem med magen, inget kul att stå på scen o man har ont i magen). Sen käkar jag masa gröna ärtor för att få i mig kalium, vill inte ta tabletter eftersom man lättare överdoserar.

Lycka till morgon antar att det är junior + 80 du ska köra?

delarossa

Medlem
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
såld r6
Nu har jag styrketränat rätt hårt i drygt ett år och fram tills för några månader sedan har det inte varit några problem, men kroppen har börjat säga ifrån nu är jag rädd för.
När jag kör axelövningar är det inga problem under själva lyftandet men så fort jag släpper vikten suger det tag väldigt obehagligt i båda axlarna (deltan tror jag det heter) och håller i sig några sekunder. Någon som har en teori om vad det kan vara och hur man får bort det?

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
grömpa skrev:
2648525 beställde nyss V-12 HP 844, från gymgrossisten, någon som provat detta?

Inte provat just V-12 HP 844 men provat både Fierce och Vault och tykcer att båda ger bra respons/ bra pump och ev nåt extra rep men Fierce gav mera pigghetskänsla så jag antar att det är något liknande.
Det ger nog säkert önskat resultat:tummenupp

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
http://www.sporthoj.com/forum/newreply.php?do=newreply&p=2650931

Låter som du får lite pump :) ... bultar det och blir segt att röra armarna?

delarossa skrev:
2650931 Nu har jag styrketränat rätt hårt i drygt ett år och fram tills för några månader sedan har det inte varit några problem, men kroppen har börjat säga ifrån nu är jag rädd för.
När jag kör axelövningar är det inga problem under själva lyftandet men så fort jag släpper vikten suger det tag väldigt obehagligt i båda axlarna (deltan tror jag det heter) och håller i sig några sekunder. Någon som har en teori om vad det kan vara och hur man får bort det?

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...