Träningstråden

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Hsb-Chrille skrev:
2656738 Att hålla koll på vilopulsen (så att den inte stiger) är också ett bra sätt att se om man håller på att bli övertränad eller inte.

Det är en bra metod.
Kan med fördel utföras på morgonen innan man stiger upp ur sängen.
Sedan kontrollerar man pulsen igen efter det man stigit upp, är skillnaden stor så kan det vara ett tecken på att det är dags att träna lite försiktigare.

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
Minimal skrev:
2655210 Tacktack, jo hade velat tappa ett par hg vätska mer och lyckats med mina 2 svaga poser bättre. Men det är misstag jag inte gör om :)
Potatisen åt jag inte 2kg direkt och allt var planerat bra, däremot hade jag velat gått ut lite hårdare 5 dagar tidigare så hade jag släppt den sista vätskan jag ville.
Sponsorn vill jag ska tävla i SM nu men tror jag ska bygga på mig ordentligt och gå upp i minst -100 eller tungvikt på SM 2008... men vi får se :)

Heavyduty!:D:tummenupp Fan 100+ Så blir det till att byta nick. MAXimal!:D

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Sporthojarn skrev:
2657360 What about att träna med träningsvärk? Bra/dåligt/farligt?

Träningsvärk i sig behöver inte betyda att du inte bör belasta muskeln. Vad träningsvärken beror på är mer relevant, tex om du belastat muskeln hårt inom ca tre dagar (vid riktigt hård belastning tar det ca en vecka för muskeln att återhämta sig totalt) eller om du fått inflammation/sträckning pga någonting så är det ju inte så bra att belasta innan det är läkt.
Sen behöver inte heller obefintlig träningsvärk betyda att den är i skick för att belastas, men vänta i regel minst 3 dagar så är det ingen fara.
Sen att använda en muskel med träningsvärk som sekundär eller "hjälp"muskel (te x ben i marklyft, triceps i bänk, biceps i rodd etc) är ingen fara.

Det är ett jävla meck dedär för att bli optimal tänk inte så mycket på det och kör på bara! NO PAIN, NO GAIN! :yoparty

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
supergirl skrev:
2657251 Man kan även ligga på gränsen till överträning. Det kommer inte som ett brev på posten och man får signaler innan. Dessutom är det betydligt lättare för en tjej att bli övertränad, speciellt om man inte äter tillräckligt. Killar har naturligt mer testosteron i kroppen och tål mer eftersom de återhämtar sig snabbare , dessutom är det endel killar som tillsätter extra testosteron vilket påskyndar återhämtningen ytterligare och därför blir de inte övertränade lika lätt.

Jag lyckades bli övertränad efter knappt 2 månader när jag började styrketräna men då körde jag hårt direkt från början och körde en del kondition också. det började med en envis förkylning lite halsont plus att jag vart lite tröttare än vanligt men jag ignorerade det. Tillslut kunde jag inte ens gå i en trappa utan att hjärtat skenade. När det gått så långt tar det lååååååång tid innan kroppen återhämtat sig. Better safe than sorry :huvet

Äh, tjejer har mindre testo och det i sig begränsar hur hårt ni fysiskt KAN träna, inte att ni lättare blir övertränade i den meningen.
Folk använder övertränad som något som är lätt att bli, det tar LÅNG tid och kräver en massa snedsteg innan man ens närmar sig. Att bli utbränd och att bli övertränad är solår från varandra.

Sporthojarn: Spelar ingen större roll egentligen. Men kör du varje muskel ordentligt bör 1gång per vecka räcka tills du kommit bra långt i byggandet.

OLDEN: Hehe vi får se, blir nog att tangera som junior och -100 iår om allt går bra så flyr jag till usa efter det :yoparty

Hsb-Chrille: Till viss del håller jag med dig, dock är det inget faktum att bara för man har träningsverk så har man ätit fel. Jag äter exakt det jag ska, var dag och endå har jag träningsverk varje dag, året runt...

Stoppsladd: Whey80 är väl inte direkt något högvärdigt protein utan har dom billigast möjliga källorna i sig. Jag hade personligen satsat på ett lite dyrare protein då jag anser att det är din kropp du vill bygga, låt det kosta lite! Kan man köpa allt annat skit kan man lägga lite extra på sin kropp.
Släng i dig 3-4g omega 3, samt blanda proteinet innan läggdags med mjölk.. fettet slöar ner upptaget av vassle samt du får i dig kasein genom mjölken. Men visst kan du köpa ett kasein protein innan läggdags om du vill.
Kör hårt!

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Stoppsladd skrev:
2656724
Har däremot lite funderingar om jag ska byta min sita proteinladdning för dagen mot ett bättre "nattprotein" som i dag är den samma whey80 som intages vid frukost och direkt efter träning och senare då innan läggdax.

Förslag? Eller ska jag köra på det jag har nu?
Nu vet jag inte hur mycket protein du får i dig per dag, men det brukar inte vara några problem för mig att få i mig 150g/dag utan att något tillskott. Ett tips kan ju vara att ta något annat innan sängdags t ex bröd med keso, mjukost, hårdost, skinka, rostbiff, kesella, kyckling, kalkon, ägg och lägga din drink någon annan tid under dagen om du nu har behov för den.

Whey80 är ett utmärkt och billigt protein annars.

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Martin skrev:
Whey80 är ett utmärkt och billigt protein annars.

Absolut, finns ingen anlendning att tex. köpa annat märke som kanske kostar 50% mer, jag är inte den som betalar för ett märke.

Gymgrossisten säljer 24000kilo/månad av Whey 80, otroligt mycket.

Många kända märken av proteinpulver tillverkas ändå på samma fabrik.

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Minimal skrev:
2658689
OLDEN: Hehe vi får se, blir nog att tangera som junior och -100 iår om allt går bra så flyr jag till usa efter det :yoparty

JUNIOR!? Faan vad trött jag blir på er genetiska under *suck* Inte fan e ja bittä ällä. :gnissla
Kul att du hittat rätt sport att satsa på:tummenupp

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Det finns många anledningar att köpa ett annat protein. Det finns olika kvalite på vassle, olika renheter och dom har olika upptagningshastigheter. Man vill väl endå ge sin kropp alla möjligheter att växa och inte bara en del... trodde jag iaf.

Olden: Tack tack, men jag går aldrig nånstans utan matlådor, missar aldrig träningen, dricker inte o.s.v har allt ner till punkt och pricka så jag anser det vara hårt jobb och inte gener. Sen har jag väldigt långt kvar att gå....

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Minimal skrev:
Hsb-Chrille: Till viss del håller jag med dig, dock är det inget faktum att bara för man har träningsverk så har man ätit fel. Jag äter exakt det jag ska, var dag och endå har jag träningsverk varje dag, året runt...

Stoppsladd: Whey80 är väl inte direkt något högvärdigt protein utan har dom billigast möjliga källorna i sig. Jag hade personligen satsat på ett lite dyrare protein då jag anser att det är din kropp du vill bygga, låt det kosta lite! Kan man köpa allt annat skit kan man lägga lite extra på sin kropp.
Släng i dig 3-4g omega 3, samt blanda proteinet innan läggdags med mjölk.. fettet slöar ner upptaget av vassle samt du får i dig kasein genom mjölken. Men visst kan du köpa ett kasein protein innan läggdags om du vill.
Kör hårt!

Ursäkta om jag uttryckte mig klumpigt men jag menar givetvis inte att man får träningsvärk för att man äter dåligt, jag menar, precis som HanneZ frågar om, att det är mycket troligt att man får mer träningsvärk om man äter sämre. Inget annat. All träningsvärk går givetvis inte att förebygga med mat.

Men du, ang proteinet. ponera att du har ett protein, det är ett vassleprotein, sådär halvbra, men oerhört billigt (<100kr/kg) det biologiska värdet motsvarar 50% upptag (så dåliga finns det nog inte, men det är ett ex.)

Sedan har du ett annat, oerhört bra protein, det är rent, 100% protein och precis var enda gram du stoppar i dig, kommer till användning i proteinsyntesen, detta kostar istället 400 kr/kg.

Sålänge du (i detta fallet är du inte Du :tungan ) inte ska bli mr.olympia eller är sponsrad med proteintillskott, varför köpa det dyrare proteinet? Varför inte köpa det billigare och stoppa i sig 2-3ggr så mycket istället Samt få en del pengar över?

OBS: Skillnaderna är inte såhär stora i verklighet, med dubbelt så högt pris får du kanske 10% bättre protein.

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Minimal skrev:
2659508 Det finns många anledningar att köpa ett annat protein. Det finns olika kvalite på vassle, olika renheter och dom har olika upptagningshastigheter. Man vill väl endå ge sin kropp alla möjligheter att växa och inte bara en del... trodde jag iaf.

Olden: Tack tack, men jag går aldrig nånstans utan matlådor, missar aldrig träningen, dricker inte o.s.v har allt ner till punkt och pricka så jag anser det vara hårt jobb och inte gener. Sen har jag väldigt långt kvar att gå....

Samma här, dock inte riktigt lika hårt som dig givetvis. Jag vill ändå hävda att du har de rätta generna för byggning, med tanke på din ålder, storlek och dina resultat.
MEN det betyder ju inte att man växer av att inte göra något alls, så förringar absolut inte ditt slit. Det jag menar är att om du tar en kille med sämre genetiska förutsättningar, som tränar lika hårt som du, så kommer han inte alls att nå dina resultat.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Hsb: Håller inte riktigt med dig, det är väldigt svårt att svara på då du inte nämde vilken form av vassle dom två är? I det där billigare proteinet kommer det aldrig finnas något hydroliserat vassle, därav blir skillnaderna helt olika hur som helst.
Visst, för många kommer "skitprotein" duga, men jag personligen satsar hellre domdär extra slantarna på ett bättre protein, att jag nu är sponsrad hör inte dit då jag använt dom dyrare varianterna sen start.

Olden: tack, men sådär bra är ja inte... ska bli dock :)

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Minimal skrev:
2659962 Hsb: Håller inte riktigt med dig, det är väldigt svårt att svara på då du inte nämde vilken form av vassle dom två är? I det där billigare proteinet kommer det aldrig finnas något hydroliserat vassle, därav blir skillnaderna helt olika hur som helst.
Visst, för många kommer "skitprotein" duga, men jag personligen satsar hellre domdär extra slantarna på ett bättre protein, att jag nu är sponsrad hör inte dit då jag använt dom dyrare varianterna sen start.

Olden: tack, men sådär bra är ja inte... ska bli dock :)

Får man fråga vad du använder för protein då?

Så man ev kan prova? Eller iaf jämföra

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Stoppsladd skrev:
2660058 Perfa!
Dom hade ju prova på rabatt på en liten säck med whey:tummenupp Så jag tog en sån så man kan prova i nån vecka för längre lär det väl inte räcka.

1 kilo eller ??

Här köper många grova grabbar sitt protein har jag hört.

20 kg ala. 2198kr

Kvantitet i alla fall, kvalitet vet jag inte.

Last edited:

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
burner skrev:
2660128 1 kilo eller ??

Här köper många grova grabbar sitt protein har jag hört.

20 kg ala. 2198kr

Kvantitet i alla fall, kvalitet vet jag inte.

Japp 1 kg.
Såklart dyrare än vad jag brukar betala men kan man blåsa iväg 9 papp på ett system till hojen utan att blinka så är väl några hundringar hit å dit så noga:D

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Minimal: Okej jämför ett billigt vassleisolat, tex isolate fx från farmacia för 166 kr/kg. Och ett dyrare vassleisolat, te x whey 100 från gymgrossisten för 229 kr/kg. Vilket och varför?

Förresten, har du nån lista på biologiskt värde på proteintillskott från olika tillverkare?

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Man brukar märka när ett protein var bara skit,på just att det blir SKIT i form av gasöverskott :D .Viktigt med förspjälkning om man vill ha ett snabbt upptag under den viktigaste tidpunkten direkt efter träning tycker jag själv iaf.Har haft väldiga biverkningar av protein då jag är känslig som fan.Tyvärr var just min sponsors produkter dom jag tålde sämst(big bummer).

Minimal,med tanke på din avatar,LEENDET,LEENDET mannen :D Inga posepriser med den citronlooken :tummenupp .Bara skoja,jobbig placering på webcammen antar jag.:tungan

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...