Träningstråden

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Stoppsladd: Bra där, hoppas du valde choklad eller choklad-mint då dom är helt underbara! Blanda i shakerna med 3dl mjölk så ska du få smaka nåt underbart :)

Hsb: Varför ska jag göra det, kan du väl själv göra? Det har med framställning av produkterna i fråga att göra. Jag kan ringa upp arla och köpa 25kg rent vassle billigt som fan men hur noga är framställningen av ett sådant protein, smakmässigt, konsistens o.s.v Och det är just detta som dom billiga märkena fixar sitt från. Jo jag har en del såna rapporter, men dom är knappast något som man får dela ut av självklara anledningar. Kort sagt, ska man snåla är kroppen det sista man bör göra.

Ktmjacke: Det där var dagarna innan tävlingen, jag låg på 1300kcal, 7g fett och 0g kolhydrater per dag.... 1300kcal är typ en måltid för mig annars och jag ligger på 800g kolhydrater... därav höll jag på att gråta haha

Här är en bild från tävlingen.

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Minimal skrev:
2660468 Stoppsladd: Bra där, hoppas du valde choklad eller choklad-mint då dom är helt underbara! Blanda i shakerna med 3dl mjölk så ska du få smaka nåt underbart :)

Hsb: Varför ska jag göra det, kan du väl själv göra? Det har med framställning av produkterna i fråga att göra. Jag kan ringa upp arla och köpa 25kg rent vassle billigt som fan men hur noga är framställningen av ett sådant protein, smakmässigt, konsistens o.s.v Och det är just detta som dom billiga märkena fixar sitt från. Jo jag har en del såna rapporter, men dom är knappast något som man får dela ut av självklara anledningar. Kort sagt, ska man snåla är kroppen det sista man bör göra.

Ktmjacke: Det där var dagarna innan tävlingen, jag låg på 1300kcal, 7g fett och 0g kolhydrater per dag.... 1300kcal är typ en måltid för mig annars och jag ligger på 800g kolhydrater... därav höll jag på att gråta haha

Här är en bild från tävlingen.
Antar att det e du som e längst till höger,då man inte brukar vilja skiljas från sin första buckla.:D Mycket bra kämpat.Var det första deffen så var det utomordentligt bra gjort.Ger en eloge till den mycket duktige coach du måste haft oxå.

Angående BILLIGT protein.Innan man blev så kunnig på kosten o dessutom var fattig studerande(80-tal) så åkte jag o en träningspolare till lantmannabutiker o köpte animaliskt protein som var för utfordring av grisar.Vi såg endast orden 25 KILO,PROTEIN, o det låga priset.Innehållsförteckning o lämplig dosering för att motsvara ett förspjälkat sportprotein var oviktigt för oss då.HARDCORE va nya flugan lixom:D .Vi köpte även äggvita på 5 litersdunkar av en bagare på orten.Sen drack vi drinkar som smakade bajs,luktade bajs, o producerade ofantliga mängder gas.Inte mådde man bra,o inte fick man nåt tryck.DÅ köpte jag min första kostbok.Sen började man fatta att PROTEIN inte betydde samma sak varje gång man läste det,he he he.Vad man än ska handla så brukar jag våga påstå att pris o kvallite går någorlunda hand i hand.

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Minimal skrev:

Arlas vassle måste väl vara lika bra som vilket vassle som helst att utgå från i framställningen av proteinpulver? Det är väl framställningen av pulvret som är det viktiga? Eller har jag fel?
Köper man protein från de stora tillverkarna så tror iaf JAG att det mesta man betalar för är deras reklam. Lite bättre smak och konsistens kanske man kan få om man har tur, men det är inget jag prioriterar.

Du ser grym ut på bilden förresten, killen bredvid ser ut att ha lite bättre ben men annars är ju du klart grövre än de andra! :tummenupp

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
Hsb-Chrille skrev:
2660561 Arlas vassle måste väl vara lika bra som vilket vassle som helst att utgå från i framställningen av proteinpulver? Det är väl framställningen av pulvret som är det viktiga? Eller har jag fel?
Köper man protein från de stora tillverkarna så tror iaf JAG att det mesta man betalar för är deras reklam. Lite bättre smak och konsistens kanske man kan få om man har tur, men det är inget jag prioriterar.

Du ser grym ut på bilden förresten, killen bredvid ser ut att ha lite bättre ben men annars är ju du klart grövre än de andra! :tummenupp
He he he,När man druckit protein i lika många år som vad du e gammal så prioriterar man smak o konsistens lite annorlunda.:D .Får gärna kosta ett par kronor extra att få ner skiten lättare när det ska ske 5-6 ggr per dag.Annars håller jag i grund med ditt tankesätt,smakar de skit e de bra.:tungan

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
ktmjacke skrev:
2660592 He he he,När man druckit protein i lika många år som vad du e gammal så prioriterar man smak o konsistens lite annorlunda.:D .Får gärna kosta ett par kronor extra att få ner skiten lättare när det ska ske 5-6 ggr per dag.Annars håller jag i grund med ditt tankesätt,smakar de skit e de bra.:tungan

Hehe, du har en point där! :tummenupp Jaja nu är jag bara student, när jag får fast jobb ska då inte pengarna få begränsa hur mycket muskler jag lägger på mig. Men man blir ju lite tveksam till vad som är värt att satsa på när man kollar på hur de marknadsför de bättre proteinerna, se bara VP2 från ast tex; "Scientifically proven to build 615% more lean musclemass" Jo tjena, jämfört med om man lever på vatten och bröd då eller?

Källa: http://www.ast-ss.com/Products/ProductPage.asp?ProdID=26
samt deras proteinburk (har fyra sådana hemma :rodnar )

Last edited:

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Jag ingen som helst anledning att köpa något onödigt dyrt märkesvassle.
Aminosyreprofilerna lär ju vara samma, vassle som vassle. Den enda skillnaden märker du på priset. Hastigheten på proteinet verkar inte heller spelar någon större roll, t ex så har vassle och kasein likvärdiga egenskaper på anabolism efter träning. Med tanke på att vassle är det snabbaste och kasein det långsammaste proteinet så bör det inte vara någon skillnad på andra proteinkällor heller. Men det finns inte så många undersökningar på det. Huvudsaken är att det är en fullvärdig proteinkälla.

Ett annat mycket intressantare alternativ är isåfall EAA typ EsaPro, särkilt om man tränar på fastande mage.

Tipton & Wolfe, Ingestion of casein and whey proteins result in muscle anabolism after resistance exercise:

Bifogat

• Caseinwhey-1.txt
    11.1 KB · Visningar: 44
Last edited:

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
Tror man kan summera med att säga att ALLT inom kroppsbyggning är väldigt individuellt.Från kosttillskott till själva träningsupplägget,vila m.m.Man får helt enkelt prova sig fram.Kan bara tillägga att på min tid fick man kasta bort ONÖDIGT mycket tid på det.Idag finns det ett MYCKET större kunnande om det mesta.Så om man verkligen går in för att slippa ta omvägar finns det massor av tid att spara för att nå målet.Många pratar så mycket om TILLSKOTT att den riktiga födan nästan glöms bort i dagsläget.Väl genomtänkt kostplanering räcker väldigt långt för en motionär eller "discobyggare" tycker jag iaf.Sett många 60 kiloskillar som äter ren deffmat från dag 1 för att dom tror att allt kroppen behöver är ris o kycklingfile.Sen undrar dom varför dom har svårt att lägga på sig massa.

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Martin skrev:
Jag ingen som helst anledning att köpa något onödigt dyrt märkesvassle.
Aminosyreprofilerna lär ju vara samma, vassle som vassle. Den enda skillnaden märker du på priset. Hastigheten på proteinet verkar inte heller spelar någon större roll, t ex så har vassle och kasein likvärdiga egenskaper på anabolism efter träning. Med tanke på att vassle är det snabbaste och kasein det långsammaste proteinet så bör det inte vara någon skillnad på andra proteinkällor heller. Men det finns inte så många undersökningar på det. Huvudsaken är att det är en fullvärdig proteinkälla.

Jo, slöseri med pengarna.
Jag har kört perioder med produkter både från Twinlab och Gymgrossisten och har inte märkt att jag har ökat mer eller mindre via användningen av dessa märken, samma sak säger många bekanta som också provat 'billiga' och 'dyra' märken. Det är knappast märket på proteinet som avgör om du ökar 4 eller 12kilo i muskelmassa/år.

På grund av detta resultat så finner jag ingen anledningar att köra med det 100% dyrare Twinlab.

Nåväl, nu ska jag iväg och bränna lite fett på crosstrainern i 60min :zpy

Last edited:

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Minimal skrev:
2660012 Ullis: :( Men tur jag ska träna armar idag, annars håller jag med men försöker bättra dom iaf :)

Stoppsladd: www.optimumnutrition.se 100% whey där... bara fråga om det är nåt du undrar över.

Såja :såjaponken
Skulle bara göra mej lite lustig, men saken är nog iaf att det är mina lår du har som överarmar ;) De e inte så grova, men de e fint formade.

Bättre så?? :tummenupp

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
Ullis skrev:
2661086 Såja :såjaponken
Skulle bara göra mej lite lustig, men saken är nog iaf att det är mina lår du har som överarmar ;) De e inte så grova, men de e fint formade.

Bättre så?? :tummenupp
men kvinnolår sitter ju alltid så himla tätt ihop.:tungan Jämfört med ett par armar då alltså.:rolleyes:

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Martin skrev:
2661265 Kosttillskottet gör nog minst skillnad av alla parametrar på träninsresultaten för den genomsnittlige gymmaren.

Men hur mycket är genomsnittet då? 1,2 eller 3 ggr i veckan? eller är det mera?

Jag tror då att med mina 3-4 dgr/vecka ligger över medel men jag kanske har fel?
För jag behöver ju näringen även dom dagar jag inte tränar för att fylla på "depåerna".

Minimal: Jo det blev såklart choklad smak:tummenupp
Hoppas på mindre stökig mage med detta:)

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
ktmjacke: tack, jo jag har en av sveriges genom tiderna bästa byggare som hjälper mig :)

Hsb: Det är just det som är grejen, framställningen av proteinet då många faktiskt använder arlas vassle. Det finns massor av olika vis att framställa protein på och frågan är hur mycket pengar man vill lägga på råvarorna för att få ett så fint, rent, bra smaksatt och lättlösligt protein som möjligt.

Martin: som jag försökt förklara vid flera tillfälle nu är verkligen inte vassle som vassle, med den pålästa kunskap du försöker visa att du har borde du veta alla olika kvaliteér på vassle. Sen att länka till en del fortfarande relativt nya rapporter är heller inget att lita på, då dom blir motbevisade flertalet gånger oftast. Kasein tar också längre att "börja" så att säga men detta visste du säkert också? Och då faller argumentet att dom är lika bra.
EAA är bra skit, men då L-leucin är det som är viktigast (och voila även tillsatt extra av i dom dyrare sorterna vassle) känns det meningslöst att köpa dom du nämner, eller hur? Det kostar ju ;)

Stoppsladd: Lycka till! Testa min version som jag sa, lovar du blir nöjd! :)

Ju mindre man felar med träning, kost och sömn ju bättre resultat kommer man att få. Felar en av delarna går allt åt helvete.
Inte lägger man ett tak på sitt hus men missar ett par bitar för man sparar ju ett par kronor då. Eller använder man dom billigaste reservdelarna till sin nya fina hoj?

Nej dags för axlar/vader!

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Nej man köper ju givetvis det absolut dyraste man kan hitta sen lägger man gärna på lite extra och eldar med sedlar hemma i braskaminen ifall det inte kostar tillräckligt.
Jag förstår vad du säger men det finns ju en gräns där proteinet inte blir mycket bättre per krona då ytterligare filtrering osv osv kostar en jävla massa pengar för någon promilles bättre protein. Sedan som sagt så måste de stora tillverkarna även ha betalt för sin reklam, undrar vart dom får de pengarna ifrån?

Precis som du tycker det är meningslöst att köpa EAA istället för dyrt vassle, trotts att det skall vara bra mycket bättre, tycker jag/vi det är meningslöst att köpa ett dyrt, marginellt bättre(?) vassle för en extra hundralapp per kg.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Vart sa jag att jag tycker det är meningslöst? Jag säger bara att det är BRA mycket dyrare och om du visste mängderna man bör ha i sig så hade du gråtit om du gör det över protein. Sen skrev jag L-leucin, antar att du läst att detta är det som ger absolut störst anabolt gensvar utav EAA ? Då borde du också förstått det övriga jag skrev och varför man bör köpa ett rent L-leucin pulver istället. Trodde du skulle uppskatta detta då du slipper slänga pengarna i sjön, som med proteinet du anser dyrt?

Lika bra vi lägger ner, vi får helt enkelt se på resultaten i slutändan.

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Minimal skrev:
2661844 Vart sa jag att jag tycker det är meningslöst? Jag säger bara att det är BRA mycket dyrare och om du visste mängderna man bör ha i sig så hade du gråtit om du gör det över protein.

Nej okej meningslöst sa du inte, men jag hoppas du ser min poäng iallafall. Du säger samma sak om EAA som jag säger om dyrt vassle, capishe?

Minimal skrev:
2661844 Sen skrev jag L-leucin, antar att du läst att detta är det som ger absolut störst anabolt gensvar utav EAA ? Då borde du också förstått det övriga jag skrev och varför man bör köpa ett rent L-leucin pulver istället. Trodde du skulle uppskatta detta då du slipper slänga pengarna i sjön, som med proteinet du anser dyrt?

Nej det var något helt nytt för mig, vart kan man köpa det? Hittade L-Lesin på gymgrossisten men det är ju inte samma sak. Berätta gärna vad du vet för jag är nyfiken :)

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
Minimal skrev:
2661844 Vart sa jag att jag tycker det är meningslöst? Jag säger bara att det är BRA mycket dyrare och om du visste mängderna man bör ha i sig så hade du gråtit om du gör det över protein. Sen skrev jag L-leucin, antar att du läst att detta är det som ger absolut störst anabolt gensvar utav EAA ? Då borde du också förstått det övriga jag skrev och varför man bör köpa ett rent L-leucin pulver istället. Trodde du skulle uppskatta detta då du slipper slänga pengarna i sjön, som med proteinet du anser dyrt?

EEEEY LENN!!!Kan man inte bara äta en massa ost istället??Västerbotten e ju stark???:yoparty

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Nej jag använder L-leucin också, men jag har sponsor så mina priser räknas inte direkt in i detta ;) Hur som helst, hade jag behövt välja tar jag ett kvalitets protein före EAA anyday, då jag hade valt ett (som det jag använder) som redan innehåller extra EAA.

Hör dig för, skicka mail till kostillskotts säljare så kan dom ordna det rent, det är dock inte speciellt billigt. Du kan också hitta det i finland färdigt att köpa från företag, då något billigare, och som alltid i USA fast räkna med tull.
Det jag menade var att om man nu ska se till alla rapporter, så är dom andra i stort sett verkningslösa gämfört med L-leucin.

Lycka till!

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Minimal skrev:
2661549
Martin: som jag försökt förklara vid flera tillfälle nu är verkligen inte vassle som vassle, med den pålästa kunskap du försöker visa att du har borde du veta alla olika kvaliteér på vassle. Sen att länka till en del fortfarande relativt nya rapporter är heller inget att lita på, då dom blir motbevisade flertalet gånger oftast. Kasein tar också längre att "börja" så att säga men detta visste du säkert också? Och då faller argumentet att dom är lika bra.
EAA är bra skit, men då L-leucin är det som är viktigast (och voila även tillsatt extra av i dom dyrare sorterna vassle) känns det meningslöst att köpa dom du nämner, eller hur? Det kostar ju ;)
Sjælvklart kommer det nya forskningsreultat hela tiden, men kan ju inte førkasta befintliga resultat bara før att det kanske eventuellt kommer att komma någon undersøkning senare som kommer att peka på andra resultat?
Vassle ær fortfarande vassle, vi disskuterar olika saker hær. Jag pratar om vassle och du pratar om proteintillskott med vassle och en tillsatt EAA, det ær ju inte samma sak :)
Jag pratar om t ex whey100 vs whey80

Ska man jæmføra vassle med EAA så stimulerar 40g vassle inte proteinsyntesen lika mycket som 10g EAA. Vassle ær inte tillræckligt snabbt før att det ska klara det.

Det ær ju olika vad man vill ha sitt tillskott till, en del anvænder det før att få upp proteinintaget på dagen. Många vill ha det i samband med træning, då skulle jag istællet rekomendera t ex EsaPro (eller andra EAA-tillskott) som innehåller 100% av dom aminosyror som anvænds i vetenskapliga studier.
Det kostar 340:- før 750g, man ska ta ca 6 gram per portion.

EsaPro™ (aminosyrakomplex bestående av: L-leucin [USP27], L-lysin [USP24], L-fenylalanin [FCC4], L-treonin [USP27], L-valin [USP24], L-histidin[AJI92], L-isoleucin [USP24], DL-metionin [USP24]

-edit-
Læste du inte dokumentet?
Our results do not clearly demonstrate a difference in the response of net muscle protein synthesis between casein and whey proteins.

Last edited:

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Vassle är fortfarande inte vassle, när ska du inse detta eller hur många ggr behöver jag upprepa mig själv? Tänker inte förklara varför det inte är så utan du kan ju söka lite på pubmed där med eller hur?

Varför ens spekulera vad en "rekommenderad" dos är? Man använder det man själv vill ha. Har du själv läst dessa dunder rapporter som visar att L-leucin faktiskt är det ensams bästa? Sen vad är förrästen vassle tror du jo tamejfan så ÄR det Amino Syror
Du säger det själv, 340:- för 750 mesliga gram, det hade jag brukat på nån vecka för några 6gram lär inte ge mig några resultat (inte nån annan heller för den delen)

Nej du kan skriva hur mycket du vill nu men jag orkar inte ens kommentera när du bara läst en grej och tar det för det givna sanna.

God jul.

ktmjacke: Jag hade föredragit gräddost om jag måste äta ost, men ja menar jag kunde lika gärna köpt det billigaste skitet, för i grund och botten är ju faktiskt ost bara ost eller hur :rolleyes:

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...