Träningstråden

delarossa

Medlem
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
såld r6
supergirl skrev:
2651104 Låter som du får lite pump :) ... bultar det och blir segt att röra armarna?

Nu är jag inte helt hemma på alla gym-ord men pump är väl när man kört sig slut ordentlig och det spänner i musklerna. Det är inte samma känsla i så fall. Det kommer också när någon hjälper till för mycket så det blir för lätt plötsligt. Kanske någon form av inflamation eller överträning?

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Varför har jag börjat få sån envis träningsvärk senaste veckorna igen, och vad gör jag åt det?

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
anja skrev:
2653816 Varför har jag börjat få sån envis träningsvärk senaste veckorna igen, och vad gör jag åt det?

Pain is temporary - Glory last forever

Att du får träninsgvärk beror antingen på att du kör hårdare eller att du kommer åt musklerna på ett nytt sätt. Eller den tråkigare varianten att din kropp är för sliten så du inte återhämtar dig så bra. Jag tror det tidigare!

Minimal skrev:
2648111 Hoppas väga in på runt 94kg som det ser ut nu.
Har ÄNTLIGEN nollat klart dom 3 dagarna och nyss åt jag första laddarmåltiden med ris (utan några kryddor) och vatten, så gott och magen svara direkt hehe

Grattis till en välförtjänt andraplats!

Din klass var en av de mest lättdömda tror jag, ettan var grym jämt över, fantastiskt för att vara vara junior. Du hade grym massa men ettan var lite hårdare och hade mer jämn fysik. Jobba på svagheterna så vinner du nästa år ;). De andra 2 i din klass låg långt efter.

Last edited:

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Tacktack, jo hade velat tappa ett par hg vätska mer och lyckats med mina 2 svaga poser bättre. Men det är misstag jag inte gör om :)
Potatisen åt jag inte 2kg direkt och allt var planerat bra, däremot hade jag velat gått ut lite hårdare 5 dagar tidigare så hade jag släppt den sista vätskan jag ville.
Sponsorn vill jag ska tävla i SM nu men tror jag ska bygga på mig ordentligt och gå upp i minst -100 eller tungvikt på SM 2008... men vi får se :)

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Minimal skrev:
2655210 Tacktack, jo hade velat tappa ett par hg vätska mer och lyckats med mina 2 svaga poser bättre. Men det är misstag jag inte gör om :)
Potatisen åt jag inte 2kg direkt och allt var planerat bra, däremot hade jag velat gått ut lite hårdare 5 dagar tidigare så hade jag släppt den sista vätskan jag ville.
Sponsorn vill jag ska tävla i SM nu men tror jag ska bygga på mig ordentligt och gå upp i minst -100 eller tungvikt på SM 2008... men vi får se :)

Grattis! :)

supergirl skrev:
2654815 Pain is temporary - Glory last forever

Att du får träninsgvärk beror antingen på att du kör hårdare eller att du kommer åt musklerna på ett nytt sätt. Eller den tråkigare varianten att din kropp är för sliten så du inte återhämtar dig så bra. Jag tror det tidigare!

Hur vet jag att jag inte är sliten då? :näsblod

Last edited:

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
anja skrev:
Hur vet jag att jag inte är sliten då? :näsblod
Några generella tecken på att du är sliten/övertränad brukar vara

-Du har mindre uthållighet på träningen i jämförelse med tidigare.
-Du känner dig svagare än tidigare.
-Du tycker det är tråkigare att träna än förut.
-Du känner smärta i muskler eller leder.
-Låga Glutaminnivåer.
-Minskad sexlust.

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
burner skrev:
2655895 Några generella tecken på att du är sliten/övertränad brukar vara

-Låga Glutaminnivåer.
-Minskad sexlust.

Vad menas med svagare än tidigare, då? Man kan ju inte vara i toppform hela tiden, och det är klart att jag inte är lika stark nu som när jag vägde 5 kg mer. Eller?

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Söker tips&råd, har nyligen börjat träna på gymmet och målet är att bygga upp sig så fort som möjligt, dock utan att skada sig såklart, och utan en massa tillskott. Dessutom ska jag bygga på min kondition. Och visst, jag går till gymmet, men har ingen riktig kontroll över träningen känns det som. Jag kan alldeles för få övningar tror jag, visst, det finns maskiner för det mesta men om jag då tex vill träna tricep en dag, och kör med låt oss säga 6*3 med kanske 40 kilo (är nybörjare och klen som tusan), så kan jag köra det i triceppressen, men sen vet jag inga fler övningar för triceps. Det känns som att jag inte kan träna maximalt eller så effektivt som möjligt. Jag har helt enkelt för dålig koll på olika övningar man kan göra och hur jag bör träna (belastning, reps osv), för som jag har förstått det så ska man helst köra flera olika övningar på samma muskelgrupp, och då räcker ju inte en enda sorts maskin till?

Nån som har koll på vart jag kan skaffa scheman och övningar osv?

Målet är inte att bli BB utan att bli starkare än vad jag är, så att jag klarar mönstring&lumpen bättre. Är ca 18 år och 75kg tung på ca 190 cm...

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
anja skrev:
2655975 Vad menas med svagare än tidigare, då? Man kan ju inte vara i toppform hela tiden, och det är klart att jag inte är lika stark nu som när jag vägde 5 kg mer. Eller?

asså, OM du är övertränad (vilket e svårt att bli och kräver sin tid av felträning) så vet du det. Att man känner sig lite off betyder långt från att man är övertränad.

Tack för gratulationerna!

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
anja skrev:
2655975 Vad menas med svagare än tidigare, då? Man kan ju inte vara i toppform hela tiden

Att du blivit svagare kan betyda att du inte klara 20kg i en viss övning som du gjorde tidigare utan måste sänka till tex. 16kg.

Visst är det så att bara för att du är svagare så behöver det inte tyda på att du är övertränad, du kanske tränar annorlunda än tidigare och äter annorlunda.

Det finns många faktorer att ta hänsyn till.

anja skrev:
det är klart att jag inte är lika stark nu som när jag vägde 5 kg mer. Eller?

Det behöver inte alltid vara så att en högre kroppsvikt leder till högre styrka, visst ofta men inte alltid.

Under en period så körde jag massor av cardio och tappade ca 10kg på kort tid och då ökade jag i styrka sammtidigt, inte mycket men i alla fall märkbart.

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
burner skrev:
2655895 Några generella tecken på att du är sliten/övertränad brukar vara

-Låga Glutaminnivåer.
-Minskad sexlust.

Har en fråga ang glutaminet. Ger det verkligen så mycket som många säger?
Att förkylningarna minskar och att man orkar mer, får bättre tryck och bättre återhämtning. Låter ju otroligt i sånt fall.
Funderar på att beställa en laddning och prova.
Har du nån favoritprodukt eller tycker du ja ska köra på Star Nutritions L-glutamin? har kört med deras produkter hela tiden. Förutom Fierce å Vault då från San nutrition..

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Stoppsladd skrev:
2656488 Har en fråga ang glutaminet. Ger det verkligen så mycket som många säger?
Att förkylningarna minskar och att man orkar mer, får bättre tryck och bättre återhämtning. Låter ju otroligt i sånt fall.
Funderar på att beställa en laddning och prova.
Har du nån favoritprodukt eller tycker du ja ska köra på Star Nutritions L-glutamin? har kört med deras produkter hela tiden. Förutom Fierce å Vault då från San nutrition..

Nu tar jag mig friheten att svara på denna.
Glutamin kommer inte ge dig något, och har ingen bevisad effekt på någon som inte är svårt brännskadad.
Däremot känner jag att jag möjligen återhämtar mig något bättre när jag använder det. Då jag är sponsrad kan jag ligga på dom doserna som för mig fungerar och det är iaf 40g/dag.
Ta inte dom anledningarna som han nämde som den enda sanningen då många av dom inte ens är relevanta i sammanhanget.

Bättre du satsar på ett vassleprotein av hög kvalitet, snabba kolhydrater, kreatin, omega3, koffein och vitaminer. Resten över det är grädde på moset och inget som kommer ge dig liknande effekter som dessa.

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Minimal skrev:
2656705 Nu tar jag mig friheten att svara på denna.
Glutamin kommer inte ge dig något, och har ingen bevisad effekt på någon som inte är svårt brännskadad.
Däremot känner jag att jag möjligen återhämtar mig något bättre när jag använder det. Då jag är sponsrad kan jag ligga på dom doserna som för mig fungerar och det är iaf 40g/dag.
Ta inte dom anledningarna som han nämde som den enda sanningen då många av dom inte ens är relevanta i sammanhanget.

Bättre du satsar på ett vassleprotein av hög kvalitet, snabba kolhydrater, kreatin, omega3, koffein och vitaminer. Resten över det är grädde på moset och inget som kommer ge dig liknande effekter som dessa.

Tack för snabbt svar. Å grattis till andra platsen :yoparty

Känner mej inte direkt sliten eller så men tänkte just på återhämtning. Men glutaminet får nog ligga på is ett tag till då.
Annars petar jag i mej det du skriver.
Har däremot lite funderingar om jag ska byta min sita proteinladdning för dagen mot ett bättre "nattprotein" som i dag är den samma whey80 som intages vid frukost och direkt efter träning och senare då innan läggdax.

Förslag? Eller ska jag köra på det jag har nu?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Angående återhämtning... Jag vet inte om detta är möjligt men jag tycker mig känna att jag får betydligt värre träningsvärk om jag käkar dåligt dygnet efter träning. Kan det vara så eller har det bara slumpat sig så?

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Att hålla koll på vilopulsen (så att den inte stiger) är också ett bra sätt att se om man håller på att bli övertränad eller inte.

HanneZ skrev:
2656734 Angående återhämtning... Jag vet inte om detta är möjligt men jag tycker mig känna att jag får betydligt värre träningsvärk om jag käkar dåligt dygnet efter träning. Kan det vara så eller har det bara slumpat sig så?

Så är det. Musklerna har ju inte fått samma chans att reparera sig själva eftersom du ätit dåligt. Trasiga muskler=muskelvärk.

Last edited:

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Minimal skrev:
2656269 asså, OM du är övertränad (vilket e svårt att bli och kräver sin tid av felträning) så vet du det. Att man känner sig lite off betyder långt från att man är övertränad.

Tack för gratulationerna!

Man kan även ligga på gränsen till överträning. Det kommer inte som ett brev på posten och man får signaler innan. Dessutom är det betydligt lättare för en tjej att bli övertränad, speciellt om man inte äter tillräckligt. Killar har naturligt mer testosteron i kroppen och tål mer eftersom de återhämtar sig snabbare , dessutom är det endel killar som tillsätter extra testosteron vilket påskyndar återhämtningen ytterligare och därför blir de inte övertränade lika lätt.

Jag lyckades bli övertränad efter knappt 2 månader när jag började styrketräna men då körde jag hårt direkt från början och körde en del kondition också. det började med en envis förkylning lite halsont plus att jag vart lite tröttare än vanligt men jag ignorerade det. Tillslut kunde jag inte ens gå i en trappa utan att hjärtat skenade. När det gått så långt tar det lååååååång tid innan kroppen återhämtat sig. Better safe than sorry :huvet

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...