Träningstråden

Dexter

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Vasastan
Hoj
2008, Honda CBR 600RR
Ok, för det första är kalipermätning inte korrekt (men det mäter nedgång korrekt iaf). Att ställa sig på en våg och tro att magiska eletroimpulser kan mäta upp fett och muskelvikt är rent skitsnack.
Att ligga på 4% kroppsfett är mer eller mindre omöjligt (långa perioder eller konstant) Och vid 7% är man riktigt hård och ska då ha helt synliga rutor o.s.v

Man kan under INGA som helst förutsättningar förvandla muskler till fett. Fett är fett och muskler är muskler. Man kan bränna fett och bygga muskler, där sker ingen magisk konvertering i kroppen.

Madhonda: Man behöver inte alls som Dexter skriver ha någon som gör det åt dig. Att räkna ut är relativt lätt, innehållsförteckningar eller lisvmedelsverkets databas hjälper mycket.
För att få ett väldigt nära hum om vad du får i dig är att väga upp och anteckna allt du äter på en vecka sen dela upp och du får ett medel.
Vill du tappa 0.5kg per vecka skär du bort 500kcal per dag.
Se till att ha högt med protein dieten igenom. Det är relativt lätt att göra ihop en kost som inte innehåller mycket men som mättar bra och har bra näring i sig.

lycka till!
Säger inte att man måste ha någon som gör det åt en. Men det underlättar många gånger att ta hjälp av någon.

Men visst så kan man skriva ner allt man äter och sen dra av 500 kcal på det.

Och ska man dra det till det extrama så är det ju bara att titta på byggar/fitness scenen, där har ju 99% en egen coach som hjälper till med kost osv. =)

Men du har en poäng =)

Hur många mil vart det på Hondan då ?
Tyvärr för få... Fick den precis innan hösten :(
 
Last edited:

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Jag upplevde att stretchning av underarmen hjälpte, och då gjorde jag det inte bara efter träning utan flera ggr om dagen.

Bara med raka armar och handflatorna pressade uppåt/bakåt. Eller fler/andra övningar? Är ju enkelt att testa.

Vet ju att många masserar som fan o håller på oxå. Men en annan vet ju inte hur, var o varför ens. Ännu ett ämne att fördjupa sig i.
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Bara med raka armar och handflatorna pressade uppåt/bakåt. Eller fler/andra övningar? Är ju enkelt att testa.

Vet ju att många masserar som fan o håller på oxå. Men en annan vet ju inte hur, var o varför ens. Ännu ett ämne att fördjupa sig i.

Precis som du säger, jag gjorde det på jobbet, efter maten etc etc. Försökte även massera mig själv så gott det gick. Fan mina underarmar vart stumma ibland kunde fan inte greppa hantlarna när det var som värst. Sen det där med att operera muskelsäckarna tror jag man börjar titta på då man verkligen prövat allt.

Tyvärr för få... Fick den precis innan hösten :(


Jag sålde den svarta (finns i garaget) 06:an och köpte en vit/svart 08:a istället, kanske ger en hint vem jag är =P
 
Last edited:

Rooki

Troligen inte
Gick med
1 Dec 2005
Ort
Skara
Hoj
Gixxer 1000 K7
Jag har inte en aning om hur exakt mätningen var, var innan en tävling, Gick ner ca 3kg på 48timmar, var väl dock bara vätska!
ligger dock inte på det nu. Men en 7 kg tills midsommar kan väl inte vara omöjligt..
 

Henken

Guest
Varför blir man ofta förkyld och får feberkänningar när man börjar träna efter en tids uppehåll? Personligen är jag mer sjuk när jag är i ett träningsstim än när jag har formsvacka...då är jag i princip aldrig sjuk.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag tycker inte om uppehåll, nu ska man ner o köra andra passet sen innan jul.
Då är det tråkpass bara för att man ska undvika den där enorma träningsvärken.
Men på fredag kan man börja ordentligt igen, det är ju tur.
 

Dexter

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Vasastan
Hoj
2008, Honda CBR 600RR
Varför blir man ofta förkyld och får feberkänningar när man börjar träna efter en tids uppehåll? Personligen är jag mer sjuk när jag är i ett träningsstim än när jag har formsvacka...då är jag i princip aldrig sjuk.
Ofta så är det så att kroppens immunförsvar försvagas kraftig när man börjar träna. Och även när man tränar om man inte äter bra och hälsosamt.

Varför det är så har jag inte koll på, men googla träning och immunförsvar =)
 

Henken

Guest
Ofta så är det så att kroppens immunförsvar försvagas kraftig när man börjar träna. Och även när man tränar om man inte äter bra och hälsosamt.

Varför det är så har jag inte koll på, men googla träning och immunförsvar =)

Hittade detta efter en snabb sökning:

"Det finns idag inga entydiga bevis på hur immunförsvaret påverkas hos gemene man av träning, men vissa studier pekar på en positiv effekt på delar av immunförsvaret och minskad infektionsrisk."

Ja, det kan jag väl köpa men i mitt fall blir jag mer känsligt för sjukdom när jag tränar. Jag äter bra & hälsosamt...
Är lite underligt att träningen kan få motsatt effekt. Kanske bara inbillar mig :confused:
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Hittade detta efter en snabb sökning:

"Det finns idag inga entydiga bevis på hur immunförsvaret påverkas hos gemene man av träning, men vissa studier pekar på en positiv effekt på delar av immunförsvaret och minskad infektionsrisk."

Ja, det kan jag väl köpa men i mitt fall blir jag mer känsligt för sjukdom när jag tränar. Jag äter bra & hälsosamt...
Är lite underligt att träningen kan få motsatt effekt. Kanske bara inbillar mig :confused:
Du kanske inte äter så bra som du tror, kroppen behöver maten för att reparera musklerna och försummar immunförsvaret?
 

Henken

Guest
Du kanske inte äter så bra som du tror, kroppen behöver maten för att reparera musklerna och försummar immunförsvaret?

Ja, det är ju en möjlighet...Får se över mängd och innehåll :) Fast jag är ju mer av en glad amatör än en hardcore gymråtta så det borde inte göra allt för stor skillnad om man bara äter "normalt".
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
De är väl ungefär samma sak som när man går ut i kylan utan kläder.. Kroppen har viktigare saker för sig än att hålla imunförsvaret på topp.. or??
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Varför blir man ofta förkyld och får feberkänningar när man börjar träna efter en tids uppehåll? Personligen är jag mer sjuk när jag är i ett träningsstim än när jag har formsvacka...då är jag i princip aldrig sjuk.

för att du vistas i ett rum tillsammans med en massa andra människor som kanske är sjuka/håller på att bli sjuka samtidigt som ni andas häftigt och till viss del blandar svett?

Jag har inte en aning om hur exakt mätningen var, var innan en tävling, Gick ner ca 3kg på 48timmar, var väl dock bara vätska!
ligger dock inte på det nu. Men en 7 kg tills midsommar kan väl inte vara omöjligt..

kom tillbaka när du slår 10kg över en natt :D:D

men 7kg till midsommar är lätt som en plätt.
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag tänkte avlägga ett nyårslöfte i år, första på säkert 8 år.

Jag ska, nån gång under 2009, prova på o deffa. (undra om det lär bli lagom till beach 2009 :brynad)
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Jag tänkte avlägga ett nyårslöfte i år, första på säkert 8 år.

Jag ska, nån gång under 2009, prova på o deffa. (undra om det lär bli lagom till beach 2009 :brynad)

antagligen blir det lagom till julafton 09 :hihi

lattjade lite på gymmet igår så här kommer några bilder på en 87kg rosen som inte tänker deffa fören i mars/april.
 

Bifogat

  • tricep.jpg
    tricep.jpg
    56.1 KB · Visningar: 138
  • axlar.jpg
    axlar.jpg
    53.9 KB · Visningar: 139
  • MM.jpg
    MM.jpg
    123.4 KB · Visningar: 143

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Ditt ansikte ser JÄTTEkonstigt ut?!? :hihi

Hur lång är du?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top