Träningstråden

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
Nån som har nåt tips på vad jag kan äta så att jag blir svinamätt?

Min dag ser ut såhär:
06.30 Frukost, hinner bara med 2 mackor och ett glas mjölk.
08.30 Kommer till skolan och tar en 30cm baguette med pålägg i.
10.15 Baguette igen, ibland 50cl drickyoghurt. 100g Russin.
12.00 Lunch. Skolmat, helt kasst. Äter tills jag spyr.
12.50 Slänger i mig nån macka/yoghurt eller nåt annat lätt.
14.15 4 mackor, 100g Russin
16.00 Ibland en gainomax och redbull
18.00 Hemma igen, drar i mig en Gainer, drar till gymmet 19.00
21.00 Hemma från gymmet, drar en Gainer och en post-workout produkt. Äter samtidigt middag, blir helmätt, Enkel husmanskost.
22.00 Banan och Cashewnötter.
23.30 Går och lägger mig och blir svinhungrig.

Ja, så ser det ut. Men grejen är att jag är hungrig mellan alla måltider, och speciellt efter 23. Då känns det som om jag inte har ätit på flera timmar.
Tips på vad jag kan äta som är mättande?

Jag har testat att ha med gainer och bananer och mat till skolan men det blir väldigt krångligt då jag åker tåg och promenerar ett par km om dagen.

floodi

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2005
earth , europe , sweden , southsweden , Kalmar , S
Hoj
gul 03á
Tjabba , skulle vilja ha lite mattips , Jag har gått upp i vikt som fan har jag märkt liten köttbulle :hihi

Stack ut o joggade idag har inte gjort det på ett bra tag orkade knappt 20 min :(

Så nu vill jag ha lite lågkolhydrat recept på lätt bra mat , för en som behöver
gå ner i vikt , har som mål att magen ska bort innan våren är slut så det blir
o springa utav bara helvete ,

så skulle passa bra med lite mattips ,

ingen läsk och godis längre nu är det slut med de.....

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
Jag har surrat lite med en islänning på mitt gym som kör som dig Thomas. 1 muskelgrupp/dag, han skulle ta med sig ett schema nån dag så jag skulle få kika på.

Ska prova det o känna hur det känns, det ska bli roligt, lite som en nytändning.

Så har jag också alltid kört, funkar skitbra tycker jag. Lägger man bara upp det på ett bra sätt så funkar det prima :tummenupp

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Markus: Jag kör inte så, personligen kör jag bara vader och mage fler än 1gång/vecka.
Får man fråga hur ofta och hur många övningar du kör för vaderna?

I dagsläget kör jag ett pass i veckan enbart vader och då blir de verkligen plågade till max. Samtidigt så känner man tydligt att återhämtningen är en helt annan för dem och nån dag senare är man egentligen redo igen.

Det känns som att jag testat de flesta upplägg för vaderna och innan mitt nuvarande blev det varannan dag ungefär. Problemet med det är bara att det blir enbart någon enstaka övning i slutet av passen och de blir aldrig riktigt slutkörda.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Vaderna svarar riktigt dåligt på tung styrketräning eftersom det är en annan typ av muskelfibrer som är gjorda för att tåla oändligt mkt stryk (när man går)
Många reps bygger vader
T ex hopprep, löpning, skridskoåkning etc är bra (se på hockeyspelare, dom brukar ha vader som slår rena body builders lång väg)

Nån som har nåt tips på vad jag kan äta så att jag blir svinamätt?

Min dag ser ut såhär:
06.30 Frukost, hinner bara med 2 mackor och ett glas mjölk.
08.30 Kommer till skolan och tar en 30cm baguette med pålägg i.
10.15 Baguette igen, ibland 50cl drickyoghurt. 100g Russin.
12.00 Lunch. Skolmat, helt kasst. Äter tills jag spyr.
12.50 Slänger i mig nån macka/yoghurt eller nåt annat lätt.
14.15 4 mackor, 100g Russin
16.00 Ibland en gainomax och redbull
18.00 Hemma igen, drar i mig en Gainer, drar till gymmet 19.00
21.00 Hemma från gymmet, drar en Gainer och en post-workout produkt. Äter samtidigt middag, blir helmätt, Enkel husmanskost.
22.00 Banan och Cashewnötter.
23.30 Går och lägger mig och blir svinhungrig.

Ja, så ser det ut. Men grejen är att jag är hungrig mellan alla måltider, och speciellt efter 23. Då känns det som om jag inte har ätit på flera timmar.
Tips på vad jag kan äta som är mättande?

Jag har testat att ha med gainer och bananer och mat till skolan men det blir väldigt krångligt då jag åker tåg och promenerar ett par km om dagen.

Hajar inte.. Du dricker gainers, äter nötter, russin som har mkt energi i förhållande till mättnadsgraden, och säger att du inte blir mätt? :-O
Du ligger ju på bulk, ät mer? eller lägger du på för mkt fett?

Last edited:

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Jaha grabbar, finns det några som inte bara bodybuildar här och gör lite andra saker också?

Simning, t.ex. Vilka tider ska man göra på 50/100m långbana som vanlig motionär respektive någon som är en bra hobbysimmare?

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Rosen: Dom finns på whalanders tror jag sidan hette, runt 300:- kostar dom och det är i min värld bästa märket. Träna på att sätta fast dom innan du kör igång och se till att slutet kommer in långt under övriga lindan (mot benet)
Bra skit helt enkelt :)

Härnborg: Om du börjar äta riktig mat och inte bara en massa bröd så kommer mättnaden sitta i längre. Bra basmat och du kommer vara mätt länge.

Estremo: Om du kollar inlägget så skrev jag upp hur det kan se ut, brukar bli mycket set (över 10-12st) för dom varannan gång och kanske bara 5-8set andra gången. När jag slutar med den övningen 50, 50 och 100 reps har ja överjävligt ont i flera dagar, då kan det bli nån dag extra vila.
Har nästan alltid sittande vadpress som en bas, riktigt härlig samt att den tar lite mer på vidden av vaderna.

lycka till!

Dan_the_man

Reno Raines
Gick med
10 Jan 2008
Hoj
Honda CBR 1000 F
n656752118_1987147_7813.jpg

n656752118_1987148_8153.jpg

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Thomas: När du kör en grupp/pass, hur lång blir passen?

Bara finyken. :)

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Ricken: Tränar runt 1,5 - 2 timmar per grupp =) Själv?
Kan lägga till att det är inte mycket vila mellan setten heller, tränar med en som vunnit nästan alla tävlingar han ställt upp i (tungvikt) så det är bara att bita ihop :banana

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Ricken: Tränar runt 1,5 - 2 timmar per grupp =) Själv?
Kan lägga till att det är inte mycket vila mellan setten heller, tränar med en som vunnit nästan alla tävlingar han ställt upp i (tungvikt) så det är bara att bita ihop :banana
Schysst o ha nån med samma ambitionsnivå o träna med. :tummenupp

Jag provade första passet idag, blev ba precis en timme på biceps, det här kommer kräva en hel del övningar för att kunna vara genomförbart.
Men det är skönt o göra nåt nytt o inte bara nöta på i samma hjulspår.

Fick dock upp en fundering idag, om man kör som vanligt, 3 grupper/pass, då kräver 3 grupper mat lite så där direkt efter träning, men om man bara kör 1 grupp, kräver kroppen mindre mat då? Eller tar dom upp all näring o får på så sätt bättre förutsättningar för att utvecklas?

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Att ha ett pass Biceps känns lite mer än nödvändigt, jag hade kört in triceps där eller iaf vader och mage :)

Visst bränner man av gymträning, men inte till den graden att du bränner mer om du kör fler kroppsdelar. Det är ju samma aktivitet du gör hela vägen. Kroppen behöver näring så fort du klarar det efter träning. En egen blandad Gainer med ett bra kvalitets vassle med tillsatt malto (eller vitargo) och kreatin är fint. Jag dricker det och sedan drar jag hem, vilar en kort stund o tar en dusch, sen äter jag en större portion och en mindre kort efter varandra.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Att ha ett pass Biceps känns lite mer än nödvändigt, jag hade kört in triceps där eller iaf vader och mage :)

Visst bränner man av gymträning, men inte till den graden att du bränner mer om du kör fler kroppsdelar. Det är ju samma aktivitet du gör hela vägen. Kroppen behöver näring så fort du klarar det efter träning. En egen blandad Gainer med ett bra kvalitets vassle med tillsatt malto (eller vitargo) och kreatin är fint. Jag dricker det och sedan drar jag hem, vilar en kort stund o tar en dusch, sen äter jag en större portion och en mindre kort efter varandra.
Bra tips där, det blir väl en invänjningsperiod på det här förmodligen. :)

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Jag ser mig själv som rookie när det gäller gym och träning. Slutade röka för några år sen och har börjat träna.

Jag kör 30 min löpning eller annan konditionsträning, tex crosstrainer och sen lyfter jag skrot i trekvart. Detta gör jag varannan dag. Jag behöver nödvändigtvis inte gå ner i vikt, bara bli av med vinterhullet samt få synligare linjer.

Är detta ett bra upplägg?

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Jag ser mig själv som rookie när det gäller gym och träning. Slutade röka för några år sen och har börjat träna.

Jag kör 30 min löpning eller annan konditionsträning, tex crosstrainer och sen lyfter jag skrot i trekvart. Detta gör jag varannan dag. Jag behöver nödvändigtvis inte gå ner i vikt, bara bli av med vinterhullet samt få synligare linjer.

Är detta ett bra upplägg?

I kombination med rätt mat kommer du se resultat. Har själv tappat de 3 kilo jag drog på mig i samband med julsemestern & har ungefär samma upplägg som du har, försöker dock köra crosstrainer minst 30 min varje dag. Ingen onödigt ätande men gå aldrig hungrig.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Thomas: Om du vill/orkar/har lust så får du gärna skriva upp vilka muskler du kör på respektive pass, du behöver inte ta med övningar, bara så man ser hur det kan (bör) se ut. :tummenupp

Obesitas

c;)
Gick med
17 Oct 2005
Hoj
-
Skulle jag gärna vilja ha tips på nån bra övning för nedre magmusklerna! Har testat lite olika men tycker det är svårt att få det koncentrerat där, blir lätt att det tar mer i övre delarna. Någon som har något tips? :)

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Belyft tar på magen, inte nedre eller övre. Du kan inte träna nedre mer än övre o.s.v hela magpartiet aktiveras i alla magövningar.
Att folk helst vill att det "ska ta" på nedre delen av magen är pga dom helt enkelt tenderar att hålla mer fett där.

Oan: om du vill bygga muskler kommer du behöva använda vikt. Vill du få magrutorna synliga är det att tappa fett som gäller, för syns dom inte är det enda anledningen. Alla har vi rutor men dom flesta har fett över. Sen är det självklart att dom blir mer synliga vid tung träning.
Här har du.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Ricken: Såhär körde jag innan, tycker nästan denna version är den bästa, skriver med den nuvarande också så du får se, alltid bra att variera lite.

Mån: Ben/Vader
Tis: Bröst/Mage
Ons: Rygg/Traps
Tors: Axlar/Vader
Fre: Biceps/Triceps/Mage
Vila helgen.

Nu ser det ut nåt såhär:

Mån: Bröst/Vader
Tis: Biceps/Triceps/Mage
Ons: Axlar/Vader
Tors: Rygg/Traps
Fre: Ben/Mage
Och vila helgen.

Ja så kan det se ut, ibland hoppar vi över något vader eller magpass beroende på hur dom känns. Jag skulle personligen satsat på första splitten.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Ricken: Såhär körde jag innan, tycker nästan denna version är den bästa, skriver med den nuvarande också så du får se, alltid bra att variera lite.

Mån: Ben/Vader
Tis: Bröst/Mage
Ons: Rygg/Traps
Tors: Axlar/Vader
Fre: Biceps/Triceps/Mage
Vila helgen.

Nu ser det ut nåt såhär:

Mån: Bröst/Vader
Tis: Biceps/Triceps/Mage
Ons: Axlar/Vader
Tors: Rygg/Traps
Fre: Ben/Mage
Och vila helgen.

Ja så kan det se ut, ibland hoppar vi över något vader eller magpass beroende på hur dom känns. Jag skulle personligen satsat på första splitten.
Tack :tummenupp

Så då hinner man ju igenom hela kroppen på en vecka ändå. Det var där jag trodde det skulle skita sig, mentalt för mig, att man är så inkörd på att hinna igenom allt. Men det där ser ju kalas ut.

Stort tack. :)

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...