Träningstråden

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
En fråga. Har haft ont i området runt vaderna mot skelettet nån dag och googlade lite och det som låter mest rätt verkar vara benhinneinflammation efter att ha kollat på bilder och läst. Läste att det går oftast över av sig själv och att man ska undvika att göra de övningarna som skapade smärtan. Springa har jag inte kunnat göra, gör jävligt ont då, men cykla går bra och rekommenderades också.

Men nästa pass på gymmet är tänkt till att träna benen. Vad för övningar ska man göra för att undvika att belasta de musklerna runt vaderna?

Kanske lite segt svar menmen... Om du nu har fått benhinneinflammation så vila bara bort skiten. Fick det en del när jag gjorde säsong i Åre och åkte snowboard dagligen, speciellt efter en hel dag i parken. Du kan i princip göra vilka övningar du vill sålänge det inte gör ont, squats, bencurls, benpress etc.

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
Jobbar i HBG och tränar där oxå. Men gymet under idrottshallen i Perstorp e schysst.

Ah på så vis! Ja där under idrottshallen kan man inte klaga på att det finns för lite vikter iaf :tungan Tycker dock det är alldeles för trångt. Tränar själv på Persgårdens egna gym som dom nyss byggt ut, bra med luft och fina maskiner och alldeles tillräckligt med fria vikter för mig. Däremot får man hitta på lite egna övningar när vissa maskiner saknas...

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Sprang milen på 62 minuter idag, som uppvärmning :D har aldrig sprungit så långt innan så jag e jävligt nöjd specielt över psykbiten

Träningen börjar verkligen göra skillnad!

Dock tog min gainer slut igår nån som har tips på nån bra? OCH BILLIG!

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Tjena Drysen,

Jag har också haft problem med benhinnorna, compartmentsyndrom som det också kan kallas beroende på vilken sida av benet det sitter. Det som har räddat mig är att byta ut en del av löpträningen mot annat, mountainbike och skidor i mitt fall. Att köra lite extra vadträning, tex vadpress, är bra. Vet inte riktigt varför men smärtan i benhinnorna minskar för mig när jag kör lite vadpress.

När det gäller löpningen så har jag skaffat skor med MINDRE stötdämpning och lägre häl, alltså mindre diff i höjd mellan häl och framfot. Då blir det mera likt barfotalöpning vilket innebär att vaden blir stötdämpande i högre utsträckning. Då blir belastningen på benhinnorna mindre. Jag har ett par Saucony Kinvara.

Kompressionsstrumpor använder jag också, riktigt skönt. Jag kan dock inte säga om effekten är fysisk eller psykologisk, men det känns mycket bättre.

Ta kortare löpsteg: http://www.youtube.com/watch?v=oN1x3Ik1t5Y

Men som tidigare sagts, vila bort smärtan först.

/L

En fråga. Har haft ont i området runt vaderna mot skelettet nån dag och googlade lite och det som låter mest rätt verkar vara benhinneinflammation efter att ha kollat på bilder och läst. Läste att det går oftast över av sig själv och att man ska undvika att göra de övningarna som skapade smärtan. Springa har jag inte kunnat göra, gör jävligt ont då, men cykla går bra och rekommenderades också.

Men nästa pass på gymmet är tänkt till att träna benen. Vad för övningar ska man göra för att undvika att belasta de musklerna runt vaderna?

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Förut hade marathon.se gratis träningsprogram för Göteborgsvarvet för olika måltider (1:45, 1:30 osv), nu kostar de pengar. Finns de gamla att ladda hem någonstans? Någon som vet?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Jag behöver hjälp.

Tränar regelbuntet, tre gånger i veckan, hemma och kör styrketräning utan fler redskap än hantlar och en magträningsmanick, som fungerar jävligt bra, från TV-shop. Har fått till hårda muskler men efter åtta månader så ser jag väldigt lite ökning av muskelmassan. Jag är betydligt starkare men mer händer inte.

Tränar jag fel?

Kör som följer med 1:30 vila mellan set:

Armhävningar. 25 x 5.
Mage: 25 x 4.
Bicepscurl: 12 x 4.
Axlar: 12 x 4.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Jag behöver hjälp.

Tränar regelbuntet, tre gånger i veckan, hemma och kör styrketräning utan fler redskap än hantlar och en magträningsmanick, som fungerar jävligt bra, från TV-shop. Har fått till hårda muskler men efter åtta månader så ser jag väldigt lite ökning av muskelmassan. Jag är betydligt starkare men mer händer inte.

Tränar jag fel?

Armhävningar. 25 x 5.

Prova att köra tyngre. Typ 5- 6 reps.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Du måste öka belastning för att bli bättre. Att alltid köra samma sak med samma reps gör att du stagnerar fort.
Sen med dem begränsade övningarna du gör blir det samma sak.

Jag behöver hjälp.

Tränar jag fel?

Armhävningar. 25 x 5.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Du måste öka belastning för att bli bättre. Att alltid köra samma sak med samma reps gör att du stagnerar fort.
Sen med dem begränsade övningarna du gör blir det samma sak.

Med andra ord färre och tyngre. Att det inte är ett optimalt sätt att träna på är jag tyvärr medveten om men det är bättre än inget. Det är ändå bara ett komplement.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Med andra ord färre och tyngre. Att det inte är ett optimalt sätt att träna på är jag tyvärr medveten om men det är bättre än inget. Det är ändå bara ett komplement.

Rent generellt kan man ju försöka att göra så många reps man orkar, eller höja vikten när man precis orkar ett visst antal. Jag höjer tex vikten när jag orkar 10 reps. Optimalt är ett konstigt ord. :) Så länge det är bra, och inte trivialt att göra det bättre är det ju gott nog om man inte tränar på elitnivå (tycker iaf jag)

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Kör ett par 3 övningar i cirkel istället så tjänar du tid och får lite puls på samma gång.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Är skönt att löpträna så här års men hatar verkligen allt slem som blir, behöver inte ens vara förkyld men så fort man har sprungit nån km så rinner det värre än colorado river :mad:

Snowman89

Guest
Som jag tränar nu så kör jag en 3split och ca 4-6 styrkepass i veckan samt 1 konditionspass. Jag kör sedan 3veckor med 6reps, 3veckor 20reps och sedan 3veckor med 12reps för att sedan börja om igen. Idag körde jag första passet på 20reps och jag gillar verkligen inte mina 20reps veckor.. Jag är tvungen att gå ner på i princip ingen vikt alls på vissa övningar och det känns som att jag knappt skulle orka med själva rörelsen utan någon mer belastning än mina egna armar..

Så hur viktigt är det egentligen att man varierar så mycket som jag gör? Borde jag köra vidare med samma upplägg eller kan jag ta bort 20reps veckorna? Eller kanske byta ut de mot något annat, vad?

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
20 reps är relativt onödigt, du tjänar ingen styrka/massa på det utan enbart mjölksyra. Ok om man kör det nån gång säääällan för att chocka kroppen men inte annars.
Personligen kör jag mycket pyramidset när jag tränar... så det blir både lite högre och rätt låga reps i varje övning.
Ända ja kör mer än 12 reps i är vader.

Som jag tränar nu så kör jag en 3split och ca 4-6 styrkepass i veckan samt 1 konditionspass. Jag kör sedan 3veckor med 6reps, 3veckor 20reps och sedan 3veckor med 12reps för att sedan börja om igen. Idag körde jag första passet på 20reps och jag gillar verkligen inte mina 20reps veckor.. Jag är tvungen att gå ner på i princip ingen vikt alls på vissa övningar och det känns som att jag knappt skulle orka med själva rörelsen utan någon mer belastning än mina egna armar..

Så hur viktigt är det egentligen att man varierar så mycket som jag gör? Borde jag köra vidare med samma upplägg eller kan jag ta bort 20reps veckorna? Eller kanske byta ut de mot något annat, vad?

Snowman89

Guest
20 reps är relativt onödigt, du tjänar ingen styrka/massa på det utan enbart mjölksyra. Ok om man kör det nån gång säääällan för att chocka kroppen men inte annars.
Personligen kör jag mycket pyramidset när jag tränar... så det blir både lite högre och rätt låga reps i varje övning.
Ända ja kör mer än 12 reps i är vader.
Tack för svaret :)
Då struntar jag i 20 och sänker antalet reps en del..

Vad är det för fördel med pyramidset kontra periodisering?

Lite ot men på vilken nivå tränar du?

Last edited:

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2
Tjena Drysen,

Jag har också haft problem med benhinnorna, compartmentsyndrom som det också kan kallas beroende på vilken sida av benet det sitter. Det som har räddat mig är att byta ut en del av löpträningen mot annat, mountainbike och skidor i mitt fall. Att köra lite extra vadträning, tex vadpress, är bra. Vet inte riktigt varför men smärtan i benhinnorna minskar för mig när jag kör lite vadpress.

När det gäller löpningen så har jag skaffat skor med MINDRE stötdämpning och lägre häl, alltså mindre diff i höjd mellan häl och framfot. Då blir det mera likt barfotalöpning vilket innebär att vaden blir stötdämpande i högre utsträckning. Då blir belastningen på benhinnorna mindre. Jag har ett par Saucony Kinvara.

Kompressionsstrumpor använder jag också, riktigt skönt. Jag kan dock inte säga om effekten är fysisk eller psykologisk, men det känns mycket bättre.

Ta kortare löpsteg: VIDEO

Men som tidigare sagts, vila bort smärtan först.

/L

Tack för ett upplysande inlägg! Har haft ont emellanåt i benhinnorna och det har nästan känts som konstant benhinneinflammation trots att jag vilat bort smärta. Gör ont efter 5-10 minuter på löpbandet/ute i skogen. Undviker nästan alltid att springa nu och försöker antingen cykla eller använda mig av crosstrainer på gymmet.

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Tvingade ner mig till gymmet igår när jag jobbade.
Första gången på väääääääldigt länge. Så idag sitter man här med en skön träningsvärk i hela kroppen :)

Tänkte kolla vad ni tycker om programmet jag hittade och hade tänkt träna efter:

Benpress
Axelpress
Sittande rodd
Latsdrag
Benpress
Lårcurl
Situps
Ryggresningar
3x10-15 reps på samtliga.
(Nej, skriver inte ut några vikter. För det var skrattretande dåligt :näsblod)

Är detta vettigt, om jag kommer att träna oregelbundet 1-2 ggr/vecka?
Någon mer övning jag bör lägga till?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag skulle tro att det är bra att träna oftare än 1 gång per vecka, då kommer ju musklerna i princip att återgå till utgångsläget mellan varje träning.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA