Träningstråden

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Helt ärligt tror jag inte att du äter så lite och inte går ner i vikt.
Till att börja med är dina mängder protein/kolhydrater/fett ungefär 1600kcal
O 25km bränner inte per automatik 2500kcal.
Men jag tror felet ligger i att du helt enkelt äter mer än du tror, it aint rocket science.
Har du ingen thyroid nedsättning eller problem med ämnesomsättningen (vilket inte många har) så är det högst osannolikt att du slutat bränna fett eller bygger muskler utav i princip obefintlig aktivering.
Hur, exakt, äter du på en dag?
(jag skriver inte för att låta negativ eller så...så tolka mig inte fel)

Delmål 1 är 94 kilo (då har jag gått ner 8) och delmål 2 är sub 90 pannor. Bör inte vara nåt problem, för det finns lite midjespäck att ta av. Har medvetet lagt mig på ett underskott om ca 1000 kcal/dag så att jag skall gå ner ca 1 kg/v. De senaste veckorna har jag kanske legat på -1200-1300/dag, ex träning. Med löpningen ligger underskottet på mer än 1500/dag. Jag lever och frodas. Är inte hungrig eller trött, så det bara rullar på.

Är "normalt" aktiv. Rör på mig lite dagtid, går i trappor, promenerar lite osv. Utöver detta loggar jag ca 25 km löpning/vecka. (dvs bränner ytterligare ca 2500 kcal/vecka utöver underskottet på 1000/dag)

Petar i mig ungefärligen 130g protein/dag, 150g kolhydrat och kanske 50g fett per dag i snitt.

Dock har viktnedgången avtagit rejält, trots att jag satt min "ätgräns" lägre i takt med att jag blir lättare.
Är rätt petig med vad jag äter och skriver ned ALLT.

Jag vet ju hur mycket jag bränner och hur mycket jag stoppar i mig, så jag får inte till matematiken :mad:
Aja, det är väl bara att bita ihop. Det kommer ge sig tids nog.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag väger/har vägt det mesta av det äter, så jag har en ganska god uppfattning om vad jag petar i mig. Även om jag uppskattar vikten till säg 20% fel så torde jag ligga på underskott. Är jag osäker på vad något väger brukar jag runda av uppåt. Allt fylls i i min kostdagbok på Shapeup.

Jag äter frukost 0730 (1 ägg), lunch 1200 (vanligtvis kycklingfile eller tonfisk 150-200g och 225g keso). Efter lunchen ligger jag på totalintag ca 500-550 kcal. Under em kan det bli en frukt 1500 (äpple/persika) och sen brukar det bli mer mat till middag 1800 så att jag landar på kanske 1500-1900 kcal totalt. På det löpning 8-10 km varannan dag. En stor kopp te vid 22-tiden.

Dricker 1-2 liter vatten/dag.

Dricker kaffe också på dagarna. 2-4 koppar, med sötningsmedel. (Spelar det någon roll?)

Klart nåt är fel, matematiken stämmer ju inte. Det enda jag ser är att jag äter för mycket.
Kanske skall väga allt igen under en veckas tid.... (segt)

Men vaddå, jag bryr mig inte så mycket. Jag mår toppen och saker och ting flyttas runt på kroppen på ett intressant sätt. Bara lite förundrad över att min viktminskning har planat ut till att ligga inom "kiss-marginalen" vid invägning varje vecka :)

Helt ärligt tror jag inte att du äter så lite och inte går ner i vikt.
Till att börja med är dina mängder protein/kolhydrater/fett ungefär 1600kcal
O 25km bränner inte per automatik 2500kcal.
Men jag tror felet ligger i att du helt enkelt äter mer än du tror, it aint rocket science.
Har du ingen thyroid nedsättning eller problem med ämnesomsättningen (vilket inte många har) så är det högst osannolikt att du slutat bränna fett eller bygger muskler utav i princip obefintlig aktivering.
Hur, exakt, äter du på en dag?
(jag skriver inte för att låta negativ eller så...så tolka mig inte fel)

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
4.5 km på 25 min. Nåja det finns hopp. Men det kommer att göra ont!!!

Lycka till. Själv känner jag mig fortfarande lite för feg för att anmäla mig till nåt sånt där spektakel.
Först ska jag ner i vikt, sen börjar den långa vägen mot världsrekordtider :p

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Lycka till. Själv känner jag mig fortfarande lite för feg för att anmäla mig till nåt sånt där spektakel.
Först ska jag ner i vikt, sen börjar den långa vägen mot världsrekordtider :p

Äsch då. Från början var vi ett gäng på 6 stycken från jobbet som tyckte det var en kul grej. Fast han som kom med själva idén fick inte åka för sin fru. Det var tydligen nåt bröllop som det skulle närvaras på. :hihi
För mig är det motivation att träna så jag inte fettar till mig igen.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Knät verkar bättre än jag trodde. Började lite försiktigt med 30 min på crosstrainern, inga känningar.

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Ok... Ska ner 10 kilo så ligger på ett underskott om ca 1000 kcal/dag (ex min löpning). Det har fungerat riktigt bra tidigare. Nytt för i år är att jag dessutom kommit igång bra med min löpning. Loggar ca 25km/vecka.

Dock går jag ner MYCKET långsammare nu när jag springer än vad jag gjort tidigare (!?).
Förstår att jag bygger lite muskler när jag kutar, men fan, ligger ju på underskott, så jag borde gå ner MER i vikt.

Är det så att muskler förutom att de väger mer även binder mer vätska än fett?
Kan inte ser att fett omvandlas till muskler, med större massa dessutom.

Kan någon förklara? Det här borde ju vända snart när min muskelmassa "normaliserats" ?

Någon som VET?

Jag upplever samma sak. Jag äter ca 1500 kcal/dag vilket borde ge ett underskott på 1000kcal/dag => -1kg vikt per vecka, men jag går bara ner ungefär 3hg per vecka. Jag springer numera 5km tre gånger i veckan och tränar på gym två gånger. Innan jag började med detta kunde jag gå ner 1kg per vecka med samma kalorieintag som nu, så jag tycker det är skumt.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Jag upplever samma sak. Jag äter ca 1500 kcal/dag vilket borde ge ett underskott på 1000kcal/dag => -1kg vikt per vecka, men jag går bara ner ungefär 3hg per vecka. Jag springer numera 5km tre gånger i veckan och tränar på gym två gånger. Innan jag började med detta kunde jag gå ner 1kg per vecka med samma kalorieintag som nu, så jag tycker det är skumt.

Antar att du kör någon typ av kostdagbok? Själv använderjag Shapeup, och den är ok integrerad med RunKeeper. Litet tips.

Finns du på Runkeeper? Behöver nån att kuta "mot" :)

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Antar att du kör någon typ av kostdagbok? Själv använderjag Shapeup, och den är ok integrerad med RunKeeper. Litet tips.

Runkeeper är en app förstår jag. Är det den som gäller? Shapeup finns där färdigt uträknat hur mycket kalorier olika typer av mat innehåller? Kosten är väl nästa fas att ta tag i lite.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Runkeeper är en app förstår jag. Är det den som gäller? Shapeup finns där färdigt uträknat hur mycket kalorier olika typer av mat innehåller? Kosten är väl nästa fas att ta tag i lite.

Yepp. I shapeup finns allt listat. Man fyller bara i hur mycket man käkat. Finns massor med hela rätter också så man slipper mata in varje enskild ingrediens.

Runkeeper är en träningsapp/coach där man kan hålla koll på vikt, tider, utveckling och sina polare.

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld

Nä, jag håller mig undan från sådant. Jag är ganska ny på att springa så just nu bryr jag mig inte om tider, jag ser det som ett framsteg att jag överhuvudtaget orkar springa 5km.

När det gäller kalorier har jag rätt bra koll själv, jag gick ner 40kg för några år sedan utan att köra med någon speciell diet, jag använde bara sunt förnuft. Tyvärr har 10kg kommit tillbaka och nu tänkte jag bli av med dem igen.

Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...