Träningstråden

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Jag har helt slutat få träningsvärk.
Förr när man tränade hårt så hade man träningsvärk någon dag efter, och sen var man starkare nästa gång.

Nu upplever jag att oberoende hur hårt jag tränar (läs helt lamslagen) så kan jag ha muskelvärk (inte samma sak) där och då, men sedan dagen efter så känner jag ingenting, ingen träningsvärk som ligger i.
Bekvämt egentligen, men det känns som att jag inte ut något resultat heller, bygger liksom inte, utan ligger på samma utgångsläge nästa pass.

Är det åldern tro? :va
Känner igen lite där. Om jag tex kör armhävningar max så får jag träningsvärk.
Sen två dagar efter ökar två 4 till så blir det ingen träningsvärk
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Jag har helt slutat få träningsvärk.
Förr när man tränade hårt så hade man träningsvärk någon dag efter, och sen var man starkare nästa gång.

Nu upplever jag att oberoende hur hårt jag tränar (läs helt lamslagen) så kan jag ha muskelvärk (inte samma sak) där och då, men sedan dagen efter så känner jag ingenting, ingen träningsvärk som ligger i.
Bekvämt egentligen, men det känns som att jag inte ut något resultat heller, bygger liksom inte, utan ligger på samma utgångsläge nästa pass.

Är det åldern tro? :va
Testa att byta ur lite övningar.
Eller kör lite annorlunda mot vad du brukar. Högrepp eller ner på tungre lågreppövningar en period.

Felet många gör, även jag själv ibland är att man kör samma övningar på samma vikter varje gång och då upphör resultaten
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Testa att byta ur lite övningar.
Eller kör lite annorlunda mot vad du brukar. Högrepp eller ner på tungre lågreppövningar en period.

Felet många gör, även jag själv ibland är att man kör samma övningar på samma vikter varje gång och då upphör resultaten
Precis, kroppen vänjer sig. Man ska chocka kroppen om man vill utvecklas, muskler bygger man lättast upp till cirka 23 års ålder.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Testa att byta ur lite övningar.
Eller kör lite annorlunda mot vad du brukar. Högrepp eller ner på tungre lågreppövningar en period.

Felet många gör, även jag själv ibland är att man kör samma övningar på samma vikter varje gång och då upphör resultaten
Tränar inte med vikter (eller inte gjort på mkt länge), utan spelar fotboll och tränar med kroppen, typ sit-ups, pushups, balansövningar etc.

Har varit skadad/sjuk en del och inte kunnat träna som förr. Dessutom fått mer stillasittande jobb.

Förr när man hade en svacka så kunde jag ändå ta ut mig ordentligt en gång, och efter att ha haft träningsvärk ett par dar så orkade jag mer nästa pass.

Nu märker jag att även om jag tar ut mig ordentligt så kommer det aldrig.
Även om det märks i korpfotbollen, som kan vara ganska intensiv konditionsträning, så märks det kanske mest med sit-ups, inte gjort dem på flera år, vid formtoppen kanske 2016 så gjorde jag 130 i streck innan tristessen satte in bara för att prova, men gjorde gjorde intervall 50 pushups - 75 situps - 50 pushups - 75 sitt - 50 Grodhopp -75 sitt - 50 push (utan vila) - sådär 3-4 gånger i veckan på den tiden som bakgrund, plus fotboll och cykel, lite löpning (men det är fan trist) och fysiskt jobb med mycket bära och slita 8-9 timmar om dagen.

Idag skall jag vara glad om jag klämmer 40 situps, men även om jag tar ut mig till att jag fysiskt inte kommer upp mer så är det som bortblåst efter några timmar, och dagen efter så orkar jag inte mer heller. :va
Pusharna har jag lyckats öka lite över vintern så att jag gör set av 35 (2-3 set) utan större bekymmer, men även där blir det aldrig någon träningsverk trots att det "gör ont i musklerna" om det är en begriplig beskrivning?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har alltid haft en egenhet att bara få träningsvärk de första passen efter ett långt uppehåll, sedan får jag ingen träningsvärk igen om jag inte hittar en ny grupp muskler som inte fått jobba tidigare. Har fortfarande kunnat bygga styrka och uthållighet ändå. Träningsvärk är inte ett krav för att träningen ska ge resultat.
Vill du att träningen ska ge kontinuerligt resultat behöver du höja ribban undan för undan, annars stannar kroppen på den nivån som funkar för den nuvarande träningsnivån.

Sedan tappar ju kroppen testosteron ganska fort efter 35 nånting och gör att det är påtagligt mycket svårare att bygga muskler.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tränar inte med vikter (eller inte gjort på mkt länge), utan spelar fotboll och tränar med kroppen, typ sit-ups, pushups, balansövningar etc.

Har varit skadad/sjuk en del och inte kunnat träna som förr. Dessutom fått mer stillasittande jobb.

Förr när man hade en svacka så kunde jag ändå ta ut mig ordentligt en gång, och efter att ha haft träningsvärk ett par dar så orkade jag mer nästa pass.

Nu märker jag att även om jag tar ut mig ordentligt så kommer det aldrig.
Även om det märks i korpfotbollen, som kan vara ganska intensiv konditionsträning, så märks det kanske mest med sit-ups, inte gjort dem på flera år, vid formtoppen kanske 2016 så gjorde jag 130 i streck innan tristessen satte in bara för att prova, men gjorde gjorde intervall 50 pushups - 75 situps - 50 pushups - 75 sitt - 50 Grodhopp -75 sitt - 50 push (utan vila) - sådär 3-4 gånger i veckan på den tiden som bakgrund, plus fotboll och cykel, lite löpning (men det är fan trist) och fysiskt jobb med mycket bära och slita 8-9 timmar om dagen.

Idag skall jag vara glad om jag klämmer 40 situps, men även om jag tar ut mig till att jag fysiskt inte kommer upp mer så är det som bortblåst efter några timmar, och dagen efter så orkar jag inte mer heller. :va
Pusharna har jag lyckats öka lite över vintern så att jag gör set av 35 (2-3 set) utan större bekymmer, men även där blir det aldrig någon träningsverk trots att det "gör ont i musklerna" om det är en begriplig beskrivning?

Styrkan kommer ju inte dagen efter ett träningspass, tränar man ofta blir man ju rent av svagare varje pass tills man lägger in en vilodag och då kan man ofta känna sig riktigt stark efter vilodagen.

Men som tidigare sagts så behöver du ändå försöka variera träningen även om du bara kör med kroppen annars hamnar man ofelbart på den där platån.

Enklast är ju att komplettera med vikter, kanske viktbälte eller nåt men byt aktiviteter och variera längden och intensiteten, på träningspassen om du verkligen bara vill köra med kroppen.
 

anadr0id

Tvåtaktstendentiös
Gick med
17 May 2023
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha TDR250 -89
Många upplever att det är i 45-årsåldern det vänder på allvar (är själv 50+ och har full koll på gymprestandan via träningsapp). Det enda man kan göra är att försöka hålla jämna steg med förfallet. Gäller troligen alla träningsformer.

Och som 2T-mannen skriver, eventuella förbättringar visar sig förstås inte förrän man är återhämtad, vilket tar längre och längre tid. Själv behöver jag minst 4 dagar mellan styrkepassen för en given muskelgrupp. I yngre ålder räckte det med 2.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Många upplever att det är i 45-årsåldern det vänder på allvar (är själv 50+ och har full koll på gymprestandan via träningsapp). Det enda man kan göra är att försöka hålla jämna steg med förfallet. Gäller troligen alla träningsformer.

Och som 2T-mannen skriver, eventuella förbättringar visar sig förstås inte förrän man är återhämtad, vilket tar längre och längre tid. Själv behöver jag minst 4 dagar mellan styrkepassen för en given muskelgrupp. I yngre ålder räckte det med 2.

På tal om träningsapp så har jag märkt att dom är bra för att sköta variationerna. Jag tvingades i höstas köpa en ny träningsklocka eftersom tomtom slutade logga datan från min väldigt gamla klocka.

Så jag köpte en Garmin och den ger förslag på träningspass, iofs verkar förslagen vara baserat på att jag bara skulle jogga och mina knän skulle nog pajat ifall jag hade följt de joggingförslagen sedan köpet i oktober. Idag föreslår den tex att jag ska springa i 80 minuter trots att jag enligt klockans förslag sprang intervaller igår. Jag tror inte mina ben håller för så mycket löpning så jag tar istället en cykeltur.

Tidigare när jag brytt mig om att träna i rekommenderade pulszoner så har jag börjat tappa kondition och då slutade jag bry mig om pulszoner. Försökte bara undvika att gå över vissa pulsnivåer som jag visste skulle ge lång återhämtningstid. Logga data och se förändringar över tid. Samt så märker man ju direkt på pulsen ifall man är sjuk.

Men nu har jag sett att mönstret är större mängdträning med låg intensitet och ibland högre intensitet.
För 20 år sedan så var konditionsträningen alltid 10km löpning eller 20km cykel, sällan längre pass för jag körde ju så hårt att jag var slut efter den tiden.
Och där hamnade jag ju ständigt på samma platå med samma tider.

Nu kan jag ofta åka skidor eller cykel lugnt i 2 timmar, springa vågar jag inte göra mer än 1h. Sedan ibland kommer de där intensiva passen. Just nu är jag förvisso rejält otränad mot för 20 år sedan men det känns jäkligt produktivt att följa klockans rekommendationer även om jag inte följer dom pragmatiskt utan mer ser dom som någon slags indikation.
Klockan hjälper helt enkelt till att sköta variationerna åt mig på ett effektivt sätt.
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Jag har helt slutat få träningsvärk.
Förr när man tränade hårt så hade man träningsvärk någon dag efter, och sen var man starkare nästa gång.

Nu upplever jag att oberoende hur hårt jag tränar (läs helt lamslagen) så kan jag ha muskelvärk (inte samma sak) där och då, men sedan dagen efter så känner jag ingenting, ingen träningsvärk som ligger i.
Bekvämt egentligen, men det känns som att jag inte ut något resultat heller, bygger liksom inte, utan ligger på samma utgångsläge nästa pass.

Är det åldern tro? :va
Något som jag inte läst än i tråden, som är väl värt att testa.
Påstår mig ha en del att jämföra med.
Får intrycket av att intensiteten kan vara lite av boven i dramat.

Muskelvärk och utmattning under passet grundar jag det på, tillsammans med uteblivna resultat lr träningsvärk dagarna efter.

Efter ett set, är atp, glykogen - säg glukosen för enkelhetens skull, i behov av påfyllning, vilket tar närmre två minuter för muskeln att uppnå. För att undvika för mkt mjölksyra, kör inte över 15 reps, blir mer uthållighetsträning, utan håll dig under om du ämnar att få muskeln att bli större/ starkare.

Om vilan känns lång, föreslår jag att du växlar mellan två muskelgrupper, om du inte för stunden kör basövningar såsom böj o mark tex.

Grejen är att om muskeln inte får lite tid på sig så blir det enda du gör att suga energin ur den, vilket gör får dig att känna som att du tränat hårt, för muskeln är helt färdig efter ett gäng set.

Dock kan det kännas som du knappt varit på gymmet bara nån timme efteråt, när muskeln fått fylla på.
Om du istället låter pulsen gå ner, andas, och sen laddar på, så bryter du ned muskeln mer effektivt, för det går åt energi för att göra det.

Med fördel är det bra att utgå från övningar som involverar fler muskler i början av passet för att effektivt träna kroppen o kunna få musklerna att arbeta ihop, för att även få en bra funktion, typ böj, mark, snebänk, stångrodd, militärpressar, och sedan köra växelvis på mindre övningar tex biceps/ triceps, vader/ mage, baksida axlar/ bröst etc.

Kanske fann du nåt väl värt att pröva, i annat fall gav jag det ett försök att bidra..
Tja då
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tog ett varv på inlines.
Också för första ggn på 15 år. 😊
Tog det rätt lugnt, tyckte jag ändå, så jag kunde hålla på en timme.
Det är verkligen en träningsform jag gillar! 🤩
1000004162.png
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vecka två på gymmet avklarad. Börjar märka de första resultaten nu. Jag snubblar inte lika mycket och lyfter högerfoten bättre. Och svetten har slutat lukta sådär käckt acetonigt som den gör när jag börjar träna.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Frisk luft och solsken, det är vad som behövs. Jag har några fina vanor, eller kanske ovanor, som att köra runt stockholm och besöka dom där utegymmen med trästockar och annat oljeimpregnerat. På det viset kombinerar jag hoj med nyttig motion.

Brukar dra igång dagen med fyra ägg lätt stekta i rikligt med smör, en kopp starkt kaffe och ett stort glas vatten. I bland även 4-500 g entrecote beroende på om jag orkar gå till Vivo här i Alby och handla. Blev inspirerad av Jordan Peterson och hans experiment med "carnivore dieten", verkar funka bra för mig.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Frisk luft och solsken, det är vad som behövs. Jag har några fina vanor, eller kanske ovanor, som att köra runt stockholm och besöka dom där utegymmen med trästockar och annat oljeimpregnerat. På det viset kombinerar jag hoj med nyttig motion.

Brukar dra igång dagen med fyra ägg lätt stekta i rikligt med smör, en kopp starkt kaffe och ett stort glas vatten. I bland även 4-500 g entrecote beroende på om jag orkar gå till Vivo här i Alby och handla. Blev inspirerad av Jordan Peterson och hans experiment med "carnivore dieten", verkar funka bra för mig.
Carnivore funkar bra för mig också. 👍
Kört strikt i nio månader nu.
Blev också inspirerad bla av Jordan och hans dotter Mikhaila.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Då har du mer disciplin än jag, jag är lite som en gris emellanåt och äter allt från wok med ris till husman med pankakor och grädde mm. Fast dominerande just carnivore, och smör och riktiga fetter. Stundvis även monsterdrycker, fast det får jag sota för ibland när kicken avtar och sockret sjunker ;)

Kom precis hem från först Harbro där jag körde slut på benen, sen började med bänk och dips för att pumpa blod i bröstet. Sen körde jag upp till Storvretens simhall och gymmet där ute vid bollplanerna och körde mer bröst (flies). Dom har sådana "romerska ringar" men med handtag istället, det är lite Venice beach-vibbar där när solen skiner. Där kör jag flies, både för brösten och inverterat för övre rygg/axlar. Sadistisk träningsverk blir det första gångerna på året .. men det är det värt senare mitt på sommaren då styrkan kommit tillbaka. Rekommenderas.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tog ett varv på inlines.
Också för första ggn på 15 år. 😊
Tog det rätt lugnt, tyckte jag ändå, så jag kunde hålla på en timme.
Det är verkligen en träningsform jag gillar! 🤩
View attachment 498648

170 i medelpuls är ju förknippat med risk för att man inte lyckas komma igång med regelbunden träning.
Kör du så flera gånger i veckan hinner kroppen inte återhämta sig och du riskerar att bli övertränad eller gå i väggen för att sedan inte träna alls fram tills du får ett nytt ryck.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
170 i medelpuls är ju förknippat med risk för att man inte lyckas komma igång med regelbunden träning.
Kör du så flera gånger i veckan hinner kroppen inte återhämta sig och du riskerar att bli övertränad eller gå i väggen för att sedan inte träna alls fram tills du får ett nytt ryck.
Jag brukar vara försiktig med att träna för hårt.
Just nu tränar jag bara när jag känner för det. 😊
Inga krav, inga dagar, bara på kul.
Min maxpuls låg, när jag mätte den sist, strax över 230 och ligger nog runt 220-225 nu kanske.
Så 170 är lite högre än jag hade hoppats för jag tog det ganska lugnt tyckte jag.
Speciell efter ca 30 minuter när skavsåret började kännas. 😅
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ni får köra goggla Heart rate recovery o så -samt träna

Är 50 och som 20-30 fysiskt , tog blodprov i våras.

Allt som en tonåring har inkl PSA värdet som var obefintligt.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Rider 5 dagar per vecka. Vet inte riktigt vad det kan jämföras med, men en bra blandning av kondis och ben/core-träning. Funderar på att lägga till ytterligare kondis under veckan, men känner att det redan nu är svårt för kroppen att återhämta sig ordentligt.

Under tävling (2 gånger per vecka) är passen korta, men intensiva. 4 x 7 minuter med hög puls, med kort vila emellan. Resterande dagar är det jämnare tempo, med arbetspuls under 1.5-2h.

Är det i ett sånt läge viktigare att vila kroppen, eller kan man lägga till löpning/viktträning de två lediga dagarna?

40+
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Oavsett träningsform - kvalitet före kvantitet.
Ett fokuserat träningspass ger mer än x slentrianmässigt genomlidna pass.

Mina erfarenheter..

Förr när vi - jag och ett antal tävlande - tränade 3-1-3 hårdpass vecka efter vecka, kunde man inte tänka sig att dra ner på slitaget o ge kroppen (o framförallt nervsystemet) en chans att återhämta sig fullt ut.
Med ålder och rutin gick det fint att tagga ner till mer normala 2-1-2 och mycket färre antal övningar med lika goa resultat och dessutom starkare. (och en bättre anpassad kost)

Liknande med löpträningen då jag sprang ungefär en mil/dag med en vilodag i veckan.
4 pass med mer riktad löpning och målbild (tid i mitt fall) gav bättre resultat än malande dag in och dag ut för att samla mängdträning.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top