Träningstråden

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Ghost skrev:
Vänta bara tills pubkvällarna drar igång igen så får du garanterat se den live. :rofl :rofl :rofl

Sorry för OT. :3freak
He he he,visar den bara för riktigt söta småkillar ju :tungan

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Såld :(
Älskar raka marklyft men är de meningen att man ska få träningvärk i svanken också? Gör jag fel då? Jag står verkligen som man ska. Svankar rejält liksom.
Bencurl för baksida är ju kanon.

Ja du Jacke du får väl visa sen på Pubkvällarna i höst.
För små pojkarna alltså. :hihi

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
RocketQueen skrev:
Älskar raka marklyft men är de meningen att man ska få träningvärk i svanken också? Gör jag fel då? Jag står verkligen som man ska. Svankar rejält liksom.
Bencurl för baksida är ju kanon.

Jag kör raka marklyft och lårcurl. Men även marklyft tar, både lite här och där faktiskt. :)

Men svanka inte!! Ryggen skall hållas rak och det är jätteviktigt att du även 'spänner emot' med magmusklerna. Men visst den tar även på ryggslutet iom att du reser upp ryggen (böjer och sträcker höften) så det är inte konstigt att det känns. :tummenupp
Jag har redan en 'naturlig' svankrygg (bara lite) så jag har alltid bälte på mig. Jag drar inte åt det hårt för jag vill egentligen inte avlasta ryggen utan bara få lite extra hjälp att koncentrera mig på den. Raka marklyft körde jag i början med lite lättare vikter och lite fler reps just för korsryggens skull.

Last edited:

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Såld :(
Flamma77 skrev:
Men svanka inte!! Ryggen skall hållas rak och det är jätteviktigt att du även 'spänner emot' med magmusklerna. Men visst den tar även på ryggslutet iom att du reser upp ryggen så det är inte konstigt att det känns. :tummenupp
Jag har redan en 'naturlig' svankrygg (bara lite) så jag har alltid bälte på mig. Jag drar inte åt det hårt för jag vill egentligen inte avlasta ryggen utan bara få lite extra hjälp att koncentrera mig på den. Raka marklyft körde jag i början med lite lättare vikter och lite fler reps just för korsryggens skull.

Jaha. Ok får nog testa nästa gång de är dags. När man kör riktigt tugnt känns de som ryggen ska gå av. Inte bra!
Jag tycker övningen är kanon för den sträcker ut baksida lår så bra. Alltid bra om man varit dålig på att stretcha förr i tiden.
Jag har också lite svank så man kanske skulle testa ett bälte...

Tack för tipset! :)

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
RocketQueen skrev:
Jaha. Ok får nog testa nästa gång de är dags. När man kör riktigt tugnt känns de som ryggen ska gå av. Inte bra!
Jag tycker övningen är kanon för den sträcker ut baksida lår så bra. Alltid bra om man varit dålig på att stretcha förr i tiden.
Jag har också lite svank så man kanske skulle testa ett bälte...

Tack för tipset! :)

Jag får stå på en stepbräda för att få stretch i hamstrings... den är najs! :tummenupp

Lycka till och var rädd om ryggen! :)

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
Precis som flamman skriver så e det verkligen viktigt att "hålla emot" med kaggen.Annars rullar axlarna fram o hela övningen liknar ett frivilligt ryggskott.Själv kör jag väldigt tunga marklyft då jag tycker det är en viktig basövning där man jobbar med hela kroppen.Har träningsvärk från trapetius till vaderna typ efter ett pass.Vad det gäller visning av ryggen så kan jag bara fortsätta att vara en snuskig fabbo o säga att den som kommer först får riva av skalet o se vad luckan döljer.Helst alla på en gång :hihi

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
Silwer skrev:
Kerberos vaktar ingången till dödens rike.
cerberus,vaktar när hades o hans böna e ute o hämtar själar.Men nu för tiden e dom flesta redan tjingade ju :hihi Var o varannan har ju gjort värre saker en en annan gjorde innan man kallade sig för laglig ju. :tungan

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
Jag fick, för länge sedan, ett träningsprogram av Kire. Tänkte jag skulle börja köra efter det men jag har lite funderingar. Tror inte Kire är kvar på forumet så vem som helst kan väl få svara. ;)

Programmet ser ut på detta vis:

Tisdag
Armar + mage

Biceps
Rak skivstång curl 3set 5-6rep
Hantelcurl 2set 5-6rep
Raka cablecurls 2set 5-6rep

Triceps
Liggande tric,press 3set 5-6rep
Triceps kabel neddragningar 2set 5-6rep
Hantel kickback 1set 6rep

Mage
Benlyft 2set ca 15rep
Cable crunch 2set ca 10rep
Crunches 2set 8-10rep

--------------------
Om jag kommer ner till gymmet en tisdag hur ska jag då köra igenom programmet?
Ska jag börja med "Rak skivstång curl " och köra tre set för att sedan gå vidare på "Hantelcurl" 2set?
Osv, osv neråt enligt schemat.
Eller ska jag...

Köra ett set "Rak skivstång curl" fortsätta med ett set "hantelcurl" osv osv, och sedan börja om när jag nått slutet av schemat?

Eller kanske... Ja, ni fattar säkert. ;)

Någon som vet?(läs, någon som orkar förklara?) :)

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Kör färdigt alla set på samma övning innan du går över till nästa övning.

Kör jag biceps och triceps samma dag så brukar jag varva mellan triceps och biceps-övningarna.

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
$noop skrev:
Kör färdigt alla set på samma övning innan du går över till nästa övning.

Kör jag biceps och triceps samma dag så brukar jag varva mellan triceps och biceps-övningarna.

Kör likadant själv..Funkar bra! men inte alltid.

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
Vad är "skivstångsrodd" för något? Hur utför man det?

Kire skrev också: "Ligger din kaloriförbrukning under ditt intag blir det inga muskler."

Stämmer det verkligen? :va Har han inte råkat skriva fel?

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
Conrad skrev:
Vad är "skivstångsrodd" för något? Hur utför man det?

Kire skrev också: "Ligger din kaloriförbrukning under ditt intag blir det inga muskler."

Stämmer det verkligen? :va Har han inte råkat skriva fel?

Ang kaloriförbrukning så menar han tvärt om. Har du HÖGRE kaloriförbrukning än ditt kaloriINTAG, så bränner du musklerna snarare än att lägga på dig massa.

Skivstångsrodd kan utföras med fri stång, i smith-maskin (en skivstång som går i en fast bana i en ställning) eller i en sk T-bar ställning.
Utförandet går till som så, att du ställer dig axelbrett med stången i händerna, lutar dig framåt så att du står i ca 100 grader, böj lätt på knäna och dra upp stången mot magen.

Viktigt för övningen är att du OBS:behåller rak rygg under hela rörelsen, med aningen svank (drygt med diskbråck :( ajaj), samt att du drar med ryggen och inte bara med armarna. Jobba på att klämma ihop skulderbladen mot varandra, för max kontraktion (gäller samtliga övningar för ryggen).
Jag föredrar T-bar, där vikten blir mer centrerad.

Ang träningsschemat så är det lite av en smaksak. Vissa gillar att köra klart biccarna först för att sedan fortsätta med t.ex triccar, medans andra blandar mellan seten. Jag föredrar att koncentrera mig på en i taget, men har jag ont om tid så kan det bli att växla muskel mellan mellan seten.

Ordningen på övningarna har heller ingen betydelse, det är bara bra att växla vad du börjar med. Bicepscurl, hammercurl och kabeldrag en dag, vid nästa träningstillfälle kan du växla ordningen, allt för att överraska muskeln och tvinga den att växa.

Schemat såg vettigt ut, den enda som jag inte skulle köra är hantelkickback, det krävs mycket spänning av axeln för att hålla den rak samt att det därigenom är svårt att lägga på hyffsad vikt. Möjligtvis som en sista pumpövning(kanske var det som han avsedde) fast då kör jag helldre enarms kabeldrag i smithen

Mer frågor? Bara att fråga på!

//Johan W

Last edited:

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Är det någon här som kör på någon slags gainer? Jag har jävligt svårt att gå upp i vikt, inte för att jag väger jättelite men jag vill gärna lägga på mig ett par kilo så jag har mer att bygga på.

Nu har jag köpt 8 kg sånt här!

Är det nån som har kört på det här innan? I så fall funkar det och hur smakar det? Har bara kört på deras Whey-80 protein innan och det var ju t.o.m gott.

ninian

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
Yamaha R1
Du säger att du har svårt att gå upp i vikt. Svaret på den frågan är kort och gott att du helt enkelt äter för lite. Frukost, lunch och middag räcker inte om du vill muskla på dig. Om du skriver hur mycket du äter på en genomsnittlig dag kan jag kanske hjälpa dig lite :)

Och gainers är precis som alla andra kosttillskott, just ett "KOSTTILLSKOTT". Det är mao inte ett mirakelmedel som kommer garantera dig några muskler. Det fungerar ungefär som vanlig mat fast i dricksform. Jag lägger hellre pengarna på vanlig mat istället. Gainers är väll lämpligast att ta efter träning pga dess snabba kolhydrater och vasslet. Det är inte heller någon idé att byta ut middagen mot en eller 2 shakes....

Du sa att du köpt starnutrition och undrar hur det smakar... smaka..?? :tungan

$noop skrev:
Är det någon här som kör på någon slags gainer? Jag har jävligt svårt att gå upp i vikt, inte för att jag väger jättelite men jag vill gärna lägga på mig ett par kilo så jag har mer att bygga på.

Nu har jag köpt 8 kg sånt här!

Är det nån som har kört på det här innan? I så fall funkar det och hur smakar det? Har bara kört på deras Whey-80 protein innan och det var ju t.o.m gott.

Last edited:

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
thopa skrev:
Du säger att du har svårt att gå upp i vikt. Svaret på den frågan är kort och gott att du helt enkelt äter för lite. Frukost, lunch och middag räcker inte om du vill muskla på dig. Om du skriver hur mycket du äter på en genomsnittlig dag kan jag kanske hjälpa dig lite :)

Och gainers är precis som alla andra kosttillskott, just ett "KOSTTILLSKOTT". Det är mao inte ett mirakelmedel som kommer garantera dig några muskler. Det fungerar ungefär som vanlig mat fast i dricksform. Jag lägger hellre pengarna på vanlig mat istället. Gainers är väll lämpligast att ta efter träning pga dess snabba kolhydrater och vasslet. Det är inte heller någon idé att byta ut middagen mot en eller 2 shakes....

Du sa att du köpt starnutrition och undrar hur det smakar...
smaka..?? :tungan

Brukar väl i regel käka frukost, lunch, middag och nåt på kvällen oftast.
Kan ibland hända att jag hoppar över någon av måltiderna p.g.a att jag är så jävla dålig på att laga mat och inte orkar alltid att laga iordning nåt...
Har du några tips då kanske?

Och jag hade inte direkt tänkt att byta ut någon måltid mot en shake.

Nä jag bara tänkte ifall det smakade likadant ungefär som proteinet. Man ska ju ta mer av detta pulvret än av protein-pulvret i en portion. E lite rädd för att det ska bli tjockt som nån jävla smet...

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024