Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En bekant fick sin främre nummerplåt sönderbackad så han bröt loss den och la den i bilen...

Det är nu flera år sedan, och än har han inte fått några böter för att han saknar den, och OM han någonsin blir stoppad av en livs levande polis så har ju påbackningen givetvis nyss inträffat

(på besiktningen sätter han dit den nya plåten han beställde direkt efter att han blivit påbackad)
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
För ökad trafiksäkerhet är inget offer för stort. Medelhastighet och ägaransvar kommer som nästa åtgärd. Mc-olyckorna kommer tas som skäl till att införa kameror som även registrerar bakre regskylt. Slutmålet för Trafikverket är GPS-övervakning av alla fordon dygnet runt. Så fort någon kör 1 km/t för fort dras ett bötesbelopp från dennes konto. Det får vi acceptera så länge Nollvisionen är rättesnöret för dagens trafikpolitik.
Finns en del motioner om detta som skall tas upp för beslut i Riksdagen i februari. Den som tar täten kring ägaransvar, medelhastighetsmätning och en massa annat som gör livet svårt för i synnerhet motorcyklister är *trumvirvel* Daniel Helldén.

 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag säger inte emot dig men med tanke på att Microsoft 40 år efter de släppte ut MS-DOS fortsätter släppa ut säkerhetsuppdateringar så tror jag inte mjukvaran är fixad under min livstid.

Går nog aldrig å få folk å köra i trafiken med hänsyn så fixa mjukvaran är nog större chans...
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Här skulle det behövas ett folkligt uppror i stil med Bensinupproret. Trafikverket måste stoppas innan de hinner utveckla alla sina tokigheter. Tyvärr så finns det säkert folk som tycker att alla regler som begränsar privatbilismen är bra.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det mest skrämmande är inte förslaget i sig utan att ledareskribenter sväljer Trafikverkets argument i ett par ledare senaste dagarna.

Utan ett strikt ägare ansvar kommer det inte leda till något. Kan man inte binda föraren till fordonet eller identifiera föraren är det kört idag. Ändrar man på lagstiftningen så att ägaren åker på böterna då har man ju ändrat på synen på förseelsen och avslöjat att det egentligen bara är en kassako för myndighet och stat att få in lite extra pengar till kassan.

Kan inte se Norge som någon förebild i det här avseendet lika lite som jag kan se Schweiz och Finlands syn på inkomstbaserade fortkörningsböter. I Danmark kan de beslagta din bil om du överstiger dubbla hastigheten. Bilen sälja på exklusiv aktion och pengarna tillförs staten. Man kan säkert råka illa ut om man skulle låna ut sin bil där någon kör i Danmark med den.

Med en allt mer elektrifierad bilpark kommer göra det här till ett icke problem under många år framöver.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det mest skrämmande är inte förslaget i sig utan att ledareskribenter sväljer Trafikverkets argument i ett par ledare senaste dagarna.


Inte alla:

Ändå finns det skäl att ställa sig skeptisk till förslaget. Just nollvisionen – att ingen ska omkomma på vägarna – blir lätt ett trumfkort i debatten som inte tål några invändningar. Men faktum är att nollvisioner nästan alltid leder fel. I verkligheten finns alltid målkonflikter.

xxx

På senare år har exempelvis Trafikverket systematiskt sänkt hastigheten på 90-vägar till 80 km/h. Med följden att väldigt få håller den hastigheten en vacker sommardag, och antalet omkörningar blir onödigt många.

xxx

När samhället inte visar någon tillit till människors eget omdöme kommer de att använda det mindre, eller rentav bli fientligt inställda.

xxx

I stället för masskontroll kunde Trafikverket anstränga sig mer för att försöka samspela med bilisternas omdöme.

xxx

Trafikverket måste faktiskt lära sig att samspela med bilisterna.



Första gången jag ser MSM på allvar ifrågasätta Trafikverkets sätt att hantera Nollvisionen.

Trafikverket har helt enkelt schabblat sig själva ända ut i hundkojan genom att inte klara av ett enda av alla sina uppdrag, och det blir uppenbart för allt fler. Dom befinner sig nu så långt ner på stegen att det plötsligt går att granska utspelen från denna vår mest korrupta myndighet.

Alltid något. Open season!
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Särskilt när Tragikvärket inte tror på information. :fakta

Men om man ska ta efter något från Norge så är det förbudet mot räcken som dödar motorcyklister. :fakta
Det är inte varken vajerräcken eller farten som dödar.
Inte heller mitt eget agerande.
Det är ju…..slumpen! :fakta
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Och det förar bytet bevisar du med mobilen. Och då blr ni två som kört för fort ! :)
Kruxet med det är ju att det kan ju potentiellt vara så att förare A har kört jättefort och B kört lagligt eller tvärtom. Och dom kan inte säga exakt hur fort var och en kört om man bytt förare på sträckan. Och det leder till att det inte går att lagföra eftersom dom måste kunna styrka exakt hur fort du kört för att det ska vara möjligt som lagen ser ut.
Det är också av den anledningen som polisen aldrig numera går med på att skriva ner hastigheten. Dvs om man kört 32 för fort så kunde dom tidigare om dom ville vara snälla skriva ner det till att du kört 29 för fort så du fick behålla kortet. Men det gör amn inte numera eftersom man då inte har en mätlogg som säger att man mätt upp den hastigheten och då blir fortköraren frikänd pga otydligheter kring mätningen.

Dvs som det ser ut i nuläget så måste dom kunna styrka att du kört hela vägen mellan kamerorna för att kunna bötfälla dig.
Och det är då utan att man tar hänsyn till att dom troligen inte får samla in personuppgifter på folk som inte kört för fort vilket blir nödvändigt för att kunna mäta mellan kamerorna.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det där är ju en sak som irriterar mig något så in i.....
Hur är det möjligt att man med den teknik som finns år 2024 inte kan fixa en hastighetsmätare som visar korrekt hastighet, alltså HELT exakt.
Det skulle göra den plåga som du skriver om mycket lindrigare för mig som kör mycket på fartkameravägar.
Anledningen är ganska enkel.
Hastighetsmätaren mäter hastigheten genom att kontrollera hor fort hjulen rullar. Och i och med att man på i stort sett alla bilar får byta däckdimension och sätta på ollika hög profil och lite smalare eller bredare däck så är rulldiametern inte helt fast utan den kan variera inom ett visst spann då olika dimensioner får lite olika rulldiameter. Plus att rulldiametern blir mindre när däcken slits.
Och eftersom hastighetsmätaren aldrig får visa för låg hastighet så lägger man den så att den visar aningen högre för att ha lite marginal om någon sätter på däck som ger en något större rulldiameter.
Du får ju byta däck och fälgar till en annan dimension om tillverkaren godkänt det och du inte förändrar rulldiametern med mer än 5%. Och det måste man ta höjd för när man kalibrerar hastighetsmätaren.

Plus att det är tekniskt omöjligt att mäta något utan att ha en felmarginal. Det kan vara en större eller mindre felmarginal beroende på mätmetod och utrustning men du har alltid en felmarginal. Inte ens GPS är helt exakt. Och jag tror inte att dom kan helbilsgodkänna bilen med GPS som enda hstighetsmätare eftersom den då blir beroende av externa system för att kunna mäta.

Men jag kan hålla med om att det är störande att hastighetsmätaren visar för mycket.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Kruxet med det är ju att det kan ju potentiellt vara så att förare A har kört jättefort och B kört lagligt eller tvärtom. Och dom kan inte säga exakt hur fort var och en kört om man bytt förare på sträckan. Och det leder till att det inte går att lagföra eftersom dom måste kunna styrka exakt hur fort du kört för att det ska vara möjligt som lagen ser ut.
Det är också av den anledningen som polisen aldrig numera går med på att skriva ner hastigheten. Dvs om man kört 32 för fort så kunde dom tidigare om dom ville vara snälla skriva ner det till att du kört 29 för fort så du fick behålla kortet. Men det gör amn inte numera eftersom man då inte har en mätlogg som säger att man mätt upp den hastigheten och då blir fortköraren frikänd pga otydligheter kring mätningen.

Dvs som det ser ut i nuläget så måste dom kunna styrka att du kört hela vägen mellan kamerorna för att kunna bötfälla dig.
Och det är då utan att man tar hänsyn till att dom troligen inte får samla in personuppgifter på folk som inte kört för fort vilket blir nödvändigt för att kunna mäta mellan kamerorna.
Å andra sidan spelar integriteten i praktiken ingen roll.
"Alla andra" vet ändå vad du gör och när, i alla fall om du äger en någorlunda modern mobiltelefon.
Men, ja, vi ska ju ha vissa regler kring det i Sverige, så jag fattar problematiken.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Anledningen är ganska enkel.
Hastighetsmätaren mäter hastigheten genom att kontrollera hor fort hjulen rullar. Och i och med att man på i stort sett alla bilar får byta däckdimension och sätta på ollika hög profil och lite smalare eller bredare däck så är rulldiametern inte helt fast utan den kan variera inom ett visst spann då olika dimensioner får lite olika rulldiameter. Plus att rulldiametern blir mindre när däcken slits.
Och eftersom hastighetsmätaren aldrig får visa för låg hastighet så lägger man den så att den visar aningen högre för att ha lite marginal om någon sätter på däck som ger en något större rulldiameter.
Du får ju byta däck och fälgar till en annan dimension om tillverkaren godkänt det och du inte förändrar rulldiametern med mer än 5%. Och det måste man ta höjd för när man kalibrerar hastighetsmätaren.

Plus att det är tekniskt omöjligt att mäta något utan att ha en felmarginal. Det kan vara en större eller mindre felmarginal beroende på mätmetod och utrustning men du har alltid en felmarginal. Inte ens GPS är helt exakt. Och jag tror inte att dom kan helbilsgodkänna bilen med GPS som enda hstighetsmätare eftersom den då blir beroende av externa system för att kunna mäta.

Men jag kan hålla med om att det är störande att hastighetsmätaren visar för mycket.
Jag ska i alla fall ge den här en chans, den kan lösa min irritation :)

Chigee AIO-5.png
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kruxet med det är ju att det kan ju potentiellt vara så att förare A har kört jättefort och B kört lagligt eller tvärtom. Och dom kan inte säga exakt hur fort var och en kört om man bytt förare på sträckan. Och det leder till att det inte går att lagföra eftersom dom måste kunna styrka exakt hur fort du kört för att det ska vara möjligt som lagen ser ut.
Det är också av den anledningen som polisen aldrig numera går med på att skriva ner hastigheten. Dvs om man kört 32 för fort så kunde dom tidigare om dom ville vara snälla skriva ner det till att du kört 29 för fort så du fick behålla kortet. Men det gör amn inte numera eftersom man då inte har en mätlogg som säger att man mätt upp den hastigheten och då blir fortköraren frikänd pga otydligheter kring mätningen.

Dvs som det ser ut i nuläget så måste dom kunna styrka att du kört hela vägen mellan kamerorna för att kunna bötfälla dig.
Och det är då utan att man tar hänsyn till att dom troligen inte får samla in personuppgifter på folk som inte kört för fort vilket blir nödvändigt för att kunna mäta mellan kamerorna.
Plockar man fram mobilerna för att bevisa att man varit två som kört så kan dom ju se var man varit och när man varit där i mobilen och det går ju därifrån, tidpunkter, platser och avstånd mellan platserna lätt beräkna medelhastigheten. Vilket ju är exakt vad som görs i Norge.
Med en skillnad, från smartmobilerna kan man ju se att det mellan två platser körts mycket fortare än medelhastigheten mellan kamerorna. Och att man mellan två andra platser vid annat tillfälle också kört för fort. Lite som nån som vurpade med MC och hade haft sin Actionkamera i monterad på hojen och filmat hela resan fram till kraschen. HA ! HA!
Inte HA! för han kraschat utan för att Polisen kunde se framfarten innan kraschen i Actionkameran
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Norge funkar svinbra vad gäller vägnät och trafikrytm. Mera Norge på vägarna.
Dom har ju också konceptet Del veien, att alla trafikanter ska få plats, och att alla ska visa hänsyn. Sverige har bilfokus, allt trafiksäkerhetsarbete, allt miljöarbete och all infrastruktur bygger på bilar.

Igår regnade det rätt friskt här, och när jag cyklade till jobbet mötte jag en kvinna i en Peugeot i utkanten av ett villakvarter. Det var uppenbart att hon överhuvudtaget inte hade kört vindrutetorkarna alls, rutan var sådär jämnknottrig med droppar som det bara blir när den lämnas orörd ett tag. Hon satt rejält framåtlutad och försökte kisa ut, men utan att egentligen sänka tempot.

Oavsett om hennes torkare inte funkade, om hon inte visste att det fanns torkare, eller om hon inte visste hur man får igång dom så var hon där och då en högst olämplig trafikant. Hon var antagligen ett föredöme för Tragikvärket, relativt ny bil, nykter och hon höll skyltat, men i verkligheten totalt livsfarlig. Samma koncept gäller ju alla som kör iväg med totalt översnöade eller igenfrostade bilar.

Ett flygcert för privatflygare som flyger klubbflygplan kräver mycket teori och praktik, man läser allt från aerodynamik och flygmedicin till meteorologi och radiocert. Man skriver dessutom prov på varje del, och man har flygutbildningen i flera steg innan man får certet. Då får man endast flyga i fint väder under dagtid, ska man flyga natt eller i dåligt väder så kräver det extrautbildning.

Man får dessutom inte hoppa i vilket plan som helst, för varje flygplanstyp måste man göra en inflygning med lärare/instruktör, olika komplex beroende på typ av flygplan så klart, i vissa fall pratar vi månader av teori och praktik för mer avancerade flygplan, men även för flygets Volvo 740 är det några timmars utbildning.

På bilsidan är det en enkel teori, en halkbana och en uppkörning, sen får du hoppa i vilken bil som helst, helt utan krav på kunskaper om den bilens egenskaper, du behöver inte ens veta om den är fram eller bakhjulsdriven, eller hur vindrutetorkarna funkar, sen får du bege dig ut i mörker och snöstorm bäst du vill. Du får till och med hänga på en husvagn, eller annat släp, och bränna iväg, helt utan kunskaper kring körning med släp.

Men det enda som räknas är att du håller skyltad hastighet.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Plockar man fram mobilerna för att bevisa att man varit två som kört så kan dom ju se var man varit och när man varit där i mobilen och det går ju därifrån, tidpunkter, platser och avstånd mellan platserna lätt beräkna medelhastigheten. Vilket ju är exakt vad som görs i Norge.
Med en skillnad, från smartmobilerna kan man ju se att det mellan två platser körts mycket fortare än medelhastigheten mellan kamerorna. Och att man mellan två andra platser vid annat tillfälle också kört för fort. Lite som nån som vurpade med MC och hade haft sin Actionkamera i monterad på hojen och filmat hela resan fram till kraschen. HA ! HA!
Precisionen i trianguleringen är inte i närheten av tillräcklig för att visa vilken hastighet mobilen har haft vid en given tidpunkt. Det är dessutom långt ifrån ett validerat och godkänt system för att mäta hastighet och dela ut böter. Inte ens om du tar GPS-data från mobilen håller det i domstol. Det kan användas för att bevisa att du var vid en brottsplats, och rört dig till och från den, men inte så att du kan lagföras för hastighetsöverträdelser.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top