De skulle kunna byta namn till Hastighetsverket för i deras värld går allt ut på att när farten går mot 0 så sjunker dödsfallen, vilket är sant men inte relevant.
Nu har jag kylt ner mig lite och formulerat följande mail som jag skickat till samtliga riksdagspartier. Skulle jag mot förmodan få några svar kommer jag redovisa dessa i den här tråden.
Här har vi ett exempel på en tidning som faktiskt konstaterar att personen i fråga inte är motorcyklist bara för att denne framförde en mc: http://www.ltz.se/jamtland/ostersund/gjorde-alla-fel-nar-han-satte-sig-pa-motorcykeln
Nu är tiotusenkronorsfrågan till Jörgen Persson på TV - Vilken av punkterna på listan skulle förhindra denne person att göra vägrarna osäkra?
Enligt GP svarar Lena Erixson på det öppna brevet: "-Listan är underlag till diskussion kring vilka åtgärder man skulle kunna införa. Men det är inga åtgärder som vi har tänkt genomföra". En spontan reaktion från läktaren får väl bli - Tack Lena och välkommen in i matchen på nya jobbet . Ett tips kan vara att fortsättningsvis föra fram åtgärder som i varje fall är tänkbara. Ska listor av dessa slag leva kvar i fyra-fem år kommer inte arbetet att gå vare sig snabbt eller smärtfritt...
ltz skrev:Färden hade gått utan hjälm och utan belysning på motorcykeln, som inte heller var registrerad. Dessutom saknade föraren körkort. Nu döms mannen för sammanlagt fyra brott. Han har erkänt samtliga åtalspunkter och får böta 1500 kronor.
Vi kan ju roa oss med att saxa påföljden ur artikeln också:
1500 spänn motsvarar en fortkörning med 5 eller 10 km/h över hastighetsgränsen på landsväg eller motorväg. Kör man lika mycket för fort i stan så startar böterna på 2000 kronor.
...men det är alltså fortkörningsböterna som skall höjas ytterligare, Tragikverket?
Jisses...
Skit i allt till det facila priset av 1500 kr, det tas igen på nån som tangerar gällande hastighetsbegränsning om än med aldrig så lite.Här har vi ett exempel på en tidning som faktiskt konstaterar att personen i fråga inte är motorcyklist bara för att denne framförde en mc: http://www.ltz.se/jamtland/ostersund/gjorde-alla-fel-nar-han-satte-sig-pa-motorcykeln
Nu är tiotusenkronorsfrågan till Jörgen Persson på TV - Vilken av punkterna på listan skulle förhindra denne person att göra vägrarna osäkra?
Enligt GP svarar Lena Erixson på det öppna brevet: "-Listan är underlag till diskussion kring vilka åtgärder man skulle kunna införa. Men det är inga åtgärder som vi har tänkt genomföra". En spontan reaktion från läktaren får väl bli - Tack Lena och välkommen in i matchen på nya jobbet . Ett tips kan vara att fortsättningsvis föra fram åtgärder som i varje fall är tänkbara. Ska listor av dessa slag leva kvar i fyra-fem år kommer inte arbetet att gå vare sig snabbt eller smärtfritt...
Fixa ett elektroniskt sätt som gör att inga nytillverkade motorcyklar går att starta om inte ett giltigt körkort förs in i en "slot". (Gör samma med nya bilar också för den delen.) Det borde ju minska risken att en mängd klappmongon kör utan körkort på våra vägar. Att så många i-oter kör mc utan kort är ju skrämmande och allt som får bort dem från gatorna vore bra. Detta pack drar ju tyvärr ner oss andra i dyn i all statistik.
Fixa ett elektroniskt sätt som gör att inga nytillverkade motorcyklar går att starta om inte ett giltigt körkort förs in i en "slot". (Gör samma med nya bilar också för den delen.) Det borde ju minska risken att en mängd klappmongon kör utan körkort på våra vägar. Att så många i-oter kör mc utan kort är ju skrämmande och allt som får bort dem från gatorna vore bra. Detta pack drar ju tyvärr ner oss andra i dyn i all statistik.
Just det där är punkt 20 på Bilistverkets lista.
20: Utveckla system som omöjliggör färd med MC utan giltigt MC-kort.
På ytan vettigt - förslaget är dessutom mer utarbetat hos dig än i Trafikverkets förslag.
Men, det innebär ytterligare ett steg in i kontrollsamhället, och involverar troligen rfid-teknologi som medvetna medborgare med rätta är lite skeptiska mot.
All teknologi går att hacka, körkort går att stjäla - kanske skall chipet sitta i handleden istället?
Skall chipet registrera dagens hela körcykel, eller bara notera toppfarten?
Skall man tanka över körinformationen dagligen, eller på veckobasis?
Vad skall påföljden vara för överträdelser registrerade av denna personliga, elektroniska nyckel?
Skall den bryta tändströmmen direCkt vid överträdelser, eller skall den vara kopplade till ditt bankkonto via autogiro?
"Pay as you drive" i ordets sanna bemärkelse...
Jag skulle vilja se en annan approach:
Varför skippar så många att skaffa MC-kort?
Kan det möjligen vara något galet med det nuvarande systemet?
Varför går det att köra hoj månad efter månad, år efter år utan rätt behörighet?
Var är trafikövervakningen?
Varför har folk så svårt att skilja på ditt och mitt, rätt och fel, do's and dont's?
Mycket, mycket större och svårare frågor - alla inte ens på Trafikverkets bord, men otroligt viktiga för samhället att reda ut.
Ett behörighetschip på nya hojar blir ett plåster på en varböld.
Varför skall vi motorcyklister betala extra för att samhällets värdegrund vittrar...?
Fixa ett elektroniskt sätt som gör att inga nytillverkade motorcyklar går att starta om inte ett giltigt körkort förs in i en "slot". (Gör samma med nya bilar också för den delen.) Det borde ju minska risken att en mängd klappmongon kör utan körkort på våra vägar. Att så många i-oter kör mc utan kort är ju skrämmande och allt som får bort dem från gatorna vore bra. Detta pack drar ju tyvärr ner oss andra i dyn i all statistik.
Ptjaa, säg det? Ska vi fråga Jörgen Persson?Skit i allt till det facila priset av 1500 kr, det tas igen på nån som tangerar gällande hastighetsbegränsning om än med aldrig så lite.
Vad är proportion och vad är rimligt?
Nja. Jag tolkar den texten som att man skulle ha ett system där en läsare som kan kolla körkortet är kopplat till startspärren. dvs det involverar bara huruvida man kan starta motorn eller inte.
ska man registrera hela färden eller delar av den så är det en övervakning som inte är förenlig med lagstiftningen idag.
Finns ju även en säkerhetsaspekt i att ett fordon faktiskt kan köras av icke körkortsinnehavare. Kanske inte så lätt att förstå för den som har tunnelbanan alldeles utanför sin dörr. Men ponera att min körkortslösa sambo är ensam hemma med vår dotter och nåt allvarligt händer med en mil till sjukhus och apotek...
Detsamma gäller eg även med ett alkolås, ponera att jag tagit mig en fredagsgrogg och dottern käkar nötter och får en allergichock... (Bara ett exempel för hon är eg inte allergisk mot nåt vad jag vet.)
Ja...Är Alexandra dum i huvudet eller bara en annan oförstående invånare!
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |