Triumph Speed Triple-tråden.

Bunde

Drömer om en Agusta FC4
Gick med
22 Nov 2007
Ort
Malmö
Hoj
Street Triple R -10
Hallå


Idag kom ett trevlig paket hem till mig med mina nya fotpinnar =)
Också fick man bytt aktern på hojen också ju =)
Tänkte slänga upp lite bilder.





 

Fenster

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Down under...
Hoj
Traja S3 -06
Det står i manualen som finns på nätet hur du ska dra dem, dvs moment. Jag drog mina på känn och dom har inte ramlat av ännu!:D
Ser ur att börja arta sig riktigt bra där Bunde! Hojen i vardagsrummet...det gillar vi!!:D :D
 

Elake

nöjd
Gick med
21 Dec 2007
Ort
Höör
Hoj
Honda CB1000R-09 Grön
Hej S3 ägare. Jag brode inte vara i er del av forumet då jag egentligen hade planer på en Thruxton eller Buell XB9 City.
Saken är den att jag fått ett erbjudande om att köpa en ny S3-07 med fly screen, bellypan, annat blås och annat godis, som nästan är för bra att tacka nej till rent ekonomiskt (om vi bortser från försäkringen). Givetvis börjar man då fundera...

Problemet är att jag inte är direkt erfaren hojåkare, bara haft kortet ett år, och kör mest i stan/landsväg samt pendlar ofta till jobbet som ligger en mil härifrån. Har läst en del tester på S3 där den framställs som en ren rå bushoj för de som gillar att wheela etc. Dvs. för mycket effekt att bemästra för en rookie som jag, precis som att bromsarna kanske är "för bra" och inte tillåter några misstag.

Till frågan. Är jag en idiot om jag trots det har S3 i tankarna? Säljaren vill ju givetvis att jag nappar ;)

Jag kanske bara behöver höra från er med erfarenhet att jag är helt ute och cyklar i det blå :)
 

Fenster

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Down under...
Hoj
Traja S3 -06
Problemet är att jag inte är direkt erfaren hojåkare, bara haft kortet ett år, och kör mest i stan/landsväg samt pendlar ofta till jobbet som ligger en mil härifrån. Har läst en del tester på S3 där den framställs som en ren rå bushoj för de som gillar att wheela etc. Dvs. för mycket effekt att bemästra för en rookie som jag, precis som att bromsarna kanske är "för bra" och inte tillåter några misstag.

Till frågan. Är jag en idiot om jag trots det har S3 i tankarna? Säljaren vill ju givetvis att jag nappar

Jag kanske bara behöver höra från er med erfarenhet att jag är helt ute och cyklar i det blå

Jag gick från körskolans kawa 750 och min då egna honda 550 -82:a. Bytet gick alldeles utmärkt! Visst är det en enorm skillnad i effekt men vrider man inte elakt så beter sig hojen inte heller elakt. Det beror ju på hur du är som person. Om du vet med dig att du kan ta det lugnt och känna in hojen så ser jag ingen anledning till att inte köpa den av det skälet. Dessutom tycker jag personligen inte att bromsarna är så fantastiska...iofs är dom mycket bättre på 07:eek:rna men ändå. Inget övermänskligt.
Visst är det en grym bushoj men också en av dom mest användarvänliga enligt mig. Drar i alla lägen, snabb iväg, lätt att få stopp på, bekväm körställning om du pendlar. Framröstad som den bästa hojen för brittiska vägar vilka torde vara rätt lika de svenska. Vinnare framför allt på den breda användarvänligheten. (nu snackar jag om motorn) Hojen är en vinnare, gå och köp en!:D

Kanske inte vad du ville höra...eller ja, djupt nere så vet du att det är rätt!:D
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag kör ca 2000 mil om året. Pendlar till jobbet ca 9mil åker runt en hel del på fritide och busar lite. Den funkar perfekt för det. Jag tycker att kåplöst håller ner farten och gör att man upplever mer. Den är lättkörd, har bra balans. Det enda som inte är så bra är vändradien men det är inget som stör mig i alla fall.

Den är rå om man vill och snäll om man vill det.

Om jag pendlar snällt så drar min ca 0,45 och kör man mer inspirerat dar den ca 0,65 i snitt.
 
Last edited:

Elake

nöjd
Gick med
21 Dec 2007
Ort
Höör
Hoj
Honda CB1000R-09 Grön
Nu börjar försäkringsfrågan också närma sig en positiv upplösning beroende på hur man ser det.
12000:- via Triumphs märkesförsäkring kändes lite saftigt för min plånbok. Med Bilsport & MC är jag nere i 7300:- för helförsäkring (som medlem i SMC).
 
Last edited:

mask-i

Kallt kaffe är varmare än gott!
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Några grussprättare!
Hej S3 ägare. Jag brode inte vara i er del av forumet då jag egentligen hade planer på en Thruxton eller Buell XB9 City.
Saken är den att jag fått ett erbjudande om att köpa en ny S3-07 med fly screen, bellypan, annat blås och annat godis, som nästan är för bra att tacka nej till rent ekonomiskt (om vi bortser från försäkringen). Givetvis börjar man då fundera...

Problemet är att jag inte är direkt erfaren hojåkare, bara haft kortet ett år, och kör mest i stan/landsväg samt pendlar ofta till jobbet som ligger en mil härifrån. Har läst en del tester på S3 där den framställs som en ren rå bushoj för de som gillar att wheela etc. Dvs. för mycket effekt att bemästra för en rookie som jag, precis som att bromsarna kanske är "för bra" och inte tillåter några misstag.

Till frågan. Är jag en idiot om jag trots det har S3 i tankarna? Säljaren vill ju givetvis att jag nappar ;)

Jag kanske bara behöver höra från er med erfarenhet att jag är helt ute och cyklar i det blå :)

Jag tycker nog att du med gott samvete kan komma med i s3 klanen utan att vara orolig för att du köper en för "rå" hoj. S3: an är faktiskt en av de mer lättkörda så kallade bushojar jag har kört iaf. :yoparty :rock
 

Bunde

Drömer om en Agusta FC4
Gick med
22 Nov 2007
Ort
Malmö
Hoj
Street Triple R -10
Det står i manualen som finns på nätet hur du ska dra dem, dvs moment. Jag drog mina på känn och dom har inte ramlat av ännu!:D
Ser ur att börja arta sig riktigt bra där Bunde! Hojen i vardagsrummet...det gillar vi!!:D :D

Tar sig som fan nu snyggt som fan blev det med dom nya fotpinnarna.
Det är ju ett måste att ha hojen inne så man kan gå och krama om den om man vaknar mitt i natten av en mardröm att den är borta =) var lite jobbigt att få in den bara bor i en 1,5 just nu på 37 kvadrat så lite trångt är det men allt går med vilja =) Gick hur bra som hälst att mecka här också ju så =) Undrar vad grannarna tykte om att jag starta den utan dämpare på
 
Last edited:

Elake

nöjd
Gick med
21 Dec 2007
Ort
Höör
Hoj
Honda CB1000R-09 Grön
Då var S3:an reserverad :yoparty

Affären går förhoppningsvis i hamn inom 2-3 veckors tid.
Nu blir det till att införskaffa nytt ryggskydd och nya stövlar samt ringa SMC och höra varför min inbetalning inte blivit registrerad, så försäkringspremien kan sänkas en aning.

Jag har bara haft hoj med belt tidigare. Något speciellt jag ska tänka på med kedja? Hur ofta bör man kolla/underhålla den?
 

mask-i

Kallt kaffe är varmare än gott!
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Några grussprättare!
Då var S3:an reserverad :yoparty

Affären går förhoppningsvis i hamn inom 2-3 veckors tid.
Nu blir det till att införskaffa nytt ryggskydd och nya stövlar samt ringa SMC och höra varför min inbetalning inte blivit registrerad, så försäkringspremien kan sänkas en aning.

Jag har bara haft hoj med belt tidigare. Något speciellt jag ska tänka på med kedja? Hur ofta bör man kolla/underhålla den?

Håll koll på kedajan bara så att den inte blir för slak. Smörja tycker jag är lagom typ vart 20:e mil.:D :D :D
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Då var S3:an reserverad :yoparty

Affären går förhoppningsvis i hamn inom 2-3 veckors tid.
Nu blir det till att införskaffa nytt ryggskydd och nya stövlar samt ringa SMC och höra varför min inbetalning inte blivit registrerad, så försäkringspremien kan sänkas en aning.

Jag har bara haft hoj med belt tidigare. Något speciellt jag ska tänka på med kedja? Hur ofta bör man kolla/underhålla den?

Varning ! Spänn inte kedjan för hårt heller. På S3 skall kedjan se ganska slapp ut när den står utan förare eftersom den sträcks ganska mycke vid last.

Hellre lite slapp än för spänd är mitt tips. Kolla manualen !
 
Last edited:

mba

white lightning
Gick med
26 Apr 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
speed triple -06
Då var S3:an reserverad :yoparty

Grattis! Du gjorde helt rätt, Jag gick direkt ifrån ÖvningskörningsMC:n, en Honda 750, till en S3:a. Passa gasen om det är blött bara. Jag höll på att dra omkull mitt i sthlms rusningstrafik på en raksträcka när det var blött ute... dvs. det är bra klipp i dem...

//mba
 

Elake

nöjd
Gick med
21 Dec 2007
Ort
Höör
Hoj
Honda CB1000R-09 Grön
Tack för tipsen. Nu önskar man bara att vädrets makter är på ens sida om nån vecka :)
 

Fenster

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Down under...
Hoj
Traja S3 -06
Då var S3:an reserverad :yoparty

Affären går förhoppningsvis i hamn inom 2-3 veckors tid.
Nu blir det till att införskaffa nytt ryggskydd och nya stövlar samt ringa SMC och höra varför min inbetalning inte blivit registrerad, så försäkringspremien kan sänkas en aning.

Jag har bara haft hoj med belt tidigare. Något speciellt jag ska tänka på med kedja? Hur ofta bör man kolla/underhålla den?

Grattis! Gött att höra! Håller med paps...hellre för slö än för tajt. Den ser som sagt ganska slak ut när man inte sitter på den. (nu snackar vi hojen alltså) Sen gäller det väl att smörja med jämna mellanrum. En extra gång efter tvätt eller vid våt körning.
Och jag håller med Mba, ta det lugnt i vätan.
Gött mos!:yoparty :yoparty :yoparty
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Tack för tipsen. Nu önskar man bara att vädrets makter är på ens sida om nån vecka :)

När du har kört slut på orginal sulorna (MPP2CT ?, det tar väl cirkus 600 mil, så kan jag rekommendera MPR2CT.

Mit orginal set = MPP
Första bakhjul = ca 700 och då var det slut !
Andra bakhjul (MPP2CT) och org framhjulet = 600 mil

2a setet MPR2CT
nu 850 mil och inte tillstymmelse till platta ännu trots pendling :yoparty

Den enda skillnaden för mig är att man får vara lite försiktig med wheelandet när det är blött :skrämd Med MPP2CT blir det rök och lyft med MPr2CT blir det mest rök:D
 
Last edited:

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Tack för tipsen. Nu önskar man bara att vädrets makter är på ens sida om nån vecka :)

Grattis till hojjen! :yoparty
Har för mig att kedjan ska ha ca. 3cm diff när du lyfter den. Väldigt lätt att justera på s3:an, men du behöver ett specialverktyg, så kolla om du inte kan få med ett sånt när du plockar ut hojjen. Bra att ha.

Och som sagt...tänk på att det är tidigt på säsongen...så ta det lite piano med gasen tills du har varma däck, annars jvlgt lätt att det släpper när du drar på. Hornen växer ut fort när du sadlar s3:an... :D
 

snajdarn

Snajdigast
Gick med
1 Aug 2005
Ort
In the hills
Hoj
-08 CBR1000RR
Tjeena grabbar..

Jag är me sugen på puckar från gsg, har handlat av dom tidigare utan problem.
Dom är helt värdo på engelska bara så kan nån tyska underlättar det mycket!?
 

Ester

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Speed Triple 07
Hej hej,

Undrar om någon kan hjälpa mig. Ska byta originalsystemet till ett Arrow. Måste man tvunget plocka bort kylaren för att komma åt grenrörens muttrar? Någon som gjort detta tidigare?

Tack för svar!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top