Triumph Speed Triple-tråden.

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
tror att det fixar sig:tummenupp ska prova att gör som petterekman, skruva i två nipplar samt täta med loctite gängtätning, funkar inte det så blir det till att beställa hem från england, skickade ett mail till dom igår och kollade med frakt och tillgängliheten, tyvärr så skrev han att det är ca en månads väntetid, men tack som fan för hjälpen xyx, börjar ju bli desperado, har inte kunnat köra den på över en vecka så vi får se om lösningen med nipplarna blir en tillfällig sådan!

Två nipplar av den här typen skruvade jag i. Sen tog jag två slangstumpar och pluggade ändorna, så när jag tar bort tanken trycker jag på dem så läcker det inget från tanken heller. Billig lösning. :tummenupp
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Hur menar du nu?
Att gängorna skulle slitas ur tanken?
Att metallen brister mitt på?

Förstår inte riktigt var du menar att problem skulle uppstå... :confused:

Nog jag som inte riktigt fattat hur du fäst det hela.
Hur sitter slangarna mot munstycket sen? Slangklämmor?
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Två nipplar av den här typen skruvade jag i. Sen tog jag två slangstumpar och pluggade ändorna, så när jag tar bort tanken trycker jag på dem så läcker det inget från tanken heller. Billig lösning. :tummenupp


har en ny pump på G med de två plastkontakterna monterade, men tills jag får hem den så har jag precis varit ute å monterat i tå nipplar alá petterekman:tungan tätningen vill dock ha 24 timmar på sig att torka så i får avvakta morgondagen för att se om det blir bra eller ej:)
 
Last edited:

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Nog jag som inte riktigt fattat hur du fäst det hela.
Hur sitter slangarna mot munstycket sen? Slangklämmor?

Nippeln skruvas in i gängorna i bränslepumpen, bränsleslangarna träs över, slangklämmor spänns åt med 7mm hylsa på lilla spärrskaftet.
Voilá!

Har hållit hittills utan problem. Håller de där förbenade plast-skräp-kopplingarna ska nog det här hålla. :p

:tummenupp
 

Fenster

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Down under...
Hoj
Traja S3 -06
Någon som har backspeglarna på styrändarna?
Vart har nu isåfall köpt dom någonstans?

Eh det finns en uppsjö men testa att kolla på Triumphs orginal. Magnifen har dem och är nöjd, har inte sett dem in real life ännu men han säger att dom är fina. Sen är det många som kör med rizomas variant. Den är grymt snygg! Mascoot har sådana monterade och är nöjd.

Jag pratade med AndersLunkan och han har ett par sådana rizoma oanvända som han ville sälja då han har förrått oss och bytt hoj.:mad: :D
Jag skulle säga det i tråden men jag glömde.

Kolla även in på carpimoto.it Där finns ju allt man kan tänka sig...


Mmm, såg helt okej ut! Men du, du borde nog ordna lite på sidan vad gäller avgassystemen från Zard. Jag fattar ingenting av alla olika när det inte finns någon info. Lagom rörigt...och jag är ändå ganska nördig!:D :D
Bara en tanke.:)

Gött att någon tar in Zard dock!
 
Last edited:

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Ort
i ett skjul i skogen
Hoj
tomt i grottan
Vad ska man tänka på när man ska byta drivpaket på en 04:a

Har aldrig gjort det förr men ska bli intressant att göra det :)

Vad behöver man för verktyg?

behöver man ta bort bakhjulet?

Jag ska hämta mitt drivpaket idag så jag tänkte handla grejjer som ja behöver med
 

pelelito

Fartglad
Gick med
28 May 2008
Ort
jönköping
Hoj
1999 Triumph Daytona955i
Nån som vet om det är något som är extra svårt med att göra ventiljusteringen på dessa motorer? Alltså 3000 mila servicen?
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Nån som vet om det är något som är extra svårt med att göra ventiljusteringen på dessa motorer? Alltså 3000 mila servicen?

Ventiljustering görs vid 2000 och 4000 mil (osv...).

Vad jag vet är det inte svårare än på någon annan hoj med shims, möjligtvis det att du behöver ett specialverktyg för att hålla nere fjädrarna om det är så att du verkligen behöver byta några shims.

Googlar du lite så hittar en du en beskrivning på hur du går tillväga.
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Vad ska man tänka på när man ska byta drivpaket på en 04:a

Har aldrig gjort det förr men ska bli intressant att göra det :)

Vad behöver man för verktyg?

behöver man ta bort bakhjulet?

Jag ska hämta mitt drivpaket idag så jag tänkte handla grejjer som ja behöver med

Tänkte att någon med mera kunskap skulle berätta, men jag orkade inte vänta längre.

-Tag loss framdrevsskyddet
-Vik ut "örat" på låsbrickan på utgående axel
-Införskaffa stor jäkla hylsa/fast nyckel för att få loss muttern på utgående axel
-Skruva loss bakdrevet (6 eller 7 bultar med mutter på baksidan, 13mm hylsa och insexa på andra sidan tror jag)

Sen är det bara att stoppa dit det nya och skruva fast igen. :)
Bakhjulet kan sitta kvar, fördelen med enkelsving. :p

Muttern på utgående axel sitter hårt, och om du inte kan använda en mutterdragare kan du göra som jag gjorde. Jag satte spännband runt bakhjulet upp till bakramen och spände åt. Sen gick det att knycka till med spärrskaftet så pass att muttern släppte.
 

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Ort
i ett skjul i skogen
Hoj
tomt i grottan
aha nu e de klart!. gick relativt smidigt å lätt :)

var ute på en liten provtur körde ca 3½mil när ja kom hem så fick ja ett ryck på 2ans växel...vet inte om ja spände kedjan lite för dåligt kändes de som.
Jag la ett slack på ca 38-40mm som de står i instruktionsboken.

jag kan flytta kedjan ganska bra i sidled... kanske bäst att spänna upp den lite?

vad kör ni med för slack?

o å för sig så nu vart de juh inget original drivpaket som jag satte dit..så ska man gå efter rekomendationerna på drivpaketet??:confused:
Det är ett Rk som jag satte dit..de första ja märkte var att original på framdrevet så sitter det en gummi bussing på var sida om drevet
är det något man måste ha??
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
aha nu e de klart!...

vad kör ni med för slack?
--> rätt med ca 4cm. för min del brukar det bli så att kedjan nästan når upp till svingen när man lyfter på den. (original eller inte spelar ingen roll)
gummi bussing på var sida om drevet är det något man måste ha??
--> nice to have inget måste. finns dom som säger att det minskar vibrationerna lite...

tjipp! :)
 

Haggwe

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
CBR929
Tjena! Funderar på att köpa mig en speed triple årsmodell -04 som gått strax under 2000mil men det jag undrar är hur ofta ska de servas och vad kostar de olika servicerna?
 

Hinken

Hellre fotsvamp än ärtsoppa..!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Yamaha XSR900
Tjena! Funderar på att köpa mig en speed triple årsmodell -04 som gått strax under 2000mil men det jag undrar är hur ofta ska de servas och vad kostar de olika servicerna?


Köpte mig en Speed triple -03:a nu i veckan och ka inte annat säga att jag är så j****a nöjd..
Som jag har förstått det så vill den olja och filter mm var 1000mil och ventiljustering var 2000mil.

Pris har jag ingen anng om, det är nog bättre att ringa och fråga någon Triumph verkstad.

Tveka inte, det är en underbar hoj.. KÖP!!
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Tjena! Funderar på att köpa mig en speed triple årsmodell -04 som gått strax under 2000mil men det jag undrar är hur ofta ska de servas och vad kostar de olika servicerna?

Första service är efter 800km enligt serviceboken, därefter kommer 1000-mila, 2000-mila och var tusende mil efter det.
2000-milaservicen går väl på mellan 3- och 5000 beroende lite på. Har kunnat vara dyrare också, beror på om ventilerna behövs shimsas eller ej.
Vissa verkstäder godkänner att du gör vissa av sakerna själv, typ byta kylarvätska, bromsvätska o.dyl, så kollar de att det är gjort, gör de mer invecklade sakerna, stämplar boken och du kommer billigare undan själv. :yoparty

Jag har för övrigt en Triple -04 uttagen -05 med 1500mil på mätaren som jag funderar på att sälja. Om du nu inte håller på att göra upp ett köp redan? :tummenupp
 

pelelito

Fartglad
Gick med
28 May 2008
Ort
jönköping
Hoj
1999 Triumph Daytona955i
Ventiljustering görs vid 2000 och 4000 mil (osv...).

Vad jag vet är det inte svårare än på någon annan hoj med shims, möjligtvis det att du behöver ett specialverktyg för att hålla nere fjädrarna om det är så att du verkligen behöver byta några shims.

Googlar du lite så hittar en du en beskrivning på hur du går tillväga.

tack för svar har letat men inte hittat nåt på google. Och första ventiljusteringen på min är vid 3000 mil. Obs har ingen speed triple utan daytona 955i-99. Det jag funderar över är att min brorsa och farsa har bilverkstad och klarar operationen säkerligen så länge det inte är mer komplicerat än på nån annan hoj och bara special verktyg till allt. Så om du gjort justering själv kan du väl informera mig lite.=)
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Va' ä du sugen på nu'rå?

gyn-stol ?? :hojharley

:D

Du menar en sån där skapelse som även går under smeknamnen "Älg" samt "Kromsläde"?
Usch nej. Har aldrig förstått mig på sådana, och kommer aldrig förstå mig på dem. Och ja, jag har provat sådana.

Nej, jag hade redan från början siktet inställt på en 1050, men då jag inte hade råd med en sådan i början av året blev det en 955a. Nu börjar min ekonomi reda upp sig lite, så jag har börjar spärra upp korpgluggarna lite. :)
 

Fenster

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Down under...
Hoj
Traja S3 -06
Du menar en sån där skapelse som även går under smeknamnen "Älg" samt "Kromsläde"?
Usch nej. Har aldrig förstått mig på sådana, och kommer aldrig förstå mig på dem. Och ja, jag har provat sådana.

Nej, jag hade redan från början siktet inställt på en 1050, men då jag inte hade råd med en sådan i början av året blev det en 955a. Nu börjar min ekonomi reda upp sig lite, så jag har börjar spärra upp korpgluggarna lite. :)

Ja jag menar det!! Pjuh...trodde det skulle bli snack om gixxers och allt vad det där plastmissilerna heter!:D :D :D
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top