Triumph Speed Triple-tråden.

Garp

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2008
Ort
Umeå
Hoj
R6 -00
Hur mycket luft ska det vara i respektive slang? (Tänkte byta luft och har en fransk manual)
 

Garp

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2008
Ort
Umeå
Hoj
R6 -00
2,35 fram
2,90 bak

Har du hittat nån att byta luft med då? :)

// Johan

Tack Johan. Jodå, Statoil hade lite luft över som jag fick byta till mig mot att dom fick röra ena skärmen lite på hojen.

När man kollar oljenivån, ska stickan vara helt i skruvad och hojen stå rakt eller ska stickan bara ligga löst på första gängen? Det har nämligen droppat en del från slangen som sticker ut under efter körning sen service gjordes och funderar om det är överflödig olja på grund av att dom kanske hällde i en del extra? Är den slangen under till för det?

Sen har jag börjat lite blygt att pröva hur bra bakhjulet klarar sig själv på vägen. Vilka växlar klarar man att dra upp en ^05'as S3'a på och i vilka hastigheter orkar hon upp? Sen nått tips kanske, brukar bli en ganska så ryckig uppfärd. Måste bara säga också, vilket nöje det är att köra en Speed Triple!
 

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Tack Johan. Jodå, Statoil hade lite luft över som jag fick byta till mig mot att dom fick röra ena skärmen lite på hojen.

När man kollar oljenivån, ska stickan vara helt i skruvad och hojen stå rakt eller ska stickan bara ligga löst på första gängen? Det har nämligen droppat en del från slangen som sticker ut under efter körning sen service gjordes och funderar om det är överflödig olja på grund av att dom kanske hällde i en del extra? Är den slangen under till för det?

Stickan skall vara helt iskruvad. Varmkör motorn, slå av och vänta sedan några minuter innan du kollar nivån.

Jag har olja just precis förbi översta strecket på stickan. Men jag är för rädd om min speedy för att våga uiila med den! ( läs feg.... )

Tidigare trådposter säger att man kan ha i en del olja extra om man tycker det är kul att slanga mycket. Kan minnas fel men var det inte ända upp till 7dl(!) extra den där stuntkillen som kör uppvisningar hade i sina trajor?

// J
 

Garp

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2008
Ort
Umeå
Hoj
R6 -00
Ja det är ju inte min säkerhet jag tänker på när jag experimenterar utan hojens. Shit det lät mycket, men de två slangarna som sticker ut under motorn är de till för att släppa ut överflödig olja?
 

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
Tidigare trådposter säger att man kan ha i en del olja extra om man tycker det är kul att slanga mycket. Kan minnas fel men var det inte ända upp till 7dl(!) extra den där stuntkillen som kör uppvisningar hade i sina trajor?

// J

kan fylla på här, Sune Andersson syftar du på.
Vad gäller nivån, svar ja, uppåt 7 dl kan man ha i. Men efter att ha dryftat detta högt o lågt så skall man väl även passa på att höja ett varningens finger här. Såpass mycket olja, då är det när du wheelar massor och inte pressar ur bettan på motorvägen. Övertrycket kan oxo vara skadligt.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Ja det är ju inte min säkerhet jag tänker på när jag experimenterar utan hojens. Shit det lät mycket, men de två slangarna som sticker ut under motorn är de till för att släppa ut överflödig olja?

Det är tre slangar

Överströmning för kylsystemets expantionskärl, brukar palta ur efter påfyllning. Det slutar efter ett tag.

Tanklocksdrenering. Kolla att den inte är blockerad ! Den kan bli det ibland och om man tvättat eller kört i regn och öppnar tanklocket så rinner vatten ner i tanken då.

Tankevakuering. på den slangen sitter det en djävla svart plastmanick som brukar sluta funger efter ett tag (någon form av tipp tätning skall det vara). Ta bort skiten och sätt dit en rörbit istället så slipper du undertryck i tanken och en hackande motor :tummenupp

Vevhusventilationen är kopplad till luftburken så olja skall det inte komma ut i någon av slangarna under hojen och något övertryck pga för mycket olja kan det inte bli (om det inte är stopp i slangen.

När jag kollar oljan (varm olja) så skruvar jag ur stickan och torkar av den noga och skruvar sen i den igen. Sen lutar jag upp hojen så den står rakt och håller den så en stund och ställer sen ner den på stödet försiktigt. Skruvar sen ur stickan och kollar nivån. Någon mm upp på den runda delen brukar jag ha. Har kört 5000 mil så och det har funkat.
 

Garp

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2008
Ort
Umeå
Hoj
R6 -00
Hm, vad är det då som droppar lite efter körning, oljan är på övre strecket på stickan och ur den större slangen droppar något oljelikt fast ganska tunt (smakar sött). Kan det var ifrån kylsystemet? Jag har inte fyllt på där men var på service som sagt, dom sa dock inget om det. Hade varit skönt att slippa oroa sig för det eller veta vad det är så det blir fixat.
 

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
Hm, vad är det då som droppar lite efter körning, oljan är på övre strecket på stickan och ur den större slangen droppar något oljelikt fast ganska tunt (smakar sött). Kan det var ifrån kylsystemet? Jag har inte fyllt på där men var på service som sagt, dom sa dock inget om det. Hade varit skönt att slippa oroa sig för det eller veta vad det är så det blir fixat.

min pinkar oxo lite revir ibland därifrån, och har hört flera andra uppleva samma, borde inte vara något problem vad jag vet.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Hm, vad är det då som droppar lite efter körning, oljan är på övre strecket på stickan och ur den större slangen droppar något oljelikt fast ganska tunt (smakar sött). Kan det var ifrån kylsystemet? Jag har inte fyllt på där men var på service som sagt, dom sa dock inget om det. Hade varit skönt att slippa oroa sig för det eller veta vad det är så det blir fixat.

Glykol är sött men lapa inte i dig förmycke eftersom det är giftigt.:näsblod
Oroa dig inte, det drittlar tills nivån är strax över lägsta markeringen sen slutar det.:tummenupp
 
Last edited:

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Hallo! Hjälp mig!! :huvet

Fick problem med hojen när jag skulle köra en längre tur från Umeå till Övik (10 mil) Efter ca 2 mil med lungt E4á tempo så började hojen tända på bara 2/3 cylindrar vid vissa tillfällen, ofta vid lägre varv och det vart bara värre och värre destu längre jag körde, det hjälpte att hålla in koppligen och varva ur den i mellan åt och sista bilten gick den över på 1 cylle men som sakt höll jag in koppligen och torrvarva ur den så tände den på alla efter en stund. Det känns som den går lika bra som vanligt när den tänder på alla 3 burkar och det låter mekaniskt som vanligt. Vart kan felet ligga? Har beställt nya iridium stift som kommer i morrn och ett nytt bränslefilter. Men efterssom den ett tag gick över på 1 cylle så känns det mysko ifall 2 stift skulle åka nästan samtidigt eller?
 

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
Hallo! Hjälp mig!! :huvet

Fick problem med hojen när jag skulle köra en längre tur från Umeå till Övik (10 mil) Efter ca 2 mil med lungt E4á tempo så började hojen tända på bara 2/3 cylindrar vid vissa tillfällen, ofta vid lägre varv och det vart bara värre och värre destu längre jag körde, det hjälpte att hålla in koppligen och varva ur den i mellan åt och sista bilten gick den över på 1 cylle men som sakt höll jag in koppligen och torrvarva ur den så tände den på alla efter en stund. Det känns som den går lika bra som vanligt när den tänder på alla 3 burkar och det låter mekaniskt som vanligt. Vart kan felet ligga? Har beställt nya iridium stift som kommer i morrn och ett nytt bränslefilter. Men efterssom den ett tag gick över på 1 cylle så känns det mysko ifall 2 stift skulle åka nästan samtidigt eller?

Vet inte hur det är med just din hoj men på tidiga speed triplar 1050 så var det liknande symptom. Problemet då var att gummihattarna som sitter på tändstiften inte var så täta då de släppte igenom vatten vilket resulterade i det du beskriver. Det var främst tändstiftet längst till vänster som påverkades då hojen lutar på stödet och regnvatten samlas där.
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Ah! Är nog inte helt omöjligt, har tvättat hojen rätt mycket senaste tiden, Det har nog kommit en hel del vatten över motorn. Hur tar man enklast lös tanken?
 

Westergren

Homokuppe, liten palle, söka andra kille
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
S3 -05, Perák -49, Z650 -82
Hallå alla S3 ägare!
Jag är en relativt nybliven ägare till en S3 av 2005 års modell.
Nu har jag lite funderingar. Mina bromsskivor fram glappar i sidled, jag antar att det är flytande skivor. Inga problem. Men! Det smattrar en del om brickorna eller medbringarna eller vad man vill kalla dom. Bromsverkan är väl som den ska, bortsett från svampigheten som ej är åtgärdat än.

Finns det någon fler som har smattrande bromsskivor? Är det normalt att det smattrar, eller bör man åtgärda det på nåt sätt?


Tacksam för svar!
 

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Hallå alla S3 ägare!
Jag är en relativt nybliven ägare till en S3 av 2005 års modell.
Nu har jag lite funderingar. Mina bromsskivor fram glappar i sidled, jag antar att det är flytande skivor. Inga problem. Men! Det smattrar en del om brickorna eller medbringarna eller vad man vill kalla dom. Bromsverkan är väl som den ska, bortsett från svampigheten som ej är åtgärdat än.

Finns det någon fler som har smattrande bromsskivor? Är det normalt att det smattrar, eller bör man åtgärda det på nåt sätt?


Tacksam för svar!

På min hoj skulle jag definiera ljudet mer som ett surrande. ( bara när man bromsar ) Det skall vara helt normalt med denna typ av bromsskivor. Nu när jag tänker efter blev det iofs mindre surr om skivorna när de renoverade mina bromsok för att fixa svampigheten. Men TC i linköping säger att ljudet är helt normalt och inget man bhöver åtgärda.

// Johan
 

Manus

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2008
Ort
Visby
Hoj
Yamaha FZ1-06
Storlek på väskor..

Tjena alla glada Triumph ägare.

Har en lite undran :: Hur stora är orginal plast värkorna till en Sprint 1050 (hur många liter rymmer dem ),hitta det inte någon stanns.O hur vatten täta är dem.. Skriver här för att sprint tråden är lite död liksom...:Bugar

Manus
 

Westergren

Homokuppe, liten palle, söka andra kille
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
S3 -05, Perák -49, Z650 -82
På min hoj skulle jag definiera ljudet mer som ett surrande. ( bara när man bromsar ) Det skall vara helt normalt med denna typ av bromsskivor. Nu när jag tänker efter blev det iofs mindre surr om skivorna när de renoverade mina bromsok för att fixa svampigheten. Men TC i linköping säger att ljudet är helt normalt och inget man bhöver åtgärda.

// Johan


Tack för svaret! Mitt "smattrande" är också företrädesvis när jag bromsar.
Apropå svampproblemet; Var det ett garantiärende?
Och om det ej har blivit åtgärdat under garantitiden, är det bara att pröjsa själv och se glad ut då?

Mvh Jon
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top