Triumph Speed Triple-tråden.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Tackar för omtanken. Tragiskt det som hände. Jag var väldigt noggrann.


Nu har sparven landat igen. 6 dagar på resande fot, ca 160mil och ett bröllop har jag hunnit med. Att packa lätt är A och O har jag märkt. Man tar med sig alldeles för mycket grejor per automatik. Hälften av kläderna jag fick med mig har inte använts.

Inte heller kniv, multitång eller punka-spray men det ska nog med på nästa runda också.
De polska vägarna håller överlag hög standard numera (på de flesta ställena) och Polackerna kör ungefär som Stockholmare skulle man kunna säga. Man kan inte ligga och sova i trafiken med andra ord utan tight'a filbyten och omkörningar hör till. Ständig uppsikt bakåt är ett måste.

Jag fick vara med om 2 stora oväder i samband med körningen och i båda fallen fick jag beklaga mig över hur värdelösa mina kläder är.
"Water-proof" i dojorna funkar endast när man försöker torka ut de. Då kan de stå i solen i 12h utan att släppa ut någon fukt :huvet

På väg till färjan igår kväll slog det andra ovädret till och det var nog första gången som jag verkligen blev rädd för åska. Det regnade 0.5l-vattendroppar och allt var genomblöt. Samtidigt slog det blixtar av rent biblisk proportion överallt runt om mig. Inte alls så mysigt som åska ibland kan vara.

Överlag är jag grymt nöjd med turen och väntar redan med spänning på min Norge-resa om 3 veckor :yoparty

Biltemas 60l packrulle ska också få sig ett eloge. Helt klart mitt bästa köp. Lätt att packa, får plats med mycket prylar och håller snustorrt därinne.

Den fick t.o.m. fyllas på med lite nyinköpta kläder, parfym och så klart en fin Singel Malt som avnjuts i skrivande stund.

PS. Byte bakdäck ett par dagar innan avresa, nyss beställde jag ett nytt framdäck. :gnissla

Schyst trip:tummenupp Synd att du fick lite regn:) Fick du träsmak?
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Schyst trip:tummenupp Synd att du fick lite regn:) Fick du träsmak?

Hmm, det kan man väl påstå. Sadeln är ju bara helt värdelös på 1050an. Borde väl investera i den här omtalade eftermarknads-dito med gelé men är nog för snål för det :glömdet

Inte nog med det så fick jag förvara triplen i en låst svinstia en natt. På morgonen drog jag ut den och satte på stöd på gräsmattan utanför för att låsa stian igen.

Det hade regnat under natten och stödet sjönk ner under tiden jag låste. En av mina nya fina backspeglar försvann då :huvet
 

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Härligt att höra och tack för din trevliga reseberättselse :tummenupp
Kul att höra hur du packat och vad att tänka på.
Hur spände du fast hojen på färjan? På bilden ser det ut som att du enbart spände styrkronan rakt ned i golvet. Stämmer det? Ska oxså ut på båttur till Gotland om ngn vecka.

Tackar för omtanken. Tragiskt det som hände. Jag var väldigt noggrann.


Nu har sparven landat igen. 6 dagar på resande fot, ca 160mil och ett bröllop har jag hunnit med. Att packa lätt är A och O har jag märkt. Man tar med sig alldeles för mycket grejor per automatik. Hälften av kläderna jag fick med mig har inte använts.

Inte heller kniv, multitång eller punka-spray men det ska nog med på nästa runda också.
De polska vägarna håller överlag hög standard numera (på de flesta ställena) och Polackerna kör ungefär som Stockholmare skulle man kunna säga. Man kan inte ligga och sova i trafiken med andra ord utan tight'a filbyten och omkörningar hör till. Ständig uppsikt bakåt är ett måste.

Jag fick vara med om 2 stora oväder i samband med körningen och i båda fallen fick jag beklaga mig över hur värdelösa mina kläder är.
"Water-proof" i dojorna funkar endast när man försöker torka ut de. Då kan de stå i solen i 12h utan att släppa ut någon fukt :huvet

På väg till färjan igår kväll slog det andra ovädret till och det var nog första gången som jag verkligen blev rädd för åska. Det regnade 0.5l-vattendroppar och allt var genomblöt. Samtidigt slog det blixtar av rent biblisk proportion överallt runt om mig. Inte alls så mysigt som åska ibland kan vara.

Överlag är jag grymt nöjd med turen och väntar redan med spänning på min Norge-resa om 3 veckor :yoparty

Biltemas 60l packrulle ska också få sig ett eloge. Helt klart mitt bästa köp. Lätt att packa, får plats med mycket prylar och håller snustorrt därinne.

Den fick t.o.m. fyllas på med lite nyinköpta kläder, parfym och så klart en fin Singel Malt som avnjuts i skrivande stund.

PS. Byte bakdäck ett par dagar innan avresa, nyss beställde jag ett nytt framdäck. :gnissla
 

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Hmm, det kan man väl påstå. Sadeln är ju bara helt värdelös på 1050an. Borde väl investera i den här omtalade eftermarknads-dito med gelé men är nog för snål för det :glömdet

Inte nog med det så fick jag förvara triplen i en låst svinstia en natt. På morgonen drog jag ut den och satte på stöd på gräsmattan utanför för att låsa stian igen.

Det hade regnat under natten och stödet sjönk ner under tiden jag låste. En av mina nya fina backspeglar försvann då :huvet
T råkigt med din backspegel :krama
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
...Hur spände du fast hojen på färjan? På bilden ser det ut som att du enbart spände styrkronan rakt ned i golvet. Stämmer det? Ska oxså ut på båttur till Gotland om ngn vecka...

Har inte en aning om hur det fungerar på Gotlandsfärjorna men här var det personalen som spände fast. Jag bara stod kvar och "chattade" med de under tiden för jag ville se så de inte la banden på något dumt sätt. På hemvägen spände de fast den bak med.

Äh, dom är så billiga att han har råd att köpa nya =)

Japps, blir till att komplettera upp igen.
PS. Nu vill jag ha min cuts! :tummenupp
 

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Jag åkte färjan till Gotland för några år sedan, det finns öglor i golvet och sen får man ett spännband per hoj, ställ hojen mellan två öglor och dra bandet över sadeln eller genom ramen.
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Åsa ->
Tänk också på att golvet (när det är blöt) är grymt halt. Nu vet jag inte hur det ser ut på Gotlandsfärjan men på Polenfärjan fanns där skenor och tågspår i golvet på visa ställen. Inte alls spännande att köra över när man drar runt med dojjorna på den blöta plåten.
 

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Åsa ->
Tänk också på att golvet (när det är blöt) är grymt halt. Nu vet jag inte hur det ser ut på Gotlandsfärjan men på Polenfärjan fanns där skenor och tågspår i golvet på visa ställen. Inte alls spännande att köra över när man drar runt med dojjorna på den blöta plåten.
Tack tack, ska tänka på det. :tummenupp

Har åkte Gotlandsfärjan med hoj förr, även om det var ett gäng år sedan nu, men vid den tidpunkten fick man spänna fast hojen själv.
Nu har jag ju inte spänt fast min hoj tidigare (på släp t ex) då jag bara haft den några månaden, så alltid bra att få tips. Men jag hittar säkert ngt bra sätt. :hej
 

RuneWebradio

GS i skogen.
Gick med
13 Sep 2010
Ort
Hedemora
Hoj
BMW R1200GS -16
Hej igen. Nu har jag kommit över 4000mil på min S3 och det är dax för service. Märkte även att bakdäcket är i bytes behov. Tyckte inte det i vintras när jag bytte på framdäcket men har ju åkt några mil sen dess.

Det jag undrar är. Skulle ni lämnat in hojen på service när den är 13år gammal eller göra allt själv?

Det som ska göras är väll:
-ventiljustering
-tändstiftsbyte
-justera trottelhusen
och lite andra småsaker som jag kan göra sen i vinter.

Något annat jag ska tänka på/bra att göra?

Ska ut nu på en 10-20mils tur med andra från lokala mcklubben nu.

Tack på förhand.
 

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Om du har en verkstadsmanual, om du är noggrann och hyfsat händig så fixar du all service själv inklusive ventiljustering.
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
SHIT, Jag sket nästan på mig idag!

Skulle ut och köra en liten runda i solen idag. Kom dock på när jag tittat ut i garaget att hojen måste grovrengöras efter Polen-resan.

Hoppade på och körde iväg mot en kompis som bor ca 8km bort. Ganska omgående började jag uppleva att hojen kändes lite skum i kurvorna men kunde inte riktigt sätta ett finger på vad som kändes annorlunda. Tittade efter men kunde inte hitta några fel. Kändes som om det kom från framhjulet.

Jag förklarade bort det för mig själv att det måste vara nu när jag kört med full packning i en vecka och förmodligen vant mig vid det. Får ta en närmare titt när jag kommer fram tänkte jag.

Går ut från en lokal by genom en lång vänstersväng och vägen övergår till en 80-sträcka. Jag lägger mig lite i kurvan och gasar lugnt ut från den i ca 100km/h. Plötsligt utan förvarning släpper det bak helt och hållet. Fästet försvinner helt och kommer inte tillbaks.
Jag ligger på ett okontrollerat bredställ i ca 25-30m innan jag känner att jag lyckas få ner hastigheten så pass att stället börjar gå att hålla reda på. Det tar mig totalt ca 100-120m att få stopp på hojen och jag lyckas alltså behålla den på hjulen samt på asfalten. Med ett bultande hjärta fick jag sätta mig 10min för att återhämta mig.

Det visade sig att däcket släppt från fälgen och tömdes helt enkelt på luft på någon bråkdels sekund.

Gissningen enligt mig är att jag haft pyspunka och kände av ett lågt ringtryck precis innan jag "vred" loss däcket från fälgen.

Med hjälp av en änglavakt så tror jag att jag bara behöver ett nytt bakdäck.
 

Bifogat

  • IMG_2541.jpg
    IMG_2541.jpg
    246.4 KB · Visningar: 94
  • IMG_2544.jpg
    IMG_2544.jpg
    250.8 KB · Visningar: 76
  • IMG_2546.jpg
    IMG_2546.jpg
    253.3 KB · Visningar: 78

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Skulle ut och köra en liten runda i solen idag. Kom dock på när jag tittat ut i garaget att hojen måste grovrengöras efter Polen-resan.

Hoppade på och körde iväg mot en kompis som bor ca 8km bort. Ganska omgående började jag uppleva att hojen kändes lite skum i kurvorna men kunde inte riktigt sätta ett finger på vad som kändes annorlunda. Tittade efter men kunde inte hitta några fel. Kändes som om det kom från framhjulet.

Jag förklarade bort det för mig själv att det måste vara nu när jag kört med full packning i en vecka och förmodligen vant mig vid det. Får ta en närmare titt när jag kommer fram tänkte jag.

Går ut från en lokal by genom en lång vänstersväng och vägen övergår till en 80-sträcka. Jag lägger mig lite i kurvan och gasar lugnt ut från den i ca 100km/h. Plötsligt utan förvarning släpper det bak helt och hållet. Fästet försvinner helt och kommer inte tillbaks.
Jag ligger på ett okontrollerat bredställ i ca 25-30m innan jag känner att jag lyckas få ner hastigheten så pass att stället börjar gå att hålla reda på. Det tar mig totalt ca 100-120m att få stopp på hojen och jag lyckas alltså behålla den på hjulen samt på asfalten. Med ett bultande hjärta fick jag sätta mig 10min för att återhämta mig.

Det visade sig att däcket släppt från fälgen och tömdes helt enkelt på luft på någon bråkdels sekund.

Gissningen enligt mig är att jag haft pyspunka och kände av ett lågt ringtryck precis innan jag "vred" loss däcket från fälgen.

Med hjälp av en änglavakt så tror jag att jag bara behöver ett nytt bakdäck.
Shit pomfritt :gnissla

Tacka gudarna för din änglavakt. :tummenupp

Hoppas du åker tillbaka där du köpte däcket och ber dom kolla vad som hänt, för så ska det ju inte hända. Och tur att du inte låg på autobahn i 180+... :krama
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Shit pomfritt :gnissla

Tacka gudarna för din änglavakt. :tummenupp

Hoppas du åker tillbaka där du köpte däcket och ber dom kolla vad som hänt, för så ska det ju inte hända. Och tur att du inte låg på autobahn i 180+... :krama

Hmm, turen är jag tacksam för. Dock inget som kan göras åt saken av han som krängde däcket. Jag har kört runt med det över 100mil redan så det var ju inget fel så sett.

Tror mig ha hittat en skada på däcket nu efter något vasst föremål. Gissningsvis kanske någon glas- eller metallskärva. Tror det läckt där tills det blev kritiskt lågt tryck och släppte när man drog på.
 

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Hmm, turen är jag tacksam för. Dock inget som kan göras åt saken av han som krängde däcket. Jag har kört runt med det över 100mil redan så det var ju inget fel så sett.

Tror mig ha hittat en skada på däcket nu efter något vasst föremål. Gissningsvis kanske någon glas- eller metallskärva. Tror det läckt där tills det blev kritiskt lågt tryck och släppte när man drog på.
Oki, skönt att du vet vad det var för fel.

En kollega berättade om ngt liknande. Hennes pappa hade bytt sommardäck på hennes bil. Hon hörde ett konstigt ljud i bilen och fick en obehaglig känsla när hon var ute och körde. När hon stannade till visade det sig att hjulbultarna inte var spända, dvs två av hjulen var i princip på väg av... Änglavakt II. :gnissla

Men man lär sig av sina misstag och att lyssna på den inre instinkten. :tummenupp
 

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Ort
karlskoga
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Hopp, är det nån som har provat att montera kamaxlar från en daytona i en s3 -04?? Skulle vilja ha lite mer pulver i motorn, redan mappat och bytt avgasrör, klura på att byte kammarna då jag fått för mig att det inte skiljer mer än så och en annan cdi box.....kan ha fel!!!:yoparty
 

bronken

Ny medlem
Gick med
28 May 2010
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Speed Triple -10
Packbox?

Halloj.

La märke till att det var kletigt vid höger framgaffel idag och min begränsade kunskap ledde mig till att tro att packboxen är slut. Har ca 1,5 år kvar på garantin, är det bara att reklamera detta eller måste man pröjsa lagningen själv?
 

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Ort
karlskoga
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Halloj.

La märke till att det var kletigt vid höger framgaffel idag och min begränsade kunskap ledde mig till att tro att packboxen är slut. Har ca 1,5 år kvar på garantin, är det bara att reklamera detta eller måste man pröjsa lagningen själv?

Skulle helt klart prova garanti!!!
 

MissTriple

Medlem
Gick med
6 Mar 2007
Ort
Gävleborg
Hoj
Triumph Speed Triple, Kawasaki VN 1600
Är det någon som haft problem med bränslepumpsrelät på sin Triple?
Min går illa och efter ett besök hos mc-doktorn (läs dator) så konstaterades att det är nåt vajsing med relät...

Tänkte om det gick att byta relät eller om man måste byta hela pumpen....
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top