Triumph Street Triple-tråden

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Blev en fin runda från Malmö till strax norr om Gislaved i förrgår, tillbaka igår. Använde Calimoto-appen och ställde in på extra kurviga vägar, vilket resulterade i fyra timmars körning och 26 mil på småvägar (och en grusväg). Snorfina vägar för RS:en, förutom några sträckor där det var tjälskottat så in i helvete. Min rygg är död tror jag. :D

Börjar så smått fundera på nya däck, mina Supercorsa har gått drygt 200 mil nu med en SMC-kursdag. Så räknar inte med så många mil till faktiskt. Så frågan är:

* Ett nytt Supercorsa bak - framdäcket håller ett bakdäck till, och sen byta till andra däck till hösten?
* M7RR - som jag hört mycket bra om, men aldrig provat. Hur är slitaget på dessa sulor?
* Michelin Road 5 - mindre sportigt än M7RR och definitivt än Supercorsa, men hållbarheten och våtgreppet är ju där istället. Kommer jag att tycka det är för stort hopp mot Supercorsa, som jag älskar när det är torrt och varmt?
* Eller något annat?

Jag kör mest kortare finåkningsturer på några timmar - småvägar med svängelisväng. Blir också en hel del pendling och någon lite längre tur som den ovan, dock undviker jag så ofta det går motorväg. Sticker inte ut på en tur om det pissregnar, men vill också gärna klara en regnig sväng utan att behöva köra så långsamt som jag måste med Supercorsa.

Vad tror ni?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Mer än 500 mil borde du få ut om du svänger lite också. Nu gasar jag inte hårt rakt fram och fullgasar inte i trafiken vilket gör att mina bakdäck är hyfsat rundslitna och inte plattslitna...
 

pap

Medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Stora Höga
Hoj
765 RS
Har bara kört M7RR de senaste åren, jättenöjd, mkt bra i regn åxå.
Gissar att jag byter efter 400-500 mil (inkl ca 10 bandagar), då är däcken inte helt slut.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Mer än 500 mil borde du få ut om du svänger lite också. Nu gasar jag inte hårt rakt fram och fullgasar inte i trafiken vilket gör att mina bakdäck är hyfsat rundslitna och inte plattslitna...

"Tyvärr" blev det mot bättre vetande en tre fyra fullgasrepor rakt fram när jag var på tomma småländska landsvägar. Ny hoj = jag måste känna hur det känns 0 - tillräckligt. Det åt på mitten. Men så kör jag inte normalt sett.

Som jag skrev ovan, det blir mest en - två timmarsturer med sväng så mycket som möjligt. Men en och annan transportssträcka också så klart.

Lutar åt att prova M7RR.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
"Tyvärr" blev det mot bättre vetande en tre fyra fullgasrepor rakt fram när jag var på tomma småländska landsvägar. Ny hoj = jag måste känna hur det känns 0 - tillräckligt. Det åt på mitten. Men så kör jag inte normalt sett.

Som jag skrev ovan, det blir mest en - två timmarsturer med sväng så mycket som möjligt. Men en och annan transportssträcka också så klart.

Lutar åt att prova M7RR.

Z8 eller Roadtec 01 kan vara ett alternativ om du inte är snabb på bana.
https://www.metzeler.com/en-uk/products/tyres/roadtec-z8-interact
https://www.metzeler.com/en-uk/products/tyres/roadtec-01
 

Thomas_W

Ja inte bitter
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Steninge Hills
Hoj
Triumph Street Triple R -14, Honda CB600 F Hornet -98
Har kört M7 RR ett par år nu och är inne på andra paret. Är sjukt nöjd!! Framförallt på blöt vägbanan så känner jag att jag kan lita på greppet på ett helt annat sätt är dom Pirelli som satt på vid leverans. Fick nog ut 8-900 mil åtminstone på första paret. Får se hur länge andra paret räcker. Kan starkt rekommendera dom i alla fall!! :tummenupp
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag har insett att jag borde sälja min Street Triple R. De vändor jag kör med den ger inte alls samma goa känsla som när jag tuffar runt på stenålders-Yamahan. Gaaaah, jag hatar att sälja saker.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89

Ska kolla på dom också. Jag är inte snabb på bana, plus att det brukar bli runt tre - fyra tillfällen per år, dvs långt ifrån majoriteten av min körning. Jag tar hellre lite mer kompromiss på banan än hela resten av säsongen.

Vad är egentligen skillnaden på Roadtec 01 och M7RR? Säljsnacket på Metzelers hemsida är ju ungefär lika samma...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ska kolla på dom också. Jag är inte snabb på bana, plus att det brukar bli runt tre - fyra tillfällen per år, dvs långt ifrån majoriteten av min körning. Jag tar hellre lite mer kompromiss på banan än hela resten av säsongen.

Vad är egentligen skillnaden på Roadtec 01 och M7RR? Säljsnacket på Metzelers hemsida är ju ungefär lika samma...

M7RR är ett Sportdäck och Roadtec 01 är ett SportTouringdäck. Det senare mer för livslängd men ändå bra fäste.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
M7RR är ett Sportdäck och Roadtec 01 är ett SportTouringdäck. Det senare mer för livslängd men ändå bra fäste.

Jo det fattar jag me. :)

Fikar väl efter någon som kört på bägge och kan säga en faktisk skillnad. Typ ”jag fick ut 200 mil mer på 01, men kändes sladdrigt på banan jämfört med M7RR”. Skedmata mig! :krama:D

Jag ska noja mindre och bestämma mig mer, så får jag själv prova. Litar fortfarande åt M7RR, så många hojåkare kan inte ha fel!

Eventuellt kör jag ett SC bakdäck till, om framdäcket ser ut att klara ett däck till, för att sedan byta igen till hösten.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jo det fattar jag me. :)

Fikar väl efter någon som kört på bägge och kan säga en faktisk skillnad. Typ ”jag fick ut 200 mil mer på 01, men kändes sladdrigt på banan jämfört med M7RR”. Skedmata mig! :krama:D

Jag ska noja mindre och bestämma mig mer, så får jag själv prova. Litar fortfarande åt M7RR, så många hojåkare kan inte ha fel!

Eventuellt kör jag ett SC bakdäck till, om framdäcket ser ut att klara ett däck till, för att sedan byta igen till hösten.

Kör du inte många mil per år - M7RR

Kör du mer än 1 000 mil om året mest på landsväg - Z8 eller Roadtec 01

Kör du inte som Spökgösta duger SportTouringdäck! :fakta

Hittar inga bra tester på nätet som inte är på tyska men när jag igår ruggade in Z8 bak på 675:an och Roadtec 01 idag på Daytonan så skulle jag säga att jag inte är tillräckligt vårdslös med högerhanden för att hitta fel.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Kör du inte många mil per år - M7RR

Kör du mer än 1 000 mil om året mest på landsväg - Z8 eller Roadtec 01

Kör du inte som Spökgösta duger SportTouringdäck! :fakta

Hittar inga bra tester på nätet som inte är på tyska men när jag igår ruggade in Z8 bak på 675:an och Roadtec 01 idag på Daytonan så skulle jag säga att jag inte är tillräckligt vårdslös med högerhanden för att hitta fel.

Göttigt svar! Nu känner jag mig skedmatad. :D
En säsong för mig brukar vara runt 700 - 1000 mil.

Ska googla lite tester (igen), tyska är inga problem här.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Göttigt svar! Nu känner jag mig skedmatad. :D
En säsong för mig brukar vara runt 700 - 1000 mil.

Ska googla lite tester (igen), tyska är inga problem här.

Köp ett Z8 eller Roadtec 01 och prova. Skulle du mot förmodan ändå få släpp i trafiken så ska du kanske vara lite mjukare i högerhanden för att inte hamna i olyckstråden!

Om de inte räcker till på bana är du hyfsat snabb eller vårdslös med högerhanden. Då får du skälla på mig, ta det lite lugnare resten av passet och byta till M7RR! :tungan

Men grus på asfalt, dieselspill och annat som inte finns på bana klarar inte M7RR heller inte av, till det krävs en förare! :tungan
 

coq

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2019
Ort
Göteborg
Hoj
hojlös
Jag är sugen på en Street Triple 765. Jag skaffade en Husqvarna 701 Enduro förra året. Jag hade inte riktigt förstått att den va rätt så eftertraktad och kanske inte så vettig att ha om man bor centralt i en större stad. Jag har inte fått ha den i fred och den har blivit stulen 2 gånger på bara 6 veckor nu.

Jag kör 80-90% landsväg ändå och tänkte då kan jag köra en dedikerad landsvägshoj. Hur stöldbegärlig är Street Triplen? Det är inte något som bovarna profilerar sig för att sno?
 

sneJe

Medlem
Gick med
28 Apr 2015
Ort
Norrköping
Hoj
Cyklar för tillfället.
Blev en fin runda från Malmö till strax norr om Gislaved i förrgår, tillbaka igår. Använde Calimoto-appen och ställde in på extra kurviga vägar, vilket resulterade i fyra timmars körning och 26 mil på småvägar (och en grusväg). Snorfina vägar för RS:en, förutom några sträckor där det var tjälskottat så in i helvete. Min rygg är död tror jag. :D

Börjar så smått fundera på nya däck, mina Supercorsa har gått drygt 200 mil nu med en SMC-kursdag. Så räknar inte med så många mil till faktiskt. Så frågan är:

* Ett nytt Supercorsa bak - framdäcket håller ett bakdäck till, och sen byta till andra däck till hösten?
* M7RR - som jag hört mycket bra om, men aldrig provat. Hur är slitaget på dessa sulor?
* Michelin Road 5 - mindre sportigt än M7RR och definitivt än Supercorsa, men hållbarheten och våtgreppet är ju där istället. Kommer jag att tycka det är för stort hopp mot Supercorsa, som jag älskar när det är torrt och varmt?
* Eller något annat?

Jag kör mest kortare finåkningsturer på några timmar - småvägar med svängelisväng. Blir också en hel del pendling och någon lite längre tur som den ovan, dock undviker jag så ofta det går motorväg. Sticker inte ut på en tur om det pissregnar, men vill också gärna klara en regnig sväng utan att behöva köra så långsamt som jag måste med Supercorsa.

Vad tror ni?

Hej, jag har kört Metzeler M5 och Supercorsa SP V2 på min Street Triple, bytte hoj till en s1000rr för några veckor sedan och gjorde smackade direkt på ett par Pirelli Rosso Corsa II (istället för de Bridgestone BT-016 som kändes stumma i jämförelse).

Metzeler M5: Hyfsat bra hållbarhet, räckte till för en bandag på Mantorp med SMC då... Idag skulle de inte räcka för mig... M7RR är ju uppgraderingen på M5 så skulle tro att de gör allting lite bättre!

Supercorsa SP: Fantastiskt känsla i däcken, räckte dock bara 300 mil, 3 bandagar och någon KNIX (med smc). Sedan var bakdäcken slut... PÅ SIDORNA! Då på en 675:a..

Rosso Corsa II: Valde dessa framför SuperCorsan ENBART för att de har en hårdare gummiblandning på mitten och iom. att dessa nu sitter på en S1000RR (med betydligt mer effekt) så tänkte jag att SuperCorsan skulle slitas ut DIREKT på en bandag... Rosso Corsan ger fin feedback vid nedlägg (det är samma gummi som Supercorsa SP längs ut på sidorna) och skall ändå klara av fullt tryck rakt fram iom. det hårade gummit. Nu har jag inte gett dessa däck så många mil ännu men efter en heldag på Sviestad (LMS) så tyckte jag att jag kände mig lika säker på Rosso Corsan II som jag gjorde på Supercorsan någon månad tidigare!

Dessutom, vilket jag inte testat ännu, skall ju Rosso Corsan II ha påtagligt mycket bättre regnegenskaper än Supercorsan, i och med de olika gummiblandningarna!
Det som talar emot är väl kanske priset, men har man en fin hoj, dyra kläder, hjälm, försäkring osv. så tycker jag det är dumt att snåla på däcken som faktiskt är det som skapar känslan mellan förare, hoj och underlag?

Mina 2 cents.
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Hej, jag har kört Metzeler M5 och Supercorsa SP V2 på min Street Triple, bytte hoj till en s1000rr för några veckor sedan och gjorde smackade direkt på ett par Pirelli Rosso Corsa II (istället för de Bridgestone BT-016 som kändes stumma i jämförelse).

Metzeler M5: Hyfsat bra hållbarhet, räckte till för en bandag på Mantorp med SMC då... Idag skulle de inte räcka för mig... M7RR är ju uppgraderingen på M5 så skulle tro att de gör allting lite bättre!

Supercorsa SP: Fantastiskt känsla i däcken, räckte dock bara 300 mil, 3 bandagar och någon KNIX (med smc). Sedan var bakdäcken slut... PÅ SIDORNA! Då på en 675:a..

Rosso Corsa II: Valde dessa framför SuperCorsan ENBART för att de har en hårdare gummiblandning på mitten och iom. att dessa nu sitter på en S1000RR (med betydligt mer effekt) så tänkte jag att SuperCorsan skulle slitas ut DIREKT på en bandag... Rosso Corsan ger fin feedback vid nedlägg (det är samma gummi som Supercorsa SP längs ut på sidorna) och skall ändå klara av fullt tryck rakt fram iom. det hårade gummit. Nu har jag inte gett dessa däck så många mil ännu men efter en heldag på Sviestad (LMS) så tyckte jag att jag kände mig lika säker på Rosso Corsan II som jag gjorde på Supercorsan någon månad tidigare!

Dessutom, vilket jag inte testat ännu, skall ju Rosso Corsan II ha påtagligt mycket bättre regnegenskaper än Supercorsan, i och med de olika gummiblandningarna!
Det som talar emot är väl kanske priset, men har man en fin hoj, dyra kläder, hjälm, försäkring osv. så tycker jag det är dumt att snåla på däcken som faktiskt är det som skapar känslan mellan förare, hoj och underlag?

Mina 2 cents.

Update på Rosso Corsa II? Berätta allt! :)
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top