Nu har jag haft min RS i snart tre månader och kört 350 mil. Tänkte dela med mig av vad jag tycker om hojen så långt.
Jag är 185 lång och väger 70 kg. Sitter bra på hojen, jag har rätt långa ben, brukar ha 36” i jeans. Skulle nog inte vilja vara längre på denna cykeln, tror det blivit trångt. På förra modellen av Streeten puttades jag framåt i sadeln, det är inga problem på 765. Det är enkelt att variera sittställning, i stan sitter jag längre fram och mer upprätt, vid aktiv körning sitter jag längre bak. Inga problem med knän eller rygg.
Bromsarna är smått fantastiska, fram. Riktigt bra bett, lättdoserade, och ställbara. Första hojen jag inte känt behov av at byta originalbeläggen. Bak är det som vanligt dvs rätt kass, men jag använder i princip bara bakbromsen vid krypkörning.
Hojen är lätt och smidig, alltid ett plus. Tanken rymmer 17 liter, och med en förbrukning på 0,6 vid rapp körning kommer jag långt nog.
Motorn är grym, RS:en är toppigare än 675:an. Men har fortfarande vrid vid lägre varv. Vid drygt 7000 varv är det shift cam känsla. Jag gillar karaktären, den är lättkörd och rimlig i stan, men blir som en toppig 600:a på landsvägen.
Jag köde min i sportläget i början, och tyckte den var hackig i stan tills jag började använda lägena mer. Roadläget borde heta city istället. Lent och fint, som gjort för lägre hastigheter och smidig stadstrafik. Sportläget är för landsvägen. Track har jag kört på bana, samma mapp som Sport, men annan ABS och TC. Rain har jag använt vid regn, men gasresponsen är konstig, för strypt tycker jag. Brukar använda Riderläget med allt som inställt som Road, fast Rain TC. Använd lägena är väl mitt tips, dom gör skillnad. Ett tips, jag använder olika skärmlayouter för de olika lägena, då ser jag snabbt vilket läge jag är i.
Däcken som kommer med hojen är Supercorsa. Grymma däck när det är varmt, men hala och får inte upp temp när det är typ 15 grader utan rejält aggresiv körning. Vid regn är dom äckliga, jag känner lite förtroende för dom. Dom är inte slut än, men snart. Då blir det andra däck, sporttouringdäck.
Mindre bra grejer? USB kontakten under kutsen. Helt fel plats. Den skulle varit vid styret såklart. Jag har löst det med ett 12 v uttag vid kylarvingen, finns som originaltillbehör.
Oljesticka istället för siktglas är kass. Särskilt eftersom oljan ska kollas med båda hjulen på marken och stående upp. En oljenivåkoll är i princip ett tvåmansjobb, eller en läskig balansmanöver. Att en så viktig del av kontroll är så krånglig är idiotiskt.
Barendspeglarna är bra, men blir darriga i 110 km/h, men slutar vid 120. Lite synd att dom darrar öht.
Dämpningen är grym! Med fulla inställningsmöjligheter fram och bak med fina komponenter kan de flesta hitta en bra inställning. För mig var den lite väl hård i standardinställningar, så har backat ner en del och hittat rätt, tror jag (det är ett ständigt pill).
Oavsett så finns möjligherna där. Man får nog väga runt 100 kg eller mer för att behöva byta fjädrar.
Mods då? Hojen är rätt klar från början, men följande har jag gjort:
Arrowslipon, USA-varianten med uttagbar baffel. Precis lagom ljud.
12v uttag, Triumph original
Värmehandtag, Triumph original
Tankgrepp
Tailtidy R&G
Borttagna skjutspinnar, och Evotech täckplåtar för hålen.
Speedoangels skärmskydd för TFT:n
Bobbiner
Hepco & Becker Sportrack för att kunna få med mig bagage lättare.
Jag tycker detta är en riktigt bra hoj för pengarna. Den gör allt bra, utom möjligen långtouring pga avsaknaden av väderskydd. Men det stoppar inte mig, det är den körning jag gör minst av, så kompromissen där är acceptabel.