Triumph Street Triple-tråden

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Använd en planka som du kör upp framhjulet på, ~lika hög som depåstödet lyfter bak? :va
Edit: nu när jag tänker efter så har jag för mig att när jag drog upp den på Biltemas depåstöd bak, och jämförde med samma mängd olja när någon höll den så märkte jag ingen skillnad. Kan vara värt att prova om det spelar någon större kvitta.

Bra idé, provar!

Jag har en egen teknik nu, ställer hojen på sidostödet, skruvar ur stickan, torkar av och sätter tillbaka. Sen reser jag långsamt hojen till den står rakt, och sänker sakta ner på stödet. Men det är ju inte lika snabbt som ett siktglas. :tungan
 

SOKN

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2019
Ort
Växjö
Hoj
Street Triple R -18
Hej,

Mitt första inlägg här på SH.
Kort om mig själv; Har nu på äldre dagar(44 år) bestämt mig för att äntligen börja köra hoj. Ska ta riskettan nästa helg och har precis börjat övningsköra.
I tisdags köpte jag en Street triple 765R -18 med 490 mil på mätaren. Underbar maskin! Små mods som kraschpuckar, Arrow US, RS-speglar.

Idag blev det ingen övningskörning så för skojs skull testade jag att ta bort insatsen från mitt Arrow slip-on. Ärligt talat så märkte jag ingen större skillnad på ljudet. Tog det förnuftiga beslutet att skruva tillbaka det.
Ville kolla med er om Arrow utan insats till Street triplen är så "ljudlös" eller är det jag som missat något uppenbart?

Ser fram emot att följa den här tråden.
421933ab1bce70e3b8e47c702d154f9d.jpg


Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Hej,

Mitt första inlägg här på SH.
Kort om mig själv; Har nu på äldre dagar(44 år) bestämt mig för att äntligen börja köra hoj. Ska ta riskettan nästa helg och har precis börjat övningsköra.
I tisdags köpte jag en Street triple 765R -18 med 490 mil på mätaren. Underbar maskin! Små mods som kraschpuckar, Arrow US, RS-speglar.

Idag blev det ingen övningskörning så för skojs skull testade jag att ta bort insatsen från mitt Arrow slip-on. Ärligt talat så märkte jag ingen större skillnad på ljudet. Tog det förnuftiga beslutet att skruva tillbaka det.
Ville kolla med er om Arrow utan insats till Street triplen är så "ljudlös" eller är det jag som missat något uppenbart?

Ser fram emot att följa den här tråden.
421933ab1bce70e3b8e47c702d154f9d.jpg


Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Välkommen hit och grattis till en grym hoj!

Jag upplever en skillnad med baffeln ute på mitt Arrow US, men någon jätteskillnad är det inte. Jag tycker det blir precis lagom ljud med den ute.

Lycka till med kortet!
 

SOKN

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2019
Ort
Växjö
Hoj
Street Triple R -18
Välkommen hit och grattis till en grym hoj!

Jag upplever en skillnad med baffeln ute på mitt Arrow US, men någon jätteskillnad är det inte. Jag tycker det blir precis lagom ljud med den ute.

Lycka till med kortet!
Tackar Befinner mig fortfarande i någon form av eufori. En sådan fantastiskt härlig hoj.

Var nog jag som hade en helt annan förväntan på ljudet.. Trodde det skulle tokvråla.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
 

SOKN

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2019
Ort
Växjö
Hoj
Street Triple R -18
Monterade tail tidy från Evotech Performance idag. Supernöjd.
Blev positivt överraskad.. Bra kvalitet på delarna. CNC bearbetad aluminium som sen är pulverlackad. Rekommenderas
f71bce427b2014ed593c16540cdaa76c.jpg


Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Hej Allihopa!
Jag har varit utan hoj nu ett par år men tänkte skaffa nu till vintern igen!
Har haft 2 tripplar tidigare, en 2009 och en 2015.
Har hört mycket gott om den nya modellen RS , finns de nån här inne som testat alla generationer och kan dela sin upplevelse?

Jag själv måste säga att jag föredrog 09 framför 2015.
Jag upplevde att den första modellen var busigare och lite mer råå, 2015 var nästan för slipad på något vis.
Speed triple har jag också tittat lite på men vet att många föredrar street framför speed eftersom vikten är så pass lägre.

Hur pass mycket starkare är 765 motorn tycker ni? Är det en stor förändring?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Hej Allihopa!
Jag har varit utan hoj nu ett par år men tänkte skaffa nu till vintern igen!
Har haft 2 tripplar tidigare, en 2009 och en 2015.
Har hört mycket gott om den nya modellen RS , finns de nån här inne som testat alla generationer och kan dela sin upplevelse?

Jag själv måste säga att jag föredrog 09 framför 2015.
Jag upplevde att den första modellen var busigare och lite mer råå, 2015 var nästan för slipad på något vis.
Speed triple har jag också tittat lite på men vet att många föredrar street framför speed eftersom vikten är så pass lägre.

Hur pass mycket starkare är 765 motorn tycker ni? Är det en stor förändring?

Jag hade en Street Triple R 2013 innan, kör en RS nu.

RS:en är mer sofistikerad - och mindre rå kanske man kan säga, men på ett bra sätt. De bättre fjädringskomponenterna och frambroms gör stor skillnad. Där ligger för mig den största skillnaden.

765:an är peppigare än 675:an, absolut. Den har i RS version runt 20 hk mer, och några Nm mer också. Men det är än ganska jämförbar upplevelse förutom vid inspirerad körning, det är när jag verkligen vrider på och ligger på höga varv som 765 är märkbart snabbare.
I vanlig trafik, i vanligt tempo - ingen större skillnad. Likaså framgaffeln, den var bra på min gamla, och är bra på RS. Men när det börjar gå fortare i svängarna, ja då kommer skillnaderna fram tydligt till RS:ens fördel. Stor skillnad!

Jag upplever RS mycket bekvämare, mest tack vare sadeln som jag aldrig kom överens med på min 675:a - den tryckte mig mot tanken (det är en konstig sluttande design, gjord för att du ska sitta HÄR och ingen annanstans). Jag är 185 lång och har rätt långa ben, så behöver sitta bak en bit på sadeln för att sitta bra. På RS kan jag variera min sittställning mycket lättare, och får inte mina kulor krossade mot tanken.

I övrigt är det mest en massa "nice to haves" på en RS jämfört med en 675. TFT, TC, DRL, USB-uttag, kommande Bluetooth, nyare design och andra mindre förbättringar. Jag gillar prylar, ville gärna ha TFT:n, men det är ju inget man faktiskt behöver.

Gillar också rider modes, kör alltid i stan på "Road" för att den är så len och fin, ingen av/på känsla i stadstrafiken. Så fort jag är utanför stan är det "Sport", "Track" eller "Rider (med egna lägen, tex sportmappen med regn-TC om det är regnigt). Använder jag lägena slipper jag kompromisser känns det som. Rapp och edgy på småvägarna eller banan, mjuk och len i stan.

Återigen, för mig är RS:en given, pga mestadels chassit. Ett redan fantastiskt chassi blev ännu bättre, nästan magiskt bra. Den där frambromsen kommer på andra plats - Brembo M50 med Brembo bromscylle, det är en fantastisk känsla och dosering.

Hade jag struntat i det och alla andra smågrejer som jag kan leva utan, så hade jag nog köpt en RX istället (och sparat de 40-60 tusen), just en RX för den har inte standardsadeln som jag ogillar.

Hoppas mitt svamlande är till någon hjälp. :D
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Najs. Blir väl nya färger, anpassning till Euro 5, de nya lamporna. Mindre troligt men som man kan hoppas på - autoblipper, IMU, farthållare. I övrigt tror jag den blir väldigt lik nuvarande modell.
 

argusc

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2019
Ort
Solna
Hoj
Triumph Street Triple R 2009
Min 2009 Street Triple R tvärdog för mig igår kväll när jag var ute o körde. Helt utan förvarning skar motorn och vägrade gå runt. Det skedde i en långsam högersväng på en lugn väg, så ingen fara så sett, men känns rätt pissigt nu idag efter jag hörde från Probike i Sollentuna där hojen nu står. De har lagt en timmes felsökning (1300kr) än så länge och ville ha ca 10k för att demontera motorn innan de kan säga vilka delar som behöver bytas, men sannolikt minst cylinderhus och kolvar, så vi snackar nog dryga 25k i delar, plus sen ytterligare 10k för att montera ihop allt så klart.

Jag köpte hojen begagnad för drygt 37k tidigare i våras. Den är servad enligt boken och allt verkar vara i utmärkt skick i övrigt. Den har gått utan anmärkning fram tills den plötsligt dog. Gott om olja och kylvätska. Inga varningssignaler.

Nån som har nån bra idé om andra alternativ än att låta Probike fixa den? Försäkringen (If) tar ingenting på maskin om hojen är äldre än 8 år (den är 10år). Det blir på tok för dyrt för att ens överväga fixa den hos Probike utan stöd från försäkringen, så det alternativet finns nog egentligen inte.

En kompis föreslog att hitta en begagnad motor och bara byta. Nån som kan sånt i stockholmsområdet och vill hjälpa mig, eller kan rekommendera mig en bra mekaniker som kan tänka sig ge sig på det?
 
Last edited:

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Om det konstaterats att motorn skurit, kostar det nog som du säger för mycket att reparera. Titta på blocket, det ligger en annons ute på begagnade motorer där. Behöver nog inte kosta en förmögenhet att få den monterad.

Har dock inget förslag på mekaniker i området.
 

SOKN

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2019
Ort
Växjö
Hoj
Street Triple R -18
Någon som vet om quickshiftern från RS-modellen passar rakt på R-modellen?

Enligt Triumph har R-modellens quickshifter artikelnummer A9938249. Men jag kan inte hitta artikelnumret för RS-modellen, så lite knepigt att bekräfta.
 

Z750_2010

Medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati Streetfighter V4s 2020
Någon som vet om quickshiftern från RS-modellen passar rakt på R-modellen?

Enligt Triumph har R-modellens quickshifter artikelnummer A9938249. Men jag kan inte hitta artikelnumret för RS-modellen, så lite knepigt att bekräfta.

Ser inga andra möjligheter än att det ska vara samma.
Men kan ha fel xD
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top