Hej Allihopa!
Jag har varit utan hoj nu ett par år men tänkte skaffa nu till vintern igen!
Har haft 2 tripplar tidigare, en 2009 och en 2015.
Har hört mycket gott om den nya modellen RS , finns de nån här inne som testat alla generationer och kan dela sin upplevelse?
Jag själv måste säga att jag föredrog 09 framför 2015.
Jag upplevde att den första modellen var busigare och lite mer råå, 2015 var nästan för slipad på något vis.
Speed triple har jag också tittat lite på men vet att många föredrar street framför speed eftersom vikten är så pass lägre.
Hur pass mycket starkare är 765 motorn tycker ni? Är det en stor förändring?
Jag hade en Street Triple R 2013 innan, kör en RS nu.
RS:en är mer sofistikerad - och mindre rå kanske man kan säga, men på ett bra sätt. De bättre fjädringskomponenterna och frambroms gör stor skillnad. Där ligger för mig den största skillnaden.
765:an är peppigare än 675:an, absolut. Den har i RS version runt 20 hk mer, och några Nm mer också. Men det är än ganska jämförbar upplevelse förutom vid inspirerad körning, det är när jag verkligen vrider på och ligger på höga varv som 765 är märkbart snabbare.
I vanlig trafik, i vanligt tempo - ingen större skillnad. Likaså framgaffeln, den var bra på min gamla, och är bra på RS. Men när det börjar gå fortare i svängarna, ja då kommer skillnaderna fram tydligt till RS:ens fördel. Stor skillnad!
Jag upplever RS mycket bekvämare, mest tack vare sadeln som jag aldrig kom överens med på min 675:a - den tryckte mig mot tanken (det är en konstig sluttande design, gjord för att du ska sitta HÄR och ingen annanstans). Jag är 185 lång och har rätt långa ben, så behöver sitta bak en bit på sadeln för att sitta bra. På RS kan jag variera min sittställning mycket lättare, och får inte mina kulor krossade mot tanken.
I övrigt är det mest en massa "nice to haves" på en RS jämfört med en 675. TFT, TC, DRL, USB-uttag, kommande Bluetooth, nyare design och andra mindre förbättringar. Jag gillar prylar, ville gärna ha TFT:n, men det är ju inget man faktiskt behöver.
Gillar också rider modes, kör alltid i stan på "Road" för att den är så len och fin, ingen av/på känsla i stadstrafiken. Så fort jag är utanför stan är det "Sport", "Track" eller "Rider (med egna lägen, tex sportmappen med regn-TC om det är regnigt). Använder jag lägena slipper jag kompromisser känns det som. Rapp och edgy på småvägarna eller banan, mjuk och len i stan.
Återigen, för mig är RS:en given, pga mestadels chassit. Ett redan fantastiskt chassi blev ännu bättre, nästan magiskt bra. Den där frambromsen kommer på andra plats - Brembo M50 med Brembo bromscylle, det är en fantastisk känsla och dosering.
Hade jag struntat i det och alla andra smågrejer som jag kan leva utan, så hade jag nog köpt en RX istället (och sparat de 40-60 tusen), just en RX för den har inte standardsadeln som jag ogillar.
Hoppas mitt svamlande är till någon hjälp.