Triumph Street Triple-tråden

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Tänkte testa köra lite bana, men känner att fästet på tanken inte kommer hålla då vad säger ni snakeskin eller stomp grip?

Jag har snake skinz på min. Är inte helt tillfreds med greppet. Jag trodde de skulle vara bättre.
De tank tredz jag hade på förra hojen funkade bättre, men slets ut på 300 mil.
Ska testa stomp grip framöver... Hade 24mx "ful-stomp" på en hoj i fjol, de funkade bra och var billiga.http://www.xlmoto.se/gripping-bump-kits

Av de tre jag testat så är tredz bäst med hänsyn till grepp/skinnställsslitage.
 

C.Castor

Ny medlem
Gick med
4 May 2012
Ort
Partille
Hoj
KTM690E-R -13, Honda CBR600F4 -00, Ossa Tr300i Factory R -14
Det är väl en sanning med modifikation att man inte får köra bana för Svedea, det gäller ju trots allt inte all bankörning, utan de två snabbaste fartgrupperna med SMC som arrangör. Så det kanske är ett problem för dig, men inte nödvändigtvis för alla. Kör man som jag, dessutom med andra aktörer än SMC som arrangör så spelar det ju ändå ingen roll.

Jo, det stämmer bra! Bara de snabbare grupperna som är borttagna.

Har lusläst försäkringsvillkoren, och hittar ingenstans att det bara gäller SMC's kurser. Bara att det inte får vara tävling, träning inför tävling eller hastighetskörning i tävlingsliknande former. Är väl inte alla arrangörer som har race-upplägg?
 

DaKa

Ny medlem
Gick med
19 May 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia Tuono Factory -16
Någon som vet om depåstödet från Biltema fungerar bra? =) Eller ska man köpa från XLmoto?

//Daniel
 
Last edited:

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
En liten italiensk räcer.
Jo, det stämmer bra! Bara de snabbare grupperna som är borttagna.

Har lusläst försäkringsvillkoren, och hittar ingenstans att det bara gäller SMC's kurser. Bara att det inte får vara tävling, träning inför tävling eller hastighetskörning i tävlingsliknande former. Är väl inte alla arrangörer som har race-upplägg?

Nej, jag har också läst det där. Men det står väl också att man måste kontakta dem för ett eventuellt godkännande om man inte köra med en arrangör som finns i deras lista? Eller något åt det hållet i alla fall om jag inte helt missminner mig. Jag har inte ringt och frågat innan jag kört med andra arrangörer, men jag är rätt säker på att det inte skulle betalas ut några pengar om något hända på en sådan bandag, trots att det varken är tävling eller träning inför tävling eller hastighetskörning i tävlingsliknande former som man håller på med där. Känns som en jävla massa gråzon det där.
 

Tripley

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2014
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple R -09
Hej alla Street ägare!
Då är man tillbaka på SH igen efter 10års upphåll. Då det begav sig hade man köpt en sprillans Ducati monster 800. Sedan har det passerat några stånkor och glidare men har inte varit aktiv på forumet igen förrän nu. Tog lite tid att beta av alla sidor i den här tråden, haha.

Men nu sitter man med en mattgrå Street Triple R -09 och det är lätt den roligaste hojen jag haft (eller kört)
Väldigt ovant än så länge med de höga varven....min förra yamaha warrior låg nog på 2500 varv i 110 nu är det närmare 6000 :)

Enda skavanken är att det är en del repor och dings på tanken och det finns ju tyvärr ingen bättringspenna till de matta färgerna. Har mailat Colorrite i USA som har det, men inte fått svar om de kan leverera till Sverige. Nån som har nåt tips annat än att lacka om tanken?

image.jpg
 
Last edited:

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Någon som vet om depåstödet från Biltema fungerar bra? =) Eller ska man köpa från XLmoto?

//Daniel
Funkar bra med tillägget för bobiner. Jag har dock en äldre modell.
Jag har även Biltemas främre depåstöd som lyfter i gaffelkronan.
Har inga problem med nån av dem utan de gör sitt jobb.
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Nej, jag har också läst det där. Men det står väl också att man måste kontakta dem för ett eventuellt godkännande om man inte köra med en arrangör som finns i deras lista? Eller något åt det hållet i alla fall om jag inte helt missminner mig. Jag har inte ringt och frågat innan jag kört med andra arrangörer, men jag är rätt säker på att det inte skulle betalas ut några pengar om något hända på en sådan bandag, trots att det varken är tävling eller träning inför tävling eller hastighetskörning i tävlingsliknande former som man håller på med där. Känns som en jävla massa gråzon det där.

Jag har ringt Svedea för att kolla om försäkringen täcker Nürburgring, den nämns inte på sajten och det finns en del olika uppgifter på nätet. Nu blir det en uppgift till: Efter en del väntande i telefon fick jag beskedet att kaskodelen inte gäller på Ringen, eller på någon annan bana undantaget Knix och de två långsammaste grupperna på storbana med SMC. Trafikförsäkringen skulle dock gälla på Nürburgring, kanske bra om man skulle krascha in i något dyrt.
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Någon här som lagt in annan mapp i sin st3 från/med TuneECU och kabeln till det?
Har beställt kabeln, ska montera kn filter i lådan samt har arrow slip-on utan insatser i så hade tänkt lägga in någon mer passande mapp för att se om det blir någon skillnad.
Har en 2010a så vad jag har läst mig till så ska det inte va några problem iallafall :)


Är även på jakt efter en instruktion om hur man kollar/justerar ventilspelet :)
 
Last edited:

Arsan

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Stree Triple
Tja behöver behöver fylla på lite Glykol , köpte biltemas, kan jag blanda den nya med gamla som finns i ?
Här e info om glykolen jag köpte tacksam för svar

Glykol, longlife, färdigblandad
Kylarglykol Longlife (färdigblandad) är ett nitrit-, amin-, fosfat-, silikat- och boratfritt kylmedel, baserat på etylenglykol. Ger ett utmärkt skydd mot frost, korrosion och överhettning i alla moderna motorer, men särskilt i överladdade aluminiummotorer. Skyddar effektivt mot korrosion och avlagringar i kylsystemet och dess vitala delar, kylkanalerna i motorblocket och topplocket, kylaren, vattenpumpen och värmaren. Kylarglykol Longlife (färdigblandad) är effektiv under lång tid. Frostskyddar ner till -36 °C. Följ alltid motorfabrikantens rekommendationer vid byte av kylarvätska. Får ej blandas med propylenglykol.
 

C.Castor

Ny medlem
Gick med
4 May 2012
Ort
Partille
Hoj
KTM690E-R -13, Honda CBR600F4 -00, Ossa Tr300i Factory R -14
Nej, jag har också läst det där. Men det står väl också att man måste kontakta dem för ett eventuellt godkännande om man inte köra med en arrangör som finns i deras lista? Eller något åt det hållet i alla fall om jag inte helt missminner mig. Jag har inte ringt och frågat innan jag kört med andra arrangörer, men jag är rätt säker på att det inte skulle betalas ut några pengar om något hända på en sådan bandag, trots att det varken är tävling eller träning inför tävling eller hastighetskörning i tävlingsliknande former som man håller på med där. Känns som en jävla massa gråzon det där.

Står ingenting annat i de "fullständiga villkor" som jag har på min försäkring. (Inte vad jag kan hitta iaf) Men det låter nästan lite för bra!

Har förresten lyckats skrapa i mitt Lowboy-system nu..
Någon som har upplevt det och löst på något bra sätt?
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
En liten italiensk räcer.
Står ingenting annat i de "fullständiga villkor" som jag har på min försäkring. (Inte vad jag kan hitta iaf) Men det låter nästan lite för bra!

Har förresten lyckats skrapa i mitt Lowboy-system nu..
Någon som har upplevt det och löst på något bra sätt?


Detta är saxat från deras hemsida, men du kanske har andra villkor om du har en äldre försäkring.

Köra på bana
Vår mc-försäkring gäller för träningar och utbildningar som vi har godkänt. På den här sidan kan du se vilka de är. Har du några frågor är du alltid välkommen att höra av dig.

Försäkringen gäller för följande utbildningar:

avancerade kurser som arrangeras av SMC (gäller endast fartgrupp låg och medel)
kurser som arrangeras av BMW MC-klubben
Carlbarks Safety School
Touratech Offroad School (gäller endast Basic och Grusäventyr Dalarna)
Polisens Motorklubb Avrostning, Sviesta-banan 7 maj
Kawasaki Sverige ”Alla på banan”, Sviesta-banan 24-25 maj
Tjejdagen, Falkenberg 31 maj
Försäkringen gäller också för kurser oavsett eventuella fartgrupper som SMC arrangerar men som inte utförs på stor bana exempelvis Grundkurs (Knix), Avrostningar och Gruskurser.

Ska du delta på en banåkning eller utbildning som inte finns med i listan ovan måste du kontakta oss innan utbildningstillfället för ett eventuellt godkännande. Skador som i övrigt uppstår vid tävling, hastighetskörning eller liknande ersätts inte.


Känns ju inte som att det finns så många kryphål där inte. Och vad det gäller att man ska kontakta dem innan bankörning med annan arrangör, så känns det ju bara som ett ett sätt att säga nej på. För att sedan kontrollera om det uppstår några eventuella skador på personens fordon inom ett snart framtida datum då bandagen skulle äga rum. Kanske lite cyniskt, men så tror jag.
 

C.Castor

Ny medlem
Gick med
4 May 2012
Ort
Partille
Hoj
KTM690E-R -13, Honda CBR600F4 -00, Ossa Tr300i Factory R -14
Detta är saxat från deras hemsida, men du kanske har andra villkor om du har en äldre försäkring.

Snackar vi Bilsport & Mc?
Hittar inte det på deras sida.. Har du länk?

Misstänker att du pratar Svedea, och isåfall stämmer det. Just därför jag lämnade dem.
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Efter att jag hade varit ute och kört igår så upptäckte jag att hojen har läckt olja på vissa ställen runt toppblockspackningen, främst längst bak samt främre vänstra hörnet. Hittade även liknande läckage på vissa ställen runt oljetråget.

Är en 2013, bara haft hojen någon vecka och har nu skrapat ihop runt 60 mil, har kört in den enligt manualen. Känns lagom kul med oljeläckage redan?!

Är det någon här som har haft liknande problem? Har läst runt på utländska forum och många verkar ha haft problem med att tätningen vid framdrevet ger med sig och sprutar olja samt att jag hittat några med liknande problem som jag har. Har skickat ett mejl till handlaren alla fall, får se vad han säger.

Så här såg det ut (inte min motor).
View attachment 404899
På bilden ser det ut som läckaget är runt ventilkåpan uppe på toppen vilket i.o.f.s. inte är så farligt men det ska inte se ut på det viset på en ny hoj. Förhoppningsvis har de bara dragit åt skruvarna dåligt.

Jag hade en Honda VFR som läckte så på den främre cylinderbanken men det var en -87'a och packningen hade blivit dålig. Min ST3'a från -09 har inte visat några som helst tendenser att läcka olja, den har dock läckt lite kylarvätska p.g.a. en dålig slangklämma men det var lätt fixat.

Har du fått nått svar från handlaren?
 
Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

Top