Old Badger
SportHojsentusiast
Fast det funkar väl inte på en '15?
Helt rätt, jag var lite för snabb och läste 2004. Men den årsmodellen är inte en Triumph...
Ber om ursäkt...
Fast det funkar väl inte på en '15?
Hej! Nybliven ST R-ägare här. Har inte läst alla diskussioner i tråden så ledsen för ev. upprepning men finns det ngt att göra åt den ryckiga känslan till och från nollgas...?? I så fall vad rekommenderar ni? Annan mapning, eftermonterad power comander, annat?
Innan du börjar mappa och krångla.
- Har du spännt gasvajern? Den är slappt ställd från fabrik för att garantera att man inte får gashäng + att vajern tänjer sig en del i början. Fixas superenkelt via justeringsskruven som sitter nån decimeter ner på ena gasvajern om du följer dem från gashandtaget. Sitter en tjockare sektion på gasvajern där som du kan dra isär och sedan justera. Tänk på att testa så du inte får gashäng vid fulla styrutslag (med motorn igång såklart).
- Har du spännt kedjan? En för slapp kedja ger också ryckigt påslag.
Fixar man dessa två så brukar det vara som dag och natt. (Gäller såklart inte bara våra hojar).
Dessutom är det både gratis och enkelt att fixa.
Du och eventuella passagerare måste utöver den lagstadgade hjälmen också använda skyddsutrustning. Skyddsutrustningen ska vara godkänd av oss, tillverkad och avsedd för motorcykelbruk. Den ska ha förstärkning för armbågar, axlar och knän samt förstärkta stövlar, motorcykelhandskar och ryggskydd. Är inte kraven uppfyllda får du betala en självrisk på en tiondels prisbasbelopp för skador på förare och passagerare.
Lindstrands kevlar jeans med insatta skydd på höft samt knä är väl att rekommendera?
http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?cPath=934_258_271&products_id=12486
Jag har kraschat i Lindstrands-jeans och fått ersättning från LF/Triumphförsäkring. Det var inga som helst konstigheter.Höftskydden i jeans brukar dock generellt sätt vara ett skämt. Jag hade nog frågat ordagrant och länkat produkterna jag skulle köra med till LF via mail och kollat om det täcker så slipper man överraskningar i efterhand.
Väljer du riktiga skydd så slipper du oroa dig
Jag har kraschat i Lindstrands-jeans och fått ersättning från LF/Triumphförsäkring. Det var inga som helst konstigheter.
Har även kraschat i ett par Lindstrands-jeans vid ett tidigare tillfälle, och det är inte utan anledning som jag nu är inne på mitt tredje par. Det är bra skit!
Hallå!
Jag är lite inne på att skaffa mig en Street Triple till sommaren. Har tidigare provkört både Ducati Monster 896 samt Kawasaki Z800 och konstaterat att en rad3:a är vad jag är ute efter. Dock inte provkört någon då det är ont om dom i Norrköpingstrakten!
Hur som haver, till frågan: Har kollat på en 2009-2012 R då de ligger ok i pris, men är det bättre att istället gå upp på en 2013 med nya chassit, men då gå ifrån R:en?
Det är ju tycke och smak kan jag tänka mig, men någon slags faktagrund på vad som är att föredra borde ju finnas!
Alltså, 2012 R eller 2013 vanlig?
// sneJe
Mycket en fråga om smak, antar jag. Jag ska själv köpa en 2010 R och kan för ca 59-69 tKr får en STR 2010-2011 med under 1000 mil eller en vanlig 2012.
R har ställbar fjädring fram och bak. Ofta Arrows ljuddämpare (ett måste?) och upprensad bak (också måste?). Detta får du inte med en vanlig 2012 ST. Om det är viktigare för dig än att ha en nyare modell kan bara du bestämma.
Sen är det trevligt om däcken är nybytta också.
Ja, en Street Triple är nog inte alls ett dumt val, och vad R-modellerna innebär tycker jag mig ha koll på
2009-2012 är samma cykel, egentligen bara lysena som är skillnaden på 2012. Dock så kom det ett helt nytt chassi 2013 och det är där frågan ligger, om man skall gå på en standard 2013 eller en R-modell av 2009-2012.
2010 R eller 2012 så hade jag tagit 2010 R utan att blinka. Det är alltså chassimodifikationen 2013 som är av intresse om den är så pass mycket bättre än en tidigare modell med R-utrustning.
Tack dock för ett snabbt svar!
Jag är lite inne på att skaffa mig en Street Triple ...
// sneJe
För mig var valet med eller utan ABS, då var valet enkelt, 2013, sen blev det ett R åxå.
Underbar hoj.
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |