Triumph Street Triple-tråden

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
Hej! Nybliven ST R-ägare här. Har inte läst alla diskussioner i tråden så ledsen för ev. upprepning men finns det ngt att göra åt den ryckiga känslan till och från nollgas...?? I så fall vad rekommenderar ni? Annan mapning, eftermonterad power comander, annat?

Innan du börjar mappa och krångla.
- Har du spännt gasvajern? Den är slappt ställd från fabrik för att garantera att man inte får gashäng + att vajern tänjer sig en del i början. Fixas superenkelt via justeringsskruven som sitter nån decimeter ner på ena gasvajern om du följer dem från gashandtaget. Sitter en tjockare sektion på gasvajern där som du kan dra isär och sedan justera. Tänk på att testa så du inte får gashäng vid fulla styrutslag (med motorn igång såklart).
- Har du spännt kedjan? En för slapp kedja ger också ryckigt påslag.

Fixar man dessa två så brukar det vara som dag och natt. (Gäller såklart inte bara våra hojar).
Dessutom är det både gratis och enkelt att fixa.
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
Innan du börjar mappa och krångla.
- Har du spännt gasvajern? Den är slappt ställd från fabrik för att garantera att man inte får gashäng + att vajern tänjer sig en del i början. Fixas superenkelt via justeringsskruven som sitter nån decimeter ner på ena gasvajern om du följer dem från gashandtaget. Sitter en tjockare sektion på gasvajern där som du kan dra isär och sedan justera. Tänk på att testa så du inte får gashäng vid fulla styrutslag (med motorn igång såklart).
- Har du spännt kedjan? En för slapp kedja ger också ryckigt påslag.

Fixar man dessa två så brukar det vara som dag och natt. (Gäller såklart inte bara våra hojar).
Dessutom är det både gratis och enkelt att fixa.

Hade samma problem när min hoj var ny-13,justerade då gasvajern och spände kedjan och det försvann::banana
 
Last edited:

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Tack. Gasvajern har jag redan spänt, men kedjan är ju ett bra tips. Ska kolla om den behöver tightas upp lite! :tummenupp
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Stort tack. Tror det blir köp.

Nu är bara frågan vilket fbolag man ska ha. Får sätta mig in i villkoren. Jag tänkte pendla till jobbet ibland och då blir det nog mc-boots, jeans, mc-jacka, ryggskydd, hjälm och handskar. Tror ni "jeans-delen" kan stöka till det med något bolag om man skulle råka ut för något? De vill väl att man ska ha 100% av utrustningen på sig 100% av gränslad tid?

Tack för alla svar.
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Jag kör Triumphförsäkring (LF) då de var överlägset billigast för mig, och enligt deras villkor så får du en lite saftigare självrisk om du kör med vanliga jeans.

Du och eventuella passagerare måste utöver den lagstadgade hjälmen också använda skyddsutrustning. Skyddsutrustningen ska vara godkänd av oss, tillverkad och avsedd för motorcykelbruk. Den ska ha förstärkning för armbågar, axlar och knän samt förstärkta stövlar, motorcykelhandskar och ryggskydd. Är inte kraven uppfyllda får du betala en självrisk på en tiondels prisbasbelopp för skador på förare och passagerare.

Själv skulle jag aldrig ge mig ut i vanliga jeans då jag sett vilka roliga skrapsår man kan få, men jag tänker inte moraltanta. Jag hittade inte några MC-jeans som såg vettiga ut så jag skickade in ett par Levi's till Ruste för att sy in kevlar och skyddsfickor, det blev ju lite dyrare än ett par vanliga MC-jeans men å andra sidan passar de perfekt och ser ut precis som det jag var ute efter.
 

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Coolt, visste inte att man kunde skicka in egna jeans och få dem moddade med kevlar och skydd. Hur mkt gick det på med skydd och frakt (exklusive jeansen)?
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Jag valde att lägga till både knä- och höftskydd så inkl. dessa landade hela kalaset exkl. jeans på 2131:-, men om man bara vill ha kevlaren utan skydd så kommer man ju billigare undan. Sen kom DHL och hämtade byxorna på jobbet dagen efter jag beställde (de ringde och bokade tid/plats för upphämtning) och de färdiga jeansen kom i retur ganska precis två veckor senare.

Kvalitetsmässigt så är jag riktigt nöjd och kundservicenivån höll precis samma klass som hantverket, så jag har inga som helst problem med att rekommendera dem, snarare tvärtom. :tummenupp
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Höftskydden i jeans brukar dock generellt sätt vara ett skämt. Jag hade nog frågat ordagrant och länkat produkterna jag skulle köra med till LF via mail och kollat om det täcker så slipper man överraskningar i efterhand.
Väljer du riktiga skydd så slipper du oroa dig ;)
Jag har kraschat i Lindstrands-jeans och fått ersättning från LF/Triumphförsäkring. Det var inga som helst konstigheter.

Har även kraschat i ett par Lindstrands-jeans vid ett tidigare tillfälle, och det är inte utan anledning som jag nu är inne på mitt tredje par. Det är bra skit!
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Tack för tipsen. Visst har ni rätt, borde pendla i skyddsutrustning.

Var köper man custom-grejjer till sin ST då. förutom ebay (svårt att sortera)?

Funderar på fälg stripes i orange bl.a. Hade varit kul att modda hojen lite lätt..
 

sneJe

Medlem
Gick med
28 Apr 2015
Ort
Norrköping
Hoj
Cyklar för tillfället.
Hallå!

Jag är lite inne på att skaffa mig en Street Triple till sommaren. Har tidigare provkört både Ducati Monster 896 samt Kawasaki Z800 och konstaterat att en rad3:a är vad jag är ute efter. Dock inte provkört någon då det är ont om dom i Norrköpingstrakten!

Hur som haver, till frågan: Har kollat på en 2009-2012 R då de ligger ok i pris, men är det bättre att istället gå upp på en 2013 med nya chassit, men då gå ifrån R:en?

Det är ju tycke och smak kan jag tänka mig, men någon slags faktagrund på vad som är att föredra borde ju finnas!

Alltså, 2012 R eller 2013 vanlig?

// sneJe
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Jag har kraschat i Lindstrands-jeans och fått ersättning från LF/Triumphförsäkring. Det var inga som helst konstigheter.

Har även kraschat i ett par Lindstrands-jeans vid ett tidigare tillfälle, och det är inte utan anledning som jag nu är inne på mitt tredje par. Det är bra skit!

Skönt att du har bra erfarenheter av dem!
Självfallet går det att köra med, man måste själv välja vilken nivå man vill lägga sig på i relation till hur omständigt det ska vara att ta på sig sakerna.
Men sett till tid är min personliga åsikt att man vänjer sig lite vid att kränga på sig saker efter ett tag. Och som bonus ökar man ju chansen för att överleva vid eventuell crash, inte dumt det :)
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Hallå!

Jag är lite inne på att skaffa mig en Street Triple till sommaren. Har tidigare provkört både Ducati Monster 896 samt Kawasaki Z800 och konstaterat att en rad3:a är vad jag är ute efter. Dock inte provkört någon då det är ont om dom i Norrköpingstrakten!

Hur som haver, till frågan: Har kollat på en 2009-2012 R då de ligger ok i pris, men är det bättre att istället gå upp på en 2013 med nya chassit, men då gå ifrån R:en?

Det är ju tycke och smak kan jag tänka mig, men någon slags faktagrund på vad som är att föredra borde ju finnas!

Alltså, 2012 R eller 2013 vanlig?

// sneJe

Mycket en fråga om smak, antar jag. Jag ska själv köpa en 2010 R och kan för ca 59-69 tKr får en STR 2010-2011 med under 1000 mil eller en vanlig 2012.

R har ställbar fjädring fram och bak. Ofta Arrows ljuddämpare (ett måste?) och upprensad bak (också måste?). Detta får du inte med en vanlig 2012 ST. Om det är viktigare för dig än att ha en nyare modell kan bara du bestämma.

Sen är det trevligt om däcken är nybytta också. :)
 

sneJe

Medlem
Gick med
28 Apr 2015
Ort
Norrköping
Hoj
Cyklar för tillfället.
Mycket en fråga om smak, antar jag. Jag ska själv köpa en 2010 R och kan för ca 59-69 tKr får en STR 2010-2011 med under 1000 mil eller en vanlig 2012.

R har ställbar fjädring fram och bak. Ofta Arrows ljuddämpare (ett måste?) och upprensad bak (också måste?). Detta får du inte med en vanlig 2012 ST. Om det är viktigare för dig än att ha en nyare modell kan bara du bestämma.

Sen är det trevligt om däcken är nybytta också. :)

Ja, en Street Triple är nog inte alls ett dumt val, och vad R-modellerna innebär tycker jag mig ha koll på :)
2009-2012 är samma cykel, egentligen bara lysena som är skillnaden på 2012. Dock så kom det ett helt nytt chassi 2013 och det är där frågan ligger, om man skall gå på en standard 2013 eller en R-modell av 2009-2012.

2010 R eller 2012 så hade jag tagit 2010 R utan att blinka. Det är alltså chassimodifikationen 2013 som är av intresse om den är så pass mycket bättre än en tidigare modell med R-utrustning.

Tack dock för ett snabbt svar! :)
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Ja, en Street Triple är nog inte alls ett dumt val, och vad R-modellerna innebär tycker jag mig ha koll på :)
2009-2012 är samma cykel, egentligen bara lysena som är skillnaden på 2012. Dock så kom det ett helt nytt chassi 2013 och det är där frågan ligger, om man skall gå på en standard 2013 eller en R-modell av 2009-2012.

2010 R eller 2012 så hade jag tagit 2010 R utan att blinka. Det är alltså chassimodifikationen 2013 som är av intresse om den är så pass mycket bättre än en tidigare modell med R-utrustning.

Tack dock för ett snabbt svar! :)

Haha. Ok, jag gjorde bort mig. Menade 2009-2012 R mot 2013. Principen kvarstår.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top