Triumph Street Triple-tråden

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Ni som har en RS, vilken inställning har ni på gaffel och fjädring?

Själv ställde jag in den på sport. Tidigare ägare hade en annan inställning som inte var enligt någon mall från instruktionsboken. Min tanke är att utgå från sport och därefter utvärdera och ev ändra.

För övrigt så sitter styret i vägen för justerskruvarna som jag ser det. Min lösning var att lätta på styret för att komma åt. Har jag missat nån genial genväg?
 

Laponia

Medlem
Gick med
14 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2021, BMW S1000R
Ni som har en RS, vilken inställning har ni på gaffel och fjädring?

Själv ställde jag in den på sport. Tidigare ägare hade en annan inställning som inte var enligt någon mall från instruktionsboken. Min tanke är att utgå från sport och därefter utvärdera och ev ändra.

För övrigt så sitter styret i vägen för justerskruvarna som jag ser det. Min lösning var att lätta på styret för att komma åt. Har jag missat nån genial genväg?

Det viktiga är att du balanserar både fram och bak så att de inte komprimerar och går i retur i otakt. Jag finjusterade kompressionen bak för att låta bakdämparen balansera mot fram. Jag har för mig att jag öppnade 1 varv mer fram än standard enligt handboken. Att stänga kompressionen/returen enligt handbokens sport/track skulle inte jag rekommendera. Inled gärna med att ställa in hänget både fram och bak. Själv så ökade jag förspänningen med 2 varv bak, mer gick inte utan att förlora frisag. Framfjädrarna bytte jag till hårdare då de är designade för en 68 kg förare, men räkna med ytterligare förspänning fram jämfört med handboken om du väger närmare 80 kg eller mer. Det går att komma åt skruvarna med en liten skruvmejsel eller så använder du verktyget som följer med standard, ser ut som en liten bricka och har förmåga att lossna och försvinna under cutsen/sitsen.
 
Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Det viktiga är att du balanserar både fram och bak så att de inte komprimerar och går i retur i otakt. Jag finjusterade kompressionen bak för att låta bakdämparen balansera mot fram. Jag har för mig att jag öppnade 1 varv mer fram än standard enligt handboken. Att stänga kompressionen/returen enligt handbokens sport/track skulle inte jag rekommendera. Inled gärna med att ställa in hänget både fram och bak. Själv så ökade jag förspänningen med 2 varv bak, mer gick inte utan att förlora frisag. Framfjädrarna bytte jag till hårdare då de är designade för en 68 kg förare, men räkna med ytterligare förspänning fram jämfört med handboken om du väger närmare 80 kg eller mer. Det går att komma åt skruvarna med en liten skruvmejsel eller så använder du verktyget som följer med standard, ser ut som en liten bricka och har förmåga att lossna och försvinna under cutsen/sitsen.

:tummenupp Tack för utförligt svar! Försvinnande verktyg är nåt jag har förmåga att ha(ft)

Då vet jag vad jag gör ikväll. :)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag väger 72 kg just nu, jag fick ta 2 varv på förspänningen bak för att få korrekt sag, med vettigt statiskt sag, mer går inte då försvinner allt statiskt sag. Sag fram är justerat så jag använder hela fjädringsvägen men inte bottnar. Kompression och retur har jag hållt på och justera i omgångar, börjar närma mig rätt för mig och min körning nu. Jag är också mycket intresserad av att få en balanserad dämpning som jobbar ihop.

Jag bortsåg helt ifrån instruktionsboken och använde mig av Dave Moss och sen finjustering efter det.

Inga problem med gaffeln och min vikt, men hade jag vägt 10 kg mer så hade det absolut varit en idé att byta fjädrar.
Samma med fjädern bak, den är ok för min vikt, inte mer.

En stor skillnad för mig var också att frångå det höga däcktrycket bak. Det känns som de tagit i för fullast (förare, passagerare och packning typ) med det däcktrycket. Med mina M7RR tycker jag 36 psi (2,5 bar) fram och bak är perfekt för gatan. Instruktionsboken säger 42 psi (2,9 bar) bak. Det är stenhårt och blir bara stötigt och hoppigt för mig, med otydlig kontaktkänsla bak.

Edit: jag använder en långskaftad mejsel, är man försiktig och har koll på mejseln i spåret så förstör man inte skruven även om mejseln blir lite vinklad. Medföljande verktyget är kass - det är svårt att räkna varv 100% med den tycker jag. Ligger i verktygsväskan för nödfall, inte mer.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Var ute en kort sväng idag, första gången på hoj sedan 8/9 2019.

Sammanfattningsvis är quickshift inte tråkigt, handtagsvärmen bra att ha och ljudet är det bästa jag hört ur ett originalsystem. Är handtagsvärme standard på rs? Den var nästan för varm på lägsta läget.

Fjädringen ska helt klart mjukas upp mot hur den är ställd nu. (läge "sport") Får utgå från handboken och fortsätta därifrån. I år är det första året på länge jag kommer köra mer gata än bana så en mer bekväm inställning blir det.
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Handtagsvärme är inte standard, och har du original tillbehör hade det inte varit för varmt på lägsta nivån. Original värmare syns i displayen och startas med knapp direkt på handtaget. De är guld värda även om de inte är så effektiva som tex oxford osv.
 

SOKN

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2019
Ort
Växjö
Hoj
Street Triple R -18
Var ett tag sedan jag skrev något här.
Vägen mot A-behörigheten går starkt framåt. Risktvåan nästa vecka. Uppskrivning inbokad till 4 maj vilket inte är så illa trots coronatider. Har såklart blivit en del körning både privat och på skola.


Ersatte Arrow blåset med ett Scorpion RP1 GP. Ganska brutalt ljud utan dB killern i. Antar att det där uttrycket "loud pipes saves lifes" stämmer.
Har ev ett arrowsystem till salu.
434c2e66c69da402322b1da7d66b6f4f.jpg
e50ae4fdf0b6eb39776881c582f30921.jpg


Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Vad vill du ha för arrowaystemet? Jag är eventuellt intresserad om det passar en rs?

Det är samma pipa till R och RS! EU-varianten har inte urtagbar db-killer som US-varianten har. Jag tycker det blir helt lagom ljud med baffeln ur. Inga problem på bana heller, och vill jag ha tystare hoj tar det två minuter att peta i baffeln.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Det är samma pipa till R och RS! EU-varianten har inte urtagbar db-killer som US-varianten har. Jag tycker det blir helt lagom ljud med baffeln ur. Inga problem på bana heller, och vill jag ha tystare hoj tar det två minuter att peta i baffeln.

På 675 har jag för mig att det fanns en färdig arrow-map som handlaren lade in. Är det samma förfarande nu? Tänkte mest på att euro5 (eller är det till och med 6) kanske gjort att arrowsystemet nu är så likt original att det inte behövs.

Vet inte hur mkt det ändrar decibel med arrow men vikten är ju inte så väldans stor skillnad på. Det finns ju mycket lättare slipon på marknaden.
Av någon anledning gillar jag Acrapovic med sin konventionella dämpare diagonalt längs med bakhjulet. Är nog bara reaktionär, avskydde lyktorna på speed triple 2001. Nu är det annat ljud i skällan. :)

Min 675 hade Leo Vince och de var sinnessjukt mycket lättare än originalpiporna. Högljudda som attans var de, mätte upp 106db stillastående. Åker man hemifrån 05 så är man inte poppis i bfr'en.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
På 675 har jag för mig att det fanns en färdig arrow-map som handlaren lade in. Är det samma förfarande nu? Tänkte mest på att euro5 (eller är det till och med 6) kanske gjort att arrowsystemet nu är så likt original att det inte behövs.

Vet inte hur mkt det ändrar decibel med arrow men vikten är ju inte så väldans stor skillnad på. Det finns ju mycket lättare slipon på marknaden.
Av någon anledning gillar jag Acrapovic med sin konventionella dämpare diagonalt längs med bakhjulet. Är nog bara reaktionär, avskydde lyktorna på speed triple 2001. Nu är det annat ljud i skällan. :)

Min 675 hade Leo Vince och de var sinnessjukt mycket lättare än originalpiporna. Högljudda som attans var de, mätte upp 106db stillastående. Åker man hemifrån 05 så är man inte poppis i bfr'en.

Stämmer, på 675 fanns en Arrowmap som handlaren la in när man köpte Arrowsystemet.

Till 765orna finns inget sådant. Hojen adapterar själv, skillnaden är ändå så liten på blåsen (mest vikt och liten annan ton, U.S.-varianten låter ytterligare lite högre, men det är ingen megafon precis).

Man kan göra 12-minuters reset av adaptionen, det gjorde jag, men märkte ingen skillnad.

Första generationen 765 (2017-2019) är Euro4, andra generationen (2020-) är Euro5. Därav att det inte går att stänga av ABS på 2020-hojarna, men det går på 2017-2019.

Arrowburken är klart grannvänlig även 5 på morgonen! Minns inte dB, men den är definitivt inte högljudd, och är E-märkt och som jag förstår det godkänd att ha på. Den väger cirka 1,2 kg mindre än standardblåset.

Värt att notera är att till 2020-modellerna finns inget Arrowblås från Triumph, de verkar anse att det inte är värt bekymret med Euro5. För det måste varit en lysande affär att sälja Arrowblås för 8000 kr styck, tror inte de ville släppa den pengakranen så enkelt.
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Hello igen allesammans.

Vart lite repor osv på den och fick lite tveksamma känslor för den. Gick på magkänsla och gick och reserverade en äldre men fin street triple r från 2014. https://www.blocket.se/annons/goteborg/triumph_street_triple_r_abs__nyservad/89269390

Ska in på lunchen för att köra och ta beslut.

Borde väl hålla som första hoj efter den mt 07 som jag tog körkortet med förra året?

Wish me luck!

Tjena, kikade du på hojen? Såg den ok ut? Har sett annonsen bara men inte åkt och kollat, gör det ifall jag säljer aprilian inom en snar framtid...
 

SOKN

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2019
Ort
Växjö
Hoj
Street Triple R -18
Vad vill du ha för arrowaystemet? Jag är eventuellt intresserad om det passar en rs?
Arrowsystemet är i det närmaste nytt. Suttit på hojen mindre än 50 mil. Det är US versionen med bortagbar insats.
Hade tänkt mig 3500 kr plus ev frakt.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Fick dit de modellspecifika fästena för kriegaväskan idag. Klart värt de futtiga kronorna de kostade! Bättre än att yxa till nåt med de remmarna man har liggandes i hörnen och skräpar.

Nu sitter us-5 som berget på passagerarsadeln. Den plus en 10 liters givi tankväska av modellen som har en fästring kring tanklocket räcker gott för pendling och dagsturer.

Bild? Nä, det glömde jag ta innan jag lämnade garaget. :)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Fick dit de modellspecifika fästena för kriegaväskan idag. Klart värt de futtiga kronorna de kostade! Bättre än att yxa till nåt med de remmarna man har liggandes i hörnen och skräpar.

Nu sitter us-5 som berget på passagerarsadeln. Den plus en 10 liters givi tankväska av modellen som har en fästring kring tanklocket räcker gott för pendling och dagsturer.

Bild? Nä, det glömde jag ta innan jag lämnade garaget. :)

Visst är de bra! Jag tycker remmarna klarar upp till US-10, eller en inte för tung US-20. Ska jag ha mer än så åker sportrack på, då flyttar sig inte väskorna en mm. Beror ju på hur kinkig man är också - jag gillar inte när väskorna trycker i ryggen vid inbromsningar tex.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Visst är de bra! Jag tycker remmarna klarar upp till US-10, eller en inte för tung US-20. Ska jag ha mer än så åker sportrack på, då flyttar sig inte väskorna en mm. Beror ju på hur kinkig man är också - jag gillar inte när väskorna trycker i ryggen vid inbromsningar tex.
Ja, kriega har vunnit mitt hjärta, så att säga. De är kalas!

Jag begränsar mig nog till en us-10 på sadeln.

Men i mitt fall beror det på min frånvaro av smidighet i skinnställ. :) Likt en överviktig Bagheera på dekis och lidande av alltför många mellanmålsmackor under period av att jobba hemifrån är jag allt annat än kattlik. Lädret är tajt över den här barbapapakroppen.
 

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
My Triumph Connectivity!

Hej kära Striple-vänner. Är det någon som fått sin My Triumph connectivity att fungera? Jag har det installerat på min nya St3, men det funkar inte riktigt med kopplingen till telefonen (hjälmen/packtalk har jag inte ens kommit till än). Lyckas lägga till telefonen till modulen/hojen men den synkar inte färdigt och hittar ändå inte cykeln i appen eller telefonen ordentligt på cykeln.

Ngn som lyckats? När man väl kopplat telefonen till hojen, hur får man då hjälmen att fungera? Vad jag förstått så ska hojen vara hub, telefonen till hojen och sen hjälmen till hojen, men funkar Cardo-appen i telefonen då? Många frågor...

Richie
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
My Triumph Connectivity!

Hej kära Striple-vänner. Är det någon som fått sin My Triumph connectivity att fungera? Jag har det installerat på min nya St3, men det funkar inte riktigt med kopplingen till telefonen (hjälmen/packtalk har jag inte ens kommit till än). Lyckas lägga till telefonen till modulen/hojen men den synkar inte färdigt och hittar ändå inte cykeln i appen eller telefonen ordentligt på cykeln.

Ngn som lyckats? När man väl kopplat telefonen till hojen, hur får man då hjälmen att fungera? Vad jag förstått så ska hojen vara hub, telefonen till hojen och sen hjälmen till hojen, men funkar Cardo-appen i telefonen då? Många frågor...

Richie

Har du Iphone och har du läst manualen? Jag skumläste den lite för att bilda mig en uppfattning om jag vill köpa blåtandsmodulen. Snappade upp att Iphone kräver två parningar, en i IOS och en i Triumphappen, och det skulle göras i rätt ordning.

Kan vara värt att slå en kik om du inte redan gjort det. :)
 

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Tyvärr läst och följt, det är redan den första parningen (hihi) det skiter sig. Ska ha ett möte med verkstan imorgon. Får se om det kanske kan lösa problemet. Säg även att det kom en update till appen, kanske hjälper. To be continued...
 

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Har du Iphone och har du läst manualen? Jag skumläste den lite för att bilda mig en uppfattning om jag vill köpa blåtandsmodulen. Snappade upp att Iphone kräver två parningar, en i IOS och en i Triumphappen, och det skulle göras i rätt ordning.

Kan vara värt att slå en kik om du inte redan gjort det. :)

Hej igen! Här kommer en uppdatering. Nu haft ett samtal med verkstan och det fick inte heller synkningen att fungera, hojen säger att pairing failed men någon form av pairing blir det men inget fungerar. Personen jag pratade med sa dock att det igårkväll kom en uppdatering till hojen som behöver laddas ner till cykeln (genom diagnostik på verkstan) som bland annat har med detta att göra (även andra rättningar/ändringar som exv. meny till QS).

Min hoj ska på 100-milaservice på tisdag så nytt försök när cykeln är uppdaterad.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top