Triumph Thruxton-tråden

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Last edited:

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
Newbonneville ligger väl iUSA? = skatt,moms,tull
(för Ikon) Kolla Jack Lilley och/eller Norman hyde. ligger i UK = ingen moms mm, men det vet du. Jag tänkte också köpa nya nån gång, men tänkte köra orginal ett år först, så jag har något att jämföra med :)

Finns även på
http://www.mototwin.co.uk/store/index.php?cPath=92_35&osCsid=c6f95f26411c6e1248dac7b826be6a1c

UK har moms , 15% fram till nu , de återgår till den gamla momsen på 20% nu i januari.. Med största sannolikhet kommer det att finnas mässerbjudanden på Ikon i monter A10:39 på mc-mässan i sthlm 27-30 jan.
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Nån som har koll på vad man gör vid en 2000 mila service och vad det brukar kosta? Läge för det i vår nämligen.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
UK har moms , 15% fram till nu , de återgår till den gamla momsen på 20% nu i januari.. Med största sannolikhet kommer det att finnas mässerbjudanden på Ikon i monter A10:39 på mc-mässan i sthlm 27-30 jan.

yonsson menar nog att momsen (VAT'n) generellt sett är inräknad i priset när man köper inom EU. Svensk moms läggs alltså inte på i efterhand om tullen/skatteverket skulle lägga vantarna på paketet.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nån som har koll på vad man gör vid en 2000 mila service och vad det brukar kosta? Läge för det i vår nämligen.
Vill minnas att den går på bortåt 5 papp... varav 4' i arbete och 1' i material. Jag borde veta, eftersom min hoj är inne hos "doktorn" just nu, men jag har förlagt lappen med prisuppgiften.

Dessutom har min lokala verkstad 40% rabatt på jobbet nu i januari. Och de skulle montera på mitt nya bakdäck när den väl är inne. Plus att jag kanske behöver drivpaktet - så det blir alldeles för jobbigt att summera.

C:a 5 000, minus 40% på jobbet + extras = för mycket pengar! :gnissla

Jag är rätt säker på att man tittar på/justerar ventilerna, förutom sedvanliga byten av olja & filter å sånt. Men allt sånt står i min servicebok som ligger hos Johans MC just nu.

Alternativet är ju self service (oljor å så) men jag är lite intresserad av att ha en snygg servicebok inför framtiden om man skulle byta någon gång (till en annan Thruxton självklart - vad annars?:)).

Med största sannolikhet kommer det att finnas mässerbjudanden på Ikon i monter A10:39 på mc-mässan i sthlm 27-30 jan.
Ser fram emot ett fantastiskt bra mässerbjudande på Ikon!:tummenupp
 
Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
yonsson menar nog att momsen (VAT'n) generellt sett är inräknad i priset när man köper inom EU. Svensk moms läggs alltså inte på i efterhand om tullen/skatteverket skulle lägga vantarna på paketet.

Precis. Utanför eu = svensk moms,
Inom eu= ingen svensk moms.

Fick mig just en smärre chock nu när jag fick veta vad en 2000-mila kostar. Det vore intressant att få veta vad johans mc tar i timpeng.
Det känns som om dom är dyrare här hemma än i Jönköping.
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Precis. Utanför eu = svensk moms,
Inom eu= ingen svensk moms.

Fick mig just en smärre chock nu när jag fick veta vad en 2000-mila kostar. Det vore intressant att få veta vad johans mc tar i timpeng.
Det känns som om dom är dyrare här hemma än i Jönköping.

Kolla med Kenneths i Gbg :tummenupp
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det vore intressant att få veta vad johans mc tar i timpeng. Det känns som om dom är dyrare här hemma än i Jönköping.
Det är säkert så att det lönar sig att leta sig utanför storstäderna. Jag har t ex servat min TMax i Varberg en hel del billigare än i Göteborg.

Edit: Har talat med Kenneths tidigare, de ville inte ge sig på det, utan hänvisade till Johans Mc.

Edit 2: Alldeles nu ringde de från verksta'n och hade råkat buckla min tank i samband med arbetet med ventilerna. Så nu får jag en ny tank...
 
Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Det är säkert så att det lönar sig att leta sig utanför storstäderna. Jag har t ex servat min TMax i Varberg en hel del billigare än i Göteborg.

Edit: Har talat med Kenneths tidigare, de ville inte ge sig på det, utan hänvisade till Johans Mc.

Edit 2: Alldeles nu ringde de från verksta'n och hade råkat buckla min tank i samband med arbetet med ventilerna. Så nu får jag en ny tank...

Klantigt. Bra att dom tog på sig det iofs och en ny tank är väl aldrig fel :) dessutom är det rätt årstid att inte ha någon tank.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
2000-mila service

eller 2 år som det står i instruktionsboken är en stor service. Förutom det sedvanliga oljebytet och alla småkontroller så är det byte av stift och bromsvätska. Sen är det kontroll och ev justering av ventilspel samt kontroll och smörjning av styrlager. Om ventiljustering behövs så måste kammarna lyftas bort och då tycker jag definitivt inte att 4000 kr är något rövarpris för arbetet. Om ventilspelet är Ok så borde det bli lite billigare.

Bike skulle ha 6500 kr för ganska motsvarande jobb på min XJR1300. Exklusive material alltså! Å där är ventiljusteringen betydligt enklare i och med att kammarna inte behöver lyftas bort.

Jag gjorde hela jobbet själv för 1500 kr inklusive material å då köpte jag verktyg för ventiljustering, verktyg för åtdragning av styrlager, mätklockor för förgasarjustering + stift, olja,filter, bromsvätska och de ventilshims som behövde bytas. Jag är inte snabb så min timpeng blir inte hög men jag ser det som så att där fick jag ca 6000kr att köpa annat för.:)

Enligt serviceboken är den servicen gjord på min Thrux vid 1400 mil. Då den var två år. Om de gjort alla servicepunkter det vet ju inte jag men det står så och ventilspelet kollade jag förra vintern då jag ändå hade av kåporna.

Nästa vinter gör jag stora servicen på min och jag ska göra det själv hur lång tid det än tar. Jag gillar inte att nån annan tafsar på min hoj.:D De som jobbar som mekaniker på firmor är många 100% bättre mekaniker än jag men de slarvar. Jag har kollat ventilspelet på tre hojar som varit på service då ventilspel ska kollas. Ingen hade rätt på alla ställen (4 cylindrar). En med två ventiler per cylinder hade helt galet spel på 5 ställen. I det fallet har de givetvis inte ens kollat utan bara hoppats att de skall vara rätt.
 

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
Dom slarvar som fan... eller fuskar...
Samma problem på bilverkstäderna. Och trots att man fyllt fullt med spolarvätska så vill dom alltid ta betalt för en flaska ändå... Kul att kolla dom i ögonen och skratta åt deras förklaringar :D
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Dom slarvar som fan... eller fuskar...
Samma problem på bilverkstäderna. Och trots att man fyllt fullt med spolarvätska så vill dom alltid ta betalt för en flaska ändå... Kul att kolla dom i ögonen och skratta åt deras förklaringar :D

Jo, listan kan göras lång.

Glömt att dra åt styrlagret. Hojen far åt helvete..
Glömt att dra åt oljepluggen. Hojen skär! etc. etc.

I samtliga fall som jag känner till har dessutom kunden fått strida för att få felet åtgärdat. Därför känns det så skönt att det finns andra varianter. Jag tänker då närmast på TMax som blev uppringd och de sa: Vi har klantat oss, du får en ny tank.

Alla kan göra fel men det gör inte så mycket om man erkänner och rättar till. Riktigt snyggt jobbat av den firman!

Hur går det tycker du Tmax, tar jag mig med språket eller? Inte kanslisvenska ännu men jag kan de med om ni önskar så!:)

EDIT: Var inte vi överens om en sak i a f TMax? På McDonalds kan man äta men dock inte hamburgare.
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hur går det tycker du Tmax, tar jag mig med språket eller? Inte kanslisvenska ännu men jag kan de med om ni önskar så!:) EDIT: Var inte vi överens om en sak i a f TMax? På McDonalds kan man äta men dock inte hamburgare.
Det går utmärkt med språket. Som en skollärare, nästan. :) Tyckte mest att det var kul med ett sån't uttryck. Kul att avvika från det "vanliga" för oss som hunnit bli en smula medelålders! :) Och, ja, undviker man bara deras tråkiga burgare så funkar McD som nödmat.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Men servicen på våra hojar då? Gör du den under höstlovet eller under sommarlovet? :gnissla

Nja, jag åtar mig aldrig mekanikerjobb åt andra. Så bra är jag inte att jag vågar det. Däremot så har jag gjort jobb tillsammans med andra som inte vågat själva.

Slå er ihop några stycken som bor nära varandra och gör jobben ihop. En Haynes verkstadshandbok, gott om tid en kompis och några bärs så löser man det mesta.:) När man tvekar och inte vågar så tar man en bärs till så vågar man.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Nja, jag åtar mig aldrig mekanikerjobb åt andra. Så bra är jag inte att jag vågar det. Däremot så har jag gjort jobb tillsammans med andra som inte vågat själva.

Slå er ihop några stycken som bor nära varandra och gör jobben ihop. En Haynes verkstadshandbok, gott om tid en kompis och några bärs så löser man det mesta.:) När man tvekar och inte vågar så tar man en bärs till så vågar man.

Låter som en bra idé för lite senare i vår. :)

För mig är det dock "bara" dags för 3000-mila service.


En annan fråga:
Färgen har börjat släppa lite vid cylinderfoten på min hoj, ser inte snyggt ut och det irriterar mig lite.
Finns det nån enkel fix? Hur länge kan det tänkas hålla om jag slipar lite och sprayar på motorlack/värmebeständig färg?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Låter som en bra idé för lite senare i vår. :)

För mig är det dock "bara" dags för 3000-mila service.


En annan fråga:
Färgen har börjat släppa lite vid cylinderfoten på min hoj, ser inte snyggt ut och det irriterar mig lite.
Finns det nån enkel fix? Hur länge kan det tänkas hålla om jag slipar lite och sprayar på motorlack/värmebeständig färg?

Har inget bra svar men är det det gråa på motorblocket eller det svarta på cylindern du menar?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Tråden

Jag tycker det här är en oerhört trevlig tråd. Bara bra skribenter och en del har jag träffat i verkliga livet. IRL som det heter på internet. Fast jag tycker egentligen att det är lite synd att den heter Thruxton-tråden. Jag tycker lika mycket om Bonneville/Scrambler så något mer allmänt namn hade varit önskvärt som jag ser det.
Triumph Classic Twins kanske?

Vad säger ni, är det bra som det är?

Vad säger ni som är med och läser/skriver som inte kör Thruxton, känns det bekvämt? Jag har fått en känsla av vissa inlägg att det inte känns helt bekvämt att fråga/uttala sig om man inte kör just Thruxton.

Egentligen skit samma vad tråden heter men jag vill gärna samla alla Triumph Twin i en tråd och frågan är om andra också vill det och i så fall om Thruxtontråden är ett bra namn.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top