2000-mila service
eller 2 år som det står i instruktionsboken är en stor service. Förutom det sedvanliga oljebytet och alla småkontroller så är det byte av stift och bromsvätska. Sen är det kontroll och ev justering av ventilspel samt kontroll och smörjning av styrlager. Om ventiljustering behövs så måste kammarna lyftas bort och då tycker jag definitivt inte att 4000 kr är något rövarpris för arbetet. Om ventilspelet är Ok så borde det bli lite billigare.
Bike skulle ha 6500 kr för ganska motsvarande jobb på min XJR1300. Exklusive material alltså! Å där är ventiljusteringen betydligt enklare i och med att kammarna inte behöver lyftas bort.
Jag gjorde hela jobbet själv för 1500 kr inklusive material å då köpte jag verktyg för ventiljustering, verktyg för åtdragning av styrlager, mätklockor för förgasarjustering + stift, olja,filter, bromsvätska och de ventilshims som behövde bytas. Jag är inte snabb så min timpeng blir inte hög men jag ser det som så att där fick jag ca 6000kr att köpa annat för.
Enligt serviceboken är den servicen gjord på min Thrux vid 1400 mil. Då den var två år. Om de gjort alla servicepunkter det vet ju inte jag men det står så och ventilspelet kollade jag förra vintern då jag ändå hade av kåporna.
Nästa vinter gör jag stora servicen på min och jag ska göra det själv hur lång tid det än tar. Jag gillar inte att nån annan tafsar på min hoj.
De som jobbar som mekaniker på firmor är många 100% bättre mekaniker än jag men de slarvar. Jag har kollat ventilspelet på tre hojar som varit på service då ventilspel ska kollas. Ingen hade rätt på alla ställen (4 cylindrar). En med två ventiler per cylinder hade helt galet spel på 5 ställen. I det fallet har de givetvis inte ens kollat utan bara hoppats att de skall vara rätt.