Triumph Thruxton-tråden

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
Tänkte jag skulle köpa led blinkers och bakljus då mina gamla som jag skruvade på i vintras är av dålig kvalitet och lyser för svagt. Men man har ju läst att de flesta har problem att få detta att funka bra. Själv är jag väldigt okunnig på detta område. Kan någon förklara hur det funkar, vad jag behöver ha i form av reläer och grejer och hur det ska kopplas?

Det ska inte vara så komplicerat nu när det finns blink reläer som ordnar det som tidigare var tvunget att lödas och meckas.
Jag tog beslutet att använda vanliga och E-märkta lampor för att bara kunna rulla in till bilprovningen den dagen. Okay, insatsen till dämpare då förstås ;)
 

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Det ska inte vara så komplicerat nu när det finns blink reläer som ordnar det som tidigare var tvunget att lödas och meckas.
Jag tog beslutet att använda vanliga och E-märkta lampor för att bara kunna rulla in till bilprovningen den dagen. Okay, insatsen till dämpare då förstås ;)

Men det finns väl godkända led-blinkers också?? Jag måste ju besikta i år så det är viktigt för mig också. Var hittade du dina blinkare? Dämparna får bli tillfälligt byte till TOR eller orginal. (Undrar hur den kommer gå med orginaldämparna..hehe)
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Uppdatering: hastighetsmätare + 17" framhjul

Jag tror mig hur ha hittat en snygg lösning på problemet med hastighetsmätaren/trippmätaren i kombination med 17" framhjul:

Triumph har på ett antal gamla modeller 17" framhjul och samma drivning av hastighetsmätaren, dock görs detta här från höger sida av framhjulet.
Vad jag kan se så skiljer det dock inget på konstruktionen av hastighetsmätardrivningen, den är bara vänd upp och ner för att sitta på höger sida.
Däremot så sitter det en annan lagerbana i drivningen för en smalare hjulaxel på våra hojar.

Det finns därför 2 alternativ som båda involverar att man köper en (förslagsvis begagnad, finns gott om dem på eBay) hastighetsmätardrivning för 17" hjul:

1. Lyckas få loss lagerbanan ur gamla hastighetsmätardrivningen o sätt i den nya för 17" hjul.

2. Plocka ur kugghjulen ur nya drivningen o sätt i gamla huset.

Av dessa alternativ verkar #2 faktiskt enklare. Dett större kugghjulet trillar ur av sin egen vikt. Det mindre kräver dock lite mer jobb:
http://www.xrv.org.uk/forums/transalp/15652-transalp-speedo-drive-repair.html (Samma tillverkare och konstruktion av drivning som Triumph använder)

Jag har beställt en drivning från en gammal förgasar-Daytona från tyskland för 30 eur inkl frakt och återkommer i ärendet när jag labbat vidare...
:)

daytonadrivning.jpg
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Prov monterade ena ljuddämparen bara för att få en lite anaing om hur det kommer se ut när det är klart..
Det går att montera på lite olika höjd/vinkel. Vad tycker ni grabbar?
Om det skall monteras som på bild2 då ryker fotpinnarna bak. och jag vet inte om jag vill det, men annars ser det ganska tufft ut..

Bild 1 (minst lutning uppåt) är snyggast tycker jag!
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
En allmän fråga egentligen men ändock:
Tänkte ev. pulverlacka motorkåpor+kamkåpa på hojen. Någon som gjort detta? Resultat?

Ang. grenrören så går jag i samma tankar där, fast då keramisk coating. Bandage ser ut som skit redan efter kort tid, haft det på ett par hojar och det spelar ingen roll vad man använder för fabrikat, efterbehandling eller motsv. Ge det ett par månader så ser det ut som skit.
Behöver man ta bort kromet innan coatingen?
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
En allmän fråga egentligen men ändock:
Tänkte ev. pulverlacka motorkåpor+kamkåpa på hojen. Någon som gjort detta? Resultat?

Ang. grenrören så går jag i samma tankar där, fast då keramisk coating. Bandage ser ut som skit redan efter kort tid, haft det på ett par hojar och det spelar ingen roll vad man använder för fabrikat, efterbehandling eller motsv. Ge det ett par månader så ser det ut som skit.
Behöver man ta bort kromet innan coatingen?

Jag pulverlackade mina motorkåpor + drevkåpan mattsvart för ett par år sen och det ser fortfarande bra ut. Glasblästrat som underarbete. Nästa gång ska jag behålla "blästerlystern" och enbart lägga en klarlack (pulver) ytterst. Jag gillar den råa aluytan som blir efter glasblästring.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Last edited:

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Ort
frillesås, en bit söder om GBG
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat
Jag vill ha en Thruxton! Vill du ha en KTM 690 SMC...? :krama

Nej det vill jag inte!
Tror det är fel forum att ragga efter en Thrux..:va
Men när du har hittat en är det här du hittar en massa tips o trix...
Men du kan ju alltid läsa här och läska dig lite:D

Bild 1 (minst lutning uppåt) är snyggast tycker jag!

Tackar för alla svar..
Tror nog det lutar åt bild 1 precis som ni skriver, men det hade varit roligt att skjuta lite avgaspuffar i ansiktet på folk:D
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag vill ha en Thruxton! Vill du ha en KTM 690 SMC...? :krama
Det är förståeligt! :) Tror som speedtwin att de som hänger härinne inte är de första att sälja sina darlingar. Men det kan ju finnas tips om hojar till salu.
Montana sålde väl sin Thruxton förra året. TCEs vita skönhet (mixad Bonnie/Thrux) var ju tidigare till salu, vet inte om det fortfarande är aktuellt. Om han vill byta till en KTM? Nja, fråga, vetja! :)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Det är förståeligt! :) Tror som speedtwin att de som hänger härinne inte är de första att sälja sina darlingar. Men det kan ju finnas tips om hojar till salu.
Montana sålde väl sin Thruxton förra året. TCEs vita skönhet (mixad Bonnie/Thrux) var ju tidigare till salu, vet inte om det fortfarande är aktuellt. Om han vill byta till en KTM? Nja, fråga, vetja! :)

Fick fundera en stund men det spelar faktiskt nästan ingen roll vad jag skulle bli erbjuden att byta mot så skulle det bli nej. En ny Norton skulle jag allt överväga och om pengarna byteshojen kan inbringa vid försäljning skulle kunna ge mig en ny Thruxton med all utrustning jag vill ha så varför inte. Fast sånt händer ju inte!:D Det finns faktiskt ingen annan hoj som lockar mig att byta till för att köra på. Kan man säga att man har kommit rätt då?:)
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Nu ska vi inte ta i så att vi spricker :D


Jag hade bytt mot en ny Commando, det skäms jag inte för :)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Nu ska vi inte ta i så att vi spricker :D


Jag hade bytt mot en ny Commando, det skäms jag inte för :)

Det är klart jättefula är de ju inte men har man hållit på Traja i över 40 år så kan man ju inte bara byta så där. :D
 

Bifogat

  • Commando 961 Cafe Racer Silver 1280x1024.jpg
    Commando 961 Cafe Racer Silver 1280x1024.jpg
    177.5 KB · Visningar: 98
  • Commando 961SE 1280x1024.jpg
    Commando 961SE 1280x1024.jpg
    179.6 KB · Visningar: 94

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Porr:

Progresiva Icon fjädrar i gaffeln och nya självnjutarna bak. Gick ner på 10W igen efter som fjädern är styvare. Kan säga att Öhlinarna vägde mycket mindre i handen än orginalet.
Har bara torrjuckat lite stillastående och det känns helt annorlunda.

Ber om ursäkt för sne blinkers, straps på gummibälgarna och hastighetsmätarviren samt att den är garagedammig. Det kommer åtgärdas till våren.
 

Bifogat

  • Före.jpg
    Före.jpg
    239.1 KB · Visningar: 88
  • Efter.jpg
    Efter.jpg
    197.5 KB · Visningar: 121

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Fy fan vad sexigt!

Någon som har erfarenhet av hagondämparna i förhållande till orginal? Jag har ju knappt kört hojen någonting än, men på trat gnäller ju alla på orginal och hagondämparna kostar bara 2000 på johans mc nu.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Ledsen för sent svar yonsson!
Ang. Hagon-dämparna så får du vad du betalar för.

De väger som ett mindre kärnkraftverk, är fula och rostar i dämparkroppen efter ett tag.
Prestandamässigt fungerar de väl OK, inga höjdare men mycket bättre än de svampiga originalen. Jag hade nog satsat på ett par Ikon-dämpare istället. Vet att Zard säljer dylika. Vill du pruta lite så finns de att få tag i utomlands.

Vad pyntade du för Öhlinarna teargaz?
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Nice price!

Kostar ju en smärre förmögenhet att ta hem dem annars (fullpris med alla fjant avgifter).
God körning!
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top