Uppdatering: hastighetsmätare + 17" framhjul
Jag tror mig hur ha hittat en snygg lösning på problemet med hastighetsmätaren/trippmätaren i kombination med 17" framhjul:
Triumph har på ett antal gamla modeller 17" framhjul och samma drivning av hastighetsmätaren, dock görs detta här från höger sida av framhjulet.
Vad jag kan se så skiljer det dock inget på konstruktionen av hastighetsmätardrivningen, den är bara vänd upp och ner för att sitta på höger sida.
Däremot så sitter det en annan lagerbana i drivningen för en smalare hjulaxel på våra hojar.
Det finns därför 2 alternativ som båda involverar att man köper en (förslagsvis begagnad, finns gott om dem på eBay) hastighetsmätardrivning för 17" hjul:
1. Lyckas få loss lagerbanan ur gamla hastighetsmätardrivningen o sätt i den nya för 17" hjul.
2. Plocka ur kugghjulen ur nya drivningen o sätt i gamla huset.
Av dessa alternativ verkar #2 faktiskt enklare. Dett större kugghjulet trillar ur av sin egen vikt. Det mindre kräver dock lite mer jobb:
http://www.xrv.org.uk/forums/transalp/15652-transalp-speedo-drive-repair.html (Samma tillverkare och konstruktion av drivning som Triumph använder)
Jag har beställt en drivning från en gammal förgasar-Daytona från tyskland för 30 eur inkl frakt och återkommer i ärendet när jag labbat vidare...