Triumph Thruxton-tråden

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Snackat en del med Zard så vi får se vart det barkar hän.
Måste beställa däck nu i dagarna så pengarna är nog tyvärr slut.

Fick dock tag i nya bussningar (beställde på Roffes) för blyga 60 spänn stycket.
Det kan man ju leva med ;)

I värsta fall får jag leva med Hagonerna ett tag till.

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Jag kan nog också hänga med på en tur i helgen. Har tyvärr inte fått min MAS stänkskärm än bara...

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Last edited:

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Söndagstur!

Har nu "snackat" med BJN (via PM) och vi kör söndag! Kort repetition:

* samling Götaplatsen kl 13 på söndag

* avfärd söderut på mindre vägar: Götaplatsen-> Mölndal-> Rävekärr-> Kållered-> Lindome-> Anneberg-> Höglanda-> Kungsbacka-> Bröndome-> Lunna-> Mariedal-> Gottskär

* "posörfika" :) i solen vid hamnen i Gottskär

* återresa på huvudsakligen mindre vägar: Gottskär-> Mariedal-> Vallda-> Lerkil-> Vallda Sandö-> mot Göteborg (kort bit!)-> Kyrkobyn-> Släps kyrka-> (Särö? - paus på ön?)-> Kullavik-> Billdal-> Lindome-> åter mot Göteborg

Det är kanske inte norska hårnålar med perfekt asfalt... (det finns få sådana häromkring) men en hel del smått och hyfsat slingrigt på sina ställen. 100 % motorvägsfritt, inga grusvägar! :)

Inte så långt, heller. Det är ju tidig säsong (svalt) och flera av oss har ju ett antal mils framkörning. Vi som bor i Gbg får väl ta en extra sväng över Härskogen eller Landvetter om vi inte fått nog när det bär hemåt!

Välkomna att hänga på, den som vill! Anmälan (frivillig) i tråden eller via PM. Alltså, man måste inte anmäla sig, men det är bra att veta om vi skall invänta någon som blivit lite sen...

Ses på söndag, skall bli kul!!

Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005

* avfärd söderut på mindre vägar: Götaplatsen-> Mölndal-> Rävekärr-> Kållered-> Lindome-> Anneberg-> Höglanda-> Kungsbacka-> Bröndome-> Lunna-> Mariedal-> Gottskär

* återresa på huvudsakligen mindre vägar: Gottskär-> Mariedal-> Vallda-> Lerkil-> Vallda Sandö-> mot Göteborg (kort bit!)-> Kyrkobyn-> Släps kyrka-> (Särö? - paus på ön?)-> Kullavik-> Billdal-> Lindome-> åter mot Göteborg

Det är kanske inte norska hårnålar med perfekt asfalt... (det finns få sådana häromkring) men en hel del smått och hyfsat slingrigt på sina ställen. 100 % motorvägsfritt, inga grusvägar! :)

Inte så långt, heller. Det är ju tidig säsong (svalt) och flera av oss har ju ett antal mils framkörning. Vi som bor i Gbg får väl ta en extra sväng över Härskogen eller Landvetter om vi inte fått nog när det bär hemåt!

Välkomna att hänga på, den som vill! Anmälan (frivillig) i tråden eller via PM. Alltså, man måste inte anmäla sig, men det är bra att veta om vi skall invänta någon som blivit lite sen...

Fick just klart att det går att flytta mina göromål så jag anmäler mig. Kommer att avanmäla både här i tråden och via PM/tele till TMax om något annat dyker upp så att jag får förhinder.

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS

Jag kommer i den nya Jackan, nu i rätt storlek:)

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Grattis!

Till er alla som bytt stötdämpare. I a f om vägarna överlag har blivit lika guppiga som de jag har kört på idag. Visserligen körde jag SV1000 idag som har en riktigt bra Öhlinare men fick slå av rejält på farten mot vad jag är van vid på de vägarna.

Så stötdämpare till Thruxton står högst upp på min lista just nu. När det gäller val av stötdämpare så ansluter jag mig nog till den falangen som anser att en uppgradering är gott nog även om det finns stötdämpare som är bättre. Vad man kan läsa sig till så finns det ju heller inte någon "piratdämpare" att köpa som inte slår originalet vad gäller funktion. Också efter att ha läst runt så tror jag fortfarande starkt på att Hagon Nitro är mycket "bang for the buck". (4000 kr hemma) Både på på forum för XJR1300 och GSX 1400 står de väldigt högt i kurs. XJR 1300 har ju Öhlins som original, om än kanske inte tillverkade av Öhlins.

"Man får vad man betalar för." Nja, inte alltid säger jag om man "bara" väger in form, funktion och kvalitet. Det gäller säkert ofta och säkert väldigt ofta om man också väger in värdet av "originaldel" eller "ballt märkesnamn". Om det alltid skulle gälla till alla delar så skulle ju våra originaldämpare för nästan 10000 kr paret slå det mesta.:D

Sen är ju en annan fråga om just jag har någon glädje av de där procenten bättre som t.ex. de värsta Öhlinarna är när de kostar så enormt mycket mer. I mitt fall är svaret nej!

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Jag kommer på söndag! Bara inte vädergudarna sabbar för oss igen. :tummenupp

Nä just det. Tråkigt nog ser vädret betydligt sämre ut på söndag än på lördag. Enligt Yr alltså! Fast det vet vi inget om förrän söndag!:)

Kollade in på Panzaas byggtråd för en stund sedan. Gör det om ni inte redan gjort det. Kolla de lackade detaljerna och tänk dem på en Thruxton!

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Vättern runt!

Såg i Panzaas byggtråd att han och Speedtwin diskuterade Vättern runt 2011. Så jag bläddrade tillbaka och kollade lite från förra året.
Såg att det var jag som på sid 75 föreslog just Vättern runt. Sen tog nog han som bäst kan sånt här, TMax500, över rätt mycket. Ingen ironi alltså, TMax är jäkligt bra på att arrangera resor med hoj. Vi fibblade med några olika datum och ett försvann för att CharlieC hade inte uppfattat att det var den helgen då Sverige firar midsommar.:D En annan helg försvann för att det är då cykelloppet Vättern runt går av stapeln. Helgen vi körde (nu är vi framme på sid 85) var väl 10-11 juli.

Vätternrundan är 17-18 juni och midsommar är helgen därefter 24-26 juni.

Efter detta kan jag när som helst till mitten av augusti, vardag som helgdag,men föreslår som riktmärke motsvarande helg som 2010, 9-10 juli 2011.

Hur många kan/vill då?

Annan helg som är bättre?

När vi vet datum säkert och hur många vi blir så kan vi dra upp de mer exakta riktlinjerna sen.

Tänk bara så här, detta vill jag inte missa. Att se och höra våra vackra Trajor dra ut ur en kurva på en krokig 70-väg är en sann skönhetsupplevelse. Tack vare våra olika ljuddämpare så blir det en ljudbild så vacker att den skulle fått Bach att gråta av glädje om han fått höra den.

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
Såg i Panzaas byggtråd att han och Speedtwin diskuterade Vättern runt 2011. Så jag bläddrade tillbaka och kollade lite från förra året.
Såg att det var jag som på sid 75 föreslog just Vättern runt. Sen tog nog han som bäst kan sånt här, TMax500, över rätt mycket. Ingen ironi alltså, TMax är jäkligt bra på att arrangera resor med hoj. Vi fibblade med några olika datum och ett försvann för att CharlieC hade inte uppfattat att det var den helgen då Sverige firar midsommar.:D En annan helg försvann för att det är då cykelloppet Vättern runt går av stapeln. Helgen vi körde (nu är vi framme på sid 85) var väl 10-11 juli.

Vätternrundan är 17-18 juni och midsommar är helgen därefter 24-26 juni.

Efter detta kan jag när som helst till mitten av augusti, vardag som helgdag,men föreslår som riktmärke motsvarande helg som 2010, 9-10 juli 2011.

Hur många kan/vill då?

Annan helg som är bättre?

När vi vet datum säkert och hur många vi blir så kan vi dra upp de mer exakta riktlinjerna sen.

Tänk bara så här, detta vill jag inte missa. Att se och höra våra vackra Trajor dra ut ur en kurva på en krokig 70-väg är en sann skönhetsupplevelse. Tack vare våra olika ljuddämpare så blir det en ljudbild så vacker att den skulle fått Bach att gråta av glädje om han fått höra den.

Vet inte hur sommaren blir ännu (har precis bytt jobb) men helgerna bör mer eller mindre vara lediga, så kom ni med förslag.

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Jag fortsätter att tjata lite till om min nya broms.

Måste lufta den bättre så jag har inte kört nåt ännu, men blodsockret samt en hård dag på jobbet sa att jag får lufta vidare imorn:)

Såhär ser den ut när den är monterad i alla fall:)

Bifogat

• IMG_1206.jpg
    IMG_1206.jpg
    238.4 KB · Visningar: 86

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat
Jag fortsätter att tjata lite till om min nya broms.

Måste lufta den bättre så jag har inte kört nåt ännu, men blodsockret samt en hård dag på jobbet sa att jag får lufta vidare imorn:)

Såhär ser den ut när den är monterad i alla fall:)

Ser riktigt godis ut:tummenupp

Nä just det. Tråkigt nog ser vädret betydligt sämre ut på söndag än på lördag. Enligt Yr alltså! Fast det vet vi inget om förrän söndag!:)

Jag är med på söndag..

Jag vet inte hur min sommar ser ut, men jag kommer göra allt för att kunna hänga med på Vättern rundan..

EDIT: Det ser ut att funka för min del den 9-10 Juli..

Last edited:

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Efter detta kan jag när som helst till mitten av augusti, vardag som helgdag,men föreslår som riktmärke motsvarande helg som 2010, 9-10 juli 2011. Hur många kan/vill då?
.....
Jag kan nog 9-10 juli, som det verkar. Kommer hem från resa 7 juli, så det är väl bara att packa om, smörja kedjan och rulla iväg! Har inget behov av att vara reiseleiter i år. Blev så mycket grus förra året.... :)

Men är gärna med på en "kart-rek". Kanske i samband med vårturen i Dalsland? När kör vi den? Lördag 14 maj?

Visst inte att Bach körde Thruxton, men borde kanske ha fattat det... :)

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
ISR Bromsarna är ökänt helvetiska att lufta. Ett tips är att pumpa bromsvätskan bakvägen, dvs via luftningsnippeln och upp i behållaren ;)

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...