Triumph Thruxton-tråden

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Ja. Bilden talar väl sitt tydliga språk. Får fungera som prydnad på skrivbordet tills på Torsdag. Då åker paketet på:)

För beställning kontakta www.isrbrakes.se

Fan så trevligt!
Grattis :)

Sår i valet och kvalet mellan att köpa de begagnade (nya) Öhlinsdämparna som finns annonserade här på SH för 7,5´eller köpa ett par nya Ikon dämpare för en avsevärd mindre summa.

Vad säger ni, är det värt den extra degen för de bättre dämparna?
 

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
Fan så trevligt!
Grattis :)

Sår i valet och kvalet mellan att köpa de begagnade (nya) Öhlinsdämparna som finns annonserade här på SH för 7,5´eller köpa ett par nya Ikon dämpare för en avsevärd mindre summa.

Vad säger ni, är det värt den extra degen för de bättre dämparna?

Kan du få ner dom kring 6 så skulle jag ta Öhlinarna.
Har inte kört Iconerna en så vill inte uttala mig.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Precis min tanke, men han propsar på 7,5´.
Köper jag dem från staterna så blir det i runda släng samma pris - nya med garanti, men det verkar han inte vilja förstå.
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Ett par dämpare blir inte lite bättre och stadigare för varje månad som går när man har kört dom i botten.
Det blir däremot ekonomin.

Min erfarenhet är: Om man velar mellan att köpa nåt dyrt och bra eller nåt billigare och sämre så ska man gå på det bättre alternativet om man inte vill gräma och ångra sig.
Ekonomin reparerar sig alltid med tiden, men prylar uppgraderar inte sig själva;-)

De gånger jag har kompromissat så har jag tillslut "gjort om gjort rätt" och då har ju resan blivit bra mycket dyrare än om man hade slagit till ordentligt från början.

Så funkar jag.
 
  • Gilla
Reaktioner: BJN

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Fan så trevligt!
Grattis :)

Sår i valet och kvalet mellan att köpa de begagnade (nya) Öhlinsdämparna som finns annonserade här på SH för 7,5´eller köpa ett par nya Ikon dämpare för en avsevärd mindre summa.

Vad säger ni, är det värt den extra degen för de bättre dämparna?

Jag hade tagit Öhlinarna utan tvekan!! Har kört Ikon på min thrux och visst är dom bättre än original men inte "så mycket bättre".
Finns ju också andra alternativ tex. Wilbers (som jag har), YSS, prismässigt billigare än Öhlins men betydligt bättre än Ikon.
 

hs01jowe

Rocker
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Bonneville T100 Såld 2014
Ja. Bilden talar väl sitt tydliga språk. Får fungera som prydnad på skrivbordet tills på Torsdag. Då åker paketet på:)

För beställning kontakta www.isrbrakes.se

Snyggt! Får man fråga vad det kostar med ett kit?

Snygg bil och snygg hoj!:tummenupp
Hoppas att det går att fixa bucklan utan lack! Årsmodell på bilen?

Bilen är en 08 och den har precis över 700 mil på mätaren, bulan går säkert att fixa, äben om det är surt just nu :tummenupp
 

hs01jowe

Rocker
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Bonneville T100 Såld 2014
Ja. Bilden talar väl sitt tydliga språk. Får fungera som prydnad på skrivbordet tills på Torsdag. Då åker paketet på:)

För beställning kontakta www.isrbrakes.se

Snyggt! Får man fråga vad det kostar med ett kit?

Snygg bil och snygg hoj!:tummenupp
Hoppas att det går att fixa bucklan utan lack! Årsmodell på bilen?

Bilen är en 08 och den har precis över 700 mil på mätaren, bulan går säkert att fixa, äben om det är surt just nu :tummenupp
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Samma tid o plats? Lördag eller söndag?
Tid och plats kan kanske vara samma, dvs Götaplatsen kl 13. Blir det så varmt som det förutspås (sol och +10-12 i skuggan) så kanske vi rentav kan utsträcka turen en smula utan att frysa ihjäl...

Dagen, däremot, hänger lite på BJN. Han kunde ev. ändra sitt helgschema. Jag har lovat bort mig på annat på lördag (min gamla mor behöver fixarhjälp på balkongen) så söndagen är den enda tänkbara dagen för mig.

Blir det söndag - toppen! Blir det lördag så får det bli som det blir. Vore förstås sk-tkul att köra med er andra, men kan jag inte så kan jag inte. (Ni kanske kan åka förbi morsans balkong i Kungsbacka och visa upp er? :D)

Jag kommer gärna om jag kan och får för :tuttar :näsblod
I nöd och lust, heter ju det. Nöd: du är kör-nödig, det är ett nödläge om du inte får köra hoj. Lust: du har lust att köra hoj. Enkelt. Förklara bara det för damen i fråga.

//TMax *gift sedan 1988*
 
Last edited:

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
Jag hade tagit Öhlinarna utan tvekan!! Har kört Ikon på min thrux och visst är dom bättre än original men inte "så mycket bättre".
Finns ju också andra alternativ tex. Wilbers (som jag har), YSS, prismässigt billigare än Öhlins men betydligt bättre än Ikon.

Fast du har ju kört på IKON 7610 och vad jag förstår så är Panzaa intresserad av 7614 och det är ju en klar klassskillnad där. Om inte annat på priset ;-)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Dagen, däremot, hänger lite på BJN. Han kunde ev. ändra sitt helgschema. Jag har lovat bort mig på annat på lördag (min gamla mor behöver fixarhjälp på balkongen) så söndagen är den enda tänkbara dagen för mig.

Blir det söndag - toppen!
Kör på söndag! Jag vet inte säkert ännu men hoppas kunna flytta om det jag ska göra till lördag.
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Tid och plats kan kanske vara samma, dvs Götaplatsen kl 13. Blir det så varmt som det förutspås (sol och +10-12 i skuggan) så kanske vi rentav kan utsträcka turen en smula utan att frysa ihjäl...

Dagen, däremot, hänger lite på BJN. Han kunde ev. ändra sitt helgschema. Jag har lovat bort mig på annat på lördag (min gamla mor behöver fixarhjälp på balkongen) så söndagen är den enda tänkbara dagen för mig.

Blir det söndag - toppen! Blir det lördag så får det bli som det blir. Vore förstås sk-tkul att köra med er andra, men kan jag inte så kan jag inte. (Ni kanske kan åka förbi morsans balkong i Kungsbacka och visa upp er? :D)

I nöd och lust, heter ju det. Nöd: du är kör-nödig, det är ett nödläge om du inte får köra hoj. Lust: du har lust att köra hoj. Enkelt. Förklara bara det för damen i fråga.

//TMax *gift sedan 1988*

Söndag bokat :tummenupp
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Fast du har ju kört på IKON 7610 och vad jag förstår så är Panzaa intresserad av 7614 och det är ju en klar klassskillnad där. Om inte annat på priset ;-)

Det stämmer, jag hade 7610 och var inte imponerad, hade kanske för stora förväntningar efter jag läst på webben att dom skulle göra stor skillnad. 7614 har jag ingen erfarenhet av men jag vidhåller att "man får vad man betalar för".
 

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
Det stämmer, jag hade 7610 och var inte imponerad, hade kanske för stora förväntningar efter jag läst på webben att dom skulle göra stor skillnad. 7614 har jag ingen erfarenhet av men jag vidhåller att "man får vad man betalar för".

håller med! 7610 3tusen pix och 7614 5,5..
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Vad blev paketpriset till slut? Sparar dom mått och grejer, så fler kan beställa?

Snyggt! Får man fråga vad det kostar med ett kit?

Som sagt så ska prylarna monteras och testas först. Jag återkommer med en review och fler bilder när det är klart. Om nu allt stämmer (vilket det borde) så kommer detta kit vara en produkt i deras sortiment, så JA! Vem som helst kan beställa när det är verifierat att det funkar fint. Alla programfiler är sparade.

Vad gäller priset för paketet så vet jag faktiskt inte vad dom har satt eller kommer att sätta. Det får ni kolla av med ISR.
Jag fick ett rabatterat pris efter som jag har lånat ut min hoj till ISR för att kunna ta fram denna produkt. (Samt haft en bra lass med tålamod)

Kittet består av både skiva och ok. Om man kollar på priserna för ISR's befintliga sortiment så skulle jag gissa mig till att han lägger prislappen nånstans mellan 6500-8000kr men det är bara en VILD gissning.

Beringer 6-kolv kostar 1 230 dollar + tax, frakt och tull på hela baletten om man kikar New bonneville. Kan vara kul som jämförelse om man står i tankar att uppgradera bromsen.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det stämmer, jag hade 7610 och var inte imponerad, hade kanske för stora förväntningar efter jag läst på webben att dom skulle göra stor skillnad. 7614 har jag ingen erfarenhet av men jag vidhåller att "man får vad man betalar för".
Nu har jag i o f s bara gjort ett fåtal mil, på kalla vårvägar, med en hel del grus... men känner trots det att 7610 är betydligt trevligare än originalen. Vilket inte hindrar att 7614, dyrare Hagon, YSS, Wilber, Öhlins skulle vara ännu bättre. Men det har nog även en del att göra med hur man kör. Kör man på Anderstorp så ställs andra krav än om man glassar på stan eller tuffar/leker på en 70-väg i solen.

Hade nog varit ännu gladare med en dyrare (ännu bättre) dämpare, men redan det byte jag gjorde känns bra. Jag slipper den osäkerhetskänslan jag hade tidigare vid gupp och ojämnheter - särskilt vid svackor/bulor i kurvor när man kände att bakdelen gungade halvt okontrollerat efter guppet. Har också provcerat dämparna lite lätt genom att bränna rakt över farthinder (vi har gott om sådana här i Gbg) utan att vare sig köra "lätt sits" eller släppa gasen. Med Ikonerna är det helt odramatiskt, med de gamla dämparna kändes det inte helt bra, utan gungade lite halvkontrollerat...

Så vad vill jag säga? :) Att byta till en dämpare ett eller två snäpp upp i kvalitet verkar - än så länge - räcka en bra bit. Men att om man har väldigt höga prestandakrav, eller kör hårt, kanske vill ha något ännu bättre. Och därmed dyrare.
 
Last edited:

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Ort
frillesås, en bit söder om GBG
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat
Jag har ikon 7614. Jag är jätte nöjd med dem.
Jag har för mig att 7610 och 7614 är ungefär samma innehåll, Jag pratade med Ledab i Stockholm innan jag beställde. och om jag inte minns fel så sa han att det är samma dämpare bara att 7614 har finare inställnings möjlighet på fjäderförspänning...
Och som TMax sa så är nog användningsområdet/körsätt som är avgörande.
Jag är mer än nöjd med mina jag kör bara landsväg och lite i stan, funkar kanon.

Jag har inte så höga krav, jag vill bara att det funkar OK...
 
Last edited:
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top