Triumph Thruxton-tråden

Molotovster

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2010
Hoj
2008, Triumph Thruxton 900 EFI
Hej.

Får alltsom oftast ett tjutande missljud på hojen när jag kommer upp i högre varv. Har lokaliserat det till runt hastighetsmätaren. Det verkar faktiskt vara själva vajjern som löper från hjulet in i hastighetsmätaren. Är detta ngt som ngn av er varit med om? Isf vad kan man vidta för åtgärder? Är kanske vajjern dålig? Ska man pressa i lite vajjerfett?

Tacksam för svar. Så sjukt irriterande...

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Den är säkerligen i kanonskick, men så som han tar på den se vete fan om jag skulle köpa den :hihi

Haha. Någon annan som har fått blåningen att gå så långt som han? Det är ju blått genom andra böjen också...

Hej.

Får alltsom oftast ett tjutande missljud på hojen när jag kommer upp i högre varv. Har lokaliserat det till runt hastighetsmätaren. Det verkar faktiskt vara själva vajjern som löper från hjulet in i hastighetsmätaren. Är detta ngt som ngn av er varit med om? Isf vad kan man vidta för åtgärder? Är kanske vajjern dålig? Ska man pressa i lite vajjerfett?

Tacksam för svar. Så sjukt irriterande...

Ökar frekvensen på ljudet med varvtalet eller med hastigheten?
Dvs bibehåller ljudet sin frekvens om du kopplar och bara rullar på tomgång i hög fart eller avtar det med motorvarvet?

Om det är hastighetsrelaterat så hade jag testat att dra ut vajern och smörja den alt köpa ny. Kommer det från mätarhuset vettifan vad ja hade gjort.

Last edited:

Molotovster

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2010
Hoj
Ökar frekvensen på ljudet med varvtalet eller med hastigheten?
Dvs bibehåller ljudet sin frekvens om du kopplar och bara rullar på tomgång i hög fart eller avtar det med motorvarvet?

Om det är hastighetsrelaterat så hade jag testat att dra ut vajern och smörja den alt köpa ny. Kommer det från mätarhuset vettifan vad ja hade gjort.

Det ökar med hastigheten. Testar och smörja den till att börja med.
Tack för snabbt svar.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hej.Får alltsom oftast ett tjutande missljud på hojen när jag kommer upp i högre varv. Har lokaliserat det till runt hastighetsmätaren. Det verkar faktiskt vara själva vajjern som löper från hjulet in i hastighetsmätaren. Är detta ngt som ngn av er varit med om? Isf vad kan man vidta för åtgärder? Är kanske vajjern dålig? Ska man pressa i lite vajjerfett? Tacksam för svar. Så sjukt irriterande...
Känner igen det, om jag fattar dig rätt. Vajern/höljet kan ligga emot den lilla "metallöglan" som håller vajern på plats och hindrar den från att röra sig alltför mycket. Nere vid framhjulet, alltså,
Där kan det uppstå små högfrekventa vibrationer som låter som ett surrande. Första gången tvärstannade jag och letade efter felet - det lät inte bra! Men jag upptäckte att jag kunde dra lite i "öglan" så att den inte låg emot på samma sätt, och då försvann ljudet.
Det återkommer ibland, och då justerar jag bara öglan lite så försvinner det.

("ögla" på pinnen - vad kallas en sådan pryl egentligen..? :)

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Känner igen det, om jag fattar dig rätt. Vajern/höljet kan ligga emot den lilla "metallöglan" som håller vajern på plats och hindrar den från att röra sig alltför mycket. Nere vid framhjulet, alltså,
Där kan det uppstå små högfrekventa vibrationer som låter som ett surrande. Första gången tvärstannade jag och letade efter felet - det lät inte bra! Men jag upptäckte att jag kunde dra lite i "öglan" så att den inte låg emot på samma sätt, och då försvann ljudet.

Du menar den jag har markerat här?

Bifogat

• Ring.JPG
    Ring.JPG
    143 KB · Visningar: 87

Molotovster

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2010
Hoj
Du menar den jag har markerat här?

Har testat det där med öglan. Problemet kvarstår. Testar med att smörja vajjern. Tror faktiskt att det är där felet ligger. Tack ändå.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Haha. Någon annan som har fått blåningen att gå så långt som han? Det är ju blått genom andra böjen också...

Nej, men det finns tydligen någon gegga man kan lägga på som gör att rören blir blåare. Det skyndar på processen. Det var poppis bland jägare att ha blåa pipor för några år sedan och då var det många som använde det. Själv tycker jag inte alls om det, därav avgasbandage.

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Nu är äntligen hojen komplett med MAS stänkskärmen och kedjeskyddet.

Irriterande nog tror jag dock att jag fått en stänkskärm för 18" framhjul, trots att jag uttryckligen bad om en för 17" och dubbelkollade detta när jag la ordern. :gnissla
Skärmen sitter ca 3cm ovanför däcket i framkant och kanske 2 cm ovanför i mitten, vill inte minnas att det ser ut så på speedtwins hoj?

Jag vet inte om jag orkar göra något åt saken, dels tycker jag inte att det ser direkt dåligt och dels blir jag matt av bara tanken på att bråka med tysk ÅF om pryl från MAS som tog över 2 månader att leverera till en början...

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
xyx: Det är ett större mellanrum än man vill minnas när man väl granskar det, så du har förhoppningsvis fått rätt. Men sitt inte där och var nöjd nu. Det hinner du inte, för du måste lägga upp bilder!

xyx

Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
xyx: Det är ett större mellanrum än man vill minnas när man väl granskar det, så du har förhoppningsvis fått rätt. Men sitt inte där och var nöjd nu. Det hinner du inte, för du måste lägga upp bilder!

Har inga bilder att lägga upp än, får fixas när det är ljust ute.
Kollade precis på bilder på speedtwins hoj och det ser defintivt inte likadant ut.
speedtwin, har du anpassat din skärm på något sätt?

Jag har lite beslutsångest nu, om jag ska:
1. Låta det vara.
2. Börja bråka med Triumph München/MAS.
3. Fixa skärmen själv.

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
Kollade precis på bilder på speedtwins hoj och det ser defintivt inte likadant ut.

1. Låta det vara.
3. Fixa skärmen själv.

Speedtwin visade mig och Tmax på hemvägen i Söndags att han hade moddat sin skärm, är dock osäker på hur.

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat

1. Låta det vara.
3. Fixa skärmen själv.

Fixa själv...
Det är lätt, bara att borra nya hål.
Jag blev med trött när jag fick hem min skärm, ca.3cm luft mellan däcket och skärmen.
Jag tycker själv att en så smal o kort skärm skall ligga nära hjulet.
Hur var avståndet mellan benen? Min skärm var för smal, så jag fick lägga brickor emellan för att det skulle passa.

Last edited:

xyx

Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Fixa själv...
Det är lätt, bara att borra nya hål.
Jag blev med trött när jag fick hem min skärm, ca.3cm luft mellan däcket och skärmen.
Jag tycker själv att en så smal o kort skärm skall ligga nära hjulet.
Hur var avståndet mellan benen? Min skärm var för smal, så jag fick lägga brickor emellan för att det skulle passa.

Då har vi fått likadana i alla fall :)
Och jag håller med; det är snyggare om skärmen ligger nära, det ger en renare look.
Det följde med 8 brickor med min skärm...

xyx

Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Men jag fick lägga dit ytligare en för att det inte skulle spänna ihop benen
Passformen var sådär bra:gnissla

Opps läste inte ordenkligt... jag fick bara 4 brickor.

Hm. Det glappade en del även med 2 brickor/skruv så visst spändes benen ihop lite. Slog mig inte att detta kunde vara ett problem, men nu när du säger det...

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Men skojar ni eller? Menar ni att gaffelbenen kan bli ihoptryckta av av att skärmen pressas ner mot fästet? Skärmen jag fick var för konvex, så jag fick pressa dit min. Min är ju dock i glasfiber, så den är väl lite mjukare, men ändå. Borde jag vara orolig över detta? :va

xyx

Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Men skojar ni eller? Menar ni att gaffelbenen kan bli ihoptryckta av av att skärmen pressas ner mot fästet? Skärmen jag fick var för konvex, så jag fick pressa dit min. Min är ju dock i glasfiber, så den är väl lite mjukare, men ändå. Borde jag vara orolig över detta? :va

Nä, jag tror inte det är någon större fara. Men som speedtwin påpekade så hade det nog det nog varit ett problem med MAS Salt Lake-skärm utan brickor. Glappet mellan fästena och gaffeln var nog över en halv cm.

xyx

Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Här är en risig mobilbild från mitt mörka garage på hur det ser ut omoddat:

Bifogat

• ImageUploadedByTapatalk1302763755.380082.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1302763755.380082.jpg
    239.7 KB · Visningar: 73
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...