Triumph Thruxton-tråden

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
Hojar

Lite stiltje i tråden så....

Har idag varit runt och klämt, tittat och provsuttit en hel del hoj.
Lugnets, Stibix, Johans m.fl. i väntan på att solen skall bryta igenom.

Ikväll går jag ner i garaget, drar på kläderna och kör en sväng på 2 mil, kommer på mig själv med att småle inne i hjälmen.
Kan inte ha roligare på en hoj än så här, byta hoj ? Icke, den här är här för att stanna.:tummenupp

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hemma efter dagens västgötaresa. 27 mil blev det. Lite stel i kroppen, är inte van vid så långa turer så här tidigt på säsongen.

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
Hemma efter dagens västgötaresa. 27 mil blev det. Lite stel i kroppen, är inte van vid så långa turer så här tidigt på säsongen.

27 mil slår jag inte, dock 8 mil i eftermiddags.

Bifogat

• IMG_1213-3.jpg
    IMG_1213-3.jpg
    260.6 KB · Visningar: 72

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat
Ha haa! Då slår jag er båda...
Jag fick provat min nya hjälm i dag det blev 32mil..
Jag hade ju bara tänkt att det kulle bli en liten tur, ja ja så kan det gå när man tycker det är kul...
Ps. Hjälmen funkade bra:D

Bifogat

• IMG_0069.jpg
    IMG_0069.jpg
    249.6 KB · Visningar: 76

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
Ha haa! Då slår jag er båda...
Jag fick provat min nya hjälm i dag det blev 32mil..
Jag hade ju bara tänkt att det kulle bli en liten tur, ja ja så kan det gå när man tycker det är kul...
Ps. Hjälmen funkade bra:D

Den var snygg!
Skall bli kanon väder i veckan och helgen, några som skall ut och åka ??

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
27 mil slår jag inte, dock 8 mil i eftermiddags.

Förra söndagen fick jag ju 30 mil på mätaren. Idag blev det bara 3 mil. Hade dragit åt några kopplingar till oljeslangarna och ville kolla om det höll tätt. Det gjorde det. Tre mil i a f å då ska det nog hålla tätt vid längre turer också. Annars är det väl bara att skruva åt mer men jäkligt besvärligt att komma åt.

I övrigt är jag beredd att hålla med tce66, roligare än så här har man inte på en hoj. Jo, när man kör ett gäng trajatwinnar på rad. Det är det roligaste jag vet just nu.

Anledningen till att det blev så kort idag var ju att jag var tvungen att göra ett jobb på Suzukin också. Den är annars den näst roligaste hojen jag ägt.

Sen kan jag rapportera att vissa vägavsnitt på den planerade turen 14: e maj fortfarande är ruskigt dåliga. Det hoppar och studsar och jag var väl vid ett tillfälle nära att studsa av vägen i en kurva så det blir till att ta det försiktigt

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
nytt i bromsväg till Thruxton;

Complete kit with 4 piston Brembo gold caliper, cnc machined mounting bracket black anodized.
Fully floating front brake rotor, with high-quality braking band, Ergal aluminum hub and centers.

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Hoj
2007, Triumph Bonneville
-Teargaz Mod review 2011-

ISR Six piston floating disc

Nu har jag åkt och tvärnitat hela helgen. Nästan i alla fall. Låter kanske fjantigt men jag blir lycklig varje gång jag bromsar.
När man finbromsar känns det klockrent, riktigt snällt och behändigt. Behöver man tvärnita så finns det ett ruskigt nyp att jobba med på ett enkelt och behändigt sätt. Inga problem att eskalera inbromsningen eller göra det motsatta. Det sker med jävligt fin kontroll.
Utväxlingen i handtaget känns riktigt bra! Mycket fin känsla när man sitter två på hojen också.
Jag kan faktiskt inte komma på nåt som ligger på minussidan. Därav ger jag ISR paketet 10/10.
Oket har dessutom 6 individuella bromsbelägg som jobbar med varsin kolv mot en flytande skiva. Yummie!
Kan bara rekommendera detta paket!
Idag känns det nästan konstigt att man inte har prioriterat detta tidigare...

Icon progressive spring

En del av ovanstående bromsverkan kommer från denna fjäder. Hojen niger inte längre på samma sätt, eller åtminstone inte lika snabbt.
Först testade jag att köra med 15w och originalfjäder. Det blev bättre men inte lika bra som att köra 10W i kombo med denna fjäder.
Rekommenderas varmt om man tycker hojen niger för lätt.

Öhlin piggyback

Som jag nämnt tidigare så införskaffades dessa till största del av kosmetiska skäl. När jag ändå var i USA och fick ett bra pris så kunde jag inte låta bli.
Jag har inte direkt räcat nåt med dom men hojen känns stabil och fin genom de böjar jag har tryckt mig igenom hittills.
Den största märkbara skillnaden känner jag när jag bränner över fast-bumps. Där jag tidigare fick en kyss i röven och fann mig stående på fotpinnarna, skakar det bara till i hojen nuförtiden.
Har även kört lite med freulein bakpå och där märker jag verkligen skillnad. Mycket trevligare åkning. Mindre guppande och INGA rövstötar.
Om det finns andra dämpare som gör jobbet lika bra låter jag vara osagt. Jag kan bara säga att jag är mer än nöjd.

Nu fick jag slänga på Bonnevillesadeln igår och det beror helt enkelt på att min hoj numer drar till sig sjukt mycket brudar;-)
Hoppas på att kunna plåta upp den som den ska se ut till nästa helg.

Gillar att oket smälter in och syns mindre än original trots att det egentligen är större. Nu är det ju bara framgaffeln som målar ett svart streck i den regionen.

Bifogat

• IMG_1223.jpg
    IMG_1223.jpg
    238.7 KB · Visningar: 114

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
@Teargaz: Bra review och snygg hoj!
Jag tycker alltid att bonniens vinkling på avgassystemet harmoniserar bättre med hojen än vad thruxtonens gör. Dessutom måste jag fixa gaffelbälgar till nästa service märker jag, för det är sjukt snyggt. Synd att jag är för ohändig för att göra det själv.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Jaha, då finns det två till snygga och säkert också bra bromspaket till Thruxton. Kollar priset på ISR nu. Brembo var också riktigt snyggt! Sen får vi se vad det blir.

Det där med bälgarna är ju rätt kul. På sextiotalet levererades ju de flesta hojar med bälgar. När vi sen i början på sjuttio började köpa dessa hojar så var det absolut ingen som ville ha kvar bälgarna. :D

Nu när hojarna kommer utan ska alla sätta dit. Jag tror vi är rätt många som alltid har gillat att modda.:) Å nu har jag hittat en mod att göra även på nya Nortonen. Den hojen kan ju inte ha en sån bromsvätskebehållare.

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
Blocket.......

Har aldrig sett så många Thruxton på Blocket tidigare.
Räknade till inte mindre än 12 begagnade...............

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Tack yonsson.
Imorn ska jag besiktiga hojen. Ska bli intressant att se hur petiga dom är. Grinar dom om man har tagit bort avgasreningen tror ni? Jag har ju ingen aning om var jag har gjort av det skrotet. Har i alla fall slängt på originaldämparna för första gången. Originalskärmen och tutan är tebax också. Kommer ju skämmas imorn... Nåt annat som är bra att tänka på så att man slipper skämmas fler gånger?

Har aldrig sett så många Thruxton på Blocket tidigare.
Räknade till inte mindre än 12 begagnade...............

Kan bara säga att det har blivit en poppis hoj. Första året jag körde såg jag kanske 5-6 på bonneville/thrux på hela sommarsen. Idag ser jag nog minst 2 om dan...

Kanske dags att trixa hem en Norton till nästa år;)

Last edited:

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
Tack yonsson.
Imorn ska jag besiktiga hojen. Ska bli intressant att se hur petiga dom är. Grinar dom om man har tagit bort avgasreningen tror ni? Jag har ju ingen aning om var jag har gjort av det skrotet. Har i alla fall slängt på originaldämparna för första gången. Originalskärmen och tutan är tebax också. Kommer ju skämmas imorn... Nåt annat som är bra att tänka på så att man slipper skämmas fler gånger?

Kan bara säga att det har blivit en poppis hoj. Första året jag körde såg jag kanske 5-6 på bonneville/thrux på hela sommarsen. Idag ser jag nog minst 2 om dan...

Kanske dags att trixa hem en Norton till nästa år;)

Reflexen bak ???

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Besiktning -2011-

"Ja... det fanns ju verkligen inget att anmärka på där. Snarare tvärt om!"

Blankt papper mao:) Nästa besiktning om två år.

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Såg till min förskräckelse att jag också måste besiktiga hojen i år. Attans.
Nån här i Göteborg som vet hur Thruxtonförtjusta de är i Aröd? :D

Besiktigade min Speed Triple där 2009 med slip-on och Mekonomenreflex på regskylten utan problem.

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Bra där! Grattis! Hur gick den med orginalrören? Var den körbar som vanligt eller bluddrade den och hade sig?

Det gick fint. Den känns ju slöare och sen skäms man ju som en hund när det låter mer om det maskinella i motorn än om rören, men det gick som sagt fint.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Det gick fint. Den känns ju slöare och sen skäms man ju som en hund när det låter mer om det maskinella i motorn än om rören, men det gick som sagt fint.

Å mest skämdes jag när de sa åt mig på besiktningen: " Så här kan den ju inte låta du får ju sätta på riktiga ljuddämpare". Där fick man för att man gjorde sig besvär att skruva på originalarna.

Teargaz, vet du om det kit som är framtaget till din hoj kommer att passa rakt av på en Thruxton? Jag kollade på originaldelarna och det är ju olika skivor och ok på Bonneville och Thruxton som original.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping