Triumph Thruxton-tråden

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Glappet mellan fästena och gaffeln var nog över en halv cm.

I sidled menar du? Glappet som jag "pressade bort" var mellan brickan och skärmen. I min vackra paintbild representerar den svara brickan fästet för skärmen, den röda brickan är skärmen och de blå strecken är mellanrummet som jag pressade bort. Vi kanske pratar om två helt olika saker :va

Edit: Min skärm sitter över fästet, inte under som din. -Men det kanske var det som blev "modden"?
 

Bifogat

  • skarm.JPG
    skarm.JPG
    3.3 KB · Visningar: 74

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
I sidled menar du? Glappet som jag "pressade bort" var mellan brickan och skärmen. I min vackra paintbild representerar den svara brickan fästet för skärmen, den röda brickan är skärmen och de blå strecken är mellanrummet som jag pressade bort. Vi kanske pratar om två helt olika saker :va

Edit: Min skärm sitter över fästet, inte under som din. -Men det kanske var det som blev "modden"?


Ja, precis, i sidled. Dvs när man spänner dit skärmen så dras gaffelbenen ihop mot varandra. Nu flexar väl iofs skärmhållaren något så det borde inte vara något problem i och med att brickorna tar bort det mesta av glappet.

Modden speedtwin gjort är att borra nya hål för skruvarna som sätts i gaffelbenen så att skärmen och skärmhållaren hamnar längre ner.

Edit: För att förtydliga, alltså inte nya hål i gaffelbenen, utan i skärmhållaren :D
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
ISR-bromsskivor

Har nu varit ute och kört min Suzuki några gånger med nya ISR-skivor och nya sintrade belägg. Måste ha varit något fel på originalprylarna för så mycket bättre bromsverkan ska man inte kunna få med bara byte av skivor och belägg. När jag testade idag så kunde jag lätt låsa framhjulet i farter upp till 100.

Jag hör ju inte till dem som klagat så värst mycket på Thruxtons bromsverkan men nu känns den plötsligt väldigt klen. Funderar därför på att börja med en ISR-skiva och nya sintrade belägg. Det borde ju i a f inte bli sämre. Har inte kollat än med S-Racing vad det kommer att kosta men jag betalade 5500 för dubbel uppsättning till Suzukin så gissar väl på hälften. Blir det lika mycket bättre på Thruxton som på Suzukin så kommer jag att vara nöjd och om inte så är man ju en bit på väg. Tack vare teargaz så har ju ISR färdiga mallar både till skiva och OK.

Har du förresten testat något ännu teargaz? Att grejerna är snygga vet vi men funkar de lika bra som de ser ut?:)
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Har nu varit ute och kört min Suzuki några gånger med nya ISR-skivor och nya sintrade belägg. Måste ha varit något fel på originalprylarna för så mycket bättre bromsverkan ska man inte kunna få med bara byte av skivor och belägg. När jag testade idag så kunde jag lätt låsa framhjulet i farter upp till 100.

Jag hör ju inte till dem som klagat så värst mycket på Thruxtons bromsverkan men nu känns den plötsligt väldigt klen. Funderar därför på att börja med en ISR-skiva och nya sintrade belägg. Det borde ju i a f inte bli sämre. Har inte kollat än med S-Racing vad det kommer att kosta men jag betalade 5500 för dubbel uppsättning till Suzukin så gissar väl på hälften. Blir det lika mycket bättre på Thruxton som på Suzukin så kommer jag att vara nöjd och om inte så är man ju en bit på väg. Tack vare teargaz så har ju ISR färdiga mallar både till skiva och OK.

Har du förresten testat något ännu teargaz? Att grejerna är snygga vet vi men funkar de lika bra som de ser ut?:)

Jo visst har jag testat. LIIITE. Jag har kört 8 mil i stan hittills. Nu är det ju lite tokigt att det var senast i höstas som jag körde min hoj och visst är det en stor skillnad även om man inte minns exakt hur det var i höstas. Sen har jag ju bytt fjädring bak och fram så det är mycket nytt att ta in.

Jag har inte tvärnitat stenhårt ännu så jag kan inte säga nåt om vrålnypet. Det KAN hända att pumpen är lite liten men jag TROR inte det. Även om den nu skulle vara lite för liten så känns det ändå som att det är bra mycket bättre bromsverkan än i original.

Jag har ju som sagt bara vardagskört i stan och då känns bromsen helt kanon. Jag lägger bara på ett finger så gör den som jag vill.
Jag har även testat några mellanhårda inbromsningar och man känner ju att det är ett helt annat bett och det finns mycket mer att ge.
Från svag till mellanhård inbromsning känns det som att man har full koll. Trycker man lite till så bromsar den lite till. Trycker man mer bromsar det mer. Det upplevde jag inte alls med originalbromsen.
Där känndes det som att det var helt annan utväxling. Tryckte man MYCKET mer så bromsade den lite till.


Jag vill nog ha 10 mil i kroppen innan jag börjar mucka med tvärnitar i hög fart. Det kommer ske i helgen och då återkommer jag med full review.

Men so far har jag bara gott att säga om paketet.
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Ska bli kul att höra fortsättningen....

Slutsats: Ohlins är väldigt bra men också väldigt dyra. För gata finns det betydligt billigare alternativ som funkar lika bra.

ISR är väldigt bra och rätt billiga om man jämför med Brembo och liknande. Svenska kvalitetsprylar för inte så mycket pengar! Ett lätt val för mig!

Kan nog bara hålla med om det du skriver.
Enkel skiva med ett enkelverkande tvåkolvsok är väldigt långt från opti när man ska få stop på 300kg (räknar inkl 75kg förare) i farter över 50km/h
Kollar man på racing så kan man ju plocka bort halva vikten från ekipaget och drygt dubbla vår maxfart, så det är ju inget snack om att det går att finna otroligt mycket bättre lösningar än original.

Min absoluta "prio 1 mod" sedan första turen förra året har vart att hitta en bättre lösning på broms. Jag vill verkligen få stopp när jag känner för det och inte när en underdimensionerad broms känner för det.

Efter som bromsen redan var budgeterad så langade jag på "prio 2 modden" Dvs Öhlinarna. Där sticker jag inte under stol med att jag främst slog till av kosmetiska skäl. Prestandan är mer en bonus och den är jag verkligen nöjd med även om man kan nå liknande resultat för billigare peng.

Om du nu går i tankarna att bara köpa nya belägg och en sån skiva som jag har så kommer det inte riktigt funka.
Min skiva är lite större än original, men dom kan säkert fixa det om du poängterar att du vill köra med original oket.
Sen är jag lite osäker på hur det funkar med en flytande skiva på ett enkelverkande ok.

En sak jag vet som är helt säkert. 6 kolvar som trycker från varsitt håll nyper bättre än två kolvar som bara knuffar från ena hållet:)
Det tror jag tom min morsa kan räkna ut ;)

Om du nu går i tankarna att bara köpa nya belägg och en sån skiva som jag har så kommer det inte riktigt funka.
Min skiva är lite större än original, men dom kan säkert fixa det om du poängterar att du vill köra med original oket.
Sen är jag lite osäker på hur det funkar med en flytande skiva på ett enkelverkande ok.

Detta tänk snackade jag om tidigare.

Låt säga att ISR gör en lite mindre skiva som passar original. Man slår till på den och känner att det blir bättre men inte riktigt så bra som man vill ha det.

Man börjar klura på om man inte ska köra på det bättre och dyrare lösningen istället.

Då sitter man helt plötsligt men en skiva som är för liten till det oket som man ska slå till på, så då måste man köpa en skiva till.

I det scenariot så stämmer mitt tänk att det blir billigare att köpa dyrt från början.
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Riktigt fränt med ISR oket på trajan :)

Kör ju själv med dubbla 6-kolvs ok på mitt Yamma bygge och är hysteriskt nöjd.
När jag byter friskt mellan hojarna är det lätt att glömma bort sig. ISR bromsarna är lättdoserade och har ett sanslöst bett. När jag sätter mig på trajan, går in i en kurva lite för sent och bromsar känns det som att man när som helst hamnar ute i spenaten..

Vi får väl jämföra R1 2*4-kolvs original mot 1*ISR 6 kolvs ok sedan. Tror nog att vi båda har nått en bra lösning :)
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Riktigt fränt med ISR oket på trajan :)

Kör ju själv med dubbla 6-kolvs ok på mitt Yamma bygge och är hysteriskt nöjd.
När jag byter friskt mellan hojarna är det lätt att glömma bort sig. ISR bromsarna är lättdoserade och har ett sanslöst bett. När jag sätter mig på trajan, går in i en kurva lite för sent och bromsar känns det som att man när som helst hamnar ute i spenaten..

Vi får väl jämföra R1 2*4-kolvs original mot 1*ISR 6 kolvs ok sedan. Tror nog att vi båda har nått en bra lösning :)

Lättdoserade är en väldigt bra beskrivning på vad jag upplever.
Jag var ju inne på din plan ett tag också, men kände att det blir för mycket meck på nytt vatten för min del. Jag tror som du att vi båda har hittat en fin lösning men du fick en kanonbra framgaffel på köpet:)
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
British Customs

10% på British Customs idag, se bild :tummenupp
 

Bifogat

  • TAXDAY.JPG
    TAXDAY.JPG
    91.5 KB · Visningar: 56

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Trodde bara dom skickade inom USA. Vad tyst det är i tråden föresten. Är alla ute och kör eller? Min halsfluss börjar släppa lite, så förhoppningsvis ska jag gulla med hojen snart = tvätta (första gången sedan oktober :) ), vaxa, göra rent kedjan och sätta på nya klockan.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
.

Åker ut i morgon kl 11, med några ur gruppen "vanligt folk" (dvs inte Thruxtonägare :). Häng på om du vill. Turen går mot nordost (Alingsåshållet), preliminärt, hemma vid 16-tiden(?).

Det hade jag gärna gjort, men jag tror inte jag är frisk nog ännu att överleva 5 timmar på en hoj. Men jag hänger gärna med nån annan gång och tack för att du frågade!
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Trodde bara dom skickade inom USA. Vad tyst det är i tråden föresten. Är alla ute och kör eller? Min halsfluss börjar släppa lite, så förhoppningsvis ska jag gulla med hojen snart = tvätta (första gången sedan oktober :) ), vaxa, göra rent kedjan och sätta på nya klockan.

Har handlat av dem tidigare och aldrig varit några problem.
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top