Ska bli kul att höra fortsättningen....
Slutsats: Ohlins är väldigt bra men också väldigt dyra. För gata finns det betydligt billigare alternativ som funkar lika bra.
ISR är väldigt bra och rätt billiga om man jämför med Brembo och liknande. Svenska kvalitetsprylar för inte så mycket pengar! Ett lätt val för mig!
Kan nog bara hålla med om det du skriver.
Enkel skiva med ett enkelverkande tvåkolvsok är väldigt långt från opti när man ska få stop på 300kg (räknar inkl 75kg förare) i farter över 50km/h
Kollar man på racing så kan man ju plocka bort halva vikten från ekipaget och drygt dubbla vår maxfart, så det är ju inget snack om att det går att finna otroligt mycket bättre lösningar än original.
Min absoluta "prio 1 mod" sedan första turen förra året har vart att hitta en bättre lösning på broms. Jag vill verkligen få stopp när jag känner för det och inte när en underdimensionerad broms känner för det.
Efter som bromsen redan var budgeterad så langade jag på "prio 2 modden" Dvs Öhlinarna. Där sticker jag inte under stol med att jag främst slog till av kosmetiska skäl. Prestandan är mer en bonus och den är jag verkligen nöjd med även om man kan nå liknande resultat för billigare peng.
Om du nu går i tankarna att bara köpa nya belägg och en sån skiva som jag har så kommer det inte riktigt funka.
Min skiva är lite större än original, men dom kan säkert fixa det om du poängterar att du vill köra med original oket.
Sen är jag lite osäker på hur det funkar med en flytande skiva på ett enkelverkande ok.
En sak jag vet som är helt säkert. 6 kolvar som trycker från varsitt håll nyper bättre än två kolvar som bara knuffar från ena hållet
Det tror jag tom min morsa kan räkna ut
Om du nu går i tankarna att bara köpa nya belägg och en sån skiva som jag har så kommer det inte riktigt funka.
Min skiva är lite större än original, men dom kan säkert fixa det om du poängterar att du vill köra med original oket.
Sen är jag lite osäker på hur det funkar med en flytande skiva på ett enkelverkande ok.
Detta tänk snackade jag om tidigare.
Låt säga att ISR gör en lite mindre skiva som passar original. Man slår till på den och känner att det blir bättre men inte riktigt så bra som man vill ha det.
Man börjar klura på om man inte ska köra på det bättre och dyrare lösningen istället.
Då sitter man helt plötsligt men en skiva som är för liten till det oket som man ska slå till på, så då måste man köpa en skiva till.
I det scenariot så stämmer mitt tänk att det blir billigare att köpa dyrt från början.