Triumph Thruxton-tråden

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
vid byte till TOR från org. tror du de behövs mappning? 1000 e ok

Tror inte att det behövs men det blir säkert lite bättre med en mappning. Thruxtonerich visade ju på en sida med gratis mappning.

På en förgasarhoj så behövs det bytas munstycken men en EFI klara ju lite varianter bättre så direkt behov tror inte jag att det finns om det bara är byte till TOR.

Min Suzuki SV1000 gick hur bra som helst med nya slipon och utan ommappning. Däremot så krävdes det att man pluggade PAIR-systemet för att det inte skulle smälla hemskt på gasavslag. Motsvarande på Triumph kallas väl AI. Vet faktiskt inte hur det är med med Triumph. Mitt AI var "pluggat" när jag köpte hojen.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Diverse tankar

Ö h t så existerar en massa myter om luftfilter/slipon/mappning m.m.

Det finns människor som tjänar pengar på oss som köper prylar och de vill ju tjäna maximalt. Just de prylar jag anger ovan är ju sånt som folk ofta köper. Dessutom ofta i tron att det ska ge en massa extra effekt vilket det ALDRIG gör. Någon effekt i vissa fall men aldrig mycket!

Det finns t.ex. en oerhört seriös amerikansk site för Honda SP1/2. Han har aldrig sett ett eftermarknadsluftfilter som ger mer eller ens samma effekt som ett original luftfilter.Han har bromsbänk och har testat massor av hojar.

Dynojet själva säger om sin PC3 att man får 90 % av vad den ger om man tankar ned en av deras färdiga mappar.

De flesta leverantörer av luftfilter och en del leverantörer av slipon betonar att man behöver inte jetta om/mappa om.

ETc. etc....

Om en hoj går magert så är det inte bra. Det ser man lätt genom att skruva ur stiften efter en fullgasrepa. Är det inte rätt ljust bruna i färgen utan vitare så är det läge att jetta/mappa om.

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
Tror inte att det behövs men det blir säkert lite bättre med en mappning. Thruxtonerich visade ju på en sida med gratis mappning.

På en förgasarhoj så behövs det bytas munstycken men en EFI klara ju lite varianter bättre så direkt behov tror inte jag att det finns om det bara är byte till TOR.

Min Suzuki SV1000 gick hur bra som helst med nya slipon och utan ommappning. Däremot så krävdes det att man pluggade PAIR-systemet för att det inte skulle smälla hemskt på gasavslag. Motsvarande på Triumph kallas väl AI. Vet faktiskt inte hur det är med med Triumph. Mitt AI var "pluggat" när jag köpte hojen.

Tror inte heller att det behövs, men jag har för mig att Johans MC i Gbg tog någon hundring för mappning, så slipper man chansa .......

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Tror inte heller att det behövs, men jag har för mig att Johans MC i Gbg tog någon hundring för mappning, så slipper man chansa .......

Kostar det någon hundring så är det definitivt värt det. En mappning av en PC3 tar de gärna 3000 kr för och det är definitivt inte värt det enligt min mening.
Jag pratar ständigt med raceåkare/duktiga mekaniker. När jag kom till S-Racing med min nymappade SV1000 och var besviken för att jag bara fått 5 extra hk (jämfört med PC3 urkopplad( så träffade jag just en sån riktigt duktig mekaniker. Han sa bara" ja vad väntade du dig?, Dom prylarna ger inte mer. Jag mappade min hoj en hel dag men inte för att få mer effekt. Bara för att få den gasrespons jag ville ha."Kan man inte det själv och vet vad man vill ha så vinner man inte mycket. Däremot kan det ju vara värt några hundringar för att veta att man ligger på den säkra sidan om man bytt ljuddämpare och är osäker på att läsa av stiften. Helt klart! Och om man kan läsa av stiften och de visar fel så måste man ju ändå mappa om. Alltså för en låg kostnad för ommappning är det ingen tvekan. Det gör man bara.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Augustitur

Hur har det gått TCE, har du hittat någon slinga kring Borås som kan passa för en augustitur?

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Bra jobbat! Nu är det inte långt kvar! På måndag vill jag fan se den på vägen!!

Var ute och åkte en sväng i dag runt Grödinge (inkl Bulten). Inte riktigt lika mkt folk på Rosen i dag. Antar att en del har bättre saker för sig är att åka hoj på långfredagen..(Vad nu det skulle vara!?!?)

Körde Huddingevägen norrut mot stan och låg bakom en gammal lätt lastbil och pressade för att sedan köra om precis där polisfickorna är. Då går det MONGOASET ut och försöker preja mig!!! Helt sjukt att det finns såna idioter på vägarna. Jag blir så förbannad nu när jag skriver det att vore han här skulle han få en redig smäll på käften! Usch och fy!

Edit: Fastnade tydligen på bild också! :) Ser lite förbannad ut men det var innan lastbilen.. tänk då hur jag måste sett ut efter! :tungan

Ja, du fastnade på bild och fotografen har du uppenbarligen ingen tanke på att tacka? Berätta hur du tänker när du använder min bild som profilbild men inte ens kan plita ner en liten kommentar i fototråden?

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Ja, du fastnade på bild och fotografen har du uppenbarligen ingen tanke på att tacka? Berätta hur du tänker när du använder min bild som profilbild men inte ens kan plita ner en liten kommentar i fototråden?

För att han är musiker och då är man så van vid att alla snor ens musik utan att tacka:) Då är det vardag att folk först ska ha musiken gratis och sen ska dom gnälla på att den inte är tillräckligt bra;-)

Jag tycker i alla fall att du tar skitbra bilder. Skulle gärna vilja bli plåtad nån gång och jag skulle även kunna betala för det. Problemet för mig är att finna tiden bara;-)

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj

hmm ursäkta mig men berätta hur du tänker när du skriver detta? Bilden ligger ju fritt ute på nätet och har dessutom din signatur så alla ser att du tagit den. Du ska vara glad att jag uppenbarligen tycker om dina bilder och att jag vill använda en som mitt "ansikte" på sh. Har den dock inte som profilbild, bara som avatar... Hade ingen tanke på att jag måste tacka eller kommentera för att göra fotografen till lags. Kom ner från din piedistal och var glad i stället. :krama

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
OT så det förslår men bilden på CharlieC

Det brukar vara högt i tak i denna tråden och även icke Thruxtonrelaterade ämnen får diskuteras. Om detta är för OT så svara inte på detta bara.

Det som har hänt är att eisbaer har tagit en fruktansvärt bra bild av CharlieC och publicerat denna någonstans på nätet så att CharlieC har kunnat tanka ner bilden och använda den som sin avatar. Att bilden är bra är ställt utom allt tvivel. Många har uttalat sig och CharlieC själv skulle ju inte valt den som avatar om han inte tycker att den är bra.

Har någon av dem gjort fel enligt lagens mening?

Har eisbaer rätt att publicera en bild på nätet där CharlieC så lätt kan identifieras utan att tillfråga berörd?

Har CharlieC rätt att plocka ner en bild som uppenbarligen är på honom själv och sedan använda den utan att fråga fotografen om lov?

Någon som vet och kan/vill svara. Jag vill i a f gärna veta hur det rättsliga läget egentligen är.

Sen tycker ju jag att om någon valt att använda någon av mina bilder så hade jag sett det som en uppmuntran. Fast nu kan ju jag inte ta sådana bilder som det är frågan om här.:gnissla

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Det brukar vara högt i tak i denna tråden och även icke Thruxtonrelaterade ämnen får diskuteras. Om detta är för OT så svara inte på detta bara.

Det som har hänt är att eisbaer har tagit en fruktansvärt bra bild av CharlieC och publicerat denna någonstans på nätet så att CharlieC har kunnat tanka ner bilden och använda den som sin avatar. Att bilden är bra är ställt utom allt tvivel. Många har uttalat sig och CharlieC själv skulle ju inte valt den som avatar om han inte tycker att den är bra.

Har någon av dem gjort fel enligt lagens mening?

Har eisbaer rätt att publicera en bild på nätet där CharlieC så lätt kan identifieras utan att tillfråga berörd?

Har CharlieC rätt att plocka ner en bild som uppenbarligen är på honom själv och sedan använda den utan att fråga fotografen om lov?

Någon som vet och kan/vill svara. Jag vill i a f gärna veta hur det rättsliga läget egentligen är.

Sen tycker ju jag att om någon valt att använda någon av mina bilder så hade jag sett det som en uppmuntran. Fast nu kan ju jag inte ta sådana bilder som det är frågan om här.:gnissla

En fotograf äger alltid rätten till sin bild, men om en fotograf tar en bild på dig och publicerar den utan att fråga dig om lov så bryter han mot PUL. OM personen är igenkännbar vilket han är i detta fall. Alltså bryter båda mot lagen i denna fruktansvärt olagliga tråd.

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
hmm ursäkta mig men berätta hur du tänker när du skriver detta? Bilden ligger ju fritt ute på nätet och har dessutom din signatur så alla ser att du tagit den. Du ska vara glad att jag uppenbarligen tycker om dina bilder och att jag vill använda en som mitt "ansikte" på sh. Har den dock inte som profilbild, bara som avatar... Hade ingen tanke på att jag måste tacka eller kommentera för att göra fotografen till lags. Kom ner från din piedistal och var glad i stället. :krama

Tanken var den att det är trist att folk tar för givet att jag står ute och tar bilder på dem och sedan redigerar bilderna för att inte ens få ett tack för det.

Men, som du säger, så skulle du inte använt bilden om du inte gillade den och det är väl själva grundtanken med fotandet, att bilderna används. Så jag överreagerade.

Fortfarande trist att man inte får ett tack för det. Men återigen så är det väl samma sak som att ladda ner en låt från piratebay.

Teargaz har mig veterligen rätt, vi bryter båda mot lagen :rolleyes:
För mig handlar det inte alls om juridik utan sunt förnuft, sporthoj.com är ett rätt tajt community och då tycker jag man kan agera därefter.

Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
En fotograf äger alltid rätten till sin bild, men om en fotograf tar en bild på dig och publicerar den utan att fråga dig om lov så bryter han mot PUL. OM personen är igenkännbar vilket han är i detta fall. Alltså bryter båda mot lagen i denna fruktansvärt olagliga tråd.

Exakt så jag trodde att det var. Gott att få det bekräftat. Fast som eisbaer antyder ovan så är ju en comunity som SH lite speciell.

Nog om detta. Nu kör vi hoj å bryter mot fartgränserna och bullergränserna varje gång vi kör.:D

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
TOR ljudet va nice!! kolla de klipp på youtube...pris?
TOR är bra. Tycker jag. Bullrar när man vrider på gasen, men är ganska diskreta vid lite gas/jämn gas. Dvs man kan smyga utan att reta upp omgivningen, eller bullra, beroende på hur man vill ha det! :) Kan alltså glida iväg på morgonen utan att väcka grannarna. Och sedan "brôta på" när det är läge för det.

Ommappning skall nog göras. Jag köpte mina TOR i "paket" - både pipor och ommappning vid leverans.

Var ut och körde 15 mil i går så något skall vi nog kunna hitta på, återkommer.
Ser fram emot detta!

Nån som kör nåt då? Eller bara upptagna med moddande? :) jag tar min raring upp till bohuslän idag.
Jag i norra Bohuslän nu. Fast med TMaxen. Trajan är hemma. Var i Norge och i Värmland idag, 53 mil blev det.
TMaxen duger oxå. 165 knyck utanför Skee idag. Ojdå, skrev jag något olämpligt nu? :D (lite OT, jag vet)

Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
TOR är bra. Tycker jag. Bullrar när man vrider på gasen, men är ganska diskreta vid lite gas/jämn gas. Dvs man kan smyga utan att reta upp omgivningen, eller bullra, beroende på hur man vill ha det! :) Kan alltså glida iväg på morgonen utan att väcka grannarna. Och sedan "brôta på" när det är läge för det.

Ommappning skall nog göras. Jag köpte mina TOR i "paket" - både pipor och ommappning vid leverans.

Ser fram emot detta!

Jag i norra Bohuslän nu. Fast med TMaxen. Trajan är hemma. Var i Norge och i Värmland idag, 53 mil blev det.
TMaxen duger oxå. 165 knyck utanför Skee idag. Ojdå, skrev jag något olämpligt nu? :D (lite OT, jag vet)

Se nu för fan till att inte bli av med kortet innan nästa års Vätternrunda.:D Nu har vi ju nya lirare på gång och CharlieC säljer nog inte sin Thruxton. TCE, Twintorsk, Yonsson, XYZ, Extrem, Walk, och några fler var väl p G till detta året. Det kan bli en enorm Triumphfestival nästa år.

165 vid Skee där det är 70, då klipper dom kortet i små bitar direkt. Eller var det inne i samhället där det är 50? Då hade dom hängt dig!

EDIT: Å alla som var med i år så klart!

Adnil

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2010
Hoj
-07, Moto Guzzi Bellagio

Ser fram emot detta!

kanon, de e precis de ja vill ha!!..japp, skall fixa mappning...Tack

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Nån som kör nåt då? Eller bara upptagna med moddande? :) jag tar min raring upp till bohuslän idag. Äntligen klar med bilservice och på g att sälja min gamla oljepinkare..

TMax500 har ju redan svarat på ditt inlägg och jag har ett motsvarande svar. Jag kör mycket men mest med min SV1000 nu. Det beror på att jag har nära till(eller passerat) miltalet för en stor servicepunkt på Trajan men har 700 mil kvar till nästa stora servicepunkt på Suzukin. Jag spar alltså Trajan till några eventuella turer på sensommar/höst. Jag gör alltid service under vinterhalvåret.

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Tanken var den att det är trist att folk tar för givet att jag står ute och tar bilder på dem och sedan redigerar bilderna för att inte ens få ett tack för det.

Men, som du säger, så skulle du inte använt bilden om du inte gillade den och det är väl själva grundtanken med fotandet, att bilderna används. Så jag överreagerade.

Fortfarande trist att man inte får ett tack för det. Men återigen så är det väl samma sak som att ladda ner en låt från piratebay.

Teargaz har mig veterligen rätt, vi bryter båda mot lagen :rolleyes:
För mig handlar det inte alls om juridik utan sunt förnuft, sporthoj.com är ett rätt tajt community och då tycker jag man kan agera därefter.

Ok jag får väl be om ursäkt om jag använder bilden utan lov. Det är ju trist om folk tar för givet att du ska stå och fota osv. Du gör ett bra jobb så tack för en snygg bild! Hoppas det är ok att jag fortsätter använda bilden på sh?

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO