Triumph Thruxton-tråden

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Var ute idag och testade en ny tändkurva, baserad på 790-motorns mapp och moddad t-kurva och nu har jag träffat rätt... ska bara höja varvstoppet lite till 9000 rpm !!!

Gott! Då har du haft nytta av den där grunkan du köpte då. Fast till en hoj som är helt standard som min.....?

Mycket bra grejer till bra priser! Det är bara det att shopoholic har tillfälligt köpstopp n!:näsblod Finns det motsvarande Antabus för shopoholic?

Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Gott! Då har du haft nytta av den där grunkan du köpte då. Fast till en hoj som är helt standard som min.....?

Jo, faktiskt så kan du få ut lite mer även på en standardhoj.. inte mycket, men ett par pållar, mest på toppen men även lite över hela (med ändrade kammar/kamtider) om jag tolkar tyskarnas "experiment" rätt... det testas ju extra mycket i tyskland med tändkurvor och kammar/kamtider, eftersom deras "bilprovning" (tüv) inte godkänner (läs: är stenhårda) ombyggnationer. Dom godkänner inte ens andra däck än dom som listas i regpapperna. Där gäller verkligen original utförande.
Jag är iallafall väldigt nöjd med min nya ecu och den senaste t-kurvan...höghastighetstestet på m-vägen gav 220 på mätaren när varvstoppet slog till vid 8000 rpm på 5:ans växel och det finns mer med högre v-stopp... och det var ingen slirande koppling. Med ett v-stopp på 9000 rpm är jag fortfarande på "säker mark" med avseende på kolvhastighet. Jag testar alltid på samma sträcka i båda riktningar.
Lågfartsegenskaperna är mycket jämnare än tidigare och accet känns också bättre. Nu säger dom flesta: där uppe kör man ju aldrig på vägen... och det är ju sant, men på banan gör man det och då är det förbaskat roligt !!!

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Fantastiskt :)
Hur fasen lyckades du snida ihop de där? Har du vals i garaget? Rf eller vanligt bondstål?

Haha, ja du hur fan lyckades jag med detta? Hade en rostfri diskbänk liggande o lite dötid.. Ingen vals, krökte plåten för hand över ett släggskaft(ådrig muskel..) och svetsade ihop med en gammal kemppi MAG. Med kolsyreblandad gas.. Ett helvete då man måste ha inerta gaser och helst rotgas om det ska bli 100%
Tog 2 dar med knacka-svetsa-slipa metoden. Hade gått på en och blivit perfekt direkt om jag haft en riktig svetsmaskin.. Och en vals.
Ser dom som övningsex.
Tappade nog 3kg dövikt och vann en portion självrespekt iaf!

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Jag är iallafall väldigt nöjd med min nya ecu och den senaste t-kurvan...höghastighetstestet på m-vägen gav 220 på mätaren när varvstoppet slog till vid 8000 rpm på 5:ans växel och det finns mer med högre v-stopp... och det var ingen slirande koppling.

Vad har du gjort med den? Kammar, tändningskurva, ECU, avgas, filter? Nåt jag glömt? Min gör bara 180km/h eller nåt (tror jag). Har du drevat upp den också?

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Vad har du gjort med den? Kammar, tändningskurva, ECU, avgas, filter? Nåt jag glömt? Min gör bara 180km/h eller nåt (tror jag). Har du drevat upp den också?

Min gör 200 enligt mätaren. 220 som Thruxtonerich mätte upp motsvarar (brukar vara ungefär 5% +visning på mätaren) ca 210 i verklig fart och det är jäkligt bra. Tyder på en rejäl effektökning gentemot original. Å då slog ju varvstoppet till innan motorn gett sitt max. Lite Bigbore, högre komp och portad topp på den hojen, då jävlar. Nu blir jag sugen. Ingen som känner någon som vill köpa en skitfin SV1000?

Bara som referens. Honda CB 750 Four hade när den kom -69 67 hk på veven. Den gjorde ca 200. Ett bra exemplar gjorde det och ett mindre bra nådde inte ända fram. Våra hojar har ungefär samma effekt och bör uppnå ungefär samma topphastighet. D v s i gränstrakterna av 200. Min gör alltså inte fullt 200 i verklig fart men jag har en kugg mer bak än original. Kan vara det som gör det.

Fast just den här frågan är väl som man säger mer av akademiskt intresse. Normalt så drar jag ju inte upp min Thruxton i toppfart.

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj

Nä, ingen drevning...jag har gjort följande.. förgasare FCR 39:eek:r med anpassat insug och 60mm trattar med "skumfilter"...2 st 790cc insugskammar med andra kamtider...ändrad tändkurva (Procom ecu) med "borttagen" TPS dvs. TPS-kurvan ligger på 0. Tändkurvan har jag "stulit" från det tyska thruxtonforumet och gjort några egna justeringar. Zard avgas 2-1 med egentillverkad db-killer... utan killer blir ljudet väl högt.
Finns säkert lite "finlir" med gasarna att göra men just nu känns det riktigt bra. Har mycket bra respons från låga varv. Sen har jag också iridiumstift, Nology tändspole och kablar vilket inte påverkar effekten men känns "säkrare" på något sätt. Nu till vintern hoppas jag få till portningen av toppen, vilket jag tidigare har annonserat men av olika anledningar aldrig blivit av.

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
har ett nytt framdrev och en ny oanvänd oupppackad kedja som blev över när jag sålde hojen , nån som ger mig ett bud?

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Min gör alltså inte fullt 200 i verklig fart men jag har en kugg mer bak än original. Kan vara det som gör det.

Där kanske vi har det. Jag har inte hittat en raka utan trafik att testa fullt ut, så det är möjligt att den gör lite mer än 180km/h
Jag ska dreva upp ett kugg fram vid nästa byte av drivpaket. Tycker hojen är på tok för högvarvad.

Jag har gjort följande

Tack för specen!!!! -Och bra jobbat!

Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Där kanske vi har det. Jag har inte hittat en raka utan trafik att testa fullt ut, så det är möjligt att den gör lite mer än 180km/h
Jag ska dreva upp ett kugg fram vid nästa byte av drivpaket. Tycker hojen är på tok för högvarvad.

Tycker du? Jag du har väl rätt för jag letar ofta efter en sjätte växel när jag ligger på 5:an. Fast jag vill ju ha det så. Har drevat alla mina hojar åt det håller. Mer bak och mindre fram. Acc är viktigare än toppfart för mig.

Jag vill ha en hoj som gör 200 sen räcker det för mig. Min SV gör väl 260 original men den har jag drevat ner så nu är väl 240 max. Skulle jag dreva ner mer då blir det för höga varv även för mig.

EDIT! Har ny sintrade belägg till frambromsen. Premier PH47. Listpris 339 kr. Jag vill ha 200 + frakt om de inte avhämtas här.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
BJN: Jag tänkte fel. Jag tänkte en kugg mer bak = 1/3 mer kugg fram, men det är ju 1/3 mindre kugg fram.

Edit: Jag hade iofs en ducce monster innan och den fick jag dreva ner, så allt är relativt. Däremot kör jag i princip aldrig på ettan, tvåan eller trean på min thruxton, så då är den alldeles för lågt kuggad utifrån mina behov.

Nu ska jag ut och köra en sväng.

Last edited:

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Är det någon skilnad på en Minizoom från Bikeparts i Mönsterås och en från Raask förutom priset?

Det verkar vara två helt olika ljuddämpare fast med samma stuk. Vet inget om Bikeparts minizoom men av bilden kan jag se att den är nitad i skarven och verkar lite kortare och "trubbigare" än Raask. Kan mäta när jag kommer hem om du vill? Raask dämparen är svetsad i skarv.

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Jag testade förra året med 17 taggars framdrev (18 är original) men blev inte riktigt nöjd eftersom vibbarna ökade markant... toppfarten var däremot ungefär samma. Ska man dreva åt något håll tror jag bakdrevet är bästa alternativ. Har ett 17 t. framdrev till salu (billigt) om nån är intresserad.

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Är det någon skilnad på en Minizoom från Bikeparts i Mönsterås och en från Raask förutom priset?

Du behöver nog ett vinklat mellanstycke (adapter) på "bikeparts" dämpare för att det ska lira. Sen vet jag inte hur upphängningen ser ut och om det passar. Raask passar ju direkt utan problems och har ett "gött" ljud.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Charlie C
Fin annons! Hoppas du blir nöjd med bytet och slipper ångra dig.

Jag var ute och körde en sväng idag och hade på runkeeper pro i fickan (en iphone app). Resultatet är strålande. En karta på var jag kört och en hastighetsgraf där jag kan följa hastigheten för de olika delarna. 15.4 mil, medelhastighet 66km/h. Maxhastighet 164km/h :D

Edit: TMAX/Torsktwin: Vid vilken sjö var det vi åt glass? Jag letade, men hittade den inte. Var det lygnen, fast på andra sidan?

Bifogat

• 28juli.jpg
    28juli.jpg
    117.2 KB · Visningar: 57
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Charlie C
Fin annons! Hoppas du blir nöjd med bytet och slipper ångra dig.

Jag var ute och körde en sväng idag och hade på runkeeper pro i fickan (en iphone app). Resultatet är strålande. En karta på var jag kört och en hastighetsgraf där jag kan följa hastigheten för de olika delarna. 15.4 mil, medelhastighet 66km/h. Maxhastighet 164km/h :D

Edit: TMAX/Torsktwin: Vid vilken sjö var det vi åt glass? Jag letade, men hittade den inte. Var det lygnen, fast på andra sidan?

Fast det är klart att han måste ångra sig. Det finns ju bildbevis på att han är gjord för den hojen eller kanske tvärtom.:) Fast jag önskar också Charlie C lycka till med S3.

Det där var en rolig sak, runkeeper. (Läste helt galet först, som om det vore svenska och typ två ord och ett e för mycket:)). Kanske måste skaffa en iPhone i a f. Det där kan jag (vill jag i a f inte) inte vara utan.
Helfräckt!

Jag har bara en enkel funktion i i min Speedohealer på SV:n som loggar och sparar högsta farten. I dag blev det 224 km/h. Låg i 220 på motorvägen ett tag för att jaga i fatt en kompis sedan en bil som vägrade gå åt sidan kom emellan oss. Efter en stund med 220 och ändå inte ifatt så slog jag av. Jag erkänner glatt att jag gillar inte riktigt höga farter. Det som känns skönt är maxacc ut ur en kurva med nedlägg. Farter över 200 är ointressanta för mig men jag vill ändå alltid ha en hoj som toppar 200 eller lite över.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Yonsson, tror att du menar stoppet vi gjorde i Hindås. Där vi stannade till på en mack och ganska snart fick sällskap av 20-30 andra hojar. Eller? I så fall var det Hindås! :)

EDIT: ja, Västra Nedsjön var det.

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping