Triumph Thruxton-tråden

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ja BJN, skall vi ge oss på att preliminärboka en lördag i september för din Bohustur? Har lite abstinens, har inte kört trajja "på riktigt" på en över vecka nu, ju...

Edit: 3/9? Samling i Uddevalla kl 10?
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Ja BJN, skall vi ge oss på att preliminärboka en lördag i september för din Bohustur? Har lite abstinens, har inte kört trajja "på riktigt" på en över vecka nu, ju...

Edit: 3/9? Samling i Uddevalla kl 10?

Tja varför inte. Det datumet är lika bra som något annat. Jag kör om några fler är med. Ca 15 mil kring Uddevalla. Upprop, vilka är på?
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
@BJN
Säg till om du skall sälja ;)

Jag vill ha högre dämpare just med tanke på markfrigången. Börjar tröttna på att skrapa stödet nu. Nya ljuddämparna anländer om 2 veckor när jag är hemma från Frankrike igen.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
@BJN
Säg till om du skall sälja ;)

Jag vill ha högre dämpare just med tanke på markfrigången. Börjar tröttna på att skrapa stödet nu. Nya ljuddämparna anländer om 2 veckor när jag är hemma från Frankrike igen.

Nope!

Jag är så löjlig att jag köper hojar och delar men jag säljer fan inte. Dessutom är jag också trött på att skrapa stödet vilket jag tror att jag slipper nu.

MIna döttrar vet att de kommer att ha en jävla massa hojar och delar att avyttra den dag jag dör men de kontanter jag kan avvara får de redan idag medan jag lever.


Fast det är klart att det hade varit kul att ha med någon grej på din snygga hoj Panzaa.


MIna originalstötare får du gratis. Likaså alla andra originaldelar som jag sparat. Enda kravet är att du monterar på din hoj. :D
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Sen ni som bytt. Mina skulle absolut vara till Thruxton och längden är justerbar 10 mm men var ställd i kortaste läget. Ändå ca 10 mm längre än original. Har era original sjunkit ihop? Min hoj har gått 2200 mil. Funderar på styrgeometrin. Ska givetvis mäta det exakta måttet men om stötdämparna verkligen är 1 cm längre ska man inte då kunna låta gaffelbenen sjunka ned en bit och ändå bibehålla snabbare styrning?
Fråga 1: Mina Ikon var lika långa som originalen. Det skiljde någon millimeter bara, som rimligen kan skyllas på att hojen fjädrade lite upp och ned under arbetet. Min hoj hade gått 2000 mil när jag bytte i vintras (2600 nu... får börja planera för nästa service!)

Fråga 2: Öhhh... jag hade frågat någon som är duktig på matte och fysik! :)

Edit: det ser riktigt fräckt ut!

Såååå....när ska vi ut och köra parallelltwin och visa världen hur våra hojar låter? :hojsmilie
Kul att se dig här i tråden! Föreslå gärna en tur i dina "jaktmarker", där finns kul vägar som svänger. Vi är ju några nära dig (Gbg-regionen) som gärna tar en tur och sprider glädje över omgivningen! :) Det kan vara i all enkelhet, "vi ses vid macken där och där kl 11 för en tur på 10-15 mil."

BJNs Bohustur kan vara en sådan. 3/9 kom upp som förslag, se tidigare inlägg. Funkar det? (dvs om det inte regnar, förstås...)

Nu har också jag fått min nya rygga från FC-Moto (http://www.kriega.com/products/R25.html) för placering av karta, extratröja å sånt. Yonsson var ju så grymt nöjd med sin liknande rygga och många andra påstår att den är bra. Så nu måste vi köra en tur för att testa konceptet!
 
Last edited:

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Trots allt gott jag hört och sagt om Hagon Nitro så blev det Öhlinare i a f.
Är jag nöjd? Tja inte riktigt.

Inte alls lika snygga som original, inte heller lika mjuka och goa. Det kändes lite stötigt. Ska i o f s kolla på inställningar och skruva lite men nån riktig höjdare var det inte tycker jag. Det var definitivt inte som när jag bytte originalaren på SVn mot Öhlins. Det var ju som att komma från helvete till himmel. Det är ändå inte någon budgetmodell utan det är värstingmodellen minus skruvskjustering för fjäderförspänning i princip. Det får jag göra med haknycklar på dessa.

Sen ni som bytt. Mina skulle absolut vara till Thruxton och längden är justerbar 10 mm men var ställd i kortaste läget. Ändå ca 10 mm längre än original. Har era original sjunkit ihop? Min hoj har gått 2200 mil. Funderar på styrgeometrin. Ska givetvis mäta det exakta måttet men om stötdämparna verkligen är 1 cm längre ska man inte då kunna låta gaffelbenen sjunka ned en bit och ändå bibehålla snabbare styrning?

Min blev också en smula lägre bak vill jag minnas. Jag har höjt mina 1 cm. Du kommer se en markering vad som är "max" när du skruvar ut dom.

Sen ska hojen sjunka ner 3 cm när du sätter dig på den. Då ska dom vara hyfsat inställda. Sjunker den mindre är det för hårt, sjunker den mer är det för mjukt.

Börja med att kolla det tycker jag. Mät på nåt som är i höjd med navet.

Ser riktigt bra ut i alla fall:)

Lycka till.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Nu har också jag fått min nya rygga från FC-Moto (http://www.kriega.com/products/R25.html) för placering av karta, extratröja å sånt. Yonsson var ju så grymt nöjd med sin liknande rygga och många andra påstår att den är bra. Så nu måste vi köra en tur för att testa konceptet!

Gött! Du kommer säkerligen bli kanon-nöjd! Min sitter 100ggr bättre än en vanlig rygga. Fick mitt nya tanklock idag och kvallen känns kanon. Jag var lite orolig för detta innan jag beställde eftersom folk på TRAT har klagat på den de köpt från brittishcustoms. Jag beställde min från bestforbritts.com
Fort som 17 hade det gått att få hit den, om det inte vore för att UPS skulle krångla som vanligt. Bilder kommer efter montering.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Som en av tråden största moddare *ironi* så har jag nu slagit till igen! Idag monterades mitt nya signalhorn från Mekonomen. Geometrin stämde inte riktigt, så jag fick justera infästningen något och lacka själva hornet svart. Men nu har jag en något kraftigare "pipa". Bra att ha när någon klant försöker byta fil rakt in i mig. Vilket händer då och då i stadstrafik.

Det låter inte jättemycket mer, men lite mer. Investeringen var dock bara 95 spänn. De riktigt kraftiga hornen är för klumpiga för att se bra ut på en Thruxton, åtminstone de modeller som jag har sett.
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Som en av tråden största moddare *ironi* så har jag nu slagit till igen! Idag monterades mitt nya signalhorn från Mekonomen. Geometrin stämde inte riktigt, så jag fick justera infästningen något och lacka själva hornet svart. Men nu har jag en något kraftigare "pipa". Bra att ha när någon klant försöker byta fil rakt in i mig. Vilket händer då och då i stadstrafik.

Det låter inte jättemycket mer, men lite mer. Investeringen var dock bara 95 spänn. De riktigt kraftiga hornen är för klumpiga för att se bra ut på en Thruxton, åtminstone de modeller som jag har sett.

Sakta med säkert kommer du över till den mörka sidan:Bugar En vacker dag kommer din Thrux se ut som en Goldwing om du inte passar dig, det är sen gammalt.

Finns ju ett gammalt ordspråk som lyder:
Det börjar med en tuta, slutar med en Goldwing
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Min blev också en smula lägre bak vill jag minnas. Jag har höjt mina 1 cm. Du kommer se en markering vad som är "max" när du skruvar ut dom.

Sen ska hojen sjunka ner 3 cm när du sätter dig på den. Då ska dom vara hyfsat inställda. Sjunker den mindre är det för hårt, sjunker den mer är det för mjukt.

Börja med att kolla det tycker jag. Mät på nåt som är i höjd med navet.

Ser riktigt bra ut i alla fall:)

Lycka till.

Ska kolla "the sag" på båda mina hojar.

Min blev inte lägre bak utan stötdämparna är ca 10 mm längre så den blev ju högre. Fast det säljs ju höjningssatser för att få en mer kvickstyrd hoj så detta borde ju funka åt det hållet. Det blir nog bra när jag får skruvat lite och vant mig.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Sakta med säkert kommer du över till den mörka sidan:Bugar En vacker dag kommer din Thrux se ut som en Goldwing om du inte passar dig, det är sen gammalt.

Finns ju ett gammalt ordspråk som lyder:
Det börjar med en tuta, slutar med en Goldwing

Å inne på Goldwing då tycker jag TMax ska bli först med att förse en Thruxton med ljusslingor. Kolla här TMax vad du kan förgylla din THrux med.
 

Bifogat

  • 590356_AB_00_FB.EPS.jpg
    590356_AB_00_FB.EPS.jpg
    14.3 KB · Visningar: 52

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Septembertur

Verkar inte var så stort intresse för Bohusturen som jag visat tidigare.

Här är ett alternativ som inte har lika lång transportsträck för folket söder ifrån.

Själva rundan är ca 10 mil. Är det mer attraktivt? Jag kan gärna tänka mig den turen. Start i Kungälv sen Marsstrandsvägen förbi Hållta kyrka och höger upp mot Stenungsund. Genom Stenungsun mot Svanesund sedan till höger mot Gamla E6. Till Backamo, Lilla Edet och sedan Rommelandavägen tillbaka till Kungälv.

EDIT: TCE är givetvis välkmmen att delta tycker jag bara han har Triumphkläderna på sig. :)
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Skumma motorproblem på trajan..!
Under de senaste turerna jag har tagit har hojen börjat gå sämre och sämre på fullgas.
Under gårdagtens tur med Acke gick hojen på ren svenska skit. Vid fullgas när motorvarvet närmar sig 6500-7000 börjar motorn spotta och fräsa, tappa och och ibland smälla. Den har även blivit mer svårstartad och grinig.
Medicin 1: Bytte tändstift = ingen skillnad
Medicin 2: Då jag såg att stiften antydde att hojen gått snålt bytte jag huvudmunstycke från ett 140 till ett 145, samt höjde nålen med 1 shimsbricka = ingen skillnad

Har även kollat efter avgasläckage, status på insugsgummin etc utan att hitta några fel.
Problemet började uppdaga sig efter ett tidigare fel jag hade med en kabel som kommit i kläm och utlöste huvudsäkringarna ideligen. Tog ett tag innan jag hittade kabeln, men nu är problemet löst.

Vad tusan kan vara fel?
Sen jag byggde hojen i vintras har jag kört i runda släng 300 mil innan problemen började.
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Verkar inte var så stort intresse för Bohusturen som jag visat tidigare.

Här är ett alternativ som inte har lika lång transportsträck för folket söder ifrån.

Själva rundan är ca 10 mil. Är det mer attraktivt? Jag kan gärna tänka mig den turen. Start i Kungälv sen Marsstrandsvägen förbi Hållta kyrka och höger upp mot Stenungsund. Genom Stenungsun mot Svanesund sedan till höger mot Gamla E6. Till Backamo, Lilla Edet och sedan Rommelandavägen tillbaka till Kungälv.

EDIT: TCE är givetvis välkmmen att delta tycker jag bara han har Triumphkläderna på sig. :)

Tackar, jag är på :)
Några mil till i år blir alldeles kanon.
Kanske vi kan pilla på dina dämpare också :tummenupp
Triumph kläderna kommer vara på.

kort eller lång tur helt OK
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Skumma motorproblem på trajan..!
Under de senaste turerna jag har tagit har hojen börjat gå sämre och sämre på fullgas.
Under gårdagtens tur med Acke gick hojen på ren svenska skit. Vid fullgas när motorvarvet närmar sig 6500-7000 börjar motorn spotta och fräsa, tappa och och ibland smälla. Den har även blivit mer svårstartad och grinig.
Medicin 1: Bytte tändstift = ingen skillnad
Medicin 2: Då jag såg att stiften antydde att hojen gått snålt bytte jag huvudmunstycke från ett 140 till ett 145, samt höjde nålen med 1 shimsbricka = ingen skillnad

Har även kollat efter avgasläckage, status på insugsgummin etc utan att hitta några fel.
Problemet började uppdaga sig efter ett tidigare fel jag hade med en kabel som kommit i kläm och utlöste huvudsäkringarna ideligen. Tog ett tag innan jag hittade kabeln, men nu är problemet löst.

Vad tusan kan vara fel?
Sen jag byggde hojen i vintras har jag kört i runda släng 300 mil innan problemen började.

Du hade skaffat Haynes-manualen va? Om inte ska jag försöka scanna dom sidorna och skicka till dig. Kolla alla möjliga fel de listar där. Uteslut det du vet inte kan vara fel och undersök resten. Jag satt och kollade avsnitten om olika fel och ett som dök upp på allt du skriver är dåliga tändkablar, kontakter mellan spole-kabel eller mellan tändstift kontakt. Självklart dök också tändstift upp men dessa har du ju bytt. Spolarna var också ett tips.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Verkar inte var så stort intresse för Bohusturen som jag visat tidigare.

Här är ett alternativ som inte har lika lång transportsträck för folket söder ifrån.

Själva rundan är ca 10 mil. Är det mer attraktivt? Jag kan gärna tänka mig den turen. Start i Kungälv sen Marsstrandsvägen förbi Hållta kyrka och höger upp mot Stenungsund. Genom Stenungsun mot Svanesund sedan till höger mot Gamla E6. Till Backamo, Lilla Edet och sedan Rommelandavägen tillbaka till Kungälv.

EDIT: TCE är givetvis välkmmen att delta tycker jag bara han har Triumphkläderna på sig. :)
Eller så är det så att folk bara inte fått tummen ur att svara? Kanske avvaktar vädret som ju är lite skakigt så här års? Också.
Men den lilla turen är också bra. Självklart :) så har jag kört de vägarna och de är bra!

EDIT: jag kör vilket som, bara det inte regnar! :)
 
Last edited:

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Eller så är det så att folk bara inte fått tummen ur att svara? Kanske avvaktar vädret som ju är lite skakigt så här års? Också.
Men den lilla turen är också bra. Självklart :) så har jag kört de vägarna och de är bra!

Du får sluta modda nu, snart känner vi inte igen din hoj :)
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
@BJN Nää har fasiken inte gjort det än - skäms. Vore jättetacksam om du kunde maila de sidorna till mig!

Det märkliga är ju att den helt plötsligt har fått dessa syndrom. Installerade min Wideband Commander igen. Tog en snabb provtur, men eftersom jag inte hann installera belysningen till mätarhuset såg jag knappt ett skit. Vid fullgas naggar den uppåt luft/bränslevärde på 13,5 så nog går den lite snålt, men inte extremt mycket. När hojen bluddrar och går så pass illa brukar ju värdet skjuta i höjden uppåt 15, men inte sånna tendenser fanns. Har iofs inte kollat flottörnivån, men det är inte omöjligt. Kollat alla slangar, men inte hittat något problem. Även testat att vrida till reserven för att elliminera problem med filtret i tanken, men ingen skillnad. BTW hur fan kollar man flottörnivån?

Börjar undrar om det kan röra sig om ventilproblem, eftersom den gått snålt ett tag, men då borde den ju fasiken påvisa problem över hela registret, inte bara på topp?
 

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
Skummt är det.
Jag tror ändå på el problem. Någon jävla box som lämnat in...
Men den går och låter ju fint på tomgång och torrvarv...
Klart att en ventil kan ställatill det när det varvar och belastar, men jag vet fan inte.

(hojen hemma i garaget nu ;) )
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Eller så är det så att folk bara inte fått tummen ur att svara? Kanske avvaktar vädret som ju är lite skakigt så här års? Också.
Men den lilla turen är också bra. Självklart :) så har jag kört de vägarna och de är bra!

EDIT: jag kör vilket som, bara det inte regnar! :)

Jag är bara seg med att svara. Vet ej om jag kan ännu.
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top