Triumph Thruxton-tråden

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
Gott att du är hemma välbehållen.

Nä med 38,6 vill inte jag köra hoj. Jag känner just nu inte av någon feber så den blåste väl bort.

EDIT: Här är vägen vi körde från Uddevalla till Munkedal. En del av min privata racebana.:D
Jag vet vilken väg ni tog hit och den är helt kanoners. En bit av den sträcka ni körde var ju en del av den södra turen jag föreslog så den södra turen är allt värd att köra den med.

Kanske inte så farligt som det låter om man betänker att jag har 37,5 i vilotemp :tummenupp
Den resrutten skall sparas, Om du vill lufta SV:n så hänger jag på samma väg:)

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Och nu är jag hemma med. Strålande fin tur, massor av kurvor!
Att det var delar av BJNs privata racebace märktes. Bra att ha en guide med sig som kan vägen och som vet var man kan lägga ned och dra på, och var man får ta det varligt.

Av TCEs tidiga hemresa kan vi dra en tydlig slutsats. Man kan blir sjuk om man säljer sin trajja... :)

Twintorsk, tänker du på vägen öster om Bullaresjöarna? Har (självklart!) kört den också, men det var flera år sedan. Kanske dags att testa igen!

TCE, dagens tur går fint att rekonstruera i Google Maps, både jag och BJN klarar att återskapa den med hjälp av en karta, inga problem.

Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Kanske inte så farligt som det låter om man betänker att jag har 37,5 i vilotemp :tummenupp
Den resrutten skall sparas, Om du vill lufta SV:n så hänger jag på samma väg:)

Ja, det skulle ju vara jädrans kul. Fast om du kollar det jag kallar min privata racebana så är den ännu roligare fast i o f s bara 10 mil. Då får man den finaste delen av vägen till Munkedal åt andra hållet och då är den ännu bättre tycker jag. De bästa kurvorna uppför i stället för utför.

Nu får vi höra lite från öst också. Några som varit på rockers vs mods?

Det är ju något jag skulle vilja vara med om men hur är det? Får vi ö h t vara med med våra trajor?

Har ju fullständigt glömt att berätta om stötdämparna! Klagade ju först på att de kändes lite hårda och stumma. Har ändrat mig helt efter dagens övningar. De är helt underbara och sväljer allt. Enda problemet just nu är att hojen tack vare att både bakändan är höjd och framändan sänkt nu blivit så kvickstyrd att gammal man har svårt att hänga med i svängarna. Fast kul är det. Får fundera på om jag ska höja upp framändan igen.

Last edited:

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
Har ju fullständigt glömt att berätta om stötdämparna! Klagade ju först på att de kändes lite hårda och stumma. Har ändrat mig helt efter dagens övningar. De är helt underbara och sväljer allt. Enda problemet just nu är att hojen tack vare att både bakändan är höjd och framändan sänkt nu blivit så kvickstyrd att gammal man har svårt att hänga med i svängarna. Fast kul är det. Får fundera på om jag ska höja upp framändan igen.

Åkte bakom dig och Tmax X-antal mil igår, satt faktiskt och funderade på hur mycket lägre din hoj såg ut.
Såg hur bra ut som helst.
Tempot igår var imponerande, kör du så när du är krasslig så är man allt lite nyfiken på tempot när du är 100% kurrant :tummenupp

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Åkte bakom dig och Tmax X-antal mil igår, satt faktiskt och funderade på hur mycket lägre din hoj såg ut.
Såg hur bra ut som helst.
Tempot igår var imponerande, kör du så när du är krasslig så är man allt lite nyfiken på tempot när du är 100% kurrant :tummenupp

Det går normalt lite fortare än igår :) men jag känner den vägen utan och innan. Vågar absolut inte köra lika fort på okända vägar.

Jag tycker att det går undan bra så att det gott och väl räcker för mig vare sig du eller TMax kör först. Kör absolut inte fortare än vad ni gör.

bilder Bilder bilder......hehe...nån som tog lite?

Det blev tyvärr inga bilder igår. Själv hade jag som TCE feber om än inte lika mycket så det vara bara att få i sig Treo och C-vitamin innan vi skulle iväg så kameran glömde jag bort.

Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
BJN: Hur går det med dämparna? Fått till någon bra inställning ännu?

Det var nog snarare jag som behövde ställas in. :) Har inte skruvat alls på dem men i går var de rena drömmen. Ska kolla färdigt hänget och ev justera förspänning till em.

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Så har man varit i Norge - igen. Jag hann inte mer än hem från BJN Raceway :) i går kväll förrän jag fick en inbjudan till en Dalslandstripp - idag! Jaja, vad gör man? Hänger på förstås!
Hittade några nya fina sträckor (Vassbo, BJN, Vassbo!) och hade en sanslös kurvorgie vid gränsen mot Norge (Vassbotten-öster om Idefjorden-Halden-Nössemark-Ed). Det är enklast möjliga vägtips/vägbeskrivning, för den som vill testköra själv. Kör bara genom de orterna så blir det kanonkörning!

Toppade sedan anrättningen med Brudfjällsvägen (googla på den ni som inte varit där).

Trött nu, 93 mil på två dagar är mycket även för mig och min hoj... Så nu behöver jag snart ett nytt däck. Var har ni hittat bästa pris på Roadsmart på senare tid?

Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Jag köper alltid mina däck från mynetmoto
Det är billigt och går oftast väldigt fort att få hem dom.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Så har man varit i Norge - igen. Jag hann inte mer än hem från BJN Raceway :) i går kväll förrän jag fick en inbjudan till en Dalslandstripp - idag! Jaja, vad gör man? Hänger på förstås!
Hittade några nya fina sträckor (Vassbo, BJN, Vassbo!) och hade en sanslös kurvorgie vid gränsen mot Norge (Vassbotten-öster om Idefjorden-Halden-Nössemark-Ed). Det är enklast möjliga vägtips/vägbeskrivning, för den som vill testköra själv. Kör bara genom de orterna så blir det kanonkörning!

Toppade sedan anrättningen med Brudfjällsvägen (googla på den ni som inte varit där).

Trött nu, 93 mil på två dagar är mycket även för mig och min hoj... Så nu behöver jag snart ett nytt däck. Var har ni hittat bästa pris på Roadsmart på senare tid?

Detta måste provas! Tycker du att det är kanonkörning så kommer jag också att tycka det. Blir ju inte så fasligt långt härifrån heller.

Precis som yonsson har jag handlat mina däck på mynetmoto. Ska snart köpa till Suzukin och har inte kollat ännu men om ingen är mycket billigare än mynetmoto så blir det denna firma nu också då det fungerat så snabbt och smidigt tidigare.

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Bra pris på Roadsmart

Det blev min "gamla" leverantör Arnes Gummiverkstad i Borås. 1041 kr för ett framdäck inkl moms och montering på hojen. De monterar medan jag väntar. Det blir ett pris i nivå med webbshopparna eller lägre - när man tar med frakten i kalkylen.

Måste visserligen köra Borås t o r, men slipper ta loss hjulet, slipper "hänga upp" hojen och köra hjulet fram och tillbaka till gummiverkstaden. Går nästan på ett ut - och så får jag en åktur!

Det är ju inte alla gummiverkstäder som vill ta emot hela hojar, många vill att man kommer med hjulet under armen. Åtminstone de som jag har talat med här i Gbg.

TCE, du som är Boråsare, känner du dem?

Last edited:

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
Det blev min "gamla" leverantör Arnes Gummiverkstad i Borås. 1041 kr för ett framdäck inkl moms och montering på hojen. De monterar medan jag väntar. Det blir ett pris i nivå med webbshopparna eller lägre - när man tar med frakten i kalkylen.

Måste visserligen köra Borås t o r, men slipper ta loss hjulet, slipper "hänga upp" hojen och köra hjulet fram och tillbaka till gummiverkstaden. Går nästan på ett ut - och så får jag en åktur!

Det är ju inte alla gummiverkstäder som vill ta emot hela hojar, många vill att man kommer med hjulet under armen. Åtminstone de som jag har talat med här i Gbg.

Känner vet jag inte.
Men dem har mycket gott ryckte och jag har bytt däck på ett flertal bilar där.
Dock ingen hoj, men tror inte det skall vara några problem, aldrig hört något negativt om dem :tummenupp

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj

Det är ju billigt som satan. Det blir billigare än om du beställer från mynetmoto och tar loss hjulet och byter däcket själv. Inte mycket att tveka på!:tummenupp

hamre0

Customvägrare
Gick med
31 Aug 2010
Hoj
Street Triple 08+ Kymco KXR
Om du fortsätter till Jaren-Sund färjan efter Nössemark sen vidare till Bengtsfors sen Ed så är det ännu mer kurvor. Körde där med nåra kompisar i Lördags.
Finns även en fin grusväg (utan rullgrus) på ett par mil som vi provade, det gick fint att ligga i 70-80 km/h med Trajan, lite långsammare i kurvorna kanske.

Last edited:

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Om du fortsätter till Jaren-Sund färjan efter Nössemark sen vidare till Bengtsfors sen Ed så är det ännu mer kurvor. Körde där med nåra kompisar i Lördags. Finns även en fin grusväg (utan rullgrus) på ett par mil som vi provade, det gick fint att ligga i 70-80 km/h med Trajan, lite långsammare i kurvorna kanske.
Yes, den är fin. Körde där förra året (öhh... inte grussträckan, utan asfaltssträckan). Klart körvärt!

LilleTommy

Min hoj är en sporthoj va?
Gick med
15 Feb 2008
Hoj
Triumph Bonneville T100, Triumph Sprint ST, Husqvarna 256A
På Lördag (om väder) ska nog lilla jag att åka bort till Bankeryd Tändstickträffen är ju då.
Hade tänkt mig att vara där ett par timmar och titta lite på hojarna och äta nån korv :)
Sen efter det så är planen att åka bort till Ryfors konfektyrer i Mullsjö och köpa mig nån påse nygjort godis.
Lite småfjantig men roligt! :tummenupp

Om suget finns hos nån så kan nån hänga på.
hade ju vart lite småcoolt om det brötar in ett par parallelltwin samtidigt. :D

Vägen dit är ju inte jätte rolig, om inte nån kan några småvägar dit.
Jag brukar ta 40 mot Jönköping och svänga upp mot Bankeryd.

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Det låter ju kul! Undrar om jag kan/törs/får åka på lördag igen...? Var ju ute på två hjul hela helgen som gick. Hmmm, får fundera på det!

Det finns betydligt roligare vägar dit än RV 40! :)

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
Hjälp !

Min startar inte :(

Vrider på nyckeln så surrar det, och sen när jag trycker på startknappen klickar det i relät. sen händer ingenting :(

Går lyset på era EFI hojar när ni vrider på tändningen? Mitt gör det inte..
Parkeringslyset går inte heller på om jag vrider vidare...

Har 12,65 i spänning så trooor inte det saknas något där.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO