Triumph Thruxton-tråden

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Var och när ?, antar att i alla fall jag och Tmax gör sällskap från Gbg :tummenupp

Tja, TMax hittar ju hem till mig och det är ju en avstickare från spåret som bara är 500 m så jag föreslår att vi ses vid vändplanen på Vindfället där jag bor kl 11.

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
Tja, TMax hittar ju hem till mig och det är ju en avstickare från spåret som bara är 500 m så jag föreslår att vi ses vid vändplanen på Vindfället där jag bor kl 11.

Helt OK, Tmax var träffas vi och ev. andra med resenärer ?

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Gaffelolja originalgaffel

Jag ska ju byta packboxar i gaffelbenen och därmed också gaffelolja. Har jag fattat det rätt att det är SAE10 original?

I något forum läste jag att man absolut skulle gå upp till SAE20 men det var vide byte av cartridge. Om man behåller allt original i gaffeln ska man öka till 20 då med? Nån som vet?

Jag vet att på min SV1000 som har SAE 5 som original så får man mycket bättre funktion om man går upp till SAE 10 utan att byta något annat. Bl. a. funkar justeringarna för dämpningen mycket bättre ( gör större verkan) om man går över till SAE 10.

Berätta någon som vet eller tror!

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Helt OK, Tmax var träffas vi och ev. andra med resenärer ?
Förslag: Gbg-Uddevalla tar en timma på "vanliga" vägar, som E6/gamla E6.
Om vi istället kör Kungälv-Lilla Edet-Ljungskile så blir det mycket roligare vägar. Sist biten Ljungskile-Uddevalla är väl inte lika görskôj, men får duga. Detta tar dock mer tid än en timma. Alltså bör vi i så fall ses 1,5 timma innan.

Vad sägs om att ses på Stigs Center kl 9.30? Du är väl morgonpigg? :)

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
Förslag: Gbg-Uddevalla tar en timma på "vanliga" vägar, som E6/gamla E6.
Om vi istället kör Kungälv-Lilla Edet-Ljungskile så blir det mycket roligare vägar. Sist biten Ljungskile-Uddevalla är väl inte lika görskôj, men får duga. Detta tar dock mer tid än en timma. Alltså bör vi i så fall ses 1,5 timma innan.

Vad sägs om att ses på Stigs Center kl 9.30? Du är väl morgonpigg? :)

Mycket morgonpigg (åkte idag 05.30 till Katrineholm)
Så 09.30 helt OK, Vid Tappen ? , kan vara bra att fylla på lite så man klarar dagen :)

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag ska ju byta packboxar i gaffelbenen och därmed också gaffelolja. Har jag fattat det rätt att det är SAE10 original?

I något forum läste jag att man absolut skulle gå upp till SAE20 men det var vide byte av cartridge. Om man behåller allt original i gaffeln ska man öka till 20 då med? Nån som vet?

Jag vet att på min SV1000 som har SAE 5 som original så får man mycket bättre funktion om man går upp till SAE 10 utan att byta något annat. Bl. a. funkar justeringarna för dämpningen mycket bättre ( gör större verkan) om man går över till SAE 10.

Berätta någon som vet eller tror!

Jag kör med SAE 15, samma mängd som original men jag har lite annat innanmäte. Tror 20 blir lite stort hopp... du kan ju prova med lite olika mängd också.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Jag kör med SAE 15, samma mängd som original men jag har lite annat innanmäte. Tror 20 blir lite stort hopp... du kan ju prova med lite olika mängd också.

Har kollat runt lite själv och det har du nog alldeles rätt i att 20 blir för mycket. Vad är det du har i gaffelbenen extra? Intiminators?

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Racetech emulators, Racetech fjäder, dämparröret är "eliminerat" genom borrning av större hål och fyller ingen funktion längre. Emulatorerna är ställbara för olika dämpning och betydligt bättre än Intiminators enl. mig. Skulle jag göra om idag skulle jag välja en cartridgeinsats som tyvärr inte fanns då. För mellan 5-7 tusen får du en mycket bra gaffel.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Racetech emulators, Racetech fjäder, dämparröret är "eliminerat" genom borrning av större hål och fyller ingen funktion längre. Emulatorerna är ställbara för olika dämpning och betydligt bättre än Intiminators enl. mig. Skulle jag göra om idag skulle jag välja en cartridgeinsats som tyvärr inte fanns då. För mellan 5-7 tusen får du en mycket bra gaffel.

Oj då, så mycket. Fast det är ändå bra att veta att det finns möjligheter. Pengar kan ju trilla in lite oväntat ibland.:)

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Oj då, så mycket. Fast det är ändå bra att veta att det finns möjligheter. Pengar kan ju trilla in lite oväntat ibland.:)

Priset jag angav är för c-insats, för emulatorer o fjädrar ca. 3000 kr.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Lördagstur i Bohuslän

För sent tillkomna läsare så repeterar vi:

Lördagtur 3/9 i Bohuslän

Första samling i Göteborg 9.30 på Stigs Center (som ligger längs E6 på Hisingen, 50 meter från E6:an)

Andra samling i Uddevalla hos BJN. PM:a BJN för adress.

Tur i norra/västra Bohuslän, 15-20 mil? (BJN, hittar inte ditt inlägg om sträckningen, men så länge du hittar själv så är vi andra nöjda.. :))

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS

Lördagtur 3/9 i Bohuslän

Första samling i Göteborg 9.30 på Stigs Center (som ligger längs E6 på Hisingen, 50 meter från E6:an)

Tur i norra/västra Bohuslän, 15-20 mil? (BJN, hittar inte ditt inlägg om sträckningen, men så länge du hittar själv så är vi andra nöjda.. :))

Skall bli riktigt skoj, förkyld som satan men fortfarande feberfri, förkylningen blåser vi bort imorgon :)

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj

Lördagtur 3/9 i Bohuslän

Fan jag hade ju bara tänkt hitta till Bovall sen hittar TMax resten. Fast det hittar vi ihop. Från Bovall via Tegelstrand, Hamburgsund till Tanum och sen över på bullarsidan. Sen går det av sig själv.

Har iaf tänkt att vi ska starta samma väg som vid Dalslandsrundan fast ta vänster mot Valbo-Ryr/Munkedal vid första fyrvägskrysset (Där vi stannade kort och jag stängde jackan). Sen från Munkedal till Dingle på gamla vägar. Därefter Till Bovallstrad och sedan kusten upp på något sätt. Över mot Bullaresjön vid Tanum någonstans och sedan nedåt mot Hällevadsholm. Där kommer vi ut på gamla E6 och sen har inte jag tänkt längre.

EDIT: Känner mig som TCE rätt krasslig men räknar med att blåsa bort skiten imorn.

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
Fan jag hade ju bara tänkt hitta till Bovall sen hittar TMax resten. Fast det hittar vi ihop. Från Bovall via Tegelstrand, Hamburgsund till Tanum och sen över på bullarsidan. Sen går det av sig själv.

Har iaf tänkt att vi ska starta samma väg som vid Dalslandsrundan fast ta vänster mot Valbo-Ryr/Munkedal vid första fyrvägskrysset (Där vi stannade kort och jag stängde jackan). Sen från Munkedal till Dingle på gamla vägar. Därefter Till Bovallstrad och sedan kusten upp på något sätt. Över mot Bullaresjön vid Tanum någonstans och sedan nedåt mot Hällevadsholm. Där kommer vi ut på gamla E6 och sen har inte jag tänkt längre.

EDIT: Känner mig som TCE rätt krasslig men räknar med att blåsa bort skiten imorn.

Låter kanon :tummenupp

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat
jag kan inte hänga med i morgon:död
Men ni får ha en skön tur. Kör säkert:tummenupp

Ang. stötdämpare...
Jag har 15 olja i min gaffel. Och jag toppade mina ben med 10mm.
Jag tycker den är lite för hård nu, så jag skall sänka nivån 10mm så det till rätt nivå men då behålla 15 olja så blir det nog ganska OK.

Last edited:

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS

Lördagtur 3/9 i Bohuslän

Givetvis fått feber, MEN, trycker ner den med piller och tar mig ner till Stigscenter, känns det bra där efter 7 mil så är det nog ingen större fara, för bra väder för att missa en körning idag.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Fasen att man inte kunde hänga med. Hittade en väg herr tmax hade älskat från hällevadsholm bakom bullaresjön.. Mkt krokig :) hängde på ett par belgiska BMW i somras.

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=57.698391,11.956790

Ja det var synd att du och fler inte kunde hänga med för det blev en fin tur.

Dock körde vi nog inte rätt väg till Hällevadsholm i så fall för den vägen vi körde hade väldigt glest mellan kurvorna. Sämsta delen av min färd i a f så jag är verkligen nyfiken på vilken väg du har hittat. Har du någon möjlighet att visa den i Google maps? För med sträckan Tanum-Hällevadsholm utbytt mot något roligare så kan den här rundsvängen på ca 20 mil bli en riktig höjdare när det inte är turistsäsong.

TCE, TMax: Meddela när ni kommit hem.

EDIT: Twintorsk, är det möjligen den här vägen för i så fall vore det ju toppen då det knappt ens är en omväg. Vi körde alltså ner på västra sidan av sjön.

EDIT 2: Uttrycket "bakom Bullaresjön" är inte helt kristallklart .:D

Last edited:

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
Ja det var synd att du och fler inte kunde hänga med för det blev en fin tur.

Dock körde vi nog inte rätt väg till Hällevadsholm i så fall för den vägen vi körde hade väldigt glest mellan kurvorna. Sämsta delen av min färd i a f så jag är verkligen nyfiken på vilken väg du har hittat. Har du någon möjlighet att visa den i Google maps? För med sträckan Tanum-Hällevadsholm utbytt mot något roligare så kan den här rundsvängen på ca 20 mil bli en riktig höjdare när det inte är turistsäsong.

TCE, TMax: Meddela när ni kommit hem.

Fantastiskt trevlig tur, både den Tmax tog med mig på och din sträcka. Den ut ur Uddevalla måste du visa igen, fantastiskt rolig, hade jag varit piggare så hade jag startat GPS trackern, men huvudet var inte med idag riktigt.
När via hade ätit i Hamburgersund så blev det tyvärr lite förmycket, helt slut, dem sista 22 milen hem flöt ändå på förvånansvärt bra, tur det var bredväg så man löste nysanfallen :)

Tog febern nu, 38,6 , kanske inte var det intelligenste valet att åka lång tur idag, men det var skoj :tummenupp

Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Fantastiskt trevlig tur, både den Tmax tog med mig på och din sträcka. Den ut ur Uddevalla måste du visa igen, fantastiskt rolig, hade jag varit piggare så hade jag startat GPS trackern, men huvudet var inte med idag riktigt.
När via hade ätit i Hamburgersund så blev det tyvärr lite förmycket, helt slut, dem sista 22 milen hem flöt ändå på förvånansvärt bra, tur det var bredväg så man löste nysanfallen :)

Tog febern nu, 38,6 , kanske inte var det intelligenste valet att åka lång tur idag, men det var skoj :tummenupp

Gott att du är hemma välbehållen.

Nä med 38,6 vill inte jag köra hoj. Jag känner just nu inte av någon feber så den blåste väl bort.

EDIT: Här är vägen vi körde från Uddevalla till Munkedal. En del av min privata racebana.:D
Jag vet vilken väg ni tog hit och den är helt kanoners. En bit av den sträcka ni körde var ju en del av den södra turen jag föreslog så den södra turen är allt värd att köra den med.

EDIT 2: Detta är hela min privata racebana, ca 11 mil.

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...