Triumph Thruxton-tråden

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Kompisen ringde nyss! Han är på väg hem med en Thruxton i släpkärran. En vinröd -04 blev det. Inte den moddade Thruxton-cup replikan utan den här som jag tycker är ett helt rätt köp. Kul som fan!
/QUOTE]

Ser ut precis som min gjorde från början! Jäkla snygg hoj!! Grattis till din polare!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Snygg! Ser ju ny ut...!

Ja, på bild ser den otroligt fin ut. Nu vet jag att förre ägaren hänger här och kollar men är inte med och skriver så jag ska väl vara lite försiktig. ( jag med den gule var känd :) )Fast jag tycker att både förre ägaren och nye ägaren gjort en bra affär. Sen kan det nog bli hur mycket moddar som helst på den här hojen i framtiden. Nye ägaren är väldigt förtjust i en mer kompromisslös cafe'racerlook med aluminiumtank, solosadel och så vidare. Får se vad det blir. Hoppas kunna lura med honom ut på en tur snart.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Kompisen ringde nyss! Han är på väg hem med en Thruxton i släpkärran. En vinröd -04 blev det. Inte den moddade Thruxton-cup replikan utan den här som jag tycker är ett helt rätt köp. Kul som fan!
/QUOTE]

Ser ut precis som min gjorde från början! Jäkla snygg hoj!! Grattis till din polare!

Bara en undran Thruxtonerich, lever du nånsin upp till det som står under strecket i dina inlägg.:) Verkar som du har fullt upp hela tiden.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Bara en undran Thruxtonerich, lever du nånsin upp till det som står under strecket i dina inlägg.:) Verkar som du har fullt upp hela tiden.

He he, jag är väldigt laid back så ja, jag lever nog nästan upp till det, men jag har ju all tid i världen som pensionär (nästan i alla fall). Det räcker att "jobba" lite då och då och vila kroppen mycket. Däremot går hjärnan på högvarv med olika "projekt", men det räcker tyvärr inte för att minska på midjemåttet som har fått en tendens att öka i oroväckande snabb takt. God mat och dryck är en hård nöt att knäcka, ha ha, och som jag inte vill vara utan! Man lever bara en gång så det gäller att leva fort och mycket och njuta av det man tycker om så länge det går och så länge huvudet är med! Sen får det bli ättestupan!!!
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
88 ystra pållar på hjulet utan db-killer.

Hur konverterar man till motorhästar? Trodde förlusten var 30% och i så fall blir det 88/0,7 = 125,7. Låter ju helt vansinningt. Eller räknar man att förlusten är 20% ? -Minns inte riktigt. I så fall blir det 88/0,8= 110hk. :banana
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Hur konverterar man till motorhästar? Trodde förlusten var 30% och i så fall blir det 88/0,7 = 125,7. Låter ju helt vansinningt. Eller räknar man att förlusten är 20% ? -Minns inte riktigt. I så fall blir det 88/0,8= 110hk. :banana

Nja, 10-15% är den vanligaste angivelsen. Det beror ju en del på i vilket skick kedjan är. Jag vet att Motospeed anger något under 10% som effektförlust men det har jag bara sett där. Låt säga 12% och 88/0,88=100. Så Thruxtonerichs hoj har minst 100 hk på veven.

Angående skicket på kedjan så fick jag en enorm effektkick när jag bytte drivpaket på min XJR1300. När jag fick av den gamla kedjan så satt länkarna så fast att jag kunde i princip hålla ut hela kedjan med en hand och den var rak som en linjal och föll inte ihop. När jag provkörde med den nya gjorde hojen lätt powerwheelies vilket den inte gjort innan. Minst 5% effektökning! ( för ca 4000 kr gick den hojen från 106 hk på veven till 118 hk på hjulet med matchande vrid från 3000 rpm . Mellan 3 k och 8 k i varv låg vridet hela tiden över 100 Nm)

Där fick jag min nuvarande strategi för att sköta kedjan. Håll den så torr och ren som möjligt. Det är en o-ringskedja och den är permanentsmord. Behöver bara smörja på insidan av länkarna typ 1 gång per säsong för att hålla rosten bort. Jag var beredd på att byta drivpaket lite oftare. Det är ju inte så dyrt, 1300 kr, men jag tror istället att jag kan byta mer sällan med min nya strategi.

EDIT: Jag bytte ju drivpaket både på SV1000 och Thruxton ganska snart efter att de kom i min ägo. I båda fallen kunde jag känna en effekthöjning med nytt drivpaket. Att dreva om åt rätt håll ger ju också en rappare hoj. Sen fick jag ju färgade kedjor som jag önskade.:)

EDIT2: Det är ju bakhjulshästar som är mest intressant och där har jag sett uppgifter på 58 på en original Thruxton. 88/58=1,517..... Dvs 52% effektökning!!!!! Makalöst!!!!
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Hur konverterar man till motorhästar? Trodde förlusten var 30% och i så fall blir det 88/0,7 = 125,7. Låter ju helt vansinningt. Eller räknar man att förlusten är 20% ? -Minns inte riktigt. I så fall blir det 88/0,8= 110hk. :banana

12 % förlust till bakhjulet är en bra genomsnittssiffra att räkna med! Jag kommer att presentera diagrammen här på forumet så fort jag har fått dom i utskrift.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det är historisk racing på Falkenberg (bilar, alltså). Racerhistoriska klubben, http://www.rhkswe.org/entry.shtml Kan vara värt en tur. Ett par timmar dit, några timmar där, ett par timmar hem.... (OT: Bugatti, Maserati, MG, Austin-Healy, Alfa Romeo, Lotus, Ford GTD 40, Ferrari... Amazon, PV 544, Fiat Abarth, Ford Mustang, Ford Escort, Ford Capri, BMC Cooper, R8 Gordini, Saab GT 750 och mycket, mycket mer...)
Det blir en tur idag. Sammanstrålar med Speedtwin på plats på banan, häng på den som vill!
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Blev det nån tur? Här började det regna en del på eftermiddagen.
Ja, det blev en sväng. SMHI och YR hade utlovat +17 och sol. Istället blev det tidvis duggregn, gråväder och våta vägbanor. Så nu är det tvättning som gäller...:( Men det finns fina vägar nere i Halland och att se racebilar som Bugatti, MG, Maserati och Riley från 1920-30 tal är värt en tvätt! :)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
För den trimmningssugne finns det lite godis här: http://www.ebay.ch/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=120984332748
Det är en kille som jag "umgås" med på tyska thruxtonforumet som säljer. Riskfritt!! Dessutom inkl. billet insug.

Jag har faktiskt suttit och tittat på nya CR35 idag. Jag vet att förra gången jag nämnde sådana här tyckte nog flera att det inte var så mycket mening med dessa utan FCR 39 var det enda rätta. Fast om man inte tänker att trimma så väldans mycket mer så tror jag CR35 räcker en bit och man får i a f mekaniska förgasare som ger en helt annan känsla än vacuumstyrda. Så ja, jag lägger nog ett bud. Priset nu var ju nästan ingenting men det är ju mer än 9 dygn kvar på budgivningen.

Nu får man väl slåss med någon från Thruxton-tråden för att få dem.:D
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag har faktiskt suttit och tittat på nya CR35 idag. Jag vet att förra gången jag nämnde sådana här tyckte nog flera att det inte var så mycket mening med dessa utan FCR 39 var det enda rätta. Fast om man inte tänker att trimma så väldans mycket mer så tror jag CR35 räcker en bit och man får i a f mekaniska förgasare som ger en helt annan känsla än vacuumstyrda. Så ja, jag lägger nog ett bud. Priset nu var ju nästan ingenting men det är ju mer än 9 dygn kvar på budgivningen.

Nu får man väl slåss med någon från Thruxton-tråden för att få dem.:D

Joo, det stämmer nog att FCR 39:eek:r är det bästa som finns om man vill trimma "hela vägen"..CR35 räcker ändå till om man "bara trimmar lite".. alltså inget 904-kit och kammar utan man stannar vid portad topp och en bra "ljudanläggning". Idealet vore nog ett par CR37, och dessutom är ju CR-serien faktiskt snyggare än FCR..passar bättre in i bilden liksom. Man ska tänka till vilken väg man väljer innan köp. Det blir så jäkla dyrt annars.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Joo, det stämmer nog att FCR 39:eek:r är det bästa som finns om man vill trimma "hela vägen"..CR35 räcker ändå till om man "bara trimmar lite".. alltså inget 904-kit och kammar utan man stannar vid portad topp och en bra "ljudanläggning". Idealet vore nog ett par CR37, och dessutom är ju CR-serien faktiskt snyggare än FCR..passar bättre in i bilden liksom. Man ska tänka till vilken väg man väljer innan köp. Det blir så jäkla dyrt annars.

Jag tänker på det svar jag fick av "Svin" ganska tidigt i tråden. Jag frågade om det Dynojet-kit som finns att köpa och då svarade "Svin" så här:

"BNJ, när det gäller bestyckning av org. förgasarna så har thruxton bättre nål än dynojets och sen är det ju typ bara munstycket kvar som man får med satsen.
=dyra munstycken!
tar man bort luftburken eller öppnar den ordentligt invändigt så tror jag inte dom munstyckena är tillräckligt stora heller.

att trimma mera sen, då hade nog jag satsat i första hand på bättre kammar och högre komp. Om man inte byter ventiler i toppen så tycker jag inte heller det är så stor mening med att ge sig på att porta den heller (är ganska bra bearbetad org).
öppen luftburk, ljuddämpare, kammar och komphöjning med bestyckning till det tror jag man skulle komma rätt långt med för förhållandevis lite pengar och arbete."

Tycker att då borde CR35 räcka till liknande för det vi pratade om här är ju originalförgasarna. Vad tror du Thruxtonerich? Eller någon annan?

Jag har i a f lagt ett bud och är nu högste budgivare med 101 CHF. Det kommer inte att räcka men jag är ju villig att betala lite mer.
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Först skulle jag nog säga att köpa dynojet är att slänga pengarna i sjön. Original nål räcker långt och har bättre livslängd. Går ju att shimsa nålen vid behov.
Sen handlar det ju om flödet. Jag har inte sett några siffror hur dom olika förgasarna flödar men jag tror (gissar) att CR35 flödar minst lika bra eller bättre än original vakumgasarna. CR är ju ändå byggda för racing och har betydligt fler inställningsmöjligheter, går att anpassa bättre.
Topparna vet jag mer om. Original flödar 181 cfm. Med 2mm större ventiler 256 cfm. Min topp med moddade org. ventiler och uppborrat säte flödar 235 cfm. Jag vet också att vill man nå 100 hk eller mer behöver man en topp som flödar mer än 300 cfm. Genvägen är turbo förstås men det utesluter jag av massa olika skäl.
Jag håller heller inte riktigt med SVIN att kanalerna ser bra ut original, möjligen avgaskanalen där inte mycket jobb behöver göras. Insuget finns en hel del att göra på och tyvärr finns det inte tillräckligt med material för optimal bearbetning. För att uppnå runt 90 hk räcker det dock. Tyskarna har fått drygt 95 hk men sen tar det stopp. Toppen flödar inte tillräckligt bra helt enkelt.
Originalförgasarna klarar ju av öppnare luftburk, öppnare avgassystem och lite vassare kammar så CR35 klarar säkert det också. TPUSA:s kammar och högkompressionskolvar är nog ett bra alternativ som färdigt kit. http://www.triumphperformanceusa.com/index.php?main_page=product_info&cPath=8&products_id=393
Jag skulle nog också rekommendera en Procom programmerbar tändbox för lite extra boost. Eller en omprogrammering av original. Gör faktiskt stor skillnad redan på original hoj. Väl värd pengarna! Jag har förresten en omprogrammerad tändbox liggande till salu för den intresserade. Gjord av Jojje på Stabbarps Auto.
http://www.triumphtwinpower.com/
http://www.procomeng.com/
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top