Triumph Thruxton-tråden

DirtyDick28

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
BMW 650 GT
Aj som f....n !

Hoppas du klarade dig någorlunda ?

Så världens snabbaste Scooter är borta nu tillsammans med djuret ?


Jodå, jag klarade mig fint. Lyckades att hålla hojen upprätt hela tiden :lol

Men den behöver en hel del omsorg och nya plastdetaljer.

Som tur var hade jag fortfarande en rulle gaffatejp liggande i hojen så jag tejpade ihop skiten och körde vidare, hittills 10mil.

Länge leve gaffatejp :banana :banana
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Jodå, jag klarade mig fint. Lyckades att hålla hojen upprätt hela tiden :lol

Men den behöver en hel del omsorg och nya plastdetaljer.

Som tur var hade jag fortfarande en rulle gaffatejp liggande i hojen så jag tejpade ihop skiten och körde vidare, hittills 10mil.

Länge leve gaffatejp :banana :banana
Ledsen att höra att du fick närkontakt på detta vis. Skönt att du klarade dig helskinnad. Om inte försäkringen täcker kan du nu ha chansen att strippa scootern på plast och köra en variant på vad Lambretta killarna gjorde i England. De pillade av all klädsel och rejsade på bana naket. Jag träffade en snubbe från England som testat och han sa att det var jävligt kul. Du har ju klart körförmåga, det såg vi ju i våras när ett gäng Rockers försökte jaga din Scooter. Smiley-Smiley. Manligt det där med Gaffatejp och köra vidare, men fotot var snyggt men väl fejkat eller???
Hasse D
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Tjabbas och tack för trevligt samkväm idag. Jag menar i Gbg på Esperantoplatsen där man antagligen inte får parkera hojar. 6 moppar är väl lagom att börja med och det väckte entusiasm bland publiken. Jag gillar att det var blandad kompott. Lite italienskt ger fin arom till det vi pysslar med. Tack till arrangören och övriga inblandade även om de antagligen befinner sig i en annan fil i cyberspace.
Hasse D
 

DirtyDick28

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
BMW 650 GT
Ledsen att höra att du fick närkontakt på detta vis. Skönt att du klarade dig helskinnad. Om inte försäkringen täcker kan du nu ha chansen att strippa scootern på plast och köra en variant på vad Lambretta killarna gjorde i England. De pillade av all klädsel och rejsade på bana naket. Jag träffade en snubbe från England som testat och han sa att det var jävligt kul. Du har ju klart körförmåga, det såg vi ju i våras när ett gäng Rockers försökte jaga din Scooter. Smiley-Smiley. Manligt det där med Gaffatejp och köra vidare, men fotot var snyggt men väl fejkat eller???
Hasse D

Noop, fotot är inte fejkat.

Efter smällen kände jag att det gjorde lite ont i foten. Men det var en av de andra grabbarna som hajade till och frågade vad tusan det var som satt fast i stöveln....

Då såg jag hornet som lossat ifrån rådjuret :hihi

Så det var inget fejk. Som tur var gick det precis mellan två tår. Några mm till åt något håll hade det bilvit akuten och försöka sy fast någon tå igen.

Så snacka om att ha tur :banana
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Fy fan! Det ser ut som att han siktade på dig ju! Tur att superscootern (och föraren) klarade sig! -Påminner mig om den där youtubefilmen när en kille krockar med ett rådjur i full galopp.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Ja då har jag varit med om bänkkörning för första gången och det var riktigt trevligt med tanke på resultatet. Resultatet översteg faktiskt mina förväntningar. Körningen gjordes på SBK ONE i Anderstorp av Fredrik Stigefelt, bror till Johan "Stiggy" som väl alla vet vem han är! Kunniga killar med andra ord.
Korrektionsfaktorn blev satt till 0,997 så det är "riktiga" hästar vi pratar om. Direkt kunde vi se att AFR var alldeles för fet men trots det fick vi ihop 88 ystra pållar på hjulet utan db-killer. Med killer blev det 83. Med lite justeringar bör det gå att få 90 gladlynta och sprattlande gräsätare. Jag vet vad jag behöver justera så efter vinterns moddningar blir det en ny bänkrepa till våren.

Kompletterar med kurva som jag fick tillsänt idag;
HKvsVridmoment100.jpg
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Diagrammet ser mäktigt ut. :tummenupp Det jag undrar över är den lilla dippen vid 4k. Märker du den väl när du kör?

Min SV1000 ( alla SV som jag sett diagram på) har en liknande dip på originalmotorn som man inte märker allt för mycket. Nu med bl.a. PowerCommander är den borta helt. Min GS1000 fick med ett 4-1 jag satte på en så kraftig dip i motsvarande område att på sexan så kom den inte över 100 km/h om jag inte växlade ner och tog mig förbi.

Letade efter ett originaldiagram att jämföra med ditt. Hittade inget bra utan bara detta som ju måste ha en omräkning till vevaxeleffekt förstår man av siffrorna. Det är nog bara ljud och mappning med PC gjort på denna och då hamnar man inte nära 70 på hjulet. Sen förvillar olika skalor en del men man kan ändock se på utseendet av själva kurvan att det händer helvetes mycket mer i din motor när du skruvar på än vad det gör i en original.

@DirtyDick28
Gott att du klarade dig helskinnad från äventyret. När det väl bär av så där så har man ju inte så mycket själv att säga till om sen utan får nog förlita sig på turen. Å den hade du med dig. Gott! Inga fler skadade grannar tack!

Triumph_Thruxton_PCV_and_mapped_chart.jpg
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jo, dippen märks lite vid körning. Den är typisk för 790-kammarna men i mitt fall tror jag den förstärks ganska mycket då AFR:en fettar till ordentligt just i det området. Kan även vara inverkan av acc-pumpen när man drar järnet just där. Jag håller just nu en dialog med ett par tyskar som är duktiga på kammar så får vi se om dippen går att minimera med något annorlunda kamtider. Eventuellt kan det bli ommappning (ecu) och annan tändkurva också. Jag har själv lite för dåliga kunskaper om sånt här men det är aldrig för sent att lära sig nåt nytt. Man ska inspirera andra att göra jobbet och sen "skumma grädden" själv, he he.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Väldigt OT, sorry men kanske intressant ändå! :)

För den som gillar sporthojar. Toyman har öppet hus på söndag i sitt garage i Kungsbacka: http://www.sporthoj.com/blogg/?inlaggid=5462

En grym samling av sporthojar. Bortåt 15-20 stycken av flera märken. Drivor av hjälmar (50? fler än BJN har :)). Skinnställ som hänger längs väggarna. Souvenirer från hans tidigare dragracing-karriär på 70-80-talet. Ett helt osannolikt garage!

(Men inga trajjor... hur tänkte han där? :))
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Det är därför vi försöker minimera antalet så fort som möjligt, he he.

Har lyckats minimera ett antal tusen idag och sen blir det väl lite ytterligare för att få förgasarna på plats med koniska luftfilter.

EDIT: Toymans garage ( som jag bara sett bilder på) verkar vara något alldeles otroligt. Men som TMax säger, inga Triumph???????
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Har lyckats minimera ett antal tusen idag och sen blir det väl lite ytterligare för att få förgasarna på plats med koniska luftfilter.
Härligt BJN, jag rekommenderar DNA-filter därför att dom är lite billigare än KN, flödar lite bättre, har större filteryta. Kan du köpa här; http://www.triumphtwinpower.com/
eller här;http://www.brspecialtuning.co.uk/index.htm
Båda ställen där jag handlat utan problem. Och ta gärna modellen med lite vinklat anslutningsgummi (5° tror jag) så går det fritt från ramen.
 

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Ort
frillesås, en bit söder om GBG
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat
Har lyckats minimera ett antal tusen idag och sen blir det väl lite ytterligare för att få förgasarna på plats med koniska luftfilter.

:7peta
Nu så här i efterhand, får man fråga hur högt ditt bud du hadde lagt?
Jag budade lite i smyg, men insåg ganska snart att jag fick kliva av budgivningen.(pengabrist) det fans anndra prylar som behövdes prioriteras...:3freak

Gött att du fick dem. tror det kommer bli kanon fint:tummenupp
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Härligt BJN, jag rekommenderar DNA-filter därför att dom är lite billigare än KN, flödar lite bättre, har större filteryta. Kan du köpa här; http://www.triumphtwinpower.com/
eller här;http://www.brspecialtuning.co.uk/index.htm
Båda ställen där jag handlat utan problem. Och ta gärna modellen med lite vinklat anslutningsgummi (5° tror jag) så går det fritt från ramen.

Tack för tipset men man behöver väl något att sätta batteriet i och hänga elen på om man tar bort luftboxen.

:7peta
Nu så här i efterhand, får man fråga hur högt ditt bud du hadde lagt?
Jag budade lite i smyg, men insåg ganska snart att jag fick kliva av budgivningen.(pengabrist) det fans anndra prylar som behövdes prioriteras...:3freak

Gött att du fick dem. tror det kommer bli kanon fint:tummenupp

2900 gick det till med frakt.
EDIT: Får väl anses som ett hyfsat pris. När jag kollat så har man haft svårt att få hem grejerna under 7000 med frakt. De har enligt ägaren suttit på hojen under 280 mil.

Rensa upp rumpan alltså och ta bort sidopanelerna? Nice!!!

Skulle egentligen vilja behålla sidopanelerna men det vet jag inte om det går. Om inte så får jag väl köpa något liknande thruxtonerich's
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Sidopanelerna kan du nog behålla med lite "cutting" för att filtrena ska få plats. L-boxen kan du skära till så bara bakdelen (som skärm) och batterilådan blir kvar, alternativt bygga egen låda. Så här blev min efter lite bearbetning:
001-2.jpg
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Sidopanelerna kan du nog behålla med lite "cutting" för att filtrena ska få plats. L-boxen kan du skära till så bara bakdelen (som skärm) och batterilådan blir kvar, alternativt bygga egen låda. Så här blev min efter lite bearbetning:

Bra! Jag sparar bilden! Det där kan jag nog fixa. Däremot att tillverka nytt i plåt känns svårt under rådande omständigheter. Jag har gjort två batterilådor med el-hållare i plåt tidigare men då hade jag eget välutrustat garage, svärfars ännu mer välutrustade garage och skolans tekniksal som inte gick av för hackor. Nu med en brödkavel, köksbord i furu och några knivar så blir det lite kinkigare att arbeta med plåt.

Jo, att jag behöver cutta lite i sidokåporna det räknar jag med. Tycker jag att det blir för mycket så får det bli annan lösning.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Sidopanelerna kan du nog behålla med lite "cutting" för att filtrena ska få plats. L-boxen kan du skära till så bara bakdelen (som skärm) och batterilådan blir kvar, alternativt bygga egen låda. Så här blev min efter lite bearbetning:
001-2.jpg

Kul! Det hade jag tänkt ge mig på i vinter.. Om jag får tag på garageplats.. Och dom rasslande ventilerna borde nog fixas i vinter med..?
Mkt att göra, så lite tid!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Kul! Det hade jag tänkt ge mig på i vinter.. Om jag får tag på garageplats.. Och dom rasslande ventilerna borde nog fixas i vinter med..?
Mkt att göra, så lite tid!

Bara en tanke twintorsk.

Ställ hojen på min ruta så fixar jag mekplats här någon vecka eller två åt gången.

Du tar med dig en gammal diskbänk och plåtverktyg för att göra två ARK (AirboxRemovalKit). Du fixar ju det mesta av en gammal diskbänk har jag förstått. Jag står för öl och tjöt.
Sen fixar vi dina ventiler av bara farten. "1014! blir säkert med han också om han har tid.

EDIT: Tid, det är sånt som oldtimers som jag har ont om. Du har inte ont om tid.:)
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top