Triumph Thruxton-tråden

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Tack för bra svar Thruxtonerich.

När det gäller flödet i förgasarna så kan jag inga exakta sifferangivelser men när jag bytte till Mikuni FS Racingförgasare på min GS1000 så vet jag att dessa flödade enormt mycket mer än vad originalförgasarna gjorde utan att vara större.

Så tankarna är väl åt det hållet som din länk pekar. CR 35, andra kammar och högre komp. Faktiskt inte speciellt dyrt att testa. Borde funka tror jag och i a f ge 70+ på bakhjulet.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag tror du får ca 75 + med den setupen. Ett litet aber är hur sliten cyllen är, kan bli svårt att få nya ringar att "sätta sig" bra och att bli täta. Kanske hona den försiktigt? Jag kan säga att min såg riktigt bra ut efter 3000 mil, nästan som ny inuti.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
+75 låter ju riktigt bra.

Har funderat på det där med ringarna. Är det inte nicasil i originalcylindern? Lite kinkigt att hona?
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jo, nicasil. Kräver lite speciella stenar för honing men det kanske inte behövs. Vet man inte förrän du har plockat isär och kollat noggrant. Topparna på honingen kan vara så nedslitna att det blir svårt att få nya ringar täta. Nån riktig motorkunnig bör nog titta och bedöma om det går bra att bara slänga i nya kolvar/ringar. Jag kan för lite om det här men jag vet att TPUSA rekommenderar ett maxtak för hur långt hojen har gått. Men det behöver ju inte vara en absolut sanning. Släng iväg ett mail till Carlos (TPUSA) och fråga. Du får väl visa ditt intresse för både HC-kitet och 904cc så får du nog svar. Stigs motor kanske?? http://www.stigsmotormekaniska.se/
Finns ju också några riktigt duktiga gubbar här på forumet. Fråga i teknikdelen.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jo, nicasil. Kräver lite speciella stenar för honing men det kanske inte behövs. Vet man inte förrän du har plockat isär och kollat noggrant. Topparna på honingen kan vara så nedslitna att det blir svårt att få nya ringar täta. Nån riktig motorkunnig bör nog titta och bedöma om det går bra att bara slänga i nya kolvar/ringar. Jag kan för lite om det här men jag vet att TPUSA rekommenderar ett maxtak för hur långt hojen har gått. Men det behöver ju inte vara en absolut sanning. Släng iväg ett mail till Carlos (TPUSA) och fråga. Du får väl visa ditt intresse för både HC-kitet och 904cc så får du nog svar. Stigs motor kanske?? http://www.stigsmotormekaniska.se/
Finns ju också några riktigt duktiga gubbar här på forumet. Fråga i teknikdelen.

Jo det går nog över min förmåga att bedöma. Har dock en i min närhet, min f d svärfar, som jag utan vidare skulle lita på i en sån här fråga.

Jo, jag kan slänga iväg ett mail och fråga. Ska göra det! Min hoj har ju gått mindre än din men det är ändå ingen garanti för hur det ser ut i cylinderloppen.

Nu först vill jag se om jag får förgasarna. Jag har lagt mitt sista högsta bud, vilket så klart är hemligt.:) Blir jag överbjuden nu så hänger jag inte med längre. Just nu så leder jag och det är en bra bit kvar tills mitt bud faller men det är lång tid kvar på auktionen.

Tack för tipsen!

EDIT: Stigs motormekaniska, är inte det en sån där gedigen firma som funnits sedan Fred Flinta. Tycker jag känner igen det namnet sedan jag först började greja med motorer i början på sjuttiotalet.
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag har väldigt många delar till Thruxton/Bonneville som "har blivit över" efter många moddar och fler blir det nu i vinter, tex får jag dessa som kan vara av intresse för bonnevilleägare: Adjustable Pre Load Cap. Dessutom fälgar med ekrar/nipplar, bromsok med skiva, grepp, skärmar mm mm. Om du är intresserad/behöver delar skicka PM till mig innan du handlar hos T-återförs.
 
Last edited:

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Jag var ute och slirade med SMC på Arlanda testtrack i Söndags.
Det var riktigt kul som vanligt. Stekte en BMW 1000 rr bla :arsele
Och så fick jag testa min nya snutkruka!
Riktigt nöjd med hojen förutom att jag skulle vilja ha bredare sulor och liiiite mer mos. Erich... Behöver du ett nytt trumset?

IMG_0260robban.jpg
Svatvit.jpg
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Dagens mod: shimsad nål,ImageUploadedByTapatalk1347475812.148277.jpg stl 45 pilot jet ImageUploadedByTapatalk1347475859.208192.jpgoch 130 main.ImageUploadedByTapatalk1347475887.109227.jpg
Nu känns det såhär när man gasar: ImageUploadedByTapatalk1347475915.943593.jpg
Kanske inte riktigt men..
Och så slet jag av grillgallrena på toppen som stört mig en halv evighet.
Inte så illa med tanke på att den här mansförkylningen håller på o dräpa mig..!
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag var ute och slirade med SMC på Arlanda testtrack i Söndags.
Det var riktigt kul som vanligt. Stekte en BMW 1000 rr bla :arsele
Och så fick jag testa min nya snutkruka!
Riktigt nöjd med hojen förutom att jag skulle vilja ha bredare sulor och liiiite mer mos. Erich... Behöver du ett nytt trumset?

Nää, jag spelar bara gammaldags grammofon, :musik..du kan väl försöka göra ett byte med Motospeed, 904-kit mot trummor.:D
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Twinbikerace på Kjula kommande lördag. Jag skall dit och rasta trajan på strippen. Test n tune+Twinbikecup, kom å kör!
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
För info:
Caféracerträff i Göteborg i morgon lördag kl 14.00, Esperantoplatsen

Läs mer i den här tråden http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?258136-Cafe-racers-Göteborg-🏁

Jag är inte involverad, egentligen, utan passar bara på att sprida lite reklam! :)
Tänkte själv dyka upp, som det ser ut nu.

Ja det var ju fan då att man bjudit ungarna på middag i morgon kl 13.30. Ta några bilder å lägg upp om ni åker dit. Kul ide' tycker jag.

EDIT: TMax500 skicka över ett plastkort med kod så ska jag handla åt dig utav bara fan på Crazy Days. :D
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Meddela resultat här sen. Vore jäkligt kul att veta vad din Thrux gör på strippen!

EDIT: Panzaa alltså!
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Jag är inte involverad, egentligen, utan passar bara på att sprida lite reklam! :)
Tänkte själv dyka upp, som det ser ut nu.

Drar du dit själv eller med påhäng? Har ingen aning om vad jag gör imorgon, men det är ju bara 5 hus bort, så... :va
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag tänkte rulla dit.
Skall bara tvätta lite först. Om jag hinner (blev lite skitigt efter söndagens tur till Falkenbergsbanan).
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Nu har jag råkat beställa fälgar igen :)

Jag avbröt ju förra ordern efter som dom inte fanns i laget. Då beställde jag svarta pulverlackade, men nu kör jag extra pollerad alu istället. Känns som att min hoj blir lite för svart annars. Detta ska bli kul. går ner på 17" fram så det blir till att bygga om stänkan och the fartmeter.
 

DirtyDick28

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
BMW 650 GT
Så här kan det gå när man får närkontakt med djuren i skogen....

rszsdetkangnrmansmllerm.jpg


Visserligen 1 - 0 till mig, men aj aj aj ........ Det kunde gått mycket värre :3freak
 
Last edited:

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Så här kan det gå när man får närkontakt med djuren i skogen....

Visserligen 1 - 0 till mig, men aj aj aj ........ Det kunde gått mycket värre :3freak

Aj som f....n !

Hoppas du klarade dig någorlunda ?

Så världens snabbaste Scooter är borta nu tillsammans med djuret ?
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top