Triumph Thruxton-tråden

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
snyggt! gillar det lite lätt märkliga stuket på blinkarna bak! men framförallt Zardpiporna , även om du inte köpt de hos oss ;-)
Kom på att jag inte har visat någon bild med nya piporna monterade.
Går som en gud med dem monterade, men jag vet inte om jag älskar ljudet :)
 

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
ohh shit , måste jag köpa en Thruxton igen? den var riktigt råå !
Oj, den var våldsam! :) Det är ju inte jag då, jag kör ju helt original (nästan). Men den är fräck!

Tänker på sadeln... den ser tunn ut. Kanske inte en sadel för en Vätternrunda! :)
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Lite segt här i tråden så jag skriver väl lite. Äntligen har jag fått bekräftat det jag länge misstänkt, nämligen att huvudluftmunstycket i FCR:arna kan vara i minsta laget. FCR:rna levereras med huvudluftmunstycke storlek 200, vilket är det största man kan köpa. Efter kontakt med flera "trimmare" så har det visat sig att dom får bättre utfall med ett uppborrat luftmunstycke. Deras borrning är från "original 200", 2mm, till 250. Det ger ett hål på 2,5 mm. Jag tror det är lite för "fegt" så jag kommer att testa med 300 (3 mm) till våren. Anledningen till bättre utfall är nog att man får högre lufthastighet genom EMULTIONSRÖRET, som i sin tur matar huvudmunstycket och nålen, och därmed bättre "atomisering" av bränslet som resulterar i bättre förbränning. Jag beställde omedelbart nya luftmunstycken, för borrning, och ett par nya nålar som jag vill testa.
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Lite segt här i tråden så jag skriver väl lite. Äntligen har jag fått bekräftat det jag länge misstänkt, nämligen att huvudluftmunstycket i FCR:arna kan vara i minsta laget. FCR:rna levereras med huvudluftmunstycke storlek 200, vilket är det största man kan köpa. Efter kontakt med flera "trimmare" så har det visat sig att dom får bättre utfall med ett uppborrat luftmunstycke. Deras borrning är från "original 200", 2mm, till 250. Det ger ett hål på 2,5 mm. Jag tror det är lite för "fegt" så jag kommer att testa med 300 (3 mm) till våren. Anledningen till bättre utfall är nog att man får högre lufthastighet genom EMULTIONSRÖRET, som i sin tur matar huvudmunstycket och nålen, och därmed bättre "atomisering" av bränslet som resulterar i bättre förbränning. Jag beställde omedelbart nya luftmunstycken, för borrning, och ett par nya nålar som jag vill testa.

Ja det är ju lite olika. I den här tråden tycker vi det är segt om inte någon skriver nytt varje dag. I SV1000-tråden är vi glada om det kommer ett inlägg var 14:e dag.:tungan

Jag hänger med på vad du skriver men två saker känns konstiga:

1. Att FCR 39 ö h t har för små munstycken för en Thruxton. /Fast nu är ju din rätt rejält modifierad)

2. Att större munstycken för luft ska ge snabbare luftflöde. I min värld (teoretisk fysik) så ger större öppning i ett strömningsrör långsammare flöde. Typ om 400 elever ska lämna aulan på 2 min så måste alla röra sig snabbare om det ska ske genom en dörr. Öppnar jag två dörrar så kan jag utrymma på samma tid även om de rör sig långsammare.

Fast nu var det förgasare det gällde. Berätta om hur det blir!

Mina gasare är i Sverige nu om än inte hos mig ännu. Nån som vet om det sitter TPS-sensor på CR 35?
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Uttryckte mig lite slarvigt där kanske..menade mer luft som nödvändigtvis inte behöver ha högre flöde, men om luften stryps i ett för litet hål får man väl både och om man ökar diametern?? Till en viss gräns förstås! Hur som helst så får gubbarna bättre resultat med större luftmunstycke. Hittade dessutom en amerikan som hade svårigheter att "få till det" och körde helt utan luftmunstycke.
Teoretisk fysik har jag inte stora kunskaper i så jag förlitar mig på dom praktiska!

CR35:eek:rna har ingen TPS..köra utan går mycket bra..jag har kopplat bort TPS:en på FCR:rna också!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Självklart tror jag på att det fungerar. Det var bara det att ett större hål bör ge lägre och inte högre fart tycker jag. Fast den frågan är ju som det heter mer av akademiskt intresse. Huvudsaken är ju att det fungerar som man vill i praktiken.

Det jag undrar över är om det är något problem du upplever nu som du försöker åtgärda eller om det bara är för att få det ännu bättre än vad det redan är.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Anledningen är ju det höga AFR-värdet jag fick vid bänkningen för några veckor sen..istället för att minska storleken på huvudmunstycket, så öppnar man för mer luftflöde. Ett försök att begränsa minskningen. För att få ut max måste så stort huvudmunstycke som möjligt användas. Resultatet skulle då bli att jag bara behöver minska huvudmunstycket ett halvt nummer istället för ett helt. Det är i alla fall förhoppningen.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Anledningen är ju det höga AFR-värdet jag fick vid bänkningen för några veckor sen..istället för att minska storleken på huvudmunstycket, så öppnar man för mer luftflöde. Ett försök att begränsa minskningen. För att få ut max måste så stort huvudmunstycke som möjligt användas. Resultatet skulle då bli att jag bara behöver minska huvudmunstycket ett halvt nummer istället för ett helt. Det är i alla fall förhoppningen.

Ja, det låter ju logiskt i a f.

Fick nyss svar från Triumph Twinpower att det går utmärkt att använda original sidopaneler ihop med deras DNA podfilter så det är bara att beställa.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
För att ytterliggare "stärka" mitt tidigare påstående angående huvudluftmunstycket (main air jet) i FCR:arna finns här ett utdrag från ett svar från en "expert" till en kille som har problem med inställningarna:
One thing that's not in the tuning manual is, unfortunately, the FCR main air
correction circuit really sucks. It doesn't respond at all well to changes in
the air jet. While some carbs will noticeably change the fuel curve with only a
5% or 10% change in the main air jet, FCRs need a big kick in the ass before
the WOT fuel _curve_ (think of WOT air:fuel ratio plotted against rpm) changes
instead of sort of changing things across the board like the main fuel jet
does. So you might have to go from a 100 main air jet all the way up to a 200
to get the effect you want, and if you're already at a 200, you might have to
pull the main air jet right out and run the air correction circuit with no
restrictor. And one thing I've noticed with the big body FCRs is that _most_
bikes run better with bigger air jets regardless of whether the fuel curve is
right or not. I think it might have something to do with atomizing the fuel so
it doesn't emerge from the needle jet into the venturi in a bunch of big
incombustible blobs, but I'm not really sure.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Någon som ska till Johans i morgon? "1014" och jag beger oss härifrån vid niosnåret för att hänga på dörren när de öppnar.
 

DirtyDick28

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
BMW 650 GT
Någon som ska till Johans i morgon? "1014" och jag beger oss härifrån vid niosnåret för att hänga på dörren när de öppnar.


Hej granne.


Finns det någon möjlighet att få hänga på er???? :banana

Lite ont om tid att konvertera om min Sooter till en vatten Scooter....... Vilket nu uppenbart hade behövts....

Om ni har plats i bilen och vill ha med en galning till, kan du väl SMS´a mig detaljer på :

0768 44 68 06
 
Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Var där en snabbsväng. Köpte vindtät vinter"buff" och en Triumph t-shirt, så jag kan förlänga säsongen några veckor till.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Hmm, det är lite konstigt hur vi människor är funtade, ja inte alla kanske men jag i varje fall. Tittar man i plånboken och hittar en tusenlapp blir man ju glad men man hade blivit ännu gladare om det varit två tusenlappar. Man vill hela tiden ha mer. Och likadant funkar det med hästkrafter..jag blev riktigt glad över mina 88 hk, som jag redovisat i tidigare inlägg, men letar redan efter fler!! Kollar lite på stroker och kostnaden för en sådan. Vill ogärna skicka veven över pölen för bearbetning så jag letar efter någon på hemmaplan som är duktig och kan sånt arbete. Stakar finns att få tag på från Carillo. Det blir ingenting av detta i vinter utan det är mest lite "förplanering" som måste göras. Förslag mottages tacksamt.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Hmm, det är lite konstigt hur vi människor är funtade, ja inte alla kanske men jag i varje fall. Tittar man i plånboken och hittar en tusenlapp blir man ju glad men man hade blivit ännu gladare om det varit två tusenlappar. Man vill hela tiden ha mer. Och likadant funkar det med hästkrafter..jag blev riktigt glad över mina 88 hk, som jag redovisat i tidigare inlägg, men letar redan efter fler!! Kollar lite på stroker och kostnaden för en sådan. Vill ogärna skicka veven över pölen för bearbetning så jag letar efter någon på hemmaplan som är duktig och kan sånt arbete. Stakar finns att få tag på från Carillo. Det blir ingenting av detta i vinter utan det är mest lite "förplanering" som måste göras. Förslag mottages tacksamt.

Carillo låter bekant från sjuttiotalet, trimmade V-8or och dragracing. Höll själv på på lite då att pula med V-8. Har de överlevt så här länge så är det väl bra grejer.

I övrigt: Jag har inget tekniskt förslag men ett moraliskt.

Eftersom du har övervägt tanken så har du både tekniskt kunnande och ekonomi för att genomföra det. Helt säker på det! Galnare än så är du inte.:)

Gör det och bli en av få i en mycket exklusiv 100-klubb. Det finns 100-klubbar för en massa saker. Väga över 100, lyfta över 100 i bänk osv. Det är dock rätt gott om medlemmar i dessa klubbar men de som har över 100 hk på hjulet på en Thruxton är inte många. Skulle t o m vara kul att kunna säga att man pratat med en som har det.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jodå, Carillo lever och frodas fortfarande och har gott rykte. Här länk till strokerkittet från TPUSA: http://www.triumphperformanceusa.com/index.php?main_page=product_info&cPath=8&products_id=38
18500 pengar ca plus lagerbanor, packningar plus frakter. Hamnar väl runt 25000 innan det är klart. Känns lite blodigt just nu men man vänjer sig vid siffrorna he, he. Men som sagt, jag luskar bara lite än så länge så får vi se hur det blir. Går kanske att skaffa grejerna undan för undan, utom veven som jag sparar till sist, så känns det inte så dyrt.
100-klubben är jag med i bänkpress, 200-klubben i marklyft och knäböj..från min aktiva period som styrkelyftare..men det var länge sen.
 
Last edited:

DavidA

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2012
Ort
Malmö
Hoj
2010, Triumph, Thruxton
DSC02654.jpg

Hyra sommar stuga i Friedrichskoog i Tyskland, ett trevligt sätt att förlänga sommaren.
50 mil från Malmö, en lagom dags resa :)
Synd att det regnade i Danmark både på ner vägen och tillbaka vägen, men det var kul ändå
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Mumma! -Även om jag föredrar clip-on.
triumph-thruxton.jpg

http://www.bikeexif.com/kiddo-triumph-thruxton
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top